Så ser det ud til reimbursement for Cysview i USA er bekræftet.
Da er det kanskje håp om at virksomheten i USA kommer å gå bittelite i pluss en eller annen gang i fremtiden. I Q4 2025 leverte de EBITDA på minus 2,3 millioner, da trenger de i grunn bare holde tilbake på lønnsøkninger og bonuser for å få det hele til å gå rundt uten bidrag fra Europa 
Claude er uenig. Dobbel refusjon av prosedyre var noe Edison Group påpekte allerede tilbake etter Q32018. For at dette skal treffe bredere så må en rekke momenter inntreffe. Det som har endret seg er at Photocure er mer tydlige i Guidelines angående dette. Tar meg friheten til å klippe inn kort utdrag av konklusjonen:
Dobbeltrefusjon (prosedyre + legemiddel separat) er ikke en ny hendelse , men en eksisterende mekanisme som har vært på plass siden 2019 i legekontor-segmentet, og er nå tydeligere kommunisert i 2026-guidene. Photocure har flagget videre CMS-utvikling som en katalysator i Q4 2025-rapporten — det signalerer at de jobber for å utvide dette til ASC- og HOPD-settinger, der dagens packaged-modell er mindre gunstig for dem.
For å være presis om hva som faktisk er status per i dag (5. mai 2026):
Det som ER på plass:
- Separat refusjon av prosedyre + legemiddel i legekontor (siden 2019)
- Pakket betaling med complexity adjustment i ASC og HOPD (forbedret i 2023)
- 2,6 % generell oppjustering av OPPS/ASC-satser for 2026
Det som IKKE har skjedd:
- Cysview er fortsatt status N1 (packaged) i ASC og HOPD i CMS sin 2026 Final Rule
- Det er ingen pass-through status tildelt
- Det er ingen omklassifisering til “separately payable” i fasiliteter
Dette stemmer nok. Og før noen maser: dette er eksempel på helt fin bruk av ai på forum.
Hvis AI siger det, så må det jo være rigtigt😜 Jeg troede det var den refusion, de havde søgt CMS om, der kom svar på her. SorrySorry
Sjekk ellers tilbake til denne fra noen år siden:
Hvis USD ikke var faldet med 1 kr så var de gået i +, men nu skal de nok op på 130-132 mio. for at gå i nul i Q1.
Men helt dårligt bliver det nok ikke, da de kommer til at guide 650+ mio. for 2026 og det er uden salg af HAL til kina samt royalty for Cevira.
Må du da huske at majoriteten av utgifter også er i USD.
Hvis dollaren falder med 1 krone, mister Photocure næsten 1 hel krone i omsætning per solgt kit. Da produktionsomkostningerne COGS er så små, er der næsten ingen besparelse at hente her, når dollaren bliver billigere og derfor ~130-132 mio. for break even.
De får også en hel krone mindre i lønnskostnader per dollar lønn, så utgiftene synker nok mer enn inntektene.
ADK er også høye .Antar en stor del er i USD…
Nøyaktig denne holdningen synes jeg Photocure skal innta for pengene de får inn fra Cevira. Så kan de velge selv om de vil brukte saktebrennende tilbakekjøp eller utbytte:
Protocol from the General Meeting in Medistim ASA where a dividend of NOK 8.00 per share was decided
Eller som Dahl sier, “to fuel our corporate ambitions.”
Må være ambisjoner om mest ekstreme lønnsomhet:lønn ratio.
Mener egentlig to fuel our lønns og bonus kostnader… 
Er nok en som har vært med på disse “festene” tidligere, med voldsom hangover dagen derpå
Vis de ikke klarer å levere kursdrivende presentasjon i morgen, er det nok bare å hive seg på trenden 🤌🏼
Kursdrivende presentasjoner kommer de vel med hvert kvartal, men som regel er de ikke kursdrivende i den retningen jeg ønsker meg 
Håper bare jeg slipper å høre alt for mye babbel som “we believe this will be driving the growth”, “we’re superexited about this”, “increased shareholder value” osv.
Trodde at det ville lønne seg for shorterne å kjøre kursen opp i dag. For så å håve inn i morgen. Har de skrudd på algoritmene feil vei. 

Gutta i Briarwood og styret elsker å høre dette hvert kvartal siden de ikke bryr seg om å ta noen enkle grep for å gjøre selskapet mer populært blant investorer.
Same procedure as last year Dan? Same procedure as every year… “As long as my salary keeps up with me, I’m good.”