Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Poenget mitt var som du ser av posten min at man kan ikke “dobbel dippe” utgiftene slik som du og Haltopen tydeligvis gjør.

Først så er Vesica elendig kjøp pga høye utgifter og potensielle inntekter frem i tid, for så å legge på utgiftene en gang til på PHO (lønn).

Vesica betaler ikke lønnen til de personene her lenger siden de nå er betalt direkte av PHO.
Altså nullsum.

Dere må forholde dere til at aksjonærene i Photocure er fornøyd (altså det store flertall) ref GF og avstemning. Dere kan ikke legge som grunnlag at alle aksjonærer er misfornøyde. Dere baissere må i så fall bli aksjonærer og eller kjøpe dere større eiersits for å få meningene deres hørt. Hadde alle skrivere her vært aksjonærer hadde det også blitt flertall for baisserne sine vurderinger. Når det er stort flertall og stemt deretter i GF (utleder da at de har stor tro på fremtiden) viser virkeligheten noe helt annet enn Asbjørnsen og Moe fortellinger her om rikets tilstand. Er jo sirkus Arnardo her nå. Det fine er at det er stor interesse blant retail ikke aksjonærer så noe gjør IR i Photocure riktig for å sette interesse mot selskapet.

Og ikke minst det er løsninger for enorm stor pasientgruppe selskapet leverer løsninger til og forsker frem. At det går an å være så uærlige om noe så viktig som å finne løsninger på en enorm stor pasient gruppe worldwide med udekket behov. Skulle tro at det var lettere å støtte og ikke vri alt negativt som det er et håp hos baissere om at det ikke skal komme løsninger til alle de kreftpasienter og ved Cevira. Hva er drivkraften? Viktig med traderpotter? Jeg tenkte ikke på deg @Haltopen men ser du føler deg truffet?

Mest imponert over de som ytrer alt som fasiten. Den har garantert ikke jeg! Hvis noen. På et tidspunkt over tid kommer den. Om det blir helsegigant biotek eller fadese.

3 Likes

Jeg skjønner ikke hvor du vil?

Det er Photocure sine kostnader. Det er ingen som påstår man dobbeltfører kostnadene. Man teller ikke kostnadene to ganger slik som du påstår (tror jeg)? Det er som å si at man sparer penger ved å bruke Visa-kort heller enn kontanter.

Vesica sine utgifter er nå Photocure sine. Det er ett regnskap.

Frem til AssureMDx får inntekter er dette penger ut. Ingenting kontroversielt med dette.

3 Likes

Ok

Her er netto resultatet for Photocure

2023 : + 1.000.000.-
2024 : - 3.300.000.-
2025 : - 1.500.000.-

Ikke mye å være fornøyd med.
å my point, Er at oppkjøpet av vesica gir ytterligere kostnader, som neppe kommer til å dra net resualt i + i nær fremtid.

Men, If you are happy, good for you.

Helt korrekt det du skriver.

Vesica er tilsvarende bedre kjøp som summen Freddy lister opp som nye utgifter i form av lønn til Vesica ansatte som nå lønnes direkte fra PHO.

Vesica har mindre utgifter, PHO har mer utgifter = nullsum basert på info vi hadde om Vesica når kjøpet ble tinglyst.

Egentlig et totalt meningsløst regnestykke å legge frem, men der var vel en tanke bak det?

En ting er oppkjøpet.

En annen ting er lønn til 5 stk nye ansatte.

Har ikke noe med happy eller ikke. Altså se på GF og avstemning. Dere legger det frem som noe helt annet. Du må bare akseptere det store flertall er fornøyd / stemte som de gjorde og ser potensialet etter flere år med ørkenvandring. Lik det eller ei.

1 Like

Så det du sier er at Vesica oppkjøpet er bedre enn først antatt siden Vesica nå ikke trenger betale lønn til de 5 ansatte, eller er det fremdeles like dårlig kjøp og samtidig er PHO enda dårligere enn før oppkjøpet?

Det er vel noen som skal kjøpe seg inn igjen nå da? Traderpotter?

