Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Det tror jeg ikke kommer til å skje, på meg virker det som at ledelsen i Pho er mette, trøtte og late.

Tipper de er innforstått med hva som skjer når/hvis Cevira er godkjent og legger innsaten deretter (les: oppkjøp med premium som ikke vil glede de som har vært med i årevis, som er min hovedtese).

Når kursen er på begredelig nivåer er det dessverre ikke vanskelig å forestille seg et bortimot fiendtlig bud.

Kort sagt så er Asieris MCAP på kurs 9,30 på 5,23 mrd RMB, eller 7,3 mrd NOK. De har faktisk ca pt 2 mrd RMB, eller 2,8 mrd NOK i cash.

Ikke vanskelig å se for seg at Asieris kursen kan doble seg i et godkjennings scenario og kommmersiell utrulling.

Gjør da Asieris en enkel 20% kapitalinnhenting, med formål av oppkjøp, kommer det nær 3 mrd NoK inn i kassa, og cash til oppkjøp av Photocure på over 4,5 ganger dagens aksjekurs…

Kanskje ikke Asieris vil bruke absolutt alle pengene, men selv en budpremie på 60% vil gjøre at Asieris sitter igjen med 20% av cash etter emisjon på en dobling av dagens aksjekurs i Photocure.

3 Likes

Nå tror jeg ikke på oppkjøpspris i nærheten av hva du tenker, men Asieris kan fort bli aktuell all den tid de ser god respons på Cevira / Hexvix da royalties kan bli tildels veldig store summer (bare i Kina). Altså et oppkjøp vil betale seg tilbake ila få år samtidig som de sitter på “bukta og begge endene” ift rettigheter.

Ja det er lett å forestille seg, men hva må Asieris legge på bordet for å sikre seg PHO. Hvor stor del av PHO kontrollerer Asieris i dag? Det er vel stor sannsynlighet for at det er Asieris som kontrollerer Briarwood sin 20%, men jeg har vanskelig for å tro at de også kontrollerer alle SEB kontoene. Resten av de 50 største aksjonærene tror jeg og er uavhengige av Asieris, samt resten av aksjonærene. For å få kjøpt over 90% av aksjene tror jeg det må en saftig bud premie til, minimum må være 100%.

Asieris vil trolig få en himmelfart den dagen en evt. melding om Cevira-godkjennelse foreligger.
Men hva med PHO og det som da blir utgangspunktet for et evt bud?

Det verste tidspunkt for et bud er hvis det kommer nå før Cevira godkjenning. Med Cevira godkjenning tror jeg vi i første omgang tar ut 2års toppen på 70, greier vi å holde kursen der er neste 3 års topp på 110. Hvis Asieris legger et bud på bordet med det dobbelte av det 220 får de selskapet. Mitt ønske senario.

Det handler om risk/reward for Asieris. De er ikke et big pharma-selskap. De har nettopp gått over i en kommersiell fase med salg av generika, går fortsatt med underskudd og har flere produkter under utvikling.

At de skulle kjøpe Photocure før markedsføringstillatelse ser jeg som lite sannsynlig. De betaler heller en høyere premium når produktet er tilstrekkelig de-risket – altså godkjent og i salg. Kanskje også med mer konkret utvikling i flere indikasjoner.

I tillegg har de et foreløpig ukjent utviklingsløp i USA (og muligens EU) å forholde seg til. For mange usikre faktorer på nåværende tidspunkt.

Tror du virkelig Asieris i skjul kontrollerer Photocures største eier, Briarwood, og til og med har fått en person inn i nominasjonskomiteen, uten at Photocure er klar over det? Det ville i så fall vært grovt uredelig – og potensielt ulovlig

8 Likes

Det er vel større sannsynlighet for at Briarwood legger inn bud enn Asieris ved en Cevira godkjenning.
Om kursen ikke løfter seg opp til 3 sifret ved en godkjenning så skal man jammen meg ikke se vekk ifra de greier å ruske til seg hele pakka for 110-120kr

Tvilsomt.

Tror neppe at et Amerikansk investeringsfond mener det er en god ide å eie et farmaselskap med sterke interesser i Kinesisk marked i disse tolltider… Det kan jo redusere sjansen for kommersiell suksess i Kina for Cevira.
Kanskje det blir en helt annen løsning? Nemlig at et større Kinesisk farmaselskap kjøper både Asieris og Photocure?

I disse tider er kanskje det best mulig scenario å ha partnerskap med farmasi selskap i Asia og Kina😎. Asia kan plutselig være mer forutsigbart…

Helseselskap med ny teknologi som utfordrer SoC er alltid interessant. Worldwide.

2 Likes

När som helst nå.

Leser på HO du også…? :rofl:

Som flere har vært inne på; litt rart at aksjen er bortimot død… null interesse og dermed er kursen stuck på det evinnelig «50 - merket» . Ville det ikke være normalt at markedet begynner å posisjonere seg mtp den korte tidshorisonten det er frem til godkjenning (ila 2025) ? ++ forestående øvrige triggere som feks scop godkjenningen til Hexvix i Kina ?
Når «alle» er trygg på at Cevira blir godkjent, kunne en nesten forledes til å tro at dette er delvis indiskontert på dette kursnivået, noe jeg ikke begriper. Men så lever jo Pho-aksjen sitt helt eget liv da…. Tålmodighet og lave skuldre er kanskje rett medisin akkurat nå.

1 Like

Her vil de nok holde aksjen kursmessig til en avklaring foreligger, så d er bare å puste med magen og ta sommerferie

Aldri noe «de»! Det skjer vel nesten alltid noe i markedet når en minst venter det? Når «alle» er komfortable og ikke venter bevegelser…?

12 Likes

Cevira kan jo ikke bli godkjent før Asieris har levert sitt svar på Supplementary Notice.

Det er først etter at Asieris sender ut en bekreftelse på at svaret er sendt inn, at vi kan forvente det første løftet fra dagens kurs. Da kan man nemlig begynne å vente på en godkjennelse.

Jeg tipper det ikke er nødvendigvis er slik at det børsmeldes om supplementary info er innsendt…

Hvis investorer i utgangspunktet nå er bull på både Hexvix og Cevira ….så kan en spørre seg hvorfor de ikke skal posisjonere seg nå versus vente på all info og «null» risiko igjen og dermed kunne måtte betale 2-3 ganger mer enn dagens kurs?? De største eiere sitter med over 57% nå og det er stabilt over lang tid. Største eier har økt betydelig siste tid. Partner steget betydelig på høyt volum.

Noen synes Riskreward er komfortabelt og godt andre vil ha mer info før de kjøper og det er the beauty med markedet det. Diskusjonen foregår i markedet og dagens pris.