Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

? Ser nå ut til du har veldig mye info om guidingen etter hva du selv skriver.

“Hvis denne guidingen stemmer (venter på kilde) er den også minst 5 år gammel, er ifm med IPO (klype salt?), og er før innskrenking av label. I tillegg er jeg ganske sikker på timeline for godkjenning var mer ambisiøs enn realiteten ble. Og så er faktisk denne guidingen aldri nevnt siden….”

1 Like

Er ikke dette rimeligere antagelser hvis guidingen stammer fra IPO i 2021?

https://www.researchonline.se/document/DNrcQraEpkpgXrLaFj4GROHhFcPYXHxRm5G_rg2

Analyse fra handelsbanken 2021.
Som sagt dette er tall fra børsnoteringen av Asieris.

Ting kan endre seg. Derfor jeg også sier 1/4 og 10%. Da ligger man innen øvre 25% av opprinnelig mål og kun 10% royalties.

Hvor mye man vil trekke fra må nesten være opp til hver enkelt her. Man må gjerne sette ting til 0 for min del :joy:

3 Likes

Der ja. Mente Handelsbanken ikke Norne.

Hadde vært fint med det faktiske IPO-dokumentet, men det sliter jeg selv med å finne.

Folk må gjerne bruke hvilke tall de vil. Syns allikevel det er spesielt å ikke ta innover seg Asieris’ siste tall som er presentert myndighetene. Som kjent er denne guidingen fra IPO aldri nevnt igjen (så vidt jeg vet).

Selv om 30k enheter er strategisk lavt fra Asieris’ side er det rart å tro at de underestimerer med flere hundre prosent.

Det som er hentet direkte fra IPO dokumenteret i handelsbankens analyse er 15-25% markedspenetetrasjon. Det vi vet er at markedet er mindre enn først antatt pga bortfall av CIN3. Deretter har Asieris’ siste estimat av markedsstørrelse angitt ca 420k pasienter.

Om det ikke undervurderes kraftig til myndighetene for refusjon så er jo tallet på antall sykehus som de guider skal selge Cevira fra enda rarere.
30 000 enheter delt på 5000 sykehus = 1 salg pr sykehus annenhver mnd.

Ikke det, 30 000 enheter pr år i Kina blir vel ca 60mill NOK til PHO pr år.

2 Likes

Jeg tror egentlig dette illustrerer hvorfor det er vanskelig å trekke bastante konklusjoner. Vi har en eldre ipo guiding. Vi har et senere tall oppgitt til myndighetene og vi kjenner ikke nødvendigvis konteksten eller formålet med hvert av dem. Derfor synes jeg det blir feil å behandle ett av tallene som fasit. Det mest fornuftige er å avvente de første kommersielle salgstallene. Da får vi noe å kalibrere forventningene mot i stedet for å gjette hvilket av de tidligere estimatene som ligger nærmest fasiten.

5 Likes

Helt enig.

Vi vet at IPO bruker optimisme (på generelt grunnlag) da dette skal tiltrekke seg investorer.

Man må også bli enige om hvilke tall en skal ta utgangspunkt i når det gjelder pasientunderlag.

Handelsbanken bruker en høy prevalens:

~2.6 million addressable patient population

Asieris har i senere tid referert til 2,2 mill pasienter innen 2030 som til enhver tid har HSIL. Altså pasientpoolen der noen går ut og noen inn. Alle disse er ikke under behandling.

I tillegg er tallet for HSIL, ikke CIN2. Asieris brukte vel 60% som utgangspunkt? Det vil si 1,26 mill kvinner med CIN2 som prevalens.

Alle disse er ikke under behandling, og man kan ikke beregne markedspenetrasjon på dette tallet. For behandlinger som Cevira er det insidens man tar utgangspunkt i. Dette er altså estimert til 440k årlige pasienter ifølge Asieris.

Så kan man ta 15-25% markedsandel av dette, som Asieris selv guidet. Det vil si 60-100k årlige behandlinger og 2-3x av 30k.

Men dette er samtlige kvinner diagnostisert med CIN2 årlig. Ikke brutt ned til «pasienter i fruktbar alder med CIN2 som er egnet for ikke-kirurgisk behandling.»

Igjen, det som virkelig kan dra opp tallene er økt screening.

1 Like

Utifra hva jeg har klart å finne av info ang. 30 000 enheter, er det snakk om kortsiktig budsjettpåvirkning.

Dvs. myndighetene vil ha et kortsiktig og konservativt anslag på hvor mye refusjonen vil trekke ut av budsjettet.

