Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 3

Hva marginen er pĂ„ produksjon av produktet er uinteressant. Som kjennt koster det omtrent like mye Ă„ markedsfĂžre som det man selger det for. SĂ„ er det store spĂžrsmĂ„let om Cyswiew noen gang vil selge seg selv fordi “alle” bruker det.

1 Like

Ikke glem at det nye RW flexskopet kan brukes relativt raskt i Europa pga mye lavere klassifiseringskrav enn i USA. Pho bÞr dermed fÄ et meget godt kort pÄ hÄnden til Þkt omsetning fÞr evt reklassifisering i USA.

Med et nytt og moderne flexskop pÄ plass kan endret klassifisering ogsÄ kanskje gÄ fortere i USA, siden man da har hÄndfast dokumentasjon pÄ at utstyret klarer seg uten rigorÞse krav. Jeg forutsetter utskiftbar frontoptikk, og ikke behov for
autoklavering.

RW flexskopet vil vel ogsÄ kunne anvendes av kineserne pÄ direkten.

3 Likes

Blir interessant Ä se aksjonÊrliste over salgene og kjÞpene gÄrsdsgen. Tipper lite endringer.

Kanskje nÊrmest kun kjÞp og salg av fÄ enheter? Ingen endring top 20 aksjonÊrer pÄ ca 56% er mitt bet? I sÄ fall utrolig Ä fÄ til et slikt kursfall. Hvis sÄ lite skal til for Ä endre kurs, det er da «positivt» at det skal sÄ lite volum og endringer aksjonÊrer ogsÄ andre veien ved kursoppgang.

GÄrsdagen var en flushout pÄ en melding markedet ikke likte. Kanskje det var briarwood som dumpet litt for Ä vise sin misnÞye.

Tja. Hvem vet? Fasit om det i det hele tatt var noen sÊrlig stÞrrelse eller «reelle» salgsposter ved gÄrsdagen er her snart. Plutselig kan det vise seg at det var smÄ sum salg som flyttet store prosent/verdier?

Ja noen markeds aktÞrer skapte et negativt inntrykk av avtalen med RW og greidde kjÞre kursen ned med stort volum. Det er pÄ en mÄte blitt en gjentakelse at til og med gode nyheter greier disse aktÞrene Ä kjÞre kursen ned. Eneste mÄten Ä tjene penger pÄ i PHO aksjen er Ä ha mulighet til Ä kjÞpe mer etter slike nedturer.
Avtalen med RW vil jeg pÄstÄ er enestÄende, PHO har fÄtt med seg en av de beste aktÞrene i verden til Ä utvikle et flex scope for BLC og det nesten Ä ikke bruke penger pÄ det. Slik jeg ser det vil RW ta all kost med utvikling av scopet og det PHO skal bidra med er ekspertise i form av manpower. Det vil vÊre kostnad for denne manpower delen, manpower cost, reise kostnader og bo utgifter i Tyskland for et par mennesker. GÄr ut fra at det etableres et prosjekt team i Tyskland som PHO vil vÊre med Ä bemanne. Denne manpower har PHO allerede og trenger ikke ansette nye medarbeidere. Samme nÄr det kommer til Ä sÞke om godkjenning er det manpower som trengs til Ä samle dokumentasjon og lage sÞknaden samt fÞlge opp sÞknaden. RW vil lede og dette arbeidet med stÞtte fra PHO.
RW ble startet i 1907 og har 1700 ansatte og de har besluttet Ä bruke tid og resurser pÄ Ä utvikle og produsere scope for BLC helt utrolig og Äpne opp for PHO til Ä selge Cysview/Hexvix inn i et stort marked som ble tatt bort i feb. 2023 da KS sluttet med flexscope. OK det vil sikkert ta tid men det har RW tatt med i sin vurdering med Ä bruke resurser pÄ dette prosjektet. Vi fÄr sikkert snart en tidsplan for prosjektet.
Vil understreke at dette er mine vurderinger og ingen sannhet.

1 Like

Dette som skjedde nÄ nylig er jo bare en fortsettelse pÄ det samme som har pÄgÄtt i mange Är.
Kursen faller pÄ positive nyheter.
Har noen opplevd dette fenomenet i andre selskaper ?

Hvor hadde kursen vĂŠrt i dag dersom PHO ikke hadde vĂŠrt manipulert hvĂŠr gang selskapet presanterer gode meldinger for markedet?

Mitt þnske for fremtiden er at PHO blir en “normal” aksje som ikke blir manipulert men opplever þkning av aksjeverdien ved positive meldinger.

Jeg tror de fleste har fÄtt med seg at det er slik du tolker meldingen om denne avtalen.

