Mange spekulasjoner her i dag. De fleste uten rot i virkeligheten.
Det skulle vĂŠrt interessant Ă„ vite hvordan det hele startet. Tok Asieris kontakt med PHO etter godkjenning og la fram sin tolkning, eller dukket dette opp etter at PHO hadde sendt fakturaen.
Jeg tror det fĂžrste, siden det vil vĂŠre det mest korrekte i en slik situasjon. Og jeg syns Asieris har et godt poeng. Godkjenningen gjelder bare en del av markedet og Asieris kommer til Ă„ jobbe for godkjenning av resten senere. Da syns jeg det er en helt rimelig tolkning av avtalen om den ikke eksplisