Da er det pasientene det går utover når urologene ikke er oppdatert.
De er nok oppdatert, men de står på at faktagrunnlaget er bra nok og at det ikke kan vises til at bruk av hvitt lys fremfor blått lys har fått fatale konsekvenser
Det andre poenget er at mesteparten av utstyret i Norden (Danmark/Norge) er Olympus. De har ikke oppgradert utstyret enda, men det er på trappene. Det er litt forsinket for det var vel forventet at dem skulle ha lansert nytt skop nå, men det ble vel utsatt/forsinket til andre halvdel av 2024.
Da snakker vi skikkelig HD skop som også kan bruke blålys her i Norden.
Edit: Det ble vel også kommunisert av Photocure da noe av nedgangen skyldes olympus hadde redusert/fjernet support for det gamle utstyret da nytt skulle lanseres. Og man forventet å hente inn noe av det tapte i Norden når dette var lansert.
Så fasit per dags dato:
- Venter på resultat NDA Cevira Kina
- Venter på resultat NDA Hexvix Kina
- Venter på bestemmelse av klassifisering på flex-skop USA
- Venter på nye skop fra Olympus, som da vil påvirke Norden pga. sterk dominans av Olympus i dette markedet.
- Aktør i USA kjører leasingmodell for å øke utbredelse av BLC for klinikker som ikke kan investere i maskinvaren per dags dato, i samarbeid med KZ.
Og i dag:
- Photocure og RW melder partnerskap for å dekke et hull i markedet på flexskop, som vil være hyperaktuelt ved en eventuell nedklassifisering i statene.
Markedet: fuck! Selg driten! Detta er kriiiise! -9%
Hvis, med markedet, så mener du småsparere og tradere, som kjenner mønsteret ved meldinger, så ja, helt rett.
Jeg satte desserten i halsen istad når jeg sjekket kontoen. Jeg skjønner ikke dette selv, men det har nok noe med interessen for aksjen er crap og er område som er vanskelig å forstå
Når slike nyheter kommer leser vel marked at dette koster penger og sender aksjen ned. PHO har slitt med at inntekter og utgifter fulgt hverandre på kjernevirksomhet og når det endelig begynner å se bedre ut, inngår de en avtale som kan koste dem mye penger ergo reaksjon. Kan godt hende mange solgte idag den lille gevinsten de hadde eller rett og slett stop loss i ferie modus. Jeg tipper den er tilbake på 57/58 innen fredag. Så gratulerer alle som kjøpte inn idag. Vi har gode år foran oss.
Ja, jeg er ikke noe særlig stresset.
Jeg har hatt dette området hvor den bevegde seg inn i idag som en “valuezone”. Og plan om å øke litt til når jeg ser en reversal på litt høyere timeframe en “Photocure minutt for minutt”
Foreløpig er den sidelengs på lavere timeframes. Men slike større fall som idag har ofte også nesten alltid noen påfølgende dager med laber interesse. Så for se om det gjentar seg, eller om man får et avvik i oppførselen.
Den er akkurat på støtte nå, så man skal være litt våken på at den kan fint finne på å rase under, da ryker det sikkert masse gamle stoplosser, typisk ting som gjengen liker å jakte på.
Market cap ved close i dag 1,45 milliarder. Det gir en grei oppside i min bok:
*Cysview Rigid ligger allerede an til å omsette 400 millioner + - Asieris revenue kan komme i tillegg.
*Flex Cysview kanskje vekkes til live igjen?
*Cevira
- mars 2023 ble det meldt at KS sluttet produksjonen av Flex BLC Towers. PHO ledelsen burde kjennt til disse planene enda tidligere gjennom sitt lange samarbeid med KS.
Nå, først mer enn et år senere har de fått ut fingeren. Jeg synes Schneider nå begynner å bli tragisk for selskapet . Og så definitivt for oss aksjonærer.
Veldig mulig de visste om dette i god tid før mars ifjor, iallefall at det var problemer.
Men det betyr ikke at en prosess for løsning er rask å realisere.
Weekly chartet jeg har fulgt med på i det lengre bildet.
Gule området er potensielle “value” området jeg har forventet at prisen skulle ned å teste til.
Så er det bare å se hva prisen gjør i dette området
Jepp, det skiller seg veldig ut, når 50&200 først røk
Blir ikke dette ulogisk? Du klager på Schneider fordi han ikke har funnet en løsning tidligere, ettersom det er en stund siden KS sluttet med flexi og at det er tragisk for oss aksjonærer - samtidig velger aksjonærene å senke kursen med 9 % (og mCAP med 150 mill) når en har kommet med en løsning? For det første tar disse prosessene noe tid - en slik avtale ordner seg ikke over natten. For det andre, viste ikke aksjonærene i dag at en ikke ønsker at PHO skal ta del i surveillance markedet? Hvis det er noen du skal klage på i dag, bør ikke det være (med)aksjonærerene…?
