“Jeg argumenterer for at den lange veien kan gi mer økonomisk gevinst enn kortsiktig exit for ledelsen. Det eksemplifiserte jeg bl.a. med insentivmodellen og det faktum at de ikke ville støtte aksjonærforslag om økt transparens og et roadmap mot lønnsomhet.”
Fair enough. Det som jeg derimot ikke skjønner, og som jeg generelt reagerer på (ikke rettet spesifikt mot deg Haltopen), er at ledelsen kritiseres for beslutninger og strategier som er besluttet av styret - og der jeg oppfatter innleggene i retning av at skribentene mener ledelsen (Schneider & Co) har insitativ til å velge løsninger som er direkte aksjonærfiendlig, når den samme ledelsen sitter på haugevis av opsjoner og styreleder har valgt å kjøpe aksjer for millioner.
Jeg er sikker på at ledelsen/styret (og selskapets største aksjonærer) også har et sterkt ønske om å skape lønnsømhet for selskapet - men imotsetning til mange av som skriver her, tror jeg ambisjonene er høyere (og planen/strategien annerledes, muligens mer langsiktig). Vil understreke at det betyr ikke at ledelsen/styret alltid velger rett - og at en skal være fornøyd med alle beslutnibger. Men har en ikke tillit til ledelsen/styret - og mener at de ikke har de rette forutsetninger til å styre selskapet videre - og begynner å stille spørsmålstegn ved om ledelsen faktisk velger løsninger kun for sin egen vinning…Ja da bør en vurdere sin aksjonærposisjon. Det som derimot er mitt inntrykk når jeg leser innleggene på TI, er at mange av skribentenes forhold til ledelsen - og om de gjør en god jobb - gjenspeiles KUN med utviklingen av aksjekursen. Det var svært lite kritikk av ledelsen når PHO var i 140 (og vi hadde flexiscope i USA) - og aksjonærene satt med store gevinster - men det er lett å gi ledelsen/styret all skyld når kursen nå er på 60, selv om kanskje noe av årsaken til fallet ligger utenfor ledelsens kontroll (bortfall av flexiscope)…
Som sagt, dere må ikke forstå mitt innlegg som at jeg (alltid) er fornøyd med ledelsen/styret - og mener at de til enhver tid tar de riktige beslutningene - og i den sammenheng må det selvfølgelig være rom for å diskutere hva en mener ledelsen/styret bør gjøre (samt ev. gjøre annerledes). Jeg ville derinot ALDRI være investert i et selskap der jeg har ingen tillit til ledelsen - og særlig dersom jeg mener/stiller spørsmål ved om ledelsen motarbeider meg som aksjonær (og fatter beslutninger som kun er til egen interesse).