Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Har noen kommet med faktiske opplysninger rundt akkurat det der? Jeg har ikke sett noe om det er 30 000 i året det er snakk om. Er det 30 000 for 2026 eller 30 000 hvert år fremover?

Det var vel godt forklart tidligere at Asieris har alt å tjene på ikke å hause opp for store tall når de søker om refusjon siden det kan gi for lav refusjon pga store kostnader om salget blir langt større.

Regnestykket på antall sykehus/klinikker som selger Cevira alerede, og ikke minst antall Asieris planlegger skal selge det går uansett ikke opp med 30 000 behandlinger pr år uansett hvor mye negativitet man prøver å legge til i regnestykket.

2 Likes

Det var noen som fant presentasjonen til Asieris til refusjonsfolka (hva heter den instansen/organisasjonen?).

Jeg så den selv. Den viste en funnel fra toppnivå CIN2 >140k, så filtert nedover, helt til 30k.
Skal se om jeg finner den igjen.

1 Like

Den ligger på Pho fundamentale forhold, og i et innlegg av meg her inne.

1 Like

YPSW202600597(ppt).pdf (1,2 MB)

Fôr inn i AI for oversettelse

1 Like

Har du brukt det regnestykket ditt på antall CIN2 pasienter i Kina?

Heldigvis så får man fasit på faktiske salg så man slipper synse rundt dette så veldig mye lenger. Regner med man får vite det under halvårsrapport fra Asieris i slutten av August.

Skal 30 000 pr år holde så blir det 2500stk pr mnd solgt.

Har forøvrig en viss anelse om at salg over 2500 pr mnd rapportert kommer til å bli labeled som “er helt sikkert pga nytt i markedet så man kan ikke se på de første tallene siden de sikkert er kunstig høye”.

1 Like

Ingenting “konservativt” med denne estimeringen😂 Cevira er fortsatt self-pay. 10k cases i måneden er 120k i året, det er rundt 60% markedsandel. 6 uker etter launch, uten refusjon. Jeg håper selvfølgelig det er sant, men sorry - “konservativt” er rett og slett helt blankt å melde fra kinabrukeren.

Fortsatt imponerende utrulling med 700 sykehus! Når refusjon lander så vet vi hvertfall at tilgjengeligheten er god🙌🏻

3 Likes

Ja det er ikke godt å vite hva faktisk salg er.

Jeg bruker 30 000 og deler på antall sykehus/klinikker og ser hvor mange det blir pr uke for å se an sannsynlighet for salg. Kanskje for optimist, men med 700stk så blir det under 1 behandling i uken pr sykehus for å nå 30 000 i året.

Btw, jeg såg en bruker av Cevira kommenterte på en wechat at hun skulle ta behandling nummer to, og at første behandling viste at første hadde hatt god virkning.

2 Likes

30 000 enheter har ingenting med totale salgsmålet til Asieris.

Det er et konservativt tall Asieris må komme med til myndighetene. Jeg prøvde å sjekke litt opp. Men vanskelig å finne all info, og i hvilken kontekst man ska se det i.

Men utifra hva jeg klarte å finne ut, er 30 000 enheter et konservativt anslag som er presentert til myndigheten. Dette skal ta høyde for eventuelle leveringsproblemer, treg oppstart av utrulling osv.

Det er og en taktikk for prisforhandling. Hvis Asieris presenterer høye potensielle salgstall til myndigheten før det i hele tatt er blitt solgt noe som helst, kan dem risikere knallharde prisreduksjoner for å bli tatt opp i refusjonsordningen allerede før salget er komt skikkelig i gang.

Produktet skal uansett gjennom prisforhandling. Men myndigheten krever konservative anslag for å vite hva en refusjon vil utgjøre budsjettmessig også.

Men uansett grunn, 30 000 enheter har ingen verdens ting med totalt salgsvolum/mål til Asieris å gjøre i mine øyne.

Dem spiller to spill samtidig.

Ene er å pleie markedet og investorer med potensielle inntekter.
Det andre er å underselge seg selv til myndigheten for å unngå altfor store rabatter i begynnelsen.

9 Likes

100% enig i disse vurderingene.

3 Likes

Finnes der noe info om når salgsroyalties øker fra 10 - 15 - 20% ?
Regner med det går på antall solgt pr år?

2 Likes

Jeg er og enig i disse betraktningene. Med de tallene som kom nå gir det ca. 10 000 behandlinger i måneden “straight out of the gate” la oss håpe det stemmer.

2 Likes

Husk de 10 000 i mnd var bare en ren synsing fra den brukeren på kinaforumet. (sikkert litt for høyt)

Jeg tenker det tallet man bør bemerke seg fra tråden der var antall sykehus/klinikker som nå selger Cevira.

Så bør man selv regne litt på hva sannsynlig salg pr uke pr klinikk er.