Jeg har forsåvidt vært innom dette tidligere, men i tillegg til det du her trekker frem, blir jeg bare enda mer forundret hvorfor en i det hele tatt skal investere i biotek når vi ed kurs kr 53 faktisk begynner nærme oss tilsvarende mCAP som før vi fikk svar på fase III på både Cevira og Hexvix (Kina), når kursen var på lav 40 tallet. Etter snart 1 år er begge søknadene sendt inn (og myndighetene har "akseptert søknadene), og vi er således langt nærmere lansering - har fått til en avtale med Wolf om flexiscope. Hva er poenget med å ta denne risikoen -når kursen knapt rikker seg etter disse gode nyhetene og risikobildet endrer seg drastisk?
Jeg kritiserer ikke at det er lansert en løsning. Men jeg er kritisk til at det tok så lang tid, og at det vil bli kostbart for PHO. De deler på kostnader, men ikke inntekter av de nye instrumentene.
Så det virker ikke å være noen god avtale. (noe markedet også mener)
Jeg har forøvrig i mange år ment at PHO burde eie instrumentene selv. Der finnes mange kvalifiserte bedrifter som kunne tatt seg av utvikling og produksjon etter PHO’s spesifikasjoner.
Jeg innser selvfølgelig at det kan være grunner til at min synsing ikke ville latt seg gjennomføre i praksis. Men jeg har ikke sett noen slike.
Det blir litt tullete fundament, for pho har margin på rundt 95% per dose Cysview.
Så derfor vil flere scope gi økt salg og inntekter til PHO.
De vil derfor indirekte oppleve inntekter som konsekvens av denne avtalen, når flex scope er ute i markedet.
Det hadde sikkert vært en fordel å ha kontroll på alt. Helt klart.
… Men jeg tror dette er mye mer komplisert og omfattende enn man gjerne tror av mange årsaker.
Igjen blir det du skriver ulogisk for meg. Du er kritisk til at PHO skal være med å dele kostnadene for utviklingen - samtidig vil du at PHO skal eie instrumentene selv, da ville vel kostnadene blitt mye høyere (må dekke alt selv). Du skriver at inntektene ikke blir delt - men det vet vi ikke noe om. Det som står i meldingen er at Wolf blir eier av de immaterielle verdiene/eiendelene, men det utelukker ikke at inntektene fra salg kan deles (siden PHO bidrar inn i utviklingen/jobben mot de regulativet myndighetene). Altså en form for partneravtale. Men uansett, det største potensialet for inntjening (der hvor det er høyest margin) ligger i salget av Hexvix/Cysview - så PHO vil ha stor egeninteresse av å få utviklet disse HD scopene. Om en burde hatt løsning på plass tidligere kan alltids diskutere, men markedet og medaksjonærene viser i dag at en derimot ikke ønsker en slik løsning (?) - verken i dag eller for 12 måneder siden - og da mener jeg at det ikke er Schneider som bør kritiseres…En kan sikkert diskutere innholdet i avtalen med Wolf - men at PHO skal være verdt 150 mill mindre med denne avtalen enn uten, er for meg helt ubegripelig.
Hva marginen er på produksjon av produktet er uinteressant. Som kjennt koster det omtrent like mye å markedsføre som det man selger det for. Så er det store spørsmålet om Cyswiew noen gang vil selge seg selv fordi “alle” bruker det.
Ikke glem at det nye RW flexskopet kan brukes relativt raskt i Europa pga mye lavere klassifiseringskrav enn i USA. Pho bør dermed få et meget godt kort på hånden til økt omsetning før evt reklassifisering i USA.
Med et nytt og moderne flexskop på plass kan endret klassifisering også kanskje gå fortere i USA, siden man da har håndfast dokumentasjon på at utstyret klarer seg uten rigorøse krav. Jeg forutsetter utskiftbar frontoptikk, og ikke behov for
autoklavering.
RW flexskopet vil vel også kunne anvendes av kineserne på direkten.
Blir interessant å se aksjonærliste over salgene og kjøpene gårsdsgen. Tipper lite endringer.
Kanskje nærmest kun kjøp og salg av få enheter? Ingen endring top 20 aksjonærer på ca 56% er mitt bet? I så fall utrolig å få til et slikt kursfall. Hvis så lite skal til for å endre kurs, det er da «positivt» at det skal så lite volum og endringer aksjonærer også andre veien ved kursoppgang.