Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 5

Tror dessverre vi ikke fÄr noe Cevira tall under Q2 siden Asieris nok ikke dropper de fÞr sin presentasjon i slutten av August. I beste fall sÄ har de fÄtt noen royalties, men det er vel for tidlig?

1 Like

Jeg tror ikke det er lowballing.

Men en konservativt estimat som tar hÞyde for bÄde det en og andre. Slik jeg skjÞnner det blir slike avtaler reforhandlet hvert 2 Är.

30 000 enheter tror jeg er et anslag innen 2026. Lister skal vel vÊre klare ved slutten av Äret? Etter dem er rullet ut er det 2 Är til neste forhandling hvis infoen jeg har er korrekt.

Hvis dem fÄr det innrulert i refusjon for 2027, tror jeg 30 000 blir passert ganske greit, men da er prisen satt ut 2028.

2 Likes

Lets not forget at det anbefales/lagt opp til 2 runder med Cevira. Blir kanskje ikke i snitt 2 runder per Cevira-behandlede pasient, men et sted mellom 1 og 2 hvertfall. SĂ„ antall enheter solgt fĂžlger ikke antall pasienter 1:1

3 Likes

Enig :handshake:

3 Likes

Hva skal China gjĂžre med de over 2mill pasienter som allerede har blitt diagnosert med enten CIN2 eller3 og hvor mange av disse kunne bli behandlet med Cevira?

1 Like

Jeg har gjort et forsÞk pÄ Ä bryte tallene ned. Tar gjerne imot innspill.

Prevalense er det totale sykdomsbilde du mÄ forholde deg til og sÄ kommer det nye insidens hvert Är sÄ du mÄ forholde deg til summen av de to 736 000.
Hvis de behandler bare de 184 000 pasienter, som du har kommet frem til som kan og bÞr behandles med Cevira vil det totale sykdoms bildet vÊre 552 000 som har CIN2. Ingen reduksjon i sykdomsbildet. Skal dette reduseres mÄ disse ogsÄ behandles, ikke alle de fÞrste Äret men si 100 000. Da blir det totalt ca. 300 000 per Är, eller en inntekt pÄ ca. 4 milliarder til Asieris. Si 15% gjennomsnitt royalty blir det 600mill i royalty til PHO i mange Är fremover.

1 Like

AngÄende 30.000 (som ett gulv?) som kvalifiserer for refusjon i Är eller i Äret, det har ikke hvert noe kommunikasjon om hvor mye de regner med Ä selge som ikke kvalifiserer til refusjon?
Kan jo bli en del der som veier opp for avstanden mellom 30K og produksjonskapasitet?

1 Like

Er et par Cevira-relaterte ting jeg har lurt pÄ som jeg har gjort litt research pÄ for Ä belyse (gjelder spesielt punkt 2):

1. Hvordan oppdages/diagnostiseres CIN2
  2. Naturlig regresjon hos «CIN2 positive» kvinner

1. Hvordan oppdages CIN2

• CIN2 gir vanligvis ingen symptomer: Det er ikke forbundet med f.eks. smerter eller blĂždninger.
  • CIN2 blir derfor nesten alltid oppdaget gjennom screening.

Kina har et slikt screeningprogram for livmorhalskreft, hvor retningslinjene anbefaler at kvinner undersÞkes fra man er 25 Är.

2. Naturlig regresjon av CIN2-lesjoner
I de norske retningslinjene fra Helsedirektoratet for behandling av «Premature lidelser i Cervix utiri», stÄr det:

CIN 2 skal i regelen behandles, men kan observeres hos kvinner under 30 Är dersom: lesjonen er liten, avgrensbar og ikke omfatter cervical kanalen (TZ1 og TZ2), lesjonen ikke er forÄrsaket av HPV16 og/eller 18 og dersom opprinnelig cytologi ikke viste HSIL. Studier har vist at opptil 60 % av CIN2 lesjoner hos kvinner under 30 Är gÄr i regress i lÞpet av 2 Är, mens risikoen for progresjon er 11 % (Tainio et al., 2018). Ekspektanse kun ved forventet god compliance; kontroll hver 6 mnd. med cytologi, HPV test, kolposkopi og evt. biopsi, i opp til 2 Är. (Min utheving i fet skrift)

Dette er interessant info nÄr man skal beregne pasientgrunnlaget i Kina: at for over halvparten av de under 30 Är, vil CIN2 lesjonen gÄ tilbake som fÞlge av at kroppens immunforsvar ordner opp. For Ä fÞlge opp, mÄ man inn til undersÞkelse hver 6 mnd for Ä sjekke hvilken vei det gÄr.

