Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Liten oppdatert graf.

Rødt: Totale utgifter
Gult: Cysview Utgifter
Blått: Delta Totale Utgifter og Cysview Utgifter

Som man ser har man en økende delta mellom Cysview utgifter og Totale utgifter.

Kina, Olympus, Wolf, arbeid med nedklassifisering, dokumentasjon osv. Dette er ikke gratis. Helt normalt at man vil ha utgifter i forbindelse med disse satsingene.

6 Likes

Poenget er vel at de ikke blir annulert, fordi ledelsen har 10% av aksjekapitalen utestående i opsjoner, give or take.

Fjas - betal ut pengene og la selskapet fare sin egen vei i finansmarkedet ved Cevira suksess.

Ingen tvil om at Kina er markedet selskapet har ventet på - og det er jo ikke verdens enkleste å befinne seg i.

1 Like

satsing koster alltid penger.

De kunne satset på sunnere mat i kantina for å øke kognitive evner hos selskapets ansatte i håp om å bedre marginer - føles litt ut som det er på det nivået om dagen.

3 Likes

Skulle man droppet Kina, Wolf osv, da for å få ned kostnadene?

2 Likes

Er det noen av dere som kjøper her har vært nede å testet dette 48-49 området og når er det bare oppover.
I EU er det nå flere potensielle triggere, jobber med RW flexible scope allerede på markedet samme med nytt Olympus scope.
I US nedklasifisering som åpner flexible markedet igjen.
Nye opplysninger fra China kan komme anytime.

Var vel ikke det jeg sa - men å jukke på USA uten at det lirker seg en millimeter blir litt bortkastet mtp kostnadene med å være der. Samtidig som CEO har en lønn som tilsier at han jobber i et selskap i 10mrd+ mcap delen av markedet.

ref.usa
At man år etter år må bruke for mye penger for å BLI i markedet istedenfor å bruke mye penger på å entre et nytt og større et :slight_smile:

2 Likes

Jeg er delvis enig med deg der.

Veksten i USA har vært så og si fraværende. Men vi vet også hvorfor. All vekst fra nye skop er spist opp av frafallet fra Flex skopene. Disse flex-skopene hadde en mye høyere omsetning av produktet.

Før eller siden er det ikke flere flex skop igjen, og det bør vises igjen på omsetningen der borte. Og det er frustrerende å se på at man konstant stanger i veggen.

2 Likes

I kroner? :thinking:

Ligger an til ny nedjustering fra Norne:

" While the deviations may warrant some revisions to our estimates, we are likely to maintain a positive outlook on the stock following the report."

Fra DNB,

Generally in line

1 Like

BLir litt mye ranting - håper du leser litt mellom linjene.

Analysene og innleggene dine belyser det hele veldig bra.

Man skulle jo trodd at å kjøpe Photocure aksjer var noe man gjorde for vekst og marginer - men det har nå blitt til et “godkjennings-lodd” som mye annet.

Selvsagt forventer schneider to-sifret vekst i 2025 - spørs om han tenker reell vekst, eller nominell vekst :grinning_face_with_smiling_eyes:

Vi vil se volum! ikke effekter av valuta og milepæler…

3 Likes

Generally in line er nok korrekt, man ser jo at det ikke akkurat var eufori på kursen i forkant av rapporten. Hvis den hadde vært idiottradet opp til 60 i forkant så hadde vi jo sett på et enormt prosentfall ned til 50 i dag.

USD $$ svekkelse >15% hjelper han sikkert med sin neste unnskyldning. CEO har for lite bakkekontakt.

3 Likes

Jeg skjønner reaksjonene. Og folk må få lov å reagera på hver sin måte :slight_smile:

Jeg prøver å se det større bildet, og litt lenger frem.

Og fokusere heller på hva som ligger litt lenger fremme og hva disse utgiftene dem har nå vil kunne generere av inntekter litt frem i tid.

F.eks:

Vi hadde nå 4,9 mil i utgifter i fbm. Kina. Men hva vil dette kaste av seg når salget av Hexvix begynner? Og hva vil vi få hvis Cevira blir godkjent på toppen? Er disse 5 mil i utgifter noe vi kommer til å rynke på nesen av?

Utgiftene i USA, samme greia. Hvordfan vil det se ut når Flex endelig er faset ut og ferdig med å dra ned resultatet? Og hvordan kan det se ut hvis man plutselig får nedklassifisering? Vil man kutte dette ut, og da potensielt se enda lenger etter en nedklassifisering?

Og vil man at Photocure skal stoppe opp med å sammarbeide med Wolf og deres flex skop?

Alle disse utgtiftene er poster som vil kunne kaste av seg mange ganger en hva man putter inn. Men det trenger tid.

Photocure oppleves som en sprekkeferdig kandidat, men det tar gruelig lang tid å få noe som helst tracktion. Man ser tendensen, men vi mangler selve “lunten” til å få ting i gang.

Problemet jeg tror mangen sitter med er at alle ser potensialet for vekst, og man vil ikke sitte utenfor hvis det kommer en melding fra Kina. Samtidig går ting tregt. Og man ser andre caser dra av gårde, og man kan føle at man sitter her på “steinen” sin og lurer på når den skal skinne :joy:

6 Likes

Photocure ble etablert for mer enn 30 år siden (1993) Og kursen er ned 60% de siste 25 år.

Så ja. Ting går tregt.

3 Likes

Jepp, det var det, same procedure as last year.

Regner med at neste melding blir tildeling av ca. 800 000 nye gratisopsjoner :joy:

2 Likes

Jeg ser bare oppside fra her enormt marked og snart godkjenning China, flex markedet er allerede åpnet i EU. Har nå vært nede på dette området flere ganger jeg kjøper litt.

Hello Daniel, you make good job!

Hva er Total Serviceable Market for Photocure i dag da? Hva kan faktisk Photocure betjene og hva er ambisjonen og horisonten?