Man må være bra blind for ikke å se det ja.

1 Like

Nullsum krever to parter. Her har man nå bare én. Vesica er nå Photocure. Vesica har ikke mindre utgifter, de har ingen utgifter, ingen inntekter, ingen bunnlinje. Dette er nå under Photocure. Høyre lomme sparer ikke når venstre betaler.

Hvem påstår å ha fasiten? Flere av oss prøver å forstå caset bedre slik man kan ha en noenlunde kvalifisert formening om hva man har eller skal investere i. At du har altruistiske hensyn og skriver apologetiske fabler får være din sak.

Oss blinde får vel overlate resten til dere.

3 Likes

Selv Tingeling (ref blinde som du skriver…) ser vel kurser 86-90kr :laughing::wink: ref kursmål. Og som nevnt det var ikke tiltenkt deg Men om du føler truffet beklager det. Keep up the good job

Hverken han, eller Slyngstali har uttalt seg etter oppkjøpet av Vesica.

Blir interessant å se etter Q2 om de kommer med noen ord.

Q2 blir veldig spennende!under to uker til Q2

Og ja det er lov å gjøre sosial/ansvarsfulle investeringer for the greater good OG samtidig treffe gullkalver. Det skjer stadig. Og tenk så motiverende og gøy å hjelpe og føle seg som bidrager i samfunnet enn investere i så mange selskap som er med på å tilføre skade på menneskeheten/planeten.

Er ganske sikker på du skjønner utmerket godt mine argumenter mot Freddys post hvor han lister opp “nye” utgifter til 5 ansatte fra Vesica.

Man kan ikke få både i pose og sekk med mer utgifter for PHO og samtidig så er Vesica oppkjøpet “like dårlig” som flere mente det var når det ble tinglyst.

1 Like

For PHO, så er jo dette nye/ekstra utgifter, Vesica eksisterer ikke lenger.
Alt er eid / betalt av PHO.

Å frem til teknologien som Vesica forsket frem gir inntekt. Har PHO tatt på seg en ytterligere utgift ( i tillegg til oppkjøps summen) i lønnskostnader til da disse 5.

1 Like

Så det du sier er at du først nå idag, 6 uker etter oppkjøpet ble tinglyst så oppdaget du at de ansatte fra Vesica skal ha lønn?

3 Likes

For Photocure, og meg og deg, er dette nye utgifter ifm oppkjøpet. Det er her saken/kritikken ligger, ikke at det er nye utgifter utover det Vesica hadde. Vi bar null av dem før, nå alt. Det er hele poenget.

Nei, hva i all verden kan få meg til å føle meg truffet :rofl: ? → :recycle: :sleeping: :skunk: :yawning_face:

2 Likes

Hvis jeg har forstått det riktig, har PHO kjøpt aksjene i Vesica - altså det ikke er snakk om virksomhetsoverdragelse/innmatsalg. Mulig tanken er at Vesica skal innfusjoneres i PHO, men pr nå - slik jeg oppfatter det - eksisterer Vesica fortsatt som eget selskap. Det innebærer at Vesica (ikke PHO) skal dekke lønnskostnadene til sine ansatte - men PHO er aksjonær/eier av Vesica. Ved oppkjøpet hadde Vesica ca 2 mill USD i kontanter, så selskap klarer fint å dekke lønnskostnadene til sine ansatte. På sikt er tanken også, gjennom oppkjøpet, å oppnå synergier

En må gjerne diskutere om oppkjøpet av Vesica var et smart trekk - men for meg blir det helt meningsløst kun fokusere på at selskapet har et par ansatte som det påløper lønnskostnader. Tenk hvor mye ekstra kostnader Aseris har hatt de siste 7 årene (både til lønn/gjennomøfre fase 3/milepælutbetalinger til PHO mv) siden de inngikk Cevira avtalen med PHO…

Det er utrolig enkelt å gjennomskue deg Freddys når du er investert i PHO versus du ønsker å kjøpe deg inn igjen.

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes