Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Vældig godt illustrativ – specielt den første slide !!!
Vi har meget positiv i vente når PHO, Wolf og ikke mindst FDA får afklaret det nye Scope og tilladelser — da kan vi hurtigt ramme 500 mill i omsætning i US :partying_face:

Lidt utroligt det PHO har fået det til med det Stive Scope af mangel på Flex.

Dansken

1 Like

Ja enig i det. Det var et ekstremt slemt slag i trynet at flex falt bort, så det var helt ok at det kræsjet kursen, men selskapet har jobbet jevnt og kommet seg gjennom det.

1 Like

Borsen opp 2 %. PHO opp 0,8% og såvidt over 50.
Bra presentasjonen ikke ble sluppet på mandag.

1 Like

På webcasten ble det sagt at juli hadde vært en bra måned og at driften i 3Q24 ville bli vesentlig bedre enn 2Q. Det skyldes ikke minst etterslep i både Sverige og Tyskland, som rammet omsetningen i 2Q. Vi kan vente oss et vesentlig bedre driftsresultat i 3Q. Kjøpte flere aksjer i dag på rundt 50. Regner med oppgang når investorene får fordøyd infoen fra webcasten litt mer.

1 Like

Robothandel burde vært forbudt. Det sagt så kan det neppe skyldes robotene at interessen for PHO aksjen er omtrent null.

Same procedure as … :rofl:

1 Like

Virket ikke som Schneider likte spørsmålet om selskapet ville initiere en strategisk review for hvordan man kunne maksimere aksjonærenes verdier. Svaret han gav om en årlig strategi gjennomgang var vel kanskje ikke akkurat det spørsmålsstilleren lurte på.

4 Likes
1 Like

Det er strengt tatt ikke et spørsmål CEO kan svare på, da denslags vurderinger ligger til styret (dersom de mener ledelsen ikke leverer strategisk).

1 Like

Jeg regner med styret også får med seg spørsmålene som stilles under Q-rapport, selv om det ikke er rett forum er det et relevant spørsmål.

Videre antar jeg det er styret som har gitt ledelsen ordre om å begynne å vise + på bunnlinjen, ENDELIG!
Ledelsen har sagt at de ikke bryr seg om å tjene penger for de skal vokse, de har ikke klart det. Det eneste håpet her er at styret holder Pho i ørene mens kineserne leverer.

1 Like

Briarwood har jo fått sin mann inn i ledelsen (slik jeg tolket ansettelsen av amerikaneren med ikke få opsjoner). Samtidig har Advent fått en representant inn i styret. Jeg er redd PHO, etter å ha møtt på pandemikvist og mer til, forsvinner til utenlandske hender for en (altfor) billig penge før det «endelig» løsner hva gjelder evt. nedklassifisering i US og/eller Cevira i Kina. Da kan de langsiktige få dårlig betalt, med CALTX friskt i minnet.

De har sagt hva?

Uten å skjønnmale driften så har de møtt utfordringer med både covid og flex-markedet, hvor førstnevnte bremset/stoppet veksten en lang periode og sistnevnte fjernet en stor bit av de totale markedet.

Hvem er det som skal kjøpe Pho da? Er du fremdeles der du tror Asieris skal kjøpe dem opp?

Hvor lenge har Pho vært på børs?

Hvor er forbindelsen mellom Briarwood og Kitchen?

1 Like

Advent (inkl. deres økosystem) har en lang historie med relevante oppkjøp bak seg, nylig i form av Zentiva hvor deres PHO-dame også sitter i styret. Asieris er nok mindre plausible som sådan. PHO har vært på børs lenge (vet ikke hvor du vil med spørsmålet). Koblingen Briarwood-Kitchen er ren spekulasjon, men gitt sistnevnte sin bakgrunn fra bl.annet Moelis & Company (tenk DC-lobby), så har min tolkning vært at største aksjonær har presset på for å få inn noen som kan få fart på det regulatoriske og/eller bli kvitt posten i sin helhet med eller uten tap (ref. Kitchen sin M&A bakgrunn og mengde opsjoner). Kan hende det har vært andre enn Briarwood som pushet for dette, men det endrer ikke nødvendigvis på tolkningen.

