Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Den eneste, der kommer til at finde pungen frem for at købe noget, eller mere sandsynligt lave en licensaftale er Photocure. Det har vi diskuteret før😜

Photocure deltager allerede i kliniske studier, hvor deres BLC kombineres med urin-biomarkører som UroAmp (ctDNA) fra Convergent Genomics. Det blev senest præsenteret ved EAU 2026, og resultaterne viser, hvordan det styrker diagnosticeringen.

Så det bliver helt sikkert en biomarkør til detektion af kræftceller i urin, da det komplementerer Hex/Cys perfekt og kan sælges direkte gennem deres nuværende salgsapparat.

3 Likes

Her skal vi altså gjennom en ny runde med kommersialisering, refusjonsarbeid, og potensielt kapitaldestruksjon, og kjempe mot BP.

Nei takk.

2 Likes

Er det noen som skriver forslag til styret om sak til behandling på årets generalforsamling?
Bør det ikke være kurant å forlange at selskapet skal kjøpe tilbake f.eks. 100 tusen aksjer per måned for Cevira-inntektene og royalties framover? I alle fall til de kommer opp på aksjeinnehav minimum tilsvarende utestående opsjoner.

6 Likes

kapitaldestruktion bliver der ikke noget af med en licensaftale.

Photocure har allerede sælgerne inde på urologiske afdelinger i USA og Europa. De skal bare have et ekstra produkt (hvilket Pho selv har meldt ud) og det koster ikke ekstra i faste omkostninger.

Hvis de f.eks. vælger en partner som Convergent Genomics, der allerede er langt i deres kliniske validering og FDA-proces, springer Photocure de dyreste udviklingsår over.

Det handler om at udnytte den kommercielle motor, de har brugt 10 år på at bygge, til at sælge mere til de samme kunder.

4 Likes

For å lisensiere et produkt må man ofte til med up-front betaling. Hvis Photocure skal sikre seg rettighetene til UroAmp, hva vil det koste selskapet eller eventuelt aksjonærene?

Skal man rulle ut et nytt produkt krever det investeringer. Man må ha market access team, jobbe for refusjon, opplæring, etc.

Den kommersielle motoren i Photocure koster 490 millioner kr i året, og øker. Det er en ineffektiv og dyr motor, som jeg ikke tror vil bli mer effektiv av å bli pådyttet enda mer arbeid. Man må enten ansette flere selgere, eller så vil salget av cysview lide av at selgerne må balansere tiden mellom to produkter.

Studien er ferdig i 2028, og innebærer fremdeles betydelig risiko.

5 Likes

Bra forslag :point_left:

Ja, licenser koster up-front. Men Photocure sidder i dag med en voksende kassebeholdning og er gået i cash-flow plus. Alternativet til at investere overskuddet i vækst er at lade det stå til inflation.

Her tager du fejl rent driftsøkonomisk. De 490 mio. kr. er faste omkostninger til salgskontorer, ledelse og marketing.
Hvis du sender en sælger ind til en urolog for at sælge Hexvix, koster det det samme, om han bruger 10 minutter på at tale om et produkt eller 15 minutter på at tale om to.

Ved at tilføje f.eks. en biomarkør øger man dækningsbidraget pr. kundebesøg. Fordi omsætningen pr. ansat stiger uden at de faste omkostninger følger med i samme takt.

Tidshorisonten er rigtig, men blærekræftmarkedet flytter sig også. Hvis Photocure bare sidder på hænderne til 2028, risikerer de, at en konkurrent snupper markedet foran dem.

Jeg ved mange er imod opkøb, men Photocure har selv sagt det kommer til ske, om det så bliver en biomarkør eller noget andet må tiden vise.

3 Likes

Vel

3 Likes

Jeg er enig i mye av det du sier. I teorien gir mye av dette mening. Men det er en betydelig gjennomføringsrisiko forbundet med dette. Gitt historikken til selskapet er tilliten til gjennomføringen lav.

Inflasjon er en ting. Hvorfor ikke bare betale utbytte til aksjonærene heller? Eller tilbakekjøpsprogram?

Igjen, up-front kan potensielt bli dyrt. En kan ikke bare avfeie dette. Skal en inngå avtale nå og ta risiko forbundet med studien? Skal en vente til etterpå? Da er man langt uti 2028, og må potensielt overby andre interessenter.

Uansett har man ikke et produkt i salg før 2030-2031?

Ser ikke helt hvordan dette er fornuftig bruk av pengene.

5 Likes

Du skal ha honnør for dette innlegget. Det har gått fort i svingene her i dag :smiley:

Salgsmotor- og organisasjon har blitt en sekkepost i debatten i dag. Men OK, la oss ta Q4 2025 slidene til Pho for oss:

Commercial EBIDTA viser 55 mnok for 2025. Det er dette jeg antok var 102 mnok basert på grafen din, men det stemmer ikke. Hvor har du 102 mnok fra?

Her har man isolert Nord-Amerika som viser EBIDTA på -14.5 mnok for 2025. En forbedring fra 2024, men fremdeles godt i minus. Direkte kostnader på 178 mnok (lønn til selgere, reise, markedsføring, etc) som spiser opp nesten hele bruttomarginen.

Du sier økning i OPEX er pga RW, AI, scop, etc.
Her viser sliden Business Development 17,4 mnok, mens opex eksludert BD er på hele 444.4 (!) mnok! Så ja, BD-kostnadene økte, men den massive OPEX-kostnaden sluker fremdeles nesten alt selskapet tjener.

Hvis en ser på gross profit er det på 490 mnok for 2025. En meget høy bruttofortjeneste. Hvis en potensiell kjøper har et eksisterende, velfungerende, urologi-apparat er det potensielt mye å hente inn på bunnlinjen her.

Akkurat dette taler kanskje mot at Asieris er en potensiell oppkjøper? De vil være avhengige av Photocure sitt driftsapparat som jo tallene viser ikke akkurat er en lukrativ modell.

Jokeren er kanskje en vestlig partner for Cevira. Den potensielle aktøren kan ha større økonomisk oppside med kjøp av Photocure.

4 Likes
År Produktinntekter (Hexvix/Cysview) Salg & Markedsføring (S&M) S&M i % av inntekter
2022 393,1 MNOK 311,0 MNOK 79,1 %
2023 473,0 MNOK 329,4 MNOK 69,6 %
2024 511,2 MNOK 337,0 MNOK 65,9 %
2025 532,6 MNOK 340,4 MNOK 63,9 %

Massiv marginforbedring:** På bare tre år har Photocure kuttet salgskostnaden per krone tjent med over 15 prosentpoeng . Dette er den “operative giringen” i praksis: Inntektene stiger raskt, mens kostnadene for å hente dem inn flater ut.
Inntektene økte i 2025 med over 21 millioner kroner, mens S&M-kostnadene kun økte med 3,4 millioner. Det betyr at den marginale salgskostnaden på ny vekst nå er nede i ca. 16 % .

Se på forholdet mellom salg og kostnad, som har gått fra nesten 80 øre for å tjene en krone, til å nå bruke drøye 60 øre – og tallet faller for hvert kvartal.

1 Like

For guds skyld Merlin, slutt å post AI-genererte innlegg.

3 Likes

Kursen var faktisk høyere like før Schneider tiltrådte for snart 8 år siden.
Burde ikke den mannen snart pensjoneres?
Han har tjent uhorvelig mange millioner uten at aksjonærene har noen grunn til å være fornøyde.

2 Likes

Det her er da bare for dumt. Med de indlæg du skriver så troede jeg du var mere intelligent, men det kan være jeg skal til at ændre mening.

Bonuser og variable pay til ledelsen og selgere gir slike utslag.

Ja, og kom du til samme konklusjon?

Photocure småprat (PHO) 🔦 4 - #6986 av Do2Do

3 Likes

Det er jo et reelt alternativ å bytte til andre aksjer…det høres enklere ut

Ja da, hvert sitt valg.

Den dagen PHO blir solgt og ny eier trimmer S&M, kvitter seg med dyr ledelse, slipper å betale Ipsen - så er C/H en svært profitabel butikk. Bare synd det er den nye eieren som sitter igjen med vinsten.

1 Like

Ja, det hadde vært nooe, Asieris har ihvertfall bra med cash, såvidt jeg kan se 250 millioner dollar. Men tror sjansen er liten for det gitt

Har dobbeltsjekket igjen på arkene mine. Var på mobil istad.

Jeg hadde IKKE isolert “Sales & Marketing”…

Jeg hadde brukt på total “Revenue” på salget og ikke “Gross profit”. Første tar ikke høyde for produksjons kostnad på produktet, noe “Gross Profit” gjør.

Så da er spørmålet, hvor legger vi den delen?

Bruker jeg “Gross Profit” stemmer ikke tallene med “Total Revenue” og tallene andre plasser.

Legger man dem på “Operating expenses”? Det blir også feil.

Så for eksempel:

Slik så det ut hos meg. Revenue for USA og Europa i grønt, operating costs i rødt. Enslige tallene til høyre er “Andre” inntekter og utgifter.

Burde kanskje lagt til en kolonne for “Cost og goods” i tillegg.

1 Like

Forhold som taler MOT:
Geopolitikk er en reell risiko. Som vi så tidligere, har USA vedtatt Biosecure Act som kompliserer kinesiske oppkjøp i pharma-sektoren. Et kinesisk oppkjøp av et selskap med sterk US-markedsposisjon (Cysview selges aktivt i USA) vil trolig utløse nærmere granskning — og kanskje blokkering.
I tillegg er lisensstrukturen allerede satt. Asieris får det de primært trenger (Cevira-rettigheter i Asia og nå Europa) gjennom eksisterende avtale, uten å måtte kjøpe hele selskapet.