Samtidig stÄr det ogsÄ at man kan vurdere Ä observere utviklingen dersom «lesjonen ikke er forÄrsaket av HPV16 og/eller 18 og dersom opprinnelig cytologi ikke viste HSIL.» Slik jeg forstÄr det, er virker Cevira pÄ begge disse.

Men nÄ som man har fÄtt en enkel og trygg behandling med Cevira kan det vÊre at denne behandlingen foretrekkes fremfor «Ä vente og se hva som skjer».

Denne ble sist oppdatert den 30.01.2026: Chinese expert consensus on the management of cervical intraepithelial neoplasia grade 2 (CIN 2) (2026 edition).

Denne er dessverre bak betalingsmur og ble sist oppdatert fĂžr Cevira ble endelig godkjent i Kina. Man kan lese Abstractet.

Blir spennende Ä fÞlge med pÄ hvordan 2027-versjonen kan bli endret som fÞlge av godkjenningen. Denne kan gi viktige signaler pÄ mulig utbredelse i bruken av Cevira dersom f.eks. behandlingen anbefales som standard for kvinner i fertil alder med pÄvist CIN2.

10 Likes

«Kan det vĂŠre at denne behandlingen foretrekkes »
«Kan gi viktige signaler »
«Dersom behandlingen anbefales som standard »
Alt dette kan skje, men det kan like gjerne bli annerledes. Det er nettopp derfor jeg synes vi bÞr holde oss til det som faktisk er kommunisert. FÞr vi ser oppdaterte retningslinjer og de fÞrste kommersielle salgstallene blir dette i stor grad antakelser. Jeg synes vi har nok spekulasjoner pÄ trÄden allerede.

1 Like

@Savepig har du lÄnt ut aksjer til Short?

1 Like

Har noen fÄ aksjer pÄ zerokonto, ikke nok til at det gir noen meningsfull mengde noen vei, men det gir et nyttig datapunkt

1 Like

$Yahong Pharmaceutical-U(SH688176)$ har samlet statistikk over det totale antallet sykehus der det har Ăžkt til 1702. Dataene fra i morges var feil; det faktiske tallet er 929 sykehus. Fra forumet

6 Likes

Hvis det er sant, sÄ snakker man om mindre en 0,6 pasienter i uka per sykehus for Ä nÄ 30 000 enheter.

Eller 3-4 pasienter pÄ en hel mÄned.

3 Likes

Det er vel ingen grunn til at det ikke skal bli enda flere sykehus som tilbyr Cevira? Synes dette ser veldig spennende ut selv om markedet ikke er enig.

Noen som har klart Ä skrape sammen noe informasjon angÄende Hexvix i Kina?

FÞler det gÄr litt under radaren. Alt herifra skal jo ogsÄ i prinsippet gÄ rett pÄ bunnlinja.

https://www.nature.com/articles/s41598-025-08634-7

In 2021, bladder cancer posed a significant health burden in China, with 570,636 total cases, including 463,364 males.

Liten anayse gjennom AI pÄ selve tallene i studien:

Med GBD 2021-dataene som fundament, betyr det at det reelle adresserbare volumet av nye Ärlige pasienter i Kina beveger seg raskt opp mot og forbi 100 000 nye tilfeller i Äret utover i 2020- og 2030-tallet.

Siden studien samtidig viser at prevalensen (antall mennesker som lever med sykdommen og trenger oppfÞlging) Þker markant i Kina, betyr det at det Ärlige volumet av kontroller og re-operasjoner (hvor Hexvix er hÞyst aktuelt for Ä oppdage tilbakefall) vil vokse enda raskere enn kurven for nye tilfeller.

For Asieris og Photocure bekrefter denne studien at det underliggende pasientgrunnlaget i Kina er vesentlig stĂžrre og vokser mer aggressivt enn det de historiske standardtallene har vist.

4 Likes

Usikker pÄ om denne er delt :

3 Likes

Bra funn.

Likte siste bit her:

Meanwhile, Chinese and international experts have proposed a collaborative effort to develop a unified global clinical consensus. By integrating the international multicenter Phase III trial results, this initiative aims to extend the reach of non-invasive, fertility-sparing therapies to a broader population of women.

The participating experts unanimously agreed that topical PDT is an indispensable core component in the stratified management of CIN, marking a transition from the era of a “one–size–fits–all” surgical approach to a new phase of non–invasive, individualized treatment for cervical lesions.

11 Likes

Jeg kan opplyse om at siste mÄned blant de 20 stÞrste aksjonÊrene har:

JPMorgan Chase Bank Ăžkt med: 302.700 aksjer.
Goldman Sachs International Ăžkt 320.100 aksjer.
Photocure redusert med 318.000 aksjer.

Tendensen er at top 50 samlet Ăžker hele tiden.

(Norne)

3 Likes

Det har jeg ogsÄ:star_struck::star_struck::star_struck:

1 Like