Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Ser vel ut som det var greit å la den gå og at de ikke brukte penger på dette

Ca 8,9 mill aksjer. Siste materielle nyhet i 2021.

2 Likes

Hehe ja ser ikke så bra ut. Et sånt selskap som det hadde ingen forutsetninger for å overleve covid

2 Likes

Asieris studie med Wolf HD med opp til 44% bedre maksimalresultater enn WLC og Veteran-studiet kan gi store fordeler for Pho fremover.

Diagnosemessig har BLC både logikken og sannheten på sin side. BLC virker mye bedre enn WLC på grunn av sin evne til å avsløre økt metabolisme slik man finner i kreftceller…

Photocure benytter allerede disse studiene for alt de er verdt. Med Saphira har Pho et utmerket HD-fastskop. Vi må regne med store bedringer i Europa etter hvert. Selv om DS har misset på kjøpet fra Ipsen, har nå Pho hele potensialet i Europa for seg selv 100%. Det går så langt ganske smått fremover, men omsetningen er økende.

Det utgjør derfor en stor forskjell i forhold til tidligere, og er det Pho nå satser på med stor grad av suksess.

Jeg regner derfor med et turn-around kvartal for 2Q24 når det gjelder netto driftsresultat. Inklusive at de har klart å redusere driftskostnadene.

Så får vi fortsette å vente på Ceviragodkjennelse.

Phoaksjen er nå et billig kjøp, med et stort potensiale, ikke minst fordi vi må forvente store strategiske endringer fremover.

5 Likes

Hvis man ser på begrunnelsen i Asieris Wolf-studiet, er det virkningen av HD high-definition oppløsningen som er avgjørende. Det gjelder sensoroppløsningen og minst 4k pixelbredde, og det gjelder selvfølgelig linsekvaliteten.

I 2024 er det ikke noe problem å få til, selv billligkameraer og mobiltelefoner har det.

Det avgjørende er at det dermed blir mye tydeligere å avlese metabolisme på cellenivå når det kontrasterer med BLC…
Dermed viser BLC sitt sterke forsprang på WLC på en tydelig og avgjørende måte. Det hadde man ikke i samme grad tidligere med dårligere oppløsning.

Så det er kombinasjonen av tydelighet på kontraster sammen med høy oppløsning som nå viser BLC’s store fordel.

Der har rett og slett ikke WLC mye å stille opp med, fordi cellene ser like ut. Dermed vinner BLC formidabelt!

2 Likes

Ja ja rusler og går mot nytt kvartalsresultat. Fortsatt såvidt på 50 tallet i forkant og så blir det 40 tallet når tallene er klare ?

No worries, går bra dette. Vi er bare ned 19% siden nyttår til tross for akseptabelt Q1 resultat og “den store ordren” i boks :rofl:

Med ca 1,5 % markedsandel snart 15 år etter Cysview ble godkjent i USA er det ganske utrolig at såpass mange overhodet ikke har gitt opp. Det må være unikt. Nå kommer det snart et nytt kvartalsresultat med gørr kjedelige tall som bekrefter den svake veksten. Men om et par år vil samarbeidet det ble meldt om nettopp slå til, eller var det først i 2032 det store gjennombruddet skal komme ?

Håper du får det bedre nå som du omsider har sluppet papiret (om jeg leste rett når jeg skummet tråden) og kan slutte å følge med. Kanskje noe å tenke på for andre også, som tilsynelatende er tatt gisler.

Jeg kjøpte/eier pga. Asieris, Cevira og Advent/oppkjøpsfond inn i styret. Selskapet virker rimelig priset med potensialet som eksisterer på de elementene alene. Om det skulle bli en sterkere utvikling for BLC pga. XYZ, så er det bare en bonus til investeringstesen. Samarbeidet med Fortec sannsynliggjør også dette (med eller uten nedklassifisering).

8 Likes

Nå har du i alle fall advart alle Bingo. Jeg er advart, men har kjøpt litt i vår/sommer, mye med bakgrunn i det Henki skriver over her. Jeg håper du får brukt mye tid også på investeringene du faktisk gjør, ikke bare de du ikke ønsker å eie, men advarer alle andre mot å eie ,-)

8 Likes

Det skal vel mye til at det blir galt. Å handle på årets laveste kurser burde være nesten garantert en fin avkastning om ikke noe uforutsett skulle skje. Et privilegium å være i en slik situasjon?

7 Likes

Enig.

1 Like

Vet ikke helt hva jeg skulle gjort uten denne Bingokjerringa her, som på død og liv skal advare mot denne investeringen.

Dejligt med nogle mennesker som B123 der sætter sig ind i aktierne og advarer os andre, det sparer os andre for en del arbejde, spekulationer og søvnløse nætter :laughing:

Tak til B123 – stå på Bingo !!!

Dansken

1 Like

Bare litt sent. Forhåpentligvis :thinking:

1 Like

For det første må du skille mellom Turbt og Surveillance. Det er Surveillance som er det desidert største markedet for Hexvix/Cysview - der PHO som følge av tilbakekallelsen av flexiscope er "ute av Surveillance. Markedsandelen i Turbt er derfor en del høyere- men er helt enig med deg at potensialet er stort (sett opp mot markedsandelen).

