Hvis jeg har forstått det riktig, har PHO kjøpt aksjene i Vesica - altså det ikke er snakk om virksomhetsoverdragelse/innmatsalg. Mulig tanken er at Vesica skal innfusjoneres i PHO, men pr nå - slik jeg oppfatter det - eksisterer Vesica fortsatt som eget selskap. Det innebærer at Vesica (ikke PHO) skal dekke lønnskostnadene til sine ansatte - men PHO er aksjonær/eier av Vesica. Ved oppkjøpet hadde Vesica ca 2 mill USD i kontanter, så selskap klarer fint å dekke lønnskostnadene til sine ansatte. På sikt er tanken også, gjennom oppkjøpet, å oppnå synergier
En må gjerne diskutere om oppkjøpet av Vesica var et smart trekk - men for meg blir det helt meningsløst kun fokusere på at selskapet har et par ansatte som det påløper lønnskostnader. Tenk hvor mye ekstra kostnader Aseris har hatt de siste 7 årene (både til lønn/gjennomøfre fase 3/milepælutbetalinger til PHO mv) siden de inngikk Cevira avtalen med PHO…
Det er utrolig enkelt å gjennomskue deg Freddys når du er investert i PHO versus du ønsker å kjøpe deg inn igjen.