Om det gjaldt noe annet enn den spesifikke milepÊlsutbetalingen pÄ godkjenning i Kina sÄ hadde det vÊrt bÞrsmeldt. Enkelt og greit, selv om jeg tipper noen kommer til Ä synse seg frem til noe helt annet i noen poster senere nedover her.
Blir ikke dette veldig spekulativt, Haltopen? For at Aseris skal fÄ endret og reforhandlet vilkÄrene i avtalen, er en avhengig av at PHO gÄr med pÄ det. Dvs. at en reforhandling mÄ vÊre i begges interesser - hvis ikke mÄ en forholde seg til det grunnleggende prinsippet om at rettslig bindende avtaler mÄ holdes.
Parten er derimot uenig i tolkningen av avtalen nĂ„r det gjelder milepĂŠlsutbetalingen ved godkjenning av Cevira, nĂ„r det gjelder milepĂŠlsutbetalinger knyttet til salgsmĂ„l og royalty (omsetning) har jeg vanskeligheter for Ă„ forstĂ„ at det er rom for misforstĂ„elser. Jeg er ogsĂ„ veldig usikker pĂ„ om det er Aseris som har de beste forhandlingskortene dersom en Ăžnsker Ă„ fĂ„ PHO med pĂ„ en endring av avtalen - sĂ„ langt har Aseris kun hatt kostnader knyttet til Cevira, sĂ„ etter mitt syn er det pr nĂ„ kanskje Aseris som har mest Ă„ tape pĂ„ at det blir âfull klinsjâ med motpartenâŠ?
Ut i fra opplysningene vi sitter pÄ pr nÄ, er det etter mitt syn ingen grunn til Ä tro at dette er noe annet enn at partene er uenig i forstÄelsen av avtalen pÄ punktet som gjelder milepÊlsutbetalinger knyttet til godkjenning av Cevira.
Ser Merlin spĂ„r emisjon pĂ„ FA-forum. Canât make it up 
Sykeste jeg har lest pÄ lenge. Den fyren er shamelessly biased.
Ta det helt med ro, det kommer nok en usammenhengende lengre post natt til SĂžndag etter han er inne igjen om hvor stor gullgruve PHO er.
Prikken over iâen i dag hadde vĂŠrt en bĂžrsmelding om opsjonsprogrammet. 
Litt mer nyansert take pÄ Photocure / Asieris etter Ä ha sett nÊrmere pÄ dette:
CIN2-labelen i Kina var jo faktisk kjent allerede ved godkjenning. Ingen hang seg opp i det da, og det gir mening â CIN2 er tross alt majoriteten av HSIL (~60%) og sannsynligvis det mest relevante kommersielle segmentet.
Det som er nytt nÄ er ikke labelen, men hvordan den brukes.
Asieris har betalt $6.6m av $11m, altsÄ ~60%. Samtidig utgjÞr CIN2 omtrent 60% av HSIL. Det er vanskelig Ä se det som tilfeldig.
Det ser mer ut som de i praksis sier: godkjenning for deler av indikasjonen â betaling for tilsvarende andel.
Juridisk er det nok fortsatt Photocure som har det sterkeste kortet (HSIL i avtalen), men CIN2-only gir Asieris et faktisk argument Ä lene seg pÄ.
For meg fremstÄr dette mer som en forhandling om verdi enn en ren betalingskonflikt.
KunnskapslÞs som jeg er skjÞnner jeg ikke vitsen med de der label greiene. Burde ikke en godkjenning vÊre en godkjenning, sÄ fÄr det heller bli opp til legene Ä anbefale om Cevira bÞr prÞves fÞrst eller om man bÞr gÄ direkte til kirurgi.
FÄr hÄpe det ikke blir samme begrensninger ved eventuelle godkjennelser i Europa og USA, for da er det vel bare Ä forberede seg pÄ samme styr i forbindelse milepÊl utbetalingene.

