Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 3

Jeg kan godt forstÄ at kursen gÄr ned.
Her har DS snakket i et Är om at de jobber med en avtale som skulle resultere i at photocure eier skopene selv. Og sÄ kommer de med dette.
Interessen fra produsentene er tydeligvis sÄ lav at ingen har villet satse pÄ flex skop for egen regning, det er det indirekte budskap.

All snakk om at utgiftene ikke deles likt blir ren Þnsketenkning. Da hadde det stÄtt i bÞrsmeldingen. Photocure formulerer seg alltid mest mulig positivt.

Og at vesle photocure liksom skulle ha mer kompetanse pÄ godkjenning av skop enn en av verdens stÞrste skop-produsenter. Javel, ja.

3 Likes

Det var hyggelig at du sier jeg er ikke helt pÄ bÊr tur.

Som langbein er inne pÄ; Ä dele kostnadene er ikke ensbetydende med 50 prosent. Det er ogsÄ uklart om pho fÄr en andel ved salg eller andre fordeler.

1 Like

Det er et godt poeng det du skriver ift at Wolf helt sikkert sitter pÄ god kompetanse ift det regulative. Hvor har du fra at DS har sagt at PHO skal eie scopene/teknologien selv?

Etter mitt syn er det naturlig at Wolf blir eier av teknologien/IP som utvikles, ettersom det nye HD scopet skal bygges pÄ teknologien som Wolf allerede eier (stÄr i bÞrsmeldingen - og som jeg ogsÄ siterer fra nedenfor). Hvis PHO skulle utviklet alt dette selv - og fra bunnen av - ville ikke kostnadsbildet vÊrt et helt annet for PHO sin del? Er det ikke stÞrre sannsynlighet for suksess Ä ha en av de stÞrste scope produsentene pÄ laget - og at prosessen vil ta kortere tid? Tror dere ikke at marginene pÄ salget av scope er minimale sammenlignet med marginene en har pÄ salget av Hexvix/Cysview - og at det er derfor for PHO sin del ikke bÞr vÊre av samme interesse Ä eie Scopene/rettighetene (og ikke minst bruke mye mer tid/kostnader pÄ utvikle frem det, nÄr en istedet kan inngÄ partnerskap med Wolf)?

Som det stÄr i bÞrsmeldingen, inngÄr PHO et parntnerskap med Wolf - og det ville vÊrt et utrolig skjevt partnerskap dersom den ene parten skal bidra med ev. kapital og kunnskap - mens den andre parten skal sitte igjen med hele kaken. Jeg siterer fÞlgende fra bÞrsmeldingen 15. juli:

“Oslo, Norway, July 15, 2024: Photocure ASA (OSE: PHO), the Bladder Cancer
Company, today announces that it has entered into a strategic agreement with
Richard Wolf GmbH to develop and commercialize a next-generation 4K LED high
-definition (HD) reusable flexible blue light cystoscope based on Richard Wolf’s
System blue technology. The partnership between Photocure and Richard Wolf is
focused on developing technologically advanced flexible blue light cystoscopy
(BLC[Âź]) equipment for the global market so that physicians who treat patients
with bladder cancer can offer the benefits of BLC with Hexvix[Âź] / Cysview[Âź] in
an outpatient, or surveillance setting.”

4 Likes

DS har faktisk sagt noe som kan tolkes i den retningen, at de mÄ eie hele pakken for Ä ha kontroll. Tror det ble sagt pÄ q4 el q3 ifjor. Trolig ogsÄ tidligere det. Han har vÊrt pÄ det temaet minst to ganger

Og at han har sagt det pÄ q-presentasjonene

Ja, men det er det som stÄr i bÞrsmeldingen. Og jeg tror ogsÄ det er grunnen til kursfallet.

