Det er et par ting rundt det rettslige som er verdt å klargjøre:
- PHO var nødt til å ta rettslige skritt (voldgift), når partene ikke klarte å bli enige, for å inndrive resten av beløpet selskapet mener Aseris skylder.
- Når PHO gjør det, kan Aseris komme med “motsøksmål”. Siden Aseris allerede har betalt 6.6 mUSD, har Aseris erkjent at vilkårene for milepælutbetaling er oppfylt - dette ville aldri vært et tema dersom PHO ikke hadde tatt ut stevning, dvs. Aseris hadde ikke gått til egen sak for å kreve beløpet tilbake. Når PHO velger å ta rettslig skritt, anser jeg"motsøksmålet" for å være et forhandlingsutspill/ legge press på PHO for å få til et forlik. Det er helt urealistisk, når Kina har godkjent og produktet er i salg, at det ikke er grunnlag for milepælutbetaling - selv om jeg ikke har lest avtalen.
- Ved voldgift opprettes en egen domstol, der prosessen med å finne dommere følger av avtalen. Saken skal ikke gå for domstolene i Kina.
Som aksjonær er jeg veldig glad for at ledelsen ikke lar seg diktere og faktisk tar de nødvendige rettslige skrittene for å få avklart denne tvisten. I tillegg er nok jeg en av de få på TI som støtter strategien til styret/ledelsen - må huske at selskapet har klart nesten doble omsetningen de siste årene (2026 ca 600 mill), til tross for frafallet av fleksiscope i USA - og grepene som er gjort tror jeg vil gi grobunn for betraktelig høyere driftsresultater fremover enn med omsetning på litt over 300 mill. Nedklassifisering av scope, royalty (Cevira/hexvix), AI, Vesica, royalty til Ipsen halveres i 2027 kommer i tillegg.