Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 5

5 Likes

ForstÄr vi egentlig omfanget av reklassifiseringen? Hvis vi nÄ, smertelig, klarte Ä omsette for 220m i US i 2025, pÄ 10% av det adresserbare markedet - hvis plutselig hele markedet Äpner seg i f.eks 2028 (gitt at alle skopprodusenter har sÞkt gjennom 510k og fÄtt godkjenning), hvilken latterlig vekst kan vi se i statene da?

Er det virkelig sÄnn at vi kan se en 10x i det tilgjengelige markedet til selgerne? Jeg fÞler jeg misser noe
??

6 Likes

Eia var vi der!

Det som mangler nĂ„ er at det kommer noe kaldt vann rett i Ă„rene fra Kina ut av det blĂ„, slik at all luft gĂ„r ut av ballongen med unntak av 100% oppnĂ„else av lederbonusene❀

Det er ikke ment i negativ forstand i det hele tatt, fĂ„ brukere her pĂ„ forumet jeg unner Ă„ le til banken mer enn deg​:grin::joy:

Synes vel ikke vekstpotensialet i denne og kursmĂ„lene er i nĂŠrheten av det som er mulig Ă„ nĂ„. Derfor jeg er inne i denne. Kommer vel nye kursmĂ„l snartđŸ„ł

3 Likes

giphy

Det er vel spesifikt flex den gjelder, rigide skop har vel vĂŠrt benytte uavhengig av dette?

Kun Karl Storz sine rigide skop er godkjent i USA for BLC. SĂ„ denne reklassifiseringen gjelder bĂ„da tvĂ„âœŒïž

8 Likes

En rolig melding nÄ om at Pho og Asieris har blitt enige, sÄ hadde vi kunne sagt « endelig mandag!!!»

2 Likes

Oppdatert fra Radio Haugaland :nerd_face:

4 Likes

Gjorde litt research i helgen med hjelp av AI, for Ä friske opp minnet rundt sÊrlig flex og faktisk forstÄ omfanget av reklassifiseringen. Deler en oppsummering her for de som kan syns det er nyttig, og andre kan gjerne spe pÄ med noe jeg har oversett eller andre perspektiver:

I dag er blĂ„lys-cystoskopi i USA kun tilgjengelig pĂ„ Karl Storz-utstyr, i 2023 avsluttet de produksjonen av sitt flex-skop sĂ„ rigid er det eneste «vi har Ă„ gĂ„ pÄ». Karl Storz dekker rundt 35 % av amerikanske sykehus, noe som betyr at Photocure kun har tilgang til omtrent en tredjedel av det rigide markedet – cirka 133 000 av totalt 400 000 TURBT-inngrep Ă„rlig. Ref. DS quote i Q1’26 callen: “If you take a look at the rigid market, we’re only getting access to a third of that .” De Ăžvrige 65 % av sykehusene tilhĂžrer Olympus, Stryker og Richard Wolf, og er i praksis stengt for Photocure.

Med nedklassifisering kan disse produsentene sĂžke 510(k)-godkjenning. Alle tre har allerede blĂ„lyssystemer i Europa, sĂ„ maskinvaren finnes – de mangler kun amerikansk godkjenning. Som Schneider formulerte det: reklassifiseringen «Äpner umiddelbart 100 % av det rigide markedet». Tilgjengelige inngrep gĂ„r fra ~133 000 til 400 000, altsĂ„ 3x.

Over til Flex.
Fleksible blĂ„lysskop har ikke vĂŠrt tilgjengelige i USA siden tidlig i 2023. Surveillance-markedet er rundt 800 000 cystoskopier Ă„rlig (sett litt forskjellige tall, opptil 1.2M ogsĂ„, men bruker det konservative tallet for nĂ„) – er derfor i dag fullstendig utilgjengelig for Photocure. Det nye 4K HD-systemet utviklet sammen med Richard Wolf lanseres i 2027, men amerikansk tilgang forutsetter nedklassifiseringen.
De andre produsentene har fleksible skop, men ikke med blÄlys-funksjonalitet.

Fra ~133 000 tilgjengelige inngrep i dag til ~1,2 millioner (TURBT + overvÄkning) tilsvarer omtrent 9x av dagens tilgjengelige marked . Ledelsen beskriver flexmarkedet som «3 ganger pluss» det rigide, noe som gir en tosifret multippel av dagens tilgjengelige marked. Dette er formuleringen Schneider brukte pÄ Q2-presentasjonen.

