Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Det er et par ting rundt det rettslige som er verdt å klargjøre:

• PHO var nødt til å ta rettslige skritt (voldgift), når partene ikke klarte å bli enige, for å inndrive resten av beløpet selskapet mener Aseris skylder.
  • Når PHO gjør det, kan Aseris komme med “motsøksmål”. Siden Aseris allerede har betalt 6.6 mUSD, har Aseris erkjent at vilkårene for milepælutbetaling er oppfylt - dette ville aldri vært et tema dersom PHO ikke hadde tatt ut stevning, dvs. Aseris hadde ikke gått til egen sak for å kreve beløpet tilbake. Når PHO velger å ta rettslig skritt, anser jeg"motsøksmålet" for å være et forhandlingsutspill/ legge press på PHO for å få til et forlik. Det er helt urealistisk, når Kina har godkjent og produktet er i salg, at det ikke er grunnlag for milepælutbetaling - selv om jeg ikke har lest avtalen.
  • Ved voldgift opprettes en egen domstol, der prosessen med å finne dommere følger av avtalen. Saken skal ikke gå for domstolene i Kina.

Som aksjonær er jeg veldig glad for at ledelsen ikke lar seg diktere og faktisk tar de nødvendige rettslige skrittene for å få avklart denne tvisten. I tillegg er nok jeg en av de få på TI som støtter strategien til styret/ledelsen - må huske at selskapet har klart nesten doble omsetningen de siste årene (2026 ca 600 mill), til tross for frafallet av fleksiscope i USA - og grepene som er gjort tror jeg vil gi grobunn for betraktelig høyere driftsresultater fremover enn med omsetning på litt over 300 mill. Nedklassifisering av scope, royalty (Cevira/hexvix), AI, Vesica, royalty til Ipsen halveres i 2027 kommer i tillegg.

11 Likes

Du sier tilbakehold av royalties fra Asieris er helt utenkelig og vil være et ballespark.

Hypotetisk sett: hvor mye vil kursen falle med om noe slik utenkelig plutselig skulle være det neste som utspiller seg? Berger neppe med 10% da. Kanskje 15?

Og photocure som skulle være tryggheten selv med godkjente overlegne produkter og gode partneravtaler, enkelte av produktene med historikk på flere 10-talls år, og flust med papers på at de er suverene og gir value for money. Her var det null risiko for emisjon som man leflet med for andre norske bioteks.

Begynner photocure nå plutselig å bli det selskapet som er mest utsatt for å måtte kjøre emisjoner for å opprettholde velstanden til overbetalt ledelse og ansatte, mens de forfølger sin ulønnsomme vekststrategi der de har gjort oppkjøp som vil måtte betales for, samt at de kanskje har flere kandidater på blokka?

Er det 30-tallet neste?
Stakkars eierne av vesica som tok imot betaling i form av akjser i photocure. De ble plutselig ikke verdt stort lenger :sweat_smile:

Hvorfor ikke en gang så mye som et lite symbolsk støttekjøp fra ledelse, styremedlemmer, Briarwood?
De ser vel hvor det bærer hen :scream:

Citrin - hvis jeg forstår deg riktig, spekulerer du i at Aseris vil holde tilbake royaltybetaling til PHO (selv om Aseris er forpliktet til å betale royalty iht til avtalen) før tvisten om milepælutbetalingen er rettslig avklart? Grunnen til at Aseris ikke vil gjøre det, er så enkelt at vilkårene for motregning ikke er oppfylt - som Aseris vet godt. Så ja, det er helt utenkelig.

3 Likes

Hva kan Asieris tape på å motregne og holde tilbake royalties bortsett fra renter som vil påløpe til de må betale etter at de har tapt saken?

1 Like

Mange som er svært bastante og skråsikre i sin sak her.

Ingenting overrasker lengre her.
Tilbakehold av royalties på inntil 6,6 mill, som er betalt og nå bestrides, for å motregne kravet er ingen umulighet slik jeg ser det, og især med den vending saken har tatt.

Men den som lever får se.
Jeg tror som sagt saken vil løse seg til slutt uten at photocure vil tape mer enn maks de 4,4 mill.

I mellomtiden skal vesica betales og ikke minst de nye ansatte og utviklinga.
Advokater til saken kan bli kostbart.

Ser faktisk ikke bort fra at 10% emisjon kan skje nå i dette selskapet :sweat_smile:

Og hvor mye vil kursen bli torpedert med dersom Asieris går for motregning.

Ledelse, styremedlemmer, og Briarwood virker uinteresserte i å kjøpe aksjer til og med på dette nivået.

Det er ikke uavnlig at 2 profesjonelle parter er uenig i hvordan en avtale skal tolkes - og hadde jeg vært advokaten til Aseris hadde jeg også gjort det samme dersom PHO hadde tatt ut stevning, dvs. gått “hardt ut” i motsøksmålet/tilsvaret.