For det andre, du har nylig gitt uttrykk for at du har solgt deg ut av PHO. Ut fra det du skriver er det helt utrolig at du ikke har solgt deg ut for veldig lenge siden… Så du er altså en av dem som du, slik jeg oppfatter det, “håner” fordi en ikke har solgt seg ut for lenge siden…:rofl::rofl:

Du må tydeligvis være insider, ettersom du allerede vet hvilke tall som kommer på Q2 (ref gørr kjedelige tall som bekrefter den svake veksten)… PHO har guidet hvilken vekst vi kan se for oss i år - hva mener du er en svak vekst? Forventer du at veksten blir lavere enn guidet? En må også huske på at selv om flexiscopene ble nedskalert, har PHO fortsatt hart en vekst - dvs. at veksten i Turbt har derfor vært betraktelig høyere (når en tar med at salget ved bruk av flexiscope har blitt mye mindre). For meg er ditt innlegg helt meningsløst - og bidrar med absolutt ingenting til en konstruktiv diskusjon. Hva ønsker du med dette innlegget? Jeg lurer på om dette kun er et tapert forsøk på å snakke ned kursen - med der formål å få kjøpt aksjer billigere. Eller har du virkelig så stor omsorg for oss aksjonærer.

Det er umulig å vite med sikkerhet hvordan kursen vil utvikle seg - og som tidligere sagt, alle må selv finne ut om en mener at en bør selge eller kjøpe på dagens kurs. Jeg har selv gitt uttrykk tidligere at det er helt ubegripelig at det som har skjedd i PHO så langt i 2024 tilsier at kursen skal falle 20 % (når OSE samtidig har steget 10 %), at kursen i dag faktisk er akkurat lik som når nyheten i 2019 om Cevira avtalen ble kjent… Tenk at PHO allerede omsetter årlig for 500 mill, selv med kun en markedsandel på 1.65 % - vil nærme seg 300 mill i kontanter (etter milepæls utbetaling på ca 27 mill i Q2) - det er allerede 2 måneder siden Cevira søknaden ble sendt inn (og akseptert), ca 9 mnd siden Hexvix søknaden ble sendt inn og tendensen har vært at en også tar grep på kostnadssiden. Nå vil en også starte prosessen med å utvikle nye flexiscope. Mcap er derimot kun 1.4 mrd… Kjøpe eller selge PHO?

22 Likes

Jeg har ikke noen baktanker. Skriver bare det som faller meg inn og er ganske frustrert over den begredelige utviklingen. Rett og slett en helt elendig investering og sånn har det vært lenge. Jeg er inn/ut og så snart jeg har solgt merker jeg at jeg ikke klarer ikke holde meg helt unna heller i tilfelle det skulle snu. Har vært mer eller mindre steady investor i PHO i 8 år nå og har selvfølgelig et håp om at de skal få vind i seilene igjen. Men det er akkurat sånn det alltid har vært og er , det skal komme noe rundt neste sving hele tiden. Og så er det snakket her om at nedgangen er urettferdig osv, jeg mener det er straff over tid pga skuffende vekst gang etter gang. Derfor har jeg lave forventninger denne gangen også. Men på sikt kan det skje ting, ref ulike meldinger, det skal PHO ha, de klarer å holde motet til slitne aksjonærer oppe.

3 Likes

Motet er jeg ikke så sikker på. Men håpet har jeg fremdeles, selv om det i likhet med tålmodigheten begynner å bli ganske tynnslitt😏

Sliter med å forstå denne selvplagingen bingo. Enda mindre forståelig hvorfor den skal bli dumpet over på forumlesere som

2 Likes

Investerer man i virksomheder som Photocure, må man have de lange briller på. Afkastningen skal spredes ud over mange år. Fedt, hvis man er heldig og laver 100% på et år, men hvem gør det?

1 Like

Bingo123 - det du beskriver er etter mitt syn en selvplaging som er lite sunt, og jeg skjønner i likhet med Hayen ikke helt bakgrunnen for at du poster disse innleggene her på TI. Det har absolutt ingen verdi og bidrar ikke til noe konstruktivt.

Det å investere i enkeltaksjser kan oppleves fryktelig frustrerende til tider - særlig hvis en følger med på kursen daglig/hvert minutt - og en vil, særlig i en aksje som PHO, oppleve store svingninger. Det er ikke uten grunn at det kun er et fåtall som tjener i aksjemarkedet - der min opplevelse er at det er få som gjør de nødvendige undersøkelsene før en investerer og har knapt noen plan for sine investeringer. Det gjør at investeringene i stedet blir mer “ren gambling”. Videre er menneskets natur at vi lar oss styre av griskhet og frykt - som gjør at vi ikke selger når kursen har steget mye (kanskje også ender med å kjøpe på topp) fordi en tror kursen skal til himmelen, samtidig som at vi selger på bunn (fordi vi lar frykten styre våre handlinger, i stedet for å tenke rasjonelt og følge sin (langsiktige plan).

For meg er det så enkelt at tror en at Cevira blir godkjent + en suksess - og at PHO vil øke omsetningen av Hexvix/Cysview - er potensialet i PHO enormt. Etter mitt syn er derimot risikoen kursnedgang minimal, fordi jeg er av den oppfatning at dagens omsetningen av Hexvix/Cysview i stor grad kan forsvare dagens kurs. Det begrunner jeg med at etter mitt syn har PHO lagt seg på et kostnadsnivå som følger deres strategi, som er å fortsette veksten og skape en virksomhet med betraktelig høyere omsetning i dag. Slik jeg forstår det, vil det derimot være uproblematisk å skape et relativt stort overskudd med dagens omsetning ved å kutte kostnader og droppe videre vekstplaner. Men dette er kun mine vurderinger - og alle må selv gjøre sine egne vurderinger/valg. Det er alltid risiko i å investere i aksjer.

4 Likes