Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 5

Hvis du ikke fÄr betalt som avtalt fra en motpart er vel det en god grunn til Ä avslutte samarbeidet?

Jeg tror jo ikke det er den optimale lÞsningen, men om de fortsetter Ä bare skape trÞbbel og krangle mÄ man jo kanskje eskalere det hele.

3 Likes

Nydelig rebound i dag! Smaker godt Ă„ ha doblet posisjonen pĂ„ fullstendig overraksjon igĂ„r :raised_hands: Bare Ă„ takke for de sinnsyke mulighetene en fĂ„r pĂ„ bĂžrsen til tider​:star_struck:

9 Likes

Kunstig kraftig dupp med :shorts: pÄ laget.

1 Like

Ja, la oss avslutte samarbeidet med partneren som vil bidra med milliarder av kroner i inntekter fra hexvix og cevira de neste titalls Ärene bare pÄ grunn av en relativt liten disputt.

Om du mislikte gĂ„rsdagens nedgang vil jeg anbefale at du selger deg ut lenge fĂžr en slik bĂžrsmelding kommer😂

Det er i begge parters interesse Ä lÞse dette, sÄ saken vil bli lÞst. Som DS har nevnt samarbeider de fortsatt godt og tett pÄ tross av sÞksmÄlet.

1 Like

Poenget mitt var jo egentlig at denne avtalen er viktigere for kineserne enn for PHO, sÄ det Ä true med en full stopp kanskje kunne gitt dem en forstÄelse av de mÄ forholde seg til den inngÄtte avtalen.
Og om de ikke betaler milepÊler som de skal, finner de vel kanskje ogsÄ pÄ Ä tÞyse med royalties senere :man_shrugging:

Men for all del er jo Äpenbart det beste om de fortsetter Ä ha ett godt samarbeid. :crossed_fingers:

1 Like

Kan ikke se noen grunn til Ä eskalere denne konflikten/uenigheten mer enn den allerede har blitt. Dessuten vet vi ikke den eksakte ordlyden i avtalen, kanskje kineserne har et point. Uansett mÄ det bli en avklaring pÄ dette. ForhÄpentligvis i nÊr fremtid slik at begge selskapene kan konsentrere seg om betydelig viktigere ting.

3 Likes

Tja, vet ikke helt jeg
 PÄ lang sikt er det nok sant, men tror Photocure har mest nytte av avtalen de neste drÞye 5 Ärene. 10-20% royalties rett i foret, inntekt pÄ salg av selve legemiddelet + ingen S&M for Cevira.

Mr. market er helt Äpenbart i en «show me the money» fase hva gjelder Photocure, og det er Cevira-pengene som holder (og har holdt) emisjonsspÞkelset unna enn sÄ lenge.

1 Like

Ser ut som investorene i Asieris tar saken ganske sÄ rolig. Faktisk littegrann i pluss der idag. Tradet relativt flatt hele dagen

1 Like

Fra Nornes oppdatering - om Vesica

Norne kaller oppkjĂžpet en kilde til “near-term earnings dilution” , kutter sine kortsiktige estimater og senker kursmĂ„let fra 90 til 85 NOK.

Photocure har kontanter til Ă„ klare 2026–2028 pĂ„ papiret , men likviditetsmarginene er knappe, og det er null rom for operasjonelle forsinkelser eller tap i Asieris-tvisten dersom de skal unngĂ„ Ă„ mĂ„tte skaffe mer likviditet. Det kan bli bra pĂ„ sikt etter 2030, om de evner Ă„ levere.

Og, adjusted EBITDA er oppblÄste tall, og gir ikke smÞr pÄ brÞdskiva. NÄ mÄ de vise kostdisiplin og begynne Ä rapportere og fokusere pÄ nÞkkeltall som betyr noe EBITDA/EBIT, spesielt for US franchisen, som allerede var et blylodd rundt foten.

3 Likes

SÄ ca. 270 millioner for kjÞpet pluss estimert samlet underskudd pÄ ca. 75 millioner i perioden 2026-2029, altsÄ total kostnad pÄ ca. 345 millioner.

Kommer jo Ä ta en evighet fÞr dette oppkjÞpet betaler seg selv om alt skulle gÄ etter planen. Noe det med stor sannsynlighet ikke kommer Ä gjÞre.

De har gjort en utbyttemaskin om til enda et binÊrt drittcase med ingen visibilitet og latterlig ledelse. 100% bonus vÊrsÄgod

Ebitda meg i ****

2 Likes

Dan er da sikkerheten selv nÄr det kommer til Ä levere. Her kan vi slappe av. Denne kommer snart til Ä fly! :rocket: :sweat_smile:

Hva med Ä trykke pÄ litt mer inn mot Blatt og Hallerberg du som kan sprÄket og har vÊrt i kontakt med de allerede? Kanskje mulig Ä se litt nÊrmere pÄ kostnadsdisiplin og/eller Ä holde litt tilbake pÄ lavthengende millionbonuser til ledergruppa i perioden for Ä slippe for mange utvannende emisjon(er)? :grimacing:

Det kan ogsÄ bli bra lenge fÞr 2030, avhengig av hvordan det gÄr med Asieris og hva de klarer Ä levere. Men det kan bli helt rÄtt fra 2030.

Fikk med deg bonusen i innlegget her og ja😂

StĂžrste selgere i Q3 - inkludert de to nedsalgdagene. Var det kun retails som solgte? Nei. Dessverre.

Men det er vel utlÄn til noen som shorter. Nei. 0,0% der altsÄ.

Hvor mange solgte Cevira-enheter per Är i Kina legger Norne til grunn i sin analyse da?
Og har de med noe om godkjenning i Europa og salgstall der fram mot 2030?

Jeg nÄr ikke frem, dessverre. Og jeg har virkelig prÞvd, pÄ ordentlig og konstruktiv mÄte, vil jeg pÄstÄ, siden jeg begynte Ä stille spÞrsmÄl etter Q4-25.

Jeg har mer tro pÄ at @myk og andre som tydeligvis er i loopen med Dan, Pryiam & co kan fÄ til noe (bl.a. ForTec-spÞrsmÄlet som jeg synes er veldig bra om du ville formidle).

1 Like

Du kan ikke legge det til grunn som fasit all den tid short under 0,5 % ikke rapporteres her pÄ berget. At det har vÊrt og er aktiv shorting i aksjen er Äpenbart, bÄde av handelsmÞnster i perioder og at folk med Zero fÄr betalt for utlÄn. PÄstÄr ikke at det er unikt her, men personlig oppfatter jeg Photocure som en av de beste eksemplene pÄ der kursen fluffes effektivt i begge retninger. Noen tjener gode kroner, og det er ikke de som sitter stille.

Hva gjelder indeksfond er det ofte snakk om utlÄn nÄr det er store endringer, all den tid endret vekting ikke gir store utslag.

3 Likes

Har fÄtt utbetalt noen kroner fra nordnet ja

1 Like

OK, tydeligvis noe short da.