Disse anslagene er da basert på hvor fort og hvor mangen sykehus Asieris klarer å pushe produktet ut til i en kortere tidshorisont ifbm. utrulling og oppstart. Har ingenting med den langsiktige guidingen.

4 Likes

Ja, det er en rimelig antagelse. Det er nok forventet salg de første 1-3 årene. Den langsiktige guidingen og estimert peak sales mangler man.

Estimert over 700000 pasienter årlig i Kina med CIN2 og 420000/ 60 prosent med indikasjon for produktet. Distribusjon til så godt som alle sykehus etablert. Bare å ta frem kalkis🥳 10 prosent av dette kan jo bli litt og det beste av alt knapt utgifter…

3 Likes

*Estimert 700k HSIL-pasienter hvor 60% har CIN2.

2,2 mill HSIL pasienter til enhver tid i Kina
700k årlige HSIL diagnoser gir:

2,2 mill pasienter som prevalens for HSIL
700k pasienter som insidens for HSIL

1,36 mill pasienter som prevalens for CIN2
420k pasienter som insidens for CIN2

*Fertil alder med CIN2: 252k insidens, og 756k prevalens

*Uten kanalinvolvering: 184k insidens, og 552k prevalens

Det gir:

TAM: 420k pasienter årlig og prevalens 1,26 mill

SAM: 184k årlig og prevalens 552k

‘* Pasienter i fruktbar alder med CIN2 som er egnet for ikke-kirurgisk behandling. (Uten involvering av livmorhalskanalen: 73 %, Andel \le 45 år blant CIN2-pasienter: 60 %)

2 Likes

Når forventer du at Photocure vil få signifikant positiv EBIT som de kan bruke på tilbakekjøp av aksjer og utbytte?

• 2027
  • 2028
  • 2029
  • 2030
  • 2031
  • 2032
  • 2033
  • 2034
  • 2035
  • Senere eller aldri!

0 stemmegivere

5 Likes

Jiangsu Asieris Pharmaceuticals is scheduled to release its next financial/quarterly earnings report on August 29, 2026. [1]

Meget spennende å få oversikt over Cevira salg Asia og mulig guiding av det selskapet ser som guiding og vekst og planer for utrulling videre. Ikke minst også EU og US marked status ved mulig partnere for Cevira.

Hva tenker de som mener å kunne det meste innen biotek: kan Photocure være en naturlig oppkjøpskandidat for Asieris?

Asieris har som nevnt cirka 7 ganger høyere markedsverdi enn Photocure og Asieris vil da «slippe» mulig kommende milestones (som er betydelige summer) og «slippe» royalties på salg Cevira på 10-20% av alt salg (mulig enorme summer). Er det en no-brainer for Asieris å vurdere dette?

2 Likes

Det faktum at Asieris ønsker en egen partner for å kommersialisere Cevira i USA og EU forteller meg at sjansene for at de kjøper Photocure er mindre enn først antatt. Hadde de ønsket global tilstedeværelse, både for Cevra og Hexvix/Cysview, hadde det vært en åpenbar oppkjøpskandidat.

I tillegg er milestonebetalingne for salg av Cevira trigget av høye salgsetall (blockbuster?), og antall pasienter i Kina, og EU/USA for den saks skyld, peker ikke i den retning. Da er det trolig “bare” royalties de må ut med, og milestones for godkjenninger i EU/US.

Angående partner i vesten må en også vurdere markedene i EU og USA. Med mye høyere vaksinasjonsdekning er antall pasienter lavere, men, både EU og USA har høyere screening-rate enn Kina. Også her, som i Kina, vil antall HSIL-pasienter minke over tid grunnet vaksinasjon.

At Asieris har sendt in søknad til EMA er positivt, at partner må gjennom fase III studie og 4-6 år før potensiell markedsadgang i US er negativt. Antar Asieris må fire på sine krav for å få en partner inn. Photocure sin posisjon står dog fjellstøtt med 10-20% Royalties.

Spent på hvem de i så fall får inn som partner. Ikke rett frem både mtp royalty-struktur eller markedsvurderinger og potensiell inntjening. Blir det partner i EU, men ikke i US? Må Asieris kompensere Pho for dette?

In the European Union, the overall cervical cancer screening coverage rate averages between 50% and 75% depending on the member state.

In the U.S., routine cervical cancer screening (Pap tests and HPV tests) is mandated at 100% coverage with zero out-of-pocket cost under the Affordable Care Act (ACA) for most insurance plans

New Cervical Cancer Screening Guidelines Strengthen Women’s Preventive Health

https://www.hrsa.gov/about/news/press-releases/new-cervical-cancer-screening-guidelines

Ja bare innvannende effekt for Asieris aksjonærer er overordnet imponerende med tanke på blockbuster potensial som er uttalt. Setter pris på at Tingeling og andre som drar ned potensial betydelig slik at det skal lite til for å overraske. Edruelighet lønner seg i markedet.

Nok en dag med oppgang for Asieris og ikke minst 3 ganger over gjennomsnittlig volum.
Volume

34.23M

Average Vol. (3m)

11.62M

Photocure:

Event highlights

CONFERENCES

11th Annual Needham Virtual MedTech & Diagnostics 1x1 Conference

10 Aug 2026 - 11 Aug 2026

CONFERENCES

Pareto Securities’ 17th annual Healthcare Conference 2026

2 Sep 2026

CONGRESSES

German Urology Association: DGU Congress 2026

16 Sep 2026 - 19 Sep 2026https://www.urologenportal.de/fachbesu

1 Like

Taler ikke i mot Cevira sine sjanser for success akkurat de tallene her som kom ut igår.

“China’s birth rate fell to 5.63 per 1,000 people last year, the lowest level since 1949. At current projections, the country’s population will fall below 1.25 billion by the middle of the century.”

4 Likes

Ja. Enig!

Det er få som skjønner potensialet er min påstand. Trenger ikke gjøre det vanskeligere enn dette faktum over og kommende investeringer og innsats for fertilitet også i flere andre land. Alt trengs ikke å gjøres så vanskelig. Det enkle overordnede bildet er ofte en meget god indikator for muligheter. Mega trend innen helse. Bare giftstoffer i frukt osv ifm intensivt jordbruk viser nå lavere fertilitet i så og si alle land? Mange løsninger som Photocure sine må på plass og rulles ut. Trist at det er blitt slik. Og dertil viktigere med forskning og utvikling for enormt mange pasienter med udekket behov. Honnør til de som investere i løsninger innen dette store feltet!

Og forby mange giftstoffer i jordbruk osv.

4 Likes

Asieris kjører på tydeligvis:

I checked the coverage of Civita (1702) in Shenzhen for $Yahong Pharmaceutical-U(SH688176)$. It only had coverage in two hospitals a while ago, but today it has been expanded to 15 hospitals. The efficiency of commercialization is quite good.”

4 Likes

Grunnen til at Asieris ev. skal kjøpe opp PHO, har etter mitt syn ingen direkte sammenheng med om Asieris ønsker en global tilstedeværelse av Cevira (og Hexvix/Cysview). Asieris har allerede i dag rett til å selge Cevira world wide (og Hexvix i Kina) - men ønsker likevel (i alle fall) partner i USA. Det som etter mitt syn er et tema, er om det vil være mer attraktivt økonomisk sett for Asieris å kjøpe opp PHO når en ser det opp mot potensiale kostnader Asieris får gjennom avtalen med PHO (royalty/milepæler). Dette har vært diskutert flere ganger tidligere, der jeg har forståelse for synspunktene om at Asieris i stedet kan kjøpe opp PHO sett opp mot dagens mcap (PHO) - samtidig som at det også er gode forretningsmessige grunner til at Asieris ikke gjør det.

2 Likes

Mulig vi ser to sider av samme regnestykke. Du fokuserer på det de sparer ved å kjøpe Pho (royalty/milestones), mens jeg ser på fotavtrykket deres. Altså hva de overtar, ikke nødvendigvis hva de sparer. Hvis Asieris ønsket å kommersialisere Cevira globalt på egenhånd hadde det gitt mening å kjøpe Photocure både pga. organisasjonen de overtar i Europa og USA i tillegg til besparelse på royalties og milestones. Når Asieris så signaliserer at de ønsker en vestlig partner for EU og USA i stedet for å kommersialisere produktet selv, gir det i mitt hode mening at de ikke ønsker dette fotavtrykket et kjøp av Photocure gir dem. Da blir det mer en byrde enn noe annet.

Og skal man regne på selve besparelsen på royalty og milestones, trenger man salgstall eller realistiske estimater. Det har vi ikke p.t. Når jeg forsøker å bryte ned den faktiske pasientmassen peker ikke dette på blockbuster-salg, og dermed ikke nevneverdige milestones. Hvis royalties i snitt havner på 75 millioner kr i året i 5-10 år. Er det verdt å kjøpe Pho for?

Hvor mye må de ut med for å kjøpe Pho? Det berømmelige 80 kr/aksjen gir bud på >2,1 millarder kr.

Hvor store royalties mener du rettferdiggjør en stor nok besparelse til et oppkjøp av Photocure?

1 Like