Refusjonen er bedre i overvÄkningssettingen. I dag skilles det ikke mellom WLC og BLC nÄr det kommer til refusjon pÄ TURBT, sykehusene fÄr det samme om de bruker Cysview eller ikke. Stor blocker Äpenbart, en endring i dette hadde vÊrt en stor trigger. Økonomien er dog gunstigere i overvÄkningssettingen. Det varierer litt avhengig av hvor det skjer:
PÄ sykehus kan de legge til et complexity adjustment som lÞfter refusjonen fra $588 til $1855. En differanse pÄ $1267, dekningen blir altsÄ god, men marginen er litt negativ + sykehuset fÄr ikke en inkrementell margin av Ä legge til Cysview, men fÄr dekket det meste av kostnadene rundt det. Sammenlignet med TURBT, sÄ er dette mye bedre. Dette ble lagt til av CMS i 2023, samtidig som KS avsluttet flex-skop-produksjonen sÄ denne fikk vi aldri se effekten av

PĂ„ legekontor refunderes Cysview separat – klinikken fakturerer legemiddelet pĂ„ egen linje og fĂ„r betalt for det i tillegg til prosedyren, med en liten margin. Full refusjon altsĂ„, med en liten ekstra margin.

Jeg tror vi raskt kan se en rask full Äpning av det rigide markedet etter nedklassifiseringen er ferdig, mens utrullingen av flex kan bli noe tregere gitt at det kun vil vÊre én produsent der til Ä begynne med. PÄ en annen side sÄ er refusjonen mye bedre der, sÄ kanskje vil adopsjonen skje raskere da innsalget kan vÊre enklere, og skopet er 4K HD. Noen som har noen tanker rundt dette?

13 Likes

Jeg fÄr ikke tallene dine til Ä stemme pÄTURBT, PHO har mindre enn 10% av TURBT markedet. Ved full tilgang vil det Þke tilgangen med minst 10gangeren. NÄ utfÞrer PHO ca. 40 000 TURBT i Äret i US og en omsetning pÄ 250 mill NOK.

1 Like
2 Likes

Det er vel forskjellen pÄ tilgjengelig marked (ca 1/3 nÄ) og markedsandel (under 10 % nÄ).

1 Like

20 mill i volum etter kl 13:00 Fredag ( FÞr ) vs 8 mill i volum sÄ langt i dag ( etter) nyheten.

Var muligens ikke artikkelen om inside handel, som utlÞste kjÞpene pÄ Fredag allikevel :sweat_smile:

Igjen, synd at dette blir meldt Fredag, etter stengetid.

3 Likes

Jeg har dog ikke nevnt noe om markedsandel. Kun tilgjengelig marked. Men ja, mindre enn 10% er riktig. DrĂžye 4% hvis man skal vĂŠre mer spesifikk.

FĂ„r ikke dine tall til Ă„ stemme😅 PHO solgte 15,830 kits til rigid accounts i USA i 2025, per Q4’25 rapporten? Hvordan kommer du fram til 40k?

1 Like

OK jeg reagerte pÄ at med nedklassifisering Þker tilgjengelig marked med 1/3, siden de solgte 15830 kits i 2025 vil de nÄ fÄ market som er 25 ganger stÞrre en omsetningen i 2025.

NÄr det gjelder flex har DS nevnt i sine presentasjoner et marked pÄ $1,5 milliarder

1 Like

Mulig jeg var uklar, men det rigide markedet Þker ikke med en tredjedel. Det Þker med 3-gangeren, gitt at Stryker, Olympus og RW sÞker 510k og fÄr godkjent.

Inkludert flex med 800k behandlinger sÄ Þker det tilgjengelige markedet med 9-gangeren. Antar man 1.2m flex-behandlinger Þker det 12-gangeren. Gitt $1.5B markedet du siterer sÄ kommer man kanskje fram til at 1.2M flex stemmer? (1,5 mrd delt pÄ enhetspris $1300 = 1.154m behandlinger)
SĂ„ det er kanskje nĂŠrmere 12-gangeren enn 9-gangeren inkl. flex.

Ekstremt spennende fĂžlge proposed order fremover.

4 Likes

Er det noen som har linken til den FDA meldingen, direkte til FDA?