Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Noen som har anslag på ca hvor mange kvinner i kina som er identifiserte med CIN2 og i målgruppen for Cevira, som er på vent å se, eller venter på kirurgi, som nå kan få innkalling til et av de (flere) tusen sykehus for å få behandling? Mange av disse vil forhåpentligvis få rimelig behandling dersom refusjon innvilges senere i år. Det er kun de som er i fruktbar alder som vil falle innunder refusjon.

Og hvor mange av de som er utenfor fertil alder som vil velge å prøve Cevira selv om det koster mer får man bare vente å se, men jeg veit hva jeg ville valgt for egen del om jeg var i situasjonen. Og jeg tror og håper Asieris vil sørge for at disse også vil få info om den nye behandlingen som er blitt godkjent.

Hva med CIN3? Er det mulig med off label bruk eller tilbud om bruk til disse, eller vil dette være umulig som følge av at det ikke er omfattet av godkjenningen?

Og hva med CIN1? Enkelte rapporterer de ble HPV-frie etter bruk av Cevira, så er det mulig med off label tilbud til disse på noe vis for kvinner som ønsker å betale full pris?

Dersom det er så lett å sette inn Cevira-koppen at alle gynekologer enkelt kan lære seg det, og man selv kan kjøpe Cevira på apoteket, så vil det være vanskelig å nekte CIN1 og CIN3 som vil.

Er det noe menneskelig tolkning av tilfellene inne i bildet for å klassifisere i CIN1, 2, 3?
I så fall vil jeg tro enkelte leger vil være tilbøyelige til å tolke mot CIN2 for å hjelpe de kvinnene som ønsker å prøve behandlingen.

Edit: De 30.000 (mulig lowballing) som Asieris har oppgitt i søknaden om refusjon er antall nye tilfeller per år av CIN2 innenfor fertil alder?

1 Like

Når jeg bruker AI får jeg;
Standardiserte prevalenstallene til Kinas kvinnelige befolkning på over 15år 580mill er som følger
CIN1 estimert til ovetr 18 millioner
CIN2 estimert til over 7,5 millioner
CIN3 estimert til over 6,9 mill
Det står at CIN1 oppdages nesten ikke da den ofte går tilbake av seg selv.
309 millioner er i fruktbar alder
Basert på den aldersstandardiserte prevalensen på 1,5 %, anslås det at ca. 4,6 millioner kinesiske kvinner i fruktbar alder (15–49 år) har CIN2. [1]

Siden denne aldersgruppen inkluderer de to absolutte smittetoppene for høyrisiko-HPV i Kina – unge kvinner i starten av 20-årene og voksne kvinner i starten av 40-årene – faller over halvparten av landets totale CIN2-tilfeller inn under denne gruppen. Det positive for kvinner i fruktbar alder er at yngre kropper oftere klarer å bekjempe viruset og tilheles på egen hånd sammenlignet med eldre aldersgrupper. [1, 2]

NB AI svar kan være feil

Det er kun de som er i fruktbar alder som vil falle innunder refusjon.

Tror ikke Kina vil diskriminere bort kvinner som er utenfor fruktbar alder.

2 Likes

Når kommer denne nedklassifiseringen? Og ikke minst, hvor lang tid vil det ta etter nedklassifiseringen før flex scope er i full swing?

Dette hørtes ikke særlig betryggende ut med tanke på fremtidige royalties og milepæler :cry:

Noen kilde til at dette kan påvirke royalties?

Asieris må forholde seg til skriftelig avtale. Ettersom de vil ekspandere ut i Europa og USA så har de ikke noe annet valg en å følge inngåtte avtaler.

Dette er støy i det store bildet. Dette kan skade Asieris mye mer en Photocure. De kan spille vrange og vanskelige, men siden Photocure kjører det videre vil jeg tro de har en god sak.

Dette løser seg mest sannsynlig med forlik før det faller noe dom. Asieris er 100% avhengig av Photocure for å rulle ut Cevira og Hexvix.

3 Likes

Oi, shit. Og i de 12-24mnd dette tar, så pauses alt av royalties til det er avklart?

CIN2 prevalensen på 1,5% tilsier altså at 7,5 millioner kinesiske kvinner har denne tilstanden, og kun halvparten er i fertil alder.

Men det jeg lurte på er hvor mange av disse vet om tilstanden sin?
Vil tro de aller fleste går rundt med HPV som har utviklet seg til CIN2 uten å vite det.

Det vil være en stor ubehandlet gruppe nå i starten som man vil forsøke å nå ut til, og oppnå så høy grad av oppslutning for Cevira fra som mulig.
Etter hvert som man har tatt unna de som er enklest å få til å velge denne behandlingen, så vil tilgjengeligheten av Cevira-villige kvinner etter hvert falle.

Dvs vi kan se store salgstall raskt etter man forhåpentligvis får innvilget refusjon, og at salgstallene heller vil falle med årene.
Utvidelse til CIN3 eller CIN1 kan motvirke dette om det er aktuelt at kan komme om noen år.

Eller tenker jeg feil her?

1 Like

Det må screening til. Screeningraten er på rundt 35% hvis jeg husker rett, og rundt 700k kvinner blir diagnostisert med HSIL i året i Kina.

Dette har Asieris opplyst om.

Har du kilde til dette?

