Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Nå har jeg vært på ferie den siste tiden, så kan ikke uttale meg så mye om de siste dagene…Som du selv skriver Haltopen, det er viktig med ulike meninger - og dette er min oppfatning, så jeg skjønnet heller ikke hva som er problemet.

Hvis det har vært mange innlegg fra deg Haltopen de siste 8 dagene, skjønner jeg godt at du anser innleggene for å være balansert - jeg får stort utbytte av å lese dine innlegg!:grinning: Fortsett å dele Haltopen!

2 Likes

Om en sitter «investert» i Pho, vil innleggene her på TI ikke påvirke kursen.

Hva skjer i Kina da med oppgangen til Asieris siste par dagene? Ser ikke noe spesielt news på kinaforum som forklarer oppgangen.

2 Likes

Er det ikke naturlig at det er en viss sammenheng mellom innholdet i en tråd som denne og kursutviklingen i selskapet?

1 Like

Det har jeg heller aldri hevdet.

2 Likes

Som jeg legger ut fra China forum over her er det antydning til positive yttringer. Hvordan tolker du dette?
Jeg ser og positiv utvikling i 50 aksjonærlisten, de 50 største eier nå over 70% av aksjene mange av de har økt over tid. Spesielt liker jeg kontoen nr 15.

4 Likes

Skulle tro de siste dagers stigning er relatert til forventet Cevira salg siden der ikke er noe annet nytt som har skjedd siste tiden.

2 Likes

Jo, det har vi sett mange ganger!!

Det er heller ingen nyheter eller offisiell informasjon om salg. Dette er det eneste jeg har funnet iallfall:

Så kan det være flere årsaker til at aksjen stiger. Bra er det uansett, men det være ene og alene Cevira som er årsaken?

Gan & Lee Pharmaceuticals hits daily limit! Innovative drug concept stocks surge; institutions say valuations are attractive (stocks included).
https://guba.eastmoney.com/news,603087,1738390549.html

Market analysts generally believe that the most direct catalyst for this market rally came from clear policy benefits released by regulators

On July 6th, A-share innovative drug stocks collectively strengthened, stimulated by favorable policies
https://caifuhao.eastmoney.com/news/20260706154249906761900

En kommentar: The tech stock bubble has inflated, and some people are switching their portfolios again

Asieris lagger også ift ETF:

1 Like

Er vel her problemet ligger, er KUN enkelt bloggere på div forum, som løfter denne avtalen opp i skyene, mens selskapet og analytikerne knapt gir denne avtalen verdi/oppmerksomhet.

For alt vi veit er det vel en klausul mtp royalty, som ikke er kjent for oss dødelige.
Å derav unngår DS å snakke om avtalen?

Eller?
Er det noen her som har en skriftlig versjon av avtalen?

Det er en del her som det virker som forveksler pho med Asieris. De burde heller investere der for pho får bare 10% av inntektene

Har Asieris reforhandlet Cevira avtalen siden pho kun får 10% plutselig?

Trodde royalties var mellom 10-20% jeg + milepæler.

1 Like

10-20% av hva? det er fortsatt ubesvart for meg.

Enkelte her mener fra ALT av salg.
Mens noen påstår at det vil være etter vise salgstall er nådd.

Rimelig stor forskjell på resultat her.

Så igjen, hvorfor har ingen prøvd å få tak i avtalen? Spurt om mer info?

Og hvordan skal de få kjøpt Asieris aksjer på Shanghai børsen?

Det blir nok en kostbar løsning, ikke minst fordi de fleste har sine investeringer på ASK eller investeringskontoer. Tar man ut pengene fra disse kontoene utløser det skatt på opparbeidede gevinster.

I tillegg har man valutarisiko og politisk usikkerhet hvis man investerer i Kina.

Er vel 10% fra første salg, så økning i % etterhvert som man når visse salgsantall.
Milepæler er vel og basert på visse salgsmål + div godkjenninger rundtom.

1 Like

Tror? Eller vett du?

Kun basert på nyhetsartikler og meldinger fra PHO og Asieris. Har ikke lest den faktiske avtalen selv.

“– Avtalen gir Photocure inntektspotensial fra utvikling og global
kommersialisering av Cevira i størrelsesorden 250 millioner dollar inkludert alle
utbetalinger og potensielle milepæler, eksklusive royalties på 10 til 20 prosent, sier Photocure-sjef Daniel Schneider i meldingen.”

Så potensielt 2,5 milliard kr i milepælutbetalinger + 10-20% av salget i royalties altså.

(Og ja før enkelte begynner gnikse… Er klar over 2,5 milliard og full pupp 20% royalties er basert på veldig høye salg)

5 Likes

PHO får 10-20 prosent av inntektene og ± null av utgiftene.

3 Likes

Tipper at når Asieris kan nekte å betale milestones, så kan de sikkert nekte/endre på Royalty %’ene å, venter i spenning på fasit.

1 Like

Mye rart her nå :joy:

Royaltis er basert på en trappetrinnsmodell, med 10% som laveste.

Ved gitt volum låses neste sats opp.

Samtidig ligger også milepæler på oppnådd volum i kontrakten.

Royalties blir basert på salgspris, før Asieris trekker fra kostnadene sine. Dette er normal praksis. Hvis ikke ville selskap B i realiteten subsidiert selskap A sine salgskostnader.

Se eksempelet med Ipsen og Photocure. Der får Ibsen sin %-del før Photocure trekker fra kostnader i Europa.

8 Likes