5 Likes

“Ja, men det er det som stĂ„r i bĂžrsmeldingen. Og jeg tror ogsĂ„ det er grunnen til kursfallet.
[/quote]”

Jeg oppfatter det annerledes. Det at Wolf blir sittende igjen med eierskapet til teknologien betyr ikke at de skal sitte igjen med all fortjenesten - og er berettiget til Ä ta alle beslutningene. Hele poenget med dette partnerskapet, slik jeg ser det og leser bÞrsmeldingen, er at PHO skal fÄ spesiallaget et scope som er skreddersydd til bruk av Blc (der PHO skal bidra aktivt i denne Þrosessen og fÄ nytte av PHO sin kunnskap).

Takk for linken du la ved - og artikkelen er i trÄd med det jeg har oppfattet har vÊrt budskapet til DS hele veien, nemlig Ä komme i kontakt med en produsent som kan skreddersy en scope som er perfekt til bruk av BlC. Det oppnÄr en gjennom denne avtalen/dette partnerskapet - der hovedmÄlet for PHO nettopp pÄ sikt er Ä fÄ til en kraftig Þkt omsetning av Hexvix/Cysview. For meg blir det en drÞmmeverden om markedet/dere oppfattet DS i retning at en skulle lage dette helt selv, dekke alle kostnadene og bli eier av teknologien. Tror dere det ville blitt de beste scopene? Hvor lang tid tror dere det ville tatt - og ikke minst, hva ville det koste for PHO?

Etter mitt syn ville denne avtalen/partnerskapet med Wolf oppnĂ„ det som bĂžr vĂŠre hovedmĂ„let til PHO - nemlig Ă„ benytte seg av den beste kompetansen for Ă„ fĂ„ et best mulig scope - raskest mulig ut pĂ„ markedet, til en lavest mulig kostnad - slik at en dermed fĂ„r Ăžkt omsetningen pĂ„ “hovedproduktet” der en har desidert hĂžyest margin.

5 Likes

Er vi vitne til at PHO har klart Ä fjerne en fremtidig konkurent til blÄ-lys operasjoner.

Tror der er en god mulighet for at vi ikke fÄr med oss hvor eksklusiv denne avtalen og samarbeidet med woulf kan vÊre.

2 Likes

Tenker heller motsatt jeg, mye bedre med denne lĂžsningen, en at de selv skulle lage noe. Med hĂžyere kost og risiko.
Som ogsÄ han her er inne pÄ:

https://x.com/suspendedjoey/status/1813170829414346967?s=46&t=Qh-u4KTtHedLZYsTNVHE_w

5 Likes

Ja, det har nok vĂŠrt en vurdering der. Men det beste hadde vĂŠrt om produsentene selv utviklet skopene for egen regning, og det er tankevekkende at de ikke Ăžnsker Ă„ gjĂžre det.
Jeg har aldri hĂžrt om en slik avtale. Som hvis Bridgestone skulle betale Toyota for Ă„ utvikle en ny bil. Det virker helt sprĂžtt.

3 Likes

Ja, og en kunne kanskje forventet en avtale heller med Karl storz som de samarbeider mye med i usa? Hvorfor vil ikke de vÊre med pÄ nye flex scop?

Jeg sendte en mail til David og har fÄtt fÞlgende svar;

Does this mean that RW will cover the cost of this and PHO give expetise input only? Richard Wolf is in the process of developing its next-generation 4K HD white light flexible cystoscope, and with our new Agreement, Richard Wolf is now working to incorporate blue light capability into this system. As a result, the expense that will be borne by Photocure is a fraction of the total cost to develop this equipment, and the expense will be spread out over several quarters during development. We believe that the expense for this initiative is relatively small compared to the large potential opportunity to launch a new state-of-the-art flexible blue light cystoscope globally in the future. Recall that there are an estimated 1.65 million bladder cancer surveillance procedures annually in the U.S. and major EU countries, yielding a total addressable market of $1.3 billion for this opportunity.

Photocure and Richard Wolf will share expenses for the development and regulatory activities necessary for approvals of the HD flexible blue light system in markets where it will be commercialized.

