Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Nja, nesten, kursen ble radbrukket av shortaktører mellom 150 og 70 kroner i lang tid før budet kom inn på 208.

2 Likes

Det er en fare for at det holder på å skje i PHO som du sier. Hver god nyhet blir brutalt solgt ned, her er noen eksempler. 4.juni kom melding om samarbeidet med ForTec Medical fra det tidspunkte begynte ned salget. 15. juli samarbeidet med Richard Wolf, kraftig nedsalg. Tar og med nyheten i går det skulle ganske mye resurser til å greie å få den i minus før dagen var omme.
HÅPER NOEN MED MUSKLER SER DETTE OG TAR GREP

Selskapet skal jo ikke hente penger, så det er ikke som om noen har noe voldsomt incentiv for å drive kunstig kurspleie da.

  1. juli var det to aktører som benyttet seg av volum fra melding til å selge seg godt ned.

Man trenger bare å sjekke på investordata, så ser man veldig tydelig trendene:
https://app.investordata.no/stocks/photocure-PHO?date_period=quarterly

1 Like

Kanskje litt konspiratorisk, men min take på det er at incentivet absolutt ligger der i forhold til hvis “noen” er interessert i å overta selskapet. Jeg fulgte CALTX hvor gode nyheter ble solgt ned og konstant shortet, noe som holdt mcap nede. Skal ikke påstå det var bevisst, men veldig gunstig for de som kjøpte opp CALTX, det var det utvilsomt.

3 Likes

Usikker på hva du mener, men jeg er av den oppfatning at nå er det absolutt ingen grunn til å selge ned PHO med godkjenning for Cevira i China med “Blockbuster” potensiale og med alle de initiativene som ledelsen har presentert.

Det var beklagelig at Mustang Capital kastet kortene trodde vi hadde fått en profesjonell aktør med oss. Mange andre har kastet kortene i det siste så det er bare oss trofaste som sitter i tillegg til Briarwood og SEB kontoene. Håper SEB kontoene er uavhengige av Briarwood så det er sjekk på hva Briarwood har til hensikt. Briarwood har nå full kontroll i styret.

Det finnes kun en grunn til å kjøpe en aksje stort sett, men det finnes tusen gode grunner til å selge dem.

1 Like

Man kan spekulerere i mye rart, men det er i alle fall ikke nøytral market-making som jobber nedover om og om igjen slik man ser her.

2 Likes

Dersom Asieris lykkes, og det ligger det jo an til, må selskapet I årene fremover ut med noen milliarder til PHO i milepæler og royalties. PHO er i dag verdsatt til 1,4 mrd.
Rent spekulativt, kan det tenkes at Asieris og evt kinesiske interesser henter inn litt kapital og legger eksempelvis 2,5-3 mrd. på bordet?
Asieris trenger mye penger til markedsføring og oppbygging av et adekvat apparat, etter endelig godkjennelse.Men er det helt utenkelig at oppkjøp av PHO er et alternativ?

3 Likes

Det er vel ikke utenkelig mulig derfor Briarwood og SEB kontoene kontrollerer over 33% og har negativ kontroll. Tror mer det er Briarwood som har en plan siden de sitter i ro med sin post og har full kontroll i styret.

Synes dere bruker alt for mye energi på alle mulige pullbacks på lavere volum her altså. Disiplinert kjøperside.

3 Likes

Jeg syns det er bare sundt å se på forskjellige scenarier. Ut fra dine diagrammer hva sier du om å kjøpe her, er det et disiplinert kjøp ?
Angående Briarwood vil det være nesten utenkelig hvis de ikke har en plan hvordan de skal tjene penger på sin investering. De har i sin strategi at de investerer i “gros” underpriset selskaper. En kan da lure på hvorfor kjøper de ikke mer her, er de redde for at kursen skal ta av i så fall. Da må de ha en annen plan. Hadde jeg vert Briarwood hadde jeg villet tatt over PHO og notert det i US, men de venter sikkert til de har lagt alt til rette for en overtakelse. Vi får se tiden vil vise, jeg sitter med mine aksjer og kjøper mer når jeg se et annet handlemønster. Uansett tror jeg de må opp 100% av siste kurs for å få det til.

1 Like

Med disiplinert kjøperside mener jeg at det sitter folk og plukker aksjer litt forsiktig når prisen er kommet ned igjen mot bunnen av trendkanalen, de gidder ikke å sende bid på 53+ når de ser selgerne er villige til å gå ned på 51-tallet.

4 Likes

Da får vi se hvordan det går i dag. Ser at Indexfondet til DNB øker med nye 11 000 aksjer og det er økningen blant de 50 største aksjonærene. Flere selger seg ut. Ser ingen grunn til å kjøpe noe mer her. Noen på forumet som er på kjøperen?

Hvem er det som selger seg ut @myk ?

[THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV med 2256 aksjer
[HOMME HOLDING AS] med 2762 aksjer
[BOFA SECURITIES EUROPE SA] med 6623 aksjer

De er helt ute.

Det var ikke rare greiene
Hvorfor ser du ingen grunn til å kjøpe mer plutselig du som er så positiv?

Jeg er positiv til selskapet men trading mønsteret er ikke bra, ser etter tegn til bedring i det og etter tegn på at noen av de 50 største aksjonærene akkumulerer.
Jeg liker ikke at hver positiv nyhet blir brutalt solgt ned.

https://www.photocure.com/investors-hub/investors-shareholder-information

De 20 største eierne har økt noe siste tid og har igjen noe over 56% eierskap i PHO.

Det at de sitter stille indikerer vel at de venter på Kina nytt, akkurat som oss

Å selge store volumer over børs nå er nytteløst. Så man har ikke mye valg, om man ikke bare selger på “best” og tar store tap. Jeg regner med at de som selger nå forsøker å posisjonere seg for en korreksjon som lenge er blitt spådd.
Det er ihvertfall ingenting fundamentalt ved PHO som skulle tilsi at det er riktig å selge nå (nær årets bunn).

1 Like