Men tenk hvor fint det hadde vĂŠrt hvis PHO hadde evnet og utforme meldingen slik at det ikke levnet noen tvil om hva avtalen konkret innebĂŠrer hva gjelder fordeling av kostnader, eventuelle inntekter fra scope salg, forventet tidshorisont etc.

Da kunne kanskje mye av gÄrsdagens kollaps vÊrt unngÄtt.

Ellers ser det ut Ă„ vĂŠre “business as usual” igjen, med smĂ„poster og lav omsetning. Eneste forskjellen er at 200 000 av min egenkapital har forduftet :wink:

2 Likes

Det er nok for tidlig Ä si hva det vil koste, men det stÄr vel at de vil dele pÄ utgiftene

1 Like

Vi fÄr nÄ snart se hvor «stor» netto salgssum som gjorde at kursen ble flyttet ned nesten 10%. Er spent pÄ aksjonÊrlisten for gÄrsdagens volum.

1 Like

Jeg lurer nÄ mest pÄ hvem denne aktÞren som kun operer med poster pÄ 350 aksjer er
 til tider opptil flere poster i toppen pÄ bÄde kjÞps og salgssiden. Har holdt pÄ slik i ukesvis.

Har du kilder pÄ dette?
Det blir ikke rett selv om du gjentar det uendelig ganger, LES BØRSMELDINGEN, misinformasjonen du prÞver Ä spre er pÄ grensen om ikke direkte ulovlig.

Photocure and Richard Wolf will share
expenses for the development and regulatory activities necessary for approvals
of the HD flexible blue light system in markets where it will be commercialized.
NewsWeb

4 Likes

Jeg har sagt klart i fra hva jeg tenker om dette, det er min tolkning. Kom gjerne med det du tenker.

1 Like

@myk Du forholder deg ikke til det som stÄr i bÞrsmeldingen

3 Likes

I bÞrsmeldinga stÄr det svart pÄ kvitt at photocure/RW deler (share) utgiftene (expenses). Kanskje er det feil, men det er opp til avsender Ä bestemme/vite. Ein mottakar som tolker det som stÄr annleis enn det som faktisk stÄr der, mÄ ha informasjon som gÄr ut over det som stÄr i bÞrsmeldinga. SÄ myk, kom gjerne med denne ekstra informasjonen.

Om du ikkje har den, og det har du nok ikkje, sÄ er det kun avsendar som har denne informasjonen. DÄ vil det i dette tilfellet verte meir ei feilretting enn ei utdjuping nÄr publikum fÄr den, fordi det logisk sett bryt tvert med det som stÄr i teksten.

Ein annan ting er kva vi Ăžnsker skal vere rett. Eg for min del Ăžnsker at photocure ikkje skal ha disse utgiftene.

4 Likes

Dette stÄr i bÞrsmeldingen;

Under the Agreement, Richard Wolf will develop the new flexible BLC system with input and guidance from Photocure, tapping into Photocure’s extensive knowledge
of the surveillance procedure and the Company’s experience with urology customers. The new flexible blue light system and underlying intellectual property will
be owned by Richard Wolf, who will also serve as the sponsor of market authorizations around the world. Photocure and Richard Wolf will share expenses for the
development and regulatory activities necessary for approvals of the HD flexible blue light system in markets where it will be commercialized.

Det var da voldsomt, myk! Ordlyden i meldingen sier: “
share expenses for the development and regulatory activities necessary for approvals of the HD flexible blue light system in markets where it will be commercialized.” Det er altsĂ„ snakk om utgiftsdeling relatert til utvikling (som vanskelig kan forstĂ„s som annet enn produktutviklingen) og den regulatoriske prosessen. Klarere kan det vel ikke sies. Det fremgĂ„r ikke at PHOÂŽs bidrag avgrenses slik du skriver. Under enhver omstendighet burde PHO vĂŠrt klarere i utformingen av bĂžrsmeldingen.

2 Likes

Slik jeg leser det;
Under the Agreement, Richard Wolf will develop the new flexible BLC system
og at shared expences er begrenset til;

development and regulatory activities necessary for approvals of the HD flexible blue light system in markets where it will be commercialized.

1 Like

Om vi snur litt pÄ det. Dette er altsÄ det du (og eg) tenker photocure skal dele utgifter innanfor med det du har klipt ut:

  1. Development

og

  1. and regulatory activities necessary for approvals of the HD flexible blue light system in markets where it will be commercialized.

Kva er det utanom dette (3, 4 osv) du tenker RW skal betale Ă„leine?

Under the Agreement, Richard Wolf will develop the new flexible BLC system
da er det i mitt hode klart at de tar kostnadene med det.