Asieris skriver 35,2% i sin presentasjon, men tallene her er nok mer korrekte:

In 2023–2024, screening rates reached 51.5% among women aged 35–64 years,
57.9% among women aged 35–44 years, and 36.8% among women aged 20 years and above.

Rural screening coverage (48.2%) approached but remained slightly below the 50% target. Several regions, particularly in the Eastern, Central, and Southern regions have achieved the 2025 target

4 Likes

Når det gjelder EMEA er søknaden som er mottatt og under behandling for HSIL, så her kan ikke Asieris bruke samme taktikk

Tror du? Eller er du sikker på at man ikke risikerer samme problemet her å, om label er for CIN2?

Jeg kan ikke utelukke at EMEA kun godkjenner for CIN2. Men søknaden er for HSIL.

Jepp, husker det.

Men ser at i etter tid, ser det slik ut på nettsiden til Asieris ::

Hvorfor nevner de kun CIN2 under både søknad i EU og studie i US?

Tidligere sto det : HSIL

Edit : godt mulig det er grunnet at de kun har fått CIN2 approval i Kina, men merkelig å endre teksten, når søknaden i EU gjelder HSIL som du påpeker.

Mest sannsynlig fordi de kun fikk CIN2 i Kina på søknaden. CIN3 krever mer data.

Problemet til Asieris er at dette ikke er spesifisert i avtalen med Photocure.

Mistenker det bare har referert til at godkjenning av Cevira vil utløse milpæler, uten å definere om det må inkludere både CIN2 og CIN3 for full pott.

Hvis så er tilfelle stiller Asieris meget svakt i saken. Da AAA kun ser på hva som er juridisk skriftelig i avtalen.

Asieris er også 100% avhengig av at dette blir løst. Dette er deres viktigste produkt nå. Det er brukt store ressurser over flere år for å komme der de er nå.
Hvis dem nekter å gi seg og Photocure står på sitt, og vinner frem, er det bom stopp for både Cevira og Asieris i Europa, USA og Kina. Photocure sitter fremdeles på virkestoffet som Asieris er avhengig av.

Worst case scenario her er jo full kontraktsbrudd. Men da kan man plutselig ende opp med at Photocure får tilbake alle rettighter med tilhørende godkjenninger på Cevira. Altså ferdig godkjent produkt i Kina og potensielt produkt i Europa.

Men det skal mye til før det går så langt. Derfor jeg tror dette er løst lenge før den tid. Og lenge før det er snakk om noe dom.

11 Likes

Uansett veldig positivt om Cevira godkjennes i EMEA… Da blir det ikke kun noen greier i Kina.

Forøvrig forholder jeg meg til pressemeldingen i Februar:

announced today that its marketing authorization application (MAA) for APL-1702 (CEVIRA) for the treatment of high-grade squamous intraepithelial lesions (HSIL) has been accepted by the European Medicines Agency (EMA).

4 Likes

Det er jo litt interessant. Når tid kom den endringen?

Det er på det rene søknad til EMA var for HSIL. Altså CIN2+CIN3.

Har Asieris allerede fått tilbakemelding på at CIN3 ikke er aktuelt??

Finner det uansett lite sannsynlig EMA vil godkjenne CIN3 når NMPA har avslått, selv om det alltids er håp.

Endringen til CIN2 kan jo kanskje ha noe å gjøre med spørsmål som EMA har sendt til Asieris? :thinking:

1 Like

Greit å bemerke :

Partene har tidligere ført flere runder med konstruktiv dialog om det omtvistede beløpet, men har ikke oppnådd enighet. For å løse tvisten på en hensiktsmessig måte, ble partene enige om å avgjøre saken gjennom voldgift. Selskapet vil engasjere et team av profesjonelle advokater for å håndtere voldgiftssaken aktivt og på en effektiv måte ivareta de legitime rettighetene og interessene til selskapet og dets aksjonærer.

Hentet fra :

(III) Krav fra saksøker i voldgiftssaken Photocure krever en avgjørelse som pålegger Yahong å betale 4,4 millioner amerikanske dollar pluss renter, samt å dekke kostnadene knyttet til denne voldgiftssaken. III. Virkningen av voldgiftssaken for selskapet Tidlig i juni 2026, etter fullført inspeksjon og tollbehandling ved innførselspunktet i Beijing, ble det første partiet med Xiweita®-produkter offisielt sendt ut i markedet, og den første resepten på produktet ble ekspedert i Beijing; produksjon, leveranse og kommersialisering av Xiweita® går som planlagt. Denne voldgiftstvisten har sitt utspring i uenighet mellom partene om betaling av milepælsbetalinger i henhold til «lisensavtalen», og omfatter ikke sentrale forhold som patentert teknologi, produktkvalitet eller kommersialiseringsrettigheter knyttet til APL-1702. Per datoen for denne kunngjøringen har voldgiftssaken ikke hatt noen vesentlig negativ innvirkning på det langsiktige samarbeidet mellom selskapet og Photocure, og den har heller ikke skapt betydelige hindringer for selskapets ordinære produksjon og forretningsdrift. Partene har tidligere ført flere runder med konstruktiv dialog om det omtvistede beløpet, men har ikke oppnådd enighet. For å løse tvisten på en hensiktsmessig måte, ble partene enige om å avgjøre saken gjennom voldgift. Selskapet vil engasjere et team av profesjonelle advokater for å håndtere voldgiftssaken aktivt og på en effektiv måte ivareta de legitime rettighetene og interessene til selskapet og dets aksjonærer.

1 Like