Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Takk, det er nettopp det jeg mistenkte.

Er jo litt kjipt at etter man har fulgt med på dette i så mange år kommer det vel å vise seg svært vanskelig å få tilgang til det hvis man plutselig trenger det.

1 Like

Mulig det blir en helt annen dreis på dette Fortec systemet, når det eneste de skal gjøre er å kjøre rundt og gjøre BLC operasjoner, istedet fornat towerene støver ned på sykehuset.

Jeg skrev et innlegg om det her i høst da jeg selv var inne til et kirurgisk inngrep hos en urolog hos Aleris.
Husker bare ikke helt hva det gikk i(vet ikke hvordan jeg søker etter gamle innlegg her), men mener han sa at hovedgrunnen for at det ikke ble mye brukt skyldtes prosedyren i forkant.
Denne urologen hadde selv brukt det mange ganger, mener det var på Drammen sykehus.

2 Likes

Steikje hva man får til om man gidder å prøve, fant innlegget fra oktober:

"Hadde egentlig tenkt ikke å skrive om dette her da jeg ikke ønsket at det skulle bidra negativt men ift Kreinh sitt punkt 3 tror jeg det er alfa omega for å lykkes i USA med BLC at de har et sterkt, koordinert, planlagt og strategisk salgsteam som kan bistå scope leverandørene.

I Norge vet man at det ikke er utstrakt bruk av BLC, men det brukes ved de fleste større sykehus.
Mens jeg lå på benken og ble operert med lokalbedøvelse for snart 2 uker siden passet det å prate med urologen underveis så hjalp det om ikke annet til å få tenke på noe annet for min del. Han hadde brukt mye blålys, men han foretrakk uten tvil NBI. Hovedårsaken til at han og flere heller brukte NBI hadde sammenheng med prosedyrene på pasienten før de skulle igang med BLC.
Det kjenner vi til at man bruker cirka 1 time i forkant for å klargjøre pasienten til BLC prosedyren.

Så man kan nok gjerne kutte ned på salgskorpset, men jeg tror at skal man få overtalt klinikker og urologer så kreves det 100% fokus og innsats.
Og det har DS uttalt mang en gang, Cysview selger ikke seg selv, det krever en ekstrem innsats helt fra starten, men nesten like viktig er kontinuerlig oppfølging underveis og i tiden etterpå.

Urologen som opererte meg har jobbet på både Rikshospitalet samt Drammen sykehus."

4 Likes

Vil tro det blir vanskeligere og vanskeligere å velge bort pga. prosedyren i forkant, hvis alle data og forskning viser til signifikant bedre resultat i etterkant en standard WLC eller NBI.

Nå kommer jo Olympus snart med nytt utstyr med BLC mulighet. Og vil tror det vil hjelpe på.

4 Likes

Det er vel betimelig å tenke på om de trenger det veldige salgskorpset, med Coy i spissen, i USA. Noe nedskalering burde vært gjort for lenge siden…
Mulig hele virksomheten trenger en revisjon og at dette vil bli tatt opp på GF. Spørs om topp 20 er fornøyd med kurs utviklingen.
Og Briarwood da, som kjøpte og kjøpte på 100+, hvorfor kjøper ikke de på dette nivået når alt ser ut til å klaffe for Photocure fremover. :man_shrugging:

Ja, 100% enig, vi får inderlig håpe det hvertfall for pasientene sin del.

1 Like

Problemet er vel som så mye annet innen helsevesenet, tid.

Slik jeg har forstått det må Photocure kontrast væsken være på plass i en time før urologen kan gå i gang med prosedyren imens vanlig WLC tar totalt snaut 20 minutter.

Har ikke fått sett skikkelig på rapporten eller sjekket live presentasjonen, men som forventet utifra det jeg har klart å skumme igjennom foreløpig.

Første som jeg la merke til er at det ikke har vært reduksjon i antall flexskop fra Q4 og utgangen av Q1, fremdeles 27 stk i bruk.

Med de nye skopene, er man nå oppe i 391 skop totalt i USA.

Som @Savepig påpekte tidligere i dag, ser det ut til at man kan bekrefte at utgiftene har flatet ut. Under er en gjennomsnittsvisning over 4 kvartal. Krysningspunktet skjedde for over 1 år siden.

Under er utvikling kun på kvartal. Hver enkel trend er et kvartal. Q1 er blått, Q2 er oransje osv. Dette for å se trenden kvartal for kvartal, da man har sesongvariasjoner. Store hoppet på Q4 i 2020 er pga. tilbakekjøpet av Europa fra Ipsen.

