Tror du Briarwood er all in i Photocure?
De er ikke det.
Tror du Briarwood er all in i Photocure?
De er ikke det.
Her uttaler du deg nok på tynt grunnlag, jeg har vært bedere tjent med å gå inn og ut, kontra å sitte stille fra mine første kjøp, å til nå.
Om kursen stikker over 100.- blir situasjonen en annen.
Spørsmålet jeg, å eventuelt andre må stille seg nå, er hvor vidt R/R ved inngang på kr 69 er et godt bet.
For, hvor skal kursen ved godkjenning?
Opp til 80, før den snur ned igjen?
Eller skal den virkelig over 100.- kun grunnet godkjenning?
Det var jo litt ironisk vinklet, tror de pleste "tok den"
Jeg er ganske sikker på at kursen løper over 100kr ved godkjenning, eventuelt rett i etterkant! Vil vil se dager med solid omsetning, kanskje over 100 millioner. I tillegg vil større aktører og fond gjøre sin inntreden i aksjen. I tillegg har vi andre triggere som ligger å ulmer!
Noe av bakgrunnen til opprettelsen av dette forumet, slik jeg oppfattet det, var å få et mer matnyttig og seriøst alternativ til Hegnar Forum.
Skal forumet være nyttig, så må man selvsagt diskutere både positive og negative sider rundt de ulike investeringsalternativer.
Det som derimot ikke er matnyttig, er innlegg der det eneste grunnlaget og motivasjon er tradingposisjonen til bidragsyteren! Dette er typisk når man skifter standpunkt fra ene dagen til den andre, og er svært enkelt å gjennomskue.
Jeg skulle derfor ønsket at @moderatorer hadde slått hardere ned på den type innlegg vi i senere tid har sett fra @Merlin og @Freddys i denne tråden. Slik bruk av forumet drar det hele ned på HO nivå.
Veldig enkelt: De to har til sammen ca 250 av 4000 innlegg i tråden, altså ikke akkurat dominerende i sånn grad at man kan si tråden blir spammet i stykker (noe som ville blitt moderert),
forumet har også en selvmodererende funksjon med at medlemmene kan flagge innlegg, noe som ikke har blitt gjort i noen særlig grad.
Ignore-funksjon finnes også.
Det finnes også en alternativ tråd som blir moderert strengere mtp forventet nivå på innlegg:
Et forum må ha takhøyde for både langsiktige og kortsiktige vurderinger, ellers blir det fort et ekkokammer. Det er bedre å diskutere argumentene enn å forsøke å lese motiv eller tradingposisjon hos den som skriver.
Enig. Å legge ut en analyse som er langt mer negativ enn mange av oss investorer er 100% innenfor.
Den analysen som vedkommende la ut, er gjennomdiskutert for lang tid siden på forumet. Eneste grunnen til at vedkommende la den ut igjen, var desperasjon over å ha innsett at han solgte seg ut for tidlig. Slik bruk av forumet genererer kun støy og krangel.
Aner ikke hva motivasjonen til vedkommende var.
Analysen er igjen relevant ettersom man nærmer seg svar på godkjenningssøknad, og det er nyttig med et nøkternt/negativt syn på potensielle salgstall.
Til syvende og sist er det utfall av søknad og faktiske salgstall som kommer til å bestemme kursen fremover. Ulike perspektiv på hva som potensielt kan skje ser jeg på som nyttig.
I jobben lager jeg ofte pros/cons-lister før beslutninger tas, men glemmer ofte cons når jeg selv gjør investeringer.

Hadde caset vært en no brainer på nåværende kurs, ville det jo ikke vært noe å diskutere.
Ved godkjenning kommer kr inn på bok, som tilsvarer kr 4/5.- pr aksje.
En eventuelt joker som kan gi et sykt løft, vil være hvor offensive Asieris er i meldingen som kommer.
Et annet scenario er jo at selveste Dahl kan prestere å snakke ned forventningene, noe denne mannen har klart tidligere.
Ingen vett om kursen går 10 eller 40%
Ingen vett hvor utålmodig klanen som skal sell on the news er eller blir, ved for eks lav respons på børsmeldingen.
Du får trøste deg med at jeg sikkert tar sikkelig feil, å kursen flyr med flere hundre milllioner i volum som noen melder.
Hverken rockpus eller andre har sagt noe om at negative syn ikke er velkommen. Tvert om og tror man det er temaet så bør man lese innleggene på nytt.
Det som kommenteres er deltagere som mener at selskapet er fantastisk på mandag og elendig på onsdag. Alt pakket inn i kvasi-fundamentale argument, men åpenbart kun har en hensikt: å bruke andre deltagere for å tjene på egen trading.
Det er åpenbart at det desimerer verdien av forumet om det blir omfattende.
Som så mye annet i samfunnet så er det ingen krise om kun et lite mindretall tar seg friheten å opptre uten forståelse for fellesskapets beste. Faren er at majoriteten blir lei asosiale element som freerider på fellesskapet.
Problemet er din troverdighet. Når du er inne i aksjen, er det ikke måte på hvor positivt alt er. Når du er ute av aksjen, så er alt svært tvilsomt.
Nå leter du tydeligvis etter argumenter som setter potensialet i tvil. Det hadde vært greit nok, om det ikke var for at du antagelig planlegger ny inngang, bare du klarer å få kursen litt ned igjen. Om så skjer, vil du nok komme med svært optimistiske anslag for fremtiden igjen.
Et annet eksempel er Merlin som gikk fra påstander om voldsom mangedobling av kursen, til et innlegg der han så frem til å kunne kjøpe seg inn igjen på kurser rundt 40 kr en stund etter at Cevira eventuelt var godkjent! Synes vi virkelig at dette er nyttige innlegg??
Å endre syn over tid er ikke det samme som å ha en skjult hensikt. Markedet endrer seg, ny informasjon kommer til, og ulike tidshorisonter gir ulike vurderinger. Igjen mener jeg det er bedre å diskutere argumentene enn å tillegge motiv eller anta tradingposisjon hos den som skriver. Altså å ta ballen, ikke mannen.
Vel på 50 lappen er R/R meget comfy.
På kr ish 70.- er ting litt mer usikkert.
IMO
Kursen er nå opp 37% siden Aribjo dippen.
Dette er det vel ingen som er uenig i? Det er jo en nyttig egenskap for en investor!
I utgangspunktet helt enig - viktig å få frem både langsiktige og kortsiktige vurderinger - samtidig er det noen skribenter hvor det lyser igjennom hvilke argumenter som trekkes frem ift om en er investert eller ikke. Basert på “nyheten” som kom i går om at Cevira er ute av listen, stiller jeg spørsmålstegn ved hvorfor en skribent som har vært inne på fora her i lang periode - og som vet veldig godt at den “gamle” analysen fra DnB har blitt diskutert gjentatte ganger her - igjen trekker den frem…
Jo, når det ikke har kommet noen annen informasjon enn at en selv har kjøpt/solgt, og skribenten deretter velger å endre syn tvert på om en skal kjøpe/selge - da er det ingen tvil om hva som er motivasjonen/hensikten.
Hvis man først åpner for strengere moderering basert på antatte hensikter, tror jeg mange av nyansene i diskusjonen fort forsvinner.
Med det stenger vi av for metadiskusjonen som er offtopic for photocure.
Bruk følgende tråd for diskusjon om regler og moderering: