Noen som har anslag på ca hvor mange kvinner i kina som er identifiserte med CIN2 og i målgruppen for Cevira, som er på vent å se, eller venter på kirurgi, som nå kan få innkalling til et av de (flere) tusen sykehus for å få behandling? Mange av disse vil forhåpentligvis få rimelig behandling dersom refusjon innvilges senere i år. Det er kun de som er i fruktbar alder som vil falle innunder refusjon.
Og hvor mange av de som er utenfor fertil alder som vil velge å prøve Cevira selv om det koster mer får man bare vente å se, men jeg veit hva jeg ville valgt for egen del om jeg var i situasjonen. Og jeg tror og håper Asieris vil sørge for at disse også vil få info om den nye behandlingen som er blitt godkjent.
Hva med CIN3? Er det mulig med off label bruk eller tilbud om bruk til disse, eller vil dette være umulig som følge av at det ikke er omfattet av godkjenningen?
Og hva med CIN1? Enkelte rapporterer de ble HPV-frie etter bruk av Cevira, så er det mulig med off label tilbud til disse på noe vis for kvinner som ønsker å betale full pris?
Dersom det er så lett å sette inn Cevira-koppen at alle gynekologer enkelt kan lære seg det, og man selv kan kjøpe Cevira på apoteket, så vil det være vanskelig å nekte CIN1 og CIN3 som vil.
Er det noe menneskelig tolkning av tilfellene inne i bildet for å klassifisere i CIN1, 2, 3?
I så fall vil jeg tro enkelte leger vil være tilbøyelige til å tolke mot CIN2 for å hjelpe de kvinnene som ønsker å prøve behandlingen.
Edit: De 30.000 (mulig lowballing) som Asieris har oppgitt i søknaden om refusjon er antall nye tilfeller per år av CIN2 innenfor fertil alder?