Edit:
Glemte å nevne at dette viser total revenue per kvartal på kun Cysview/Hexvix biten over tid.

7 Likes

Korrekt, og derfor tror jeg man har brukt WLC/NBI i større omfang, da man har hatt for lite datagrunnlag til å argumenter/forsvare ressursbruken for en mer utstrakt bruk.

Men desto mer datagrunnlag man får, og mer bevis på at det er signifikante forskjeller i resultat. Så blir det vanskeligere å se bort ifra BLC på enkelte operasjoner/utførelser.

Det viser også hvor viktig det er med arbeidet Photocure gjør i kulissene med tanke på samling av data og støtte til diverese forum og initiativ for å vise fordelene med BLC.

4 Likes

Av en eller annen grunn har det festet seg et inntrykk hos meg av at DS på egne vegne lover mer enn han makter å holde ift tidsperspektivet - samtidig som det motsatte er tilfelle når han vurderer samme ift andre (les feks Asieris som makter å holde tidsplaner, og vel så det).

Men, men, vi kommer i mål og jeg tror tross alt at det er flere som trekker et lettelsens sukk over at resultatet ble OK, og at kursfallet således blir begrenset denne gangen.

Det som etter hvert gir større kursløft, tror jeg, handler mer om eksterne forhold som DS selv ikke påvirker i nevneverdig grad, og da er det bl.a. Asieris + nedklassifiseringen som gjelder.

Håper jo selvsagt at DS også etter hvert kan komme med sterkere bidrag mtp shareholder value.

Jeg øgede mit antal aktier med 3,5% i dag. Der venter mange penge fra Asieris snart. Jeg har været med i over 8år nu.

4 Likes

Hvis du med snart mener 12-24 måneder så.

Hvis du spør meg: Ingenting.
Er det noen som kan huske at Schneider har begeistret markedet ved en kvartalsrapportering?
Mulig han har gjort det, men jeg husker ikke, så hjelp meg gjerne å friske opp hukommelsen.

Ja, men nu er aktiemarkedet dog ofte noget i forkant. Så jeg forventer en højere kurs 31.12.24. Alternativt må jeg revurdere.

Når revurderer du?

Det gør jeg løbende. Foreløbigt er jeg lidt låst på den konto til 31.12.24. Så bliver det et spørgsmål om skat eller yderligere køb? Eller bare at lade tingene stå?

Nå falt kursen før DS snakket kl 14 - så spørsmålet mitt relaterte seg først og fremst til selve tallene/rapporten. Etter mitt syn var det som ble presentert i alle fall ikke dårligere enn fremtidsutsiktene som ble tegnet på Q4 eller tallene som meglerhusene har basert sine kjøpsanbefalinger på - snarere tvert imot - derfor blir det for meg merkelig å lese mange av innleggene her. Nå går en endelig i pluss på driften - inntjening vil øke, samtidig som at en også har fokus på kostnadssiden, og fremtidsutsiktene for salget av BLC ser også mer positivt ut enn på lenge. Så har vi alt med Cevira i tillegg - der alt går etter planen, og en også fikk en positiv overraskelse når det gjelder prosess inn mot Europa/USA. Hva annet hadde en forventet til Q1?

6 Likes

Skulle kjøpt mer om jeg hadde noe mer å kjøpe for. Synes DS strutter av selvtillit og godt mot idag. Som han selv sier - de er nå tilbake der de slapp før covid med relativt god tilgang til kundene.

Tyskland tikker og går, norden viser tendenser til å snu og appåtil ser de at innsatsen de har lagt ned i de europeiske vekstmarkedene begynner å betale seg. USA lagger litt, men virker å være ferdig med de verste problemene.

I tillegg har vi Asieris i Kina. Har ikke vært så positiv til kommende 1-2 år siden før covid.:star_struck:

3 Likes

Synes også det var en god og (diskret) offensiv presentasjon/call fra selskapet. Nå er min posisjon i all hovedsak betinget Cevira, men gitt det man fikk servert vedrørende ForTec og deres bekreftede satsing i H2 som nødvendigvis vil utløse en/flere større ordre i US i BLC-sporet, så gjør jo det investeringstesen enda mer attraktiv med horisont 6-12 mnd. En bedre modell for å oppnå økt penetrasjon i US kunne ikke jeg sett for meg i alle fall.

5 Likes