Does this mean that RW and PHO will share development cost equaly or is it limited to in this statment to only cover regulatory activities? We have not disclosed the financial terms of the agreement, including the split between Photocure and Richard Wolf.

Personaly I felt this was very positive news but the marked did not like it, maybe because different interpretation.

Agree, we believe this news is a positive step for our business, and we look forward to bringing a next-generation flexible BLC equipment to patients globally, with a first-class partner.

Thanks for your support and hope to speak/email again in the future.

David

David Moskowitz ​ ​ ​ ​
Head of Investor Relations
Photocure ASA
M: +12022800888
E: david.moskowitz@photocure.com

19 Likes

Jeg synes ikke det er sprĂžtt - og jeg tror du har flere eksempler pĂ„ dette en det vi tror. PHO Ăžnsker (som i ditteksempel vil vĂŠre Bridgestone) Ă„ fĂ„ skreddersydd et scope/bil som Wolf (Toyota) ikke har i sin “salgskatalog”. Dersom du da Ăžnsker Ă„ videreutvikle et scope/bil, basert pĂ„ teknologien som Wolf/Toyota pr i dag eier - da er det i stor grad i PHO/Bridgestone sin interesse Ă„ fĂ„ laget dette scope/bilen - og da er det etter mitt syn ikke uvanlig med et slikt partnerskap. Ta et annet eksempel - som muligens er sammenlignbart - i F1 har Red Bull fĂ„tt spesiallaget en Honda motor til bruk til i F1 (de har derfor ikke egen motor som de eier teknologien til, tilsvarende som f.eks Ferrari). Dette er i utgangspunktet en motor som skal vĂŠre spesiallaget til Red Bull bilen - men selvfĂžlgelig basert pĂ„ Hondas teknologi - tror du Honda dekker alle kostnadene? Tror du ikke Honda er avhengig av Ă„ jobbe tett pĂ„ Red Bull sine ingeniĂžrer, og bruke deres “F1 kompetanse” til Ă„ utvikle denne motoren? Ev. at Red Bull, gjennom dette partnerskapet ev. ikke betaler full pris?

3 Likes

Takk Myk for at du deler - og ut i fra svaret blir kostnadsfordelingen i alle fall ikke 50/50 ift utviklingen, ref at PHO vil dekke “a fraction of the total cost to develop this equipment”. Videre er potensialet, som sagt, mye stĂžrre i surveillance. Men basert pĂ„ gĂ„rsdagens kursutvikling, mener markedet at PHO totalt vil tape 150 mill pĂ„ denne avtalen
Siterer fĂžlgende fra svaret:

“
As a result, the expense that will be borne by Photocure is a fraction of the total cost to develop this equipment, and the expense will be spread out over several quarters during development. We believe that the expense for this initiative is relatively small compared to the large potential opportunity to launch a new state-of-the-art flexible blue light cystoscope globally in the future. Recall that there are an estimated 1.65 million bladder cancer surveillance procedures annually in the U.S. and major EU countries, yielding a total addressable market of $1.3 billion for this opportunity.”

7 Likes

Mesteparten av kosten for denne utviklingen er nok uansett tatt av Richard wolf for lenge siden, det er bare en pakettering for photocure av byggeklosser de har brukt fĂžr.

Surveillance var en giga mulighet for photocure i forrige runde, men nÄr de fikk corona og disse problemene med flex skop, sÄ var det naturlig at aksjekursen tok en kjempesmell av det.

8 Likes

Derfor blir det for meg helt uforklarering at kursen igjen skal ta en ny smell, nĂ„r en endelig ser ut til Ă„ fĂ„ muligheten til Ă„ komme inn pĂ„ surveillance “markedet” igjen, og som du skriver (og PHO bekrefter) vil medfĂžre en minimal kostnad for PHO ifm utviklingen


5 Likes

Det er vel fair at jeg ogsÄ deler i denne sammenheng, here goes:

Regarding the recent announced Agreement with RW, is it possible for you to ellaborate further on this, in your opinion what is the main take-away from this ?

«The Richard Wolf/Photocure agreement is focused on ensuring that physicians and patients will have access to the best care in the bladder cancer surveillance setting with a flexible BLC system. Richard Wolf is a premier manufacturer of endoscopy equipment including both blue light and white light cystoscopy in both the surgical and surveillance settings around the world. As a result, we have a first-class partner for this new system. Importantly, the opportunity is quite large with an estimated 1.65 million bladder cancer surveillance procedures annually in the U.S. and major EU countries, yielding a total addressable market opportunity (or TAM) of $1.3 billion. Given what we believe to be relatively low investment, we believe this is a smart deal for the Company from an ROI standpoint.»

I am also wondering about time-schedule, both for the development of equipment and regulatory path required before the new solution/flexible scope reaches the market
Is the flexible scope for the most part already ready for testing ? Or does it take 2-3 years to have it approved according to current non-declassifed procedures ?

«Richard Wolf is in the process of developing its next-generation 4K HD white light flexible cystoscope, and with our new Agreement, Richard Wolf is now working to incorporate blue light capability into this system. The current estimated time for this system to make it to market is 2 to 2.5 years, including the development and regulatory processes. However, if engineering goes smoothly, the timeline could be compressed. We plan to provide development updates as appropriate and as agreed by Richard Wolf.»
«We cannot disclose certain financial terms of the agreement including the cost split between Richard Wolf and Photocure. However, I can say that we believe the costs to be borne by Photocure are not very significant and will be spread out over several quarters. Our contribution to the development of this system is well within our means and could be looked at as a cost of doing business.»

And finally, will Pho maintain full margin on the sales of the «Cysview-component?

«Yes, we will maintain our full margin to our product (Hexvix/Cysview) that is used with the new flexible BLC system. That is the major value driver of Photocure entering into this Agreement, plus a small royalty on sales of the flex BLC systems.

On basis of the market reaction to the news yesterday I believe some kind of clarification would be in place.
Yes, we were a bit surprised ourselves. We are happy to clarify and will have more to review about this Agreement when we report our Q2 earnings on August 7th.

Thanks and have a great rest of the Summer!

17 Likes

Ja, husker at pÄ q3 presentasjonen i 2022 var DS veldig optimistisk mtp flex markedet. Det var nye imbursements som gjorde blc i surveillance lÞnnsomt for utÞverne fra og med 01/2023. I 2022 ble det ogsÄ plassert 21 flex scop. Synd at flex markedet sÄ gikk helt i bÞtten i 2023


Tusen takk Meisen. Som det ogsÄ fÞlger av svaret, vil PHO fÄ noe av inntjenningen av salget av scope (liten royalty) - altsÄ, selv om Wolf sitter med eierskapet til den nye teknologien/IP, vil Wolf dele noe av fortjenesten som fÞlge av at PHO bidrar med sin kompetanse/dekker en liten del av kostnadene (altsÄ det er, som det stÄr I bÞrsmeldingen, et partnerskap). Siterer fÞlgende fra svaret:

“That is the major value driver of Photocure entering into this Agreement, plus a small royalty on sales of the flex BLC systems.”

Samtidig stÄr det ogsÄ i svaret at PHO fortsatt sitter igjen med hele marginen av salget av Hexvix/Cysview - som nettopp vil vÊre der stÞrste marginen/fortjenesten ligger:

“Yes, we will maintain our full margin to our product (Hexvix/Cysview) that is used with the new flexible BLC system. That is the major value driver of Photocure entering into this Agreement, plus a small royalty on sales of the flex BLC systems.”

Kursen burde i stedet steget betraktelig pÄ denne nyheten, i stedet for Ä falle nÊrmere 10 %
Men her kunne kanskje PHO vÊrt noe tydeligere/konkret i bÞrsmeldingen sin.

9 Likes

Kursen skal rett opp etter uttalelsene fra David.

Hvis ikke kjĂžp i morgen tidlig.

Avtalen med RW er helt topp!

1 Like