hvem er det som plukke Aksjer i dag? 
âHvofor betale 100% leie for en leilighet du bare fĂ„r bruke 60% av, hvor de resterende 40% er til renoveringâ er vel en rimelig analogi her.
Hvis man tenker pÄ det litt annerledes, sÄ jobber Asieris for Ä fÄ godkjent for de resterende ~40% av markedet. Da tjener Asieris mer penger, og da tjener Photocure mer penger. Blir bare et spÞrsmÄl om man skal fÄ betaling for hele markedet nÄ, eller for den delen Asieris har tilgang pÄ.
Enig. Asieris Þnsker Ä fÄ stÞrst mulig markedstilgang, og dette vil til slutt dryppe over pÄ Photocure, bÄde med tanke pÄ milestones og royalties.
Ja, det er vel bare det som mangler for Ä fÄ meg pÄ virkelig godt humÞr 
Men slik det utvikler seg nÄ venter de nok litt slik at de kan fÄ satt strike price lavest mulig 
PÄ spÞrsmÄl fra MedWatch om hva Photocure bygger pÄ i sin vurdering av at milepÊlen er utlÞst, svarer administrerende direktÞr Dan Schneider:
â NMPA har gitt legemiddelregistreringssertifikat for Cevira, som muliggjĂžr kommersiell lansering. Dette utgjĂžr den regulatoriske godkjenningen definert i avtalen mellom Photocure og Asieris, og utlĂžser milepĂŠlsbetalingen.
Han viser til at den regulatoriske godkjenningen er pÄ plass, og at det er bakgrunnen for at selskapet har fakturert hele milepÊlsbelÞpet.
â Vi erkjenner at Asieris har en annen tolkning knyttet til merkingsomfang, men vi er ikke enige i at dette endrer det faktum at godkjenningsvilkĂ„ret er oppfylt, skriver han i en epost til MedWatch.
â Hvilken tidslinje ser dere for dere for Ă„ fĂ„ utbetalt hele belĂžpet, og hvilke tiltak kan bli aktuelle dersom betalingen uteblir?
â PĂ„ nĂ„vĂŠrende tidspunkt er det ikke mulig Ă„ gi en presis tidslinje, da dette avhenger av den pĂ„gĂ„ende dialogen med Asieris og hvilken lĂžsningsvei vi til slutt velger, sier Schneider.
â NĂ„r det er sagt, Ăžnsker vi Ă„ engasjere oss aktivt for Ă„ lĂžse saken effektivt. Parallelt vurderer vi alle tilgjengelige kontraktsmessige virkemidler. VĂ„r intensjon er Ă„ sikre full milepĂŠlsbetaling utlĂžst av NMPA-godkjenningen av Cevira, slik det klart fremgĂ„r av kontrakten. Vi vil handle i aksjonĂŠrenes beste interesse for Ă„ sikre et optimalt utfall.
Uenigheten pÄvirker ikke selskapets inntekter fremover, ifÞlge Schneider.
â Dette pĂ„virker ikke de underliggende kommersielle inntektene, driftsresultatene eller andre deler av Photocures virksomhet som vi har guidet pĂ„, som er 7â11 prosents vekst i 2026 for Hexvix/Cysview-inntektene. Den spesifikke milepĂŠlsbetalingen knyttet til NMPA-godkjenningen av Cevira er en kontraktsfestet betaling knyttet til regulatorisk oppnĂ„else, sier han til MedWatch.

Her er det bare for DS Ä hive seg pÄ fÞrste fly og mÞtes ansikt til ansikt med Asieris msp Ä fÄ parkert denne disputten asap.
HÞres helt klart ut som Asieris har ikke bare funnet et smutthull, men uten Ä vÊre kjempevanskelige ogsÄ har et poeng, i alle fall fra et stÄsted fra hva som er realiteten for inntekter for Asieris. Samtidig som hva som stÄr i avtalen er ganske sÄ klart pÄ Photocure si side.
MÄten Photocure CEO uttaler seg pÄ fremstÄr mer som et forhandlingsutspill for Ä komme nÊrmest mulig 100% av det Photocure mener er rett. HÞres ikke ut som at noen av partene tenker at de skal «die on that hill».
SÄnn sett er det vel maks en korreksjon pÄ 1,50 NOK per aksje i avslag som er riktig justering. MÞtes de nesten pÄ midten snakker vi 1 krone.
Jeg tenker at dette lÞser seg greit, og at aksjen er pÄ rabatt i dag.
HÄper virkelig det er noen med onde hensikter, slik at Schneider, Dahl, Coy og andre overbetalte kan melde seg arbeidslÞse, asap.
Noen med muskler ser seg tjent med Ä kjÞre aksjekursen sÄ langt ned som mulig.

De vilkÄrene som Photocure oppnÄdde med Asieris har alltid, for meg, virket svÊrt gunstige for Photocure.
Asieris har kostet ut og kjÞrt full phase III lÞp i 7 Är. Noe Photocure selv aldri ville klart. De har brukt enorme ressurser pÄ Cevira. Og de er veldig pÄ nÄr det gjelder Hexvix og nye scope.
SÄ det var kjempe beleilig for Photocure Ä fÄ Asieris som partner.
Etter mitt syn er det ikke rart om Asieris prÞver Ä fÄ litt mer igjen for strevet ved Ä pÄpeke at de betaler for 60% oppnÄelse for Cevira.
Jeg tviler ikke pÄ at Asieris vil betale fullt ut milestone ved senere full oppnÄelse.
Hva er full oppnÄelse, hvordan mÄles den, og nÄr kan den eventuelt forventes?!
Les lenger oppe i trÄden. Etter min forstÄelse er det her uenigheten ligger.