Edit:

Ser Kitchen oppgir sin rolle som «ekstern», så da er jo spørsmålet hvem han «egentlig» jobber for.

2 Likes

Er ikke så redd for oppkjøp til en for lav pris. Klarer ikke å regne hjem denne fantasiprisen på over 500 per aksje som noen fabulerer om, selv med milepæler og royalties fra Asieris.

Du frykter et oppkjøp som er lite gunstig for de langsiktige. Poenget er at med Pho sin historikk er de som virkelig har vært langsiktige sikkert glade for å bli kvitt aksjene til en relativt OK pris. Ikke at jeg deler frykten din eller troen på at Pho kjøpes opp på dette stadiet.

Eksternt betyr vel at han ikke jobber fysisk på kontoret?

2 Likes

Da skjønner jeg, og min mening er vel da at de kan få dårlig betalt vs. alternativ avkastning andre steder over lang tid. Et bud jeg «frykter» legger seg et sted mellom 70 og 90 de neste 6-10 månedene.

Kan være så enkelt som det ja. Han har kun oppgitt det for sine to siste roller. Passer bra med pandemi og whatnot.

Alt er ikke en konspirasjon :wink:

Hvilke regulatoriske prosesser tenker du på her? Og skal dette gjøre at Briarwood får solgt beholdningen sin til noen andre? eller skal selskapet selges?

Eller er det dette som gjør at selskapet selges?

1 Like

70-90 er helt usannsynlig, da betalingene fra Asieris alene er verdt 250 mil dollar. Noe som er vesentlig høyere en hva hele selskapet er verdt idag.

Man kan heller snu på det, og kanskje faktisk få en skikelig verdivurdering, da slike oppkjøp involverer 3. parter som skal se på en “fair value”.

4 Likes

Det som virkelig kan få fart på hvor attraktivt selskapet er for oppkjøp er både nedklassifisering og Cevira-godkjenning.

Nå som vi i dag er 60 dager (inkl. helligdager) etter mottatt og godkjent søknad i Kina er det lite og ingenting som tyder på prioritert godkjennelse. Da får man ta Schneider på ordet og forvente dette ila 2025.

En skal heller ikke kimse av møtet med både EMA og FDA senere i år. Filing i EU er ikke helt urealistisk. Mulig partner i USA, etc.

Det nærmer seg for øvrig Asieris’ semi-annual report for 2024. Den kan kanskje gi noen svar.

Når det gjelder nedklassifisering virker også Schneider å ha en litt mer optimistisk tone. Ordlyd endret fra “if” til “when” det kommer til å skje. Og de pusher på med stakeholders. Dette vil åpne flex-markedet på vidt gap.

I believe that when the FDA responds favorably to the system’s petition and reclassifies Blue Light Systems to Class II, several things are going to happen.

One, all the other — indiscernible — manufacturers, beyond even the other 2 that we currently know today, will enter the U.S. market under a 510(k) application process that takes about 3 to 6 months post the decision or post the 510(k) pathway being posted.

This will expand the capital *equipment base, providing availability. And we also believe because of the competitiveness, affordability and a better quality of equipment and service in the market*

Importantly, in this scenario, more investment in the segment, more salespeople selling
Blue Light Cystoscopy because the capital equipment manufacturers will be supporting it
as well, not just us and Karl Storz, will give us access to accounts and open up the market
*dramatically, fueling growth in procedures using Cysview.

We are hopeful that the FDA addresses this petition soon. We’ll keep you informed as Karl Storz informs us on the progress.

8 Likes

Ja nei jeg tolker ikke ting konspiratorisk som sådan, at han jobber remote er nok forklaringen på oppføringen. Ved første øyekast kunne det se ut som et eksternt engasjement typisk for en innleid person.

For min del kom ansettelsen overraskende på, uten noen «god» forklaring. Gitt bakgrunnen til mannen fra DC-lobbyen, så antar jeg det skjedde for å eventuelt kunne få bedre koordinering/press på FDA hva gjelder nedklassifisering. Koblingen til Briarwood er og blir spekulasjon, men de sitter nå dypt i minus og ønsker enten en reprising og/eller å komme seg ut.