For min del blir det derimot alt for konspiratorisk å spekulere i at Aseris vil holde tilbake royalty - så lenge den rettslige prosessen om milepælutbetalingen ikke er avklart (klart at vilkårene for motregning ikke er oppfylt). Da trår Aseris over en grense som de etter mitt syn har mest å tape på i det lange løp - de er også avhengig av å ha et godt forhold til PHO. Basert på alt som er skrevet i dag, er mitt inntrykk at det er mange som koker suppe på en spikker (krisemaksimerer/muligens ikke helt skjønner de rettslige aspektene mv).

Ditt argument om manglende kjøp av Briarwood/styret mv kan også snus - hvorfor solgte de ikke når kursen var nærmere kr 80 (hvis strategien/oppkjøpet som du hevder er ulønnsom og alt er bsre elendighet)? Samtidig sitter også flere på mange opsjoner.

8 Likes

Hvordan kan noen se på kontantbeholdningen til photocure og ikke tenke at de vil trenge en 10% emisjon om 10-15 måneder?

3 Likes

Fordi det toucher innpå egne deler i en slik type avtale.

Worst case for Asieris blir da at Photocure kan søke om å midlertidig stoppe leveranse, i verste fall, søke om oppheving av hele avtalen.

Det er forskjell å være uenig på en spesfikk del av avtalen og tolkning vs å gå i direkte brudd på en annen del av avtalen.

Tror heller ikke det hadde slått positivt ut rettslig heller hvis Asieris plutselig hadde begynt å kjøre egne tolkninger uten å ha hjemmel til det.

Som Asieris sa i sin melding når Photocure løftet saken: Alt annet fungerte fint, var kun uenig om størrelsen på milepælen, og dem ble “enige” om å løfte saken inn til 3. part.

Dem har allerede annerkjent at avtalen dikterte en utbetaling ifbm. godkjenningen.

Hvis hensikten var å få AAA til å fatte beslutning for dem, ville man bare latt saken gå til behandling. Når man da kjører motargument, viser det at man egentlig prøver på forhandlingsteknikk.

Bare fordi Asieris kjører egen sak som motsvar, endrer ikke det hva som står i de juridiske dokumentene. AAA er kjent for å tolke kontraktene for hva som står der, ikke hva noen følte eller trodde.

Etterhvert som de juridiske lagene på hver side får satt seg inn i papirene og argumentene til motparten tror jeg vi vil se en eller annen løsning før det går til en faktisk sak.

5 Likes

Hva slags utgifter ser du for deg frem til den tid som ikke er håndterbart med dagens cashflow?

1 Like

Aksellererende tap fra drift, advokater, vesica, it all adds up.

Blir ingen utbyttemaskin det her har vi skjønt

2 Likes

Pluss på nye spenstige kjøp også. Ambisjonene er jo gitt.

If i had a dollar for every time … :sweat_smile:

Asieris stiger ca 6%

Jeg klarer ikke finne noe på kinesiske fora og eller børsmelding fra Asieris angående motkravet, så tyder vel på at en del i Kina gjerne ikke har fått det med seg siste utvikling.

Finner ikke noe jeg heller der om emnet. Rart egentlig siden det er langt mer alvorlig for Asieris om ting virkelig skjærer seg med sammarbeidet enn for PHO (selv om man kan tro noe annet basert på alle slags poster på forumet her)

Asieris kursen har gått fra ca 11,25 Mandag til ca 12,25 nå. Nesten så man kan lure på om ikke nyheten er kjent for de i Kina enda.

2 Likes

AAA administrerer og har dermed ingen tolkningsfilosofi. Vi vet vel ikke lovvalget enda? IR har iallfall sagt det er konfidensielt p.t.

Motkrav skal også fremstilles sammen med tilsvaret ellers risikerer man å tape dem. Ergo er det prosessuelt riktig, ikke nødvendigvis taktisk.

Sannsynligheten er selvfølgelig lav. Men, med atferdsmønsteret vi nå har sett bør man kanskje stille noen spørsmålstegn. Med antatte royalties på nettosalg, vil Asieris krangle på beregningen av nettosalget? Kildeskatt, valuta, distribusjon, fradrag, osv.

Kan man utelukke at de vil krangle på dette?

Dersom aksjonærene i Asieris hadde opplevelsen av at konflikten med PHO eskalerte, som å trekke inn et nytt element som royalties, etc. og at avtalen rundt selskapets definitive hovedprodukt var i spill, ville vi nok sett en helt markedsreaksjon.

3 Likes

Optemisme i China i dag;

The year-end new drug sales data will definitely be impressive, and the application process for innovative drugs is still ongoing.

The new drug promotion and sales are booming nationwide. Our cooperation with Fudan University Affiliated Obstetrics and Gynecology Hospital has taken the lead nationwide~ Good efficacy, low drug costs.

NORDNET BANK AB har økt jevnt siden i mai og er nå over 3% med 816 548 aksjer

3 Likes

Ikke rart det er low cost siden ifølge enkelte på forumet her mener at de ikke vil betale royalties til pho engang :joy:

Eller kreve tilbake milestone-betalingene, kanskje? :speak_no_evil: