Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 3

Det kan hende vedkommende ikke utdypet overfor deg hva hun mente, men hvis hun gjorde det; hva legger hun i begrepet i denne konteksten? At ingen som fikk hvitt lys dĂžde tidligere av blĂŠrekreft enn sammenlignbare pasienter som fikk blc?

1 Like

Det stemmer godt med den info jeg fikk nÄr jeg selv ble utsatt for cystoskopi for et par uker siden. Ikke fra urologen, de har det sÄ travelt at de har knapt nok tid til Ä stikke innom og utfÞre selve undersÞkelsen.

Nei, det jeg klarte Ä finne ut kom fra sykepleieren som gjorde alle forberedelser og ogsÄ assisterte ved selve undersÞkelsen, forÞvrig en dame som virket og ha massevis av erfaring. IfÞlge henne har de alt som trengs for Ä bruke BLC, noe de visstnok i de fleste tilfeller ogsÄ gjÞr ved fjerning av uhumskheter. Men altsÄ ikke ved ordinÊre undersÞkelser grunnet tidsbruk og at WLC anses som mer enn godt nok til den slags.

Jeg noterer atter en gang at det er veldig lett og sitte pĂ„ et forum og hevde at ”jeg ville aldri godtatt noe annet enn blĂ„lys”, ikke fullt like enkelt nĂ„r man stĂ„r midt oppe i det :wink:

3 Likes

Det kan jeg ikke si for sikkert, men det var et faktagrunnlag hun mente var styrende

1 Like

Bare sÄ synd mange her av en eller annen grunn nekter Ä innse realitetene.
SÄnn er det vel fordi produktet i seg selv er best, men ref det vi har snakket om mÄ sÄ man se det hele bildet.

1 Like

Vel, en med nmibc bruker jo ofte flere Är pÄ Ä fÞrst redidivere lokalt, sÄ utvikle mibc og etter hvert dÞ av sykdommen. SÄ ganske vanskelig Ä uttale seg om enkelterfaringer, her mÄ jo store studier til, som er pÄ vei, og hvor hvertfall en retrospektiv studie har vist klar overlevelsegevinst i favÞr blc, i sÄ tilfelle hvis det stemmer tar hun feil og det kan ha «fatalt» utfall, hvertfall for noen hvis man kun bruker WL.

2 Likes

Dette var en trist historie. MÄ si det er helt utrolig at Photocure ligger an til 450 millioner i omsetning i Är pÄ et produkt som ikke blir brukt

1 Like

MÄ si du skuffer nÄ @Savepig
Det er jo ingen som er uenig i at det blir brukt, men som jeg har skrevet er klinikkene beviste pÄ hvilke use caser og da gÄr ikke markedsandelene eller omsetningen nok opp
Regner med du er enig i at ikke nok vekst er grunnen til stagnasjon/nedgang og jeg prÞver Ä peke pÄ hvorfor ikke nok vekst kommer. Det bÞr vÊre interessant

Det er hvertfall uten tvil skuffende at ikke flere klinikker i Norge bruker BLC mer aktivt, om det hersker det ingen tvil.

Ja og grunnene er det som har blitt skrevet mye om over her
Fristende Ä tro sÄpass godt om integriteten til disse fagpersonene og at de vet hva de driver med
Uansett Ă„rsaksforholdene er listet opp over her og i @Rollep sitt innlegg

1 Like

Jeg har tidligere redegjort for min opplevelse i sakens anledning.
Det meste av Ă„rsaken skyldes timen fĂžr undersĂžkelsen, dessverre, det burde ikke vĂŠre grunn god nok, tipper det fĂžrer til at de misser noe og det er ille for de det gjelder.

Selv om urologene ikke bruker BLC i alle tilfeller, men bruker BLC i noen tilfeller, sÄ er det klart at veksten kan fortsette sÄ lenge det er mange klinikker som ikke tilbyr BLC ennÄ. SÄ har vi Kina og andre land etc


Helt opplagt og det vil selvsagt skje.
Men, isolert sett synd at Norge ikke tilbyr det mer til sine pasienter.
For PHO betyr inntektene fra Norge nada i det store enten de bruker det litt eller mer

1 Like

Veksttakten er ikke noe i nÊrheten av det som mÄ til. Det har vi jo sett
Jeg tror ikke at de nÄ plutselig etter 20 Är klarer Ä komme opp med data som er sterk og klar nok til Ä endre pÄ vektingen hvitt lys/blÄtt lys

Vi har vel ikke sett det. Det var vel bortfallet av flex scopene som bremset veksten i USA.

2 Likes

Det at det er sÄpass sjelden de ser poenget med Ä bruke blÄtt lys demper veksten
I Norge brukes det sÄ og si ikke, noen som tror de pÄ norske sykehus er sÄ gale en etter en at de setter pasientenes liv i fare ved Ä holde pÄ som de gjÞr i dag ?

Overlevelsesdatatene taler for seg selv, men det virker som urologenes egen arbeidssituasjon er det som teller mest for dem.

1 Like

Ja, det er ingen tvil om at blc har bedre sensitivitet enn WL, men hvis kostnaden er for stor (mÞte en time fÞr) kan det komme dÄrlig ut mtp kost/nytte. Hvis nÄ mer solid data viser at det ogsÄ er en klar overlevelsegevinst eller lengre progresjonsfrioverlevelsd vil jo hele regnestykke endre seg og plutselig tippe i klar favÞr av blc

2 Likes

Det er jo akkurat det vi ser, at det kommer mer og mer data som taler for BLC. Og at det summa summarum vil lĂžnne seg Ă„ bruke det

2 Likes

The team found that the blue light was not any better at stopping the cancer coming back than the standard white light.

Trial design
This was a phase 3 trial. It was a randomised trial. A computer put the people into 1 of 2 groups. Neither they nor their doctor chose which group they were in.

A total of 538 people took part, however some patients were unable to go on and have surgery within the trial. During their surgery to remove their cancer the surgeon planned to use:

  • the blue light for 265 people
  • the white light for 268 people

Diagram 1

Diagram 1

A further 18 people who were planned for surgery in the blue light group but had surgery using the white light.

Results
The team looked at the number of people whose cancer had come back. After a median Open a glossary item follow up of 44 months they found that the cancer had come back in:

  • 86 people who had the blue light
  • 84 people who had the white light

When bladder cancer comes back a worse type of cancer that grows deeper in the bladder wall or spreads beyond the bladder can also happen. This study also looked at the number of people whose cancer got worse. There was no difference between the 2 groups. They also found there was no difference between the number of people who died in both groups due to bladder cancer.

When they looked at the side effects reported in both groups, they found no difference.

The team found that using the blue light cost more than using the white light.

Conclusion
The team concluded that using the blue light to remove non muscle invasive bladder cancer was not any better than the white light in reducing the chances of the cancer coming back. They also found that it cost more to use.

This trial was open for people to join between 2014 and 2018. The team published the results in 2022.

10 Är gammel studie du viser til. Med HD-scop blir dette helt forandret. Der WLC misset pÄ minst en lesjon i 43,3 hhv 33,3% av pasientene.

Oslo, Norway, January 29, 2024: Photocure ASA (OSE: PHO), The Bladder Cancer Company, announces that its partner Asieris presented Phase III Clinical Study and Real-World Research Data for HexvixÂź (APL-1706) at the 2024 American Society of Clinical Oncology Genitourinary Cancers Symposium (ASCO-GU), on Friday, January 26, 2024 in San Francisco.

The poster presentation (Abstract No. 593) “Blue Light Cystoscopy versus White Light Cystoscopy for the Detection of Bladder Cancer in China: An Analysis of Unpublished Clinical Trial and Real-World Data.” included data from a recent randomized controlled trial (RCT) as well as heretofore unpublished data from the Hexvix real-world evidence study (RWS) in China.

The study included 158 patients enrolled in an RCT, of which 114 underwent Blue Light Cystoscopy (BLCÂź) with Hexvix. 19 patients were included in the real-world study (RWS). Among patients diagnosed with Ta, T1, or CIS, 42 out of 97 patients (43.3%) in the RCT and 4 out of 12 patients (33.3%) in the RWS had at least one lesion detected with BLC but not with white light cystoscopy (WLC) (p<0.0001).

https://www.photocure.com/news/photocure-partner-asieris-presented-clinical-trial-and-real-world-data-on-hexvix-in-china-at-asco-gu-2024-4734694

4 Likes