Roughly regnet så gir hver 10 000stk solgt 20mill NOK i kassen til PHO, eller 13560stk gir 1kr pr aksje (beregnet ut fra 10% royalty)

3 Likes

Det er forskjell på tilgjengelighet og bruk. Selv om produktet er tilgjengelig i over 700 sykehus kan en ikke regne hjem salget eller bruken. Cevira er også out of pocket så man må ta høyde for dette også.

Sier det noe om kommersiell gjennomføringsevne? Absolutt.

De virkelige salgsvolumene kommer uansett etter refusjon og da fra og med Januar 2027.

Å synse om 100k pasienter årlig fra og med nå tror jeg blir feil.

Dette sa Asieris for ca 2 uker siden:

Q4: Sales status of Civita®
A: The first batch of imported Civita® was shipped on June 5, 2026,
and has been arriving across the country. However, due to the short time since its official launch, market feedback is lagging, and relevant data has not yet reached a significant scale. Regarding subsequent progress, the company will strictly fulfill its information disclosure obligations in accordance with the relevant provisions of the “Shanghai Stock Exchange Science and Technology Innovation Board Stock Listing Rules.”

Sier du at å underselge til myndighetene = taktikk, mens markeds- og investorpleie er ekte? Eller et sted midt i mellom?

Selv om 30k enheter kan være taktisk inn mot myndighetene, tror du ikke et useriøst lavt antall vil virke mot sin hensikt? Myndighetene regner og gjør seg garantert opp en mening selv.

30000 pasienter vil trolig gi 40-45000 enheter årlig, som en heller ikke skal kimse av.

Men, hvis dere tror på 100 000 årlige pasienter fra og med i dag vil jo Photocure på dagens kursnivå være tidenes asymmetriske case! :money_mouth_face:

2 Likes

En plass i mellom de to ytterpunktene er vel det som er mest sannsynlig?

Rangen er 30 000 til blockbuster, så man kan vel påstå at det er like feil å velge ene eller andre.

3 Likes

Jeg tenker som så.

1: Se på all kommunikasjon fra Asieris og hva dem har levert frem til nå.
2: Se på hva produksjonskapasitet dem har lagt opp til.
3: Se på samarbeidet og utrullingen til sykehusene, og hvilken tempo det har (Hvis vi kan stole på det som kommer fra kinaforum)
4: Så kan man se hvor 30 000 passer inn her.

Helt hypotetisk, hvis man skal legge 30 000 enheter til grunn, og man til nå har 700 plasser man kan få denne behandlingen, så snakker man om mindre en 1 behandling i uka per sykehus/klinikk.

Jeg tror 30 000 er bare et tall de må ha, for de har ingen data på hvordan dette vil bli tatt i mot. Ikke vi heller.

For alt vi vet så kan man ha solgt 100 stk. Vi har ikke peiling inntil vi får første tallene fra kinamann.

Men jeg stiller meg litt i @Haltopen sitt hjørne her. Jeg er optimistisk, men tar ingenting på forskudd før jeg ser noe konkrete tall. Alt før det er kun synsing, håp og kjørlighet :heart:

4 Likes

Blir det årlige salget ca 40 000stk fremover så vil det gi 3kr pr PHO aksje man har i året.

Om man ikke har super troen på resten av driften til PHO utenom Cevira så gir det null mening å være investert her.

Det var en gammel Nordnet-artikkel som skrev noe om dette. Ser den er slettet nå…
Der skrev de 10% opptil $500M
15% mellom $500M-$1B
Og 20% for alt over.
Jeg savnet kildene. Mailet forfatteren i 2021 mens jeg var student i forbindelse med en analyse for å etterlyse de:

6 Likes

Blockbuster = 500 000 enheter solgt til en pris på 12800 CNY. Dette er også pris før refusjon.

Ca 870 000 enheter med refusjon (7700 CNY estimert).

Årlig diagnostiserte CIN2 pasienter = 420k pasienter

Skal alle disse under behandling? Nei

Asieris selv reduserer pasientunderlaget til:

TAM: 420k pasienter årlig (*og prevalens 1,26 mill)

SAM: 184k årlig (*og prevalens 552k)

‘* mine tall

Da er det ganske vanskelig med blockbuster.

Du sier lowballing er taktikk, men hva er da investorpleie? Skal man akseptere dette uten videre?

Produksjonskapasitet? Det svirrer rykter om 820k i kapasitet. Dette er fra en henvisning til potensielt et tall i IPO-dokumentet. Har aldri blitt gjentatt igjen av Asieris, ei hellee 500k-800k i salg.

Poenget mitt er ikke å baisse, men å forstå tallmaterialet og dermed få et best mulig underlag.

På dagens kursnivå er sannsynligvis lite av dette uansett priset inn.

1 Like

12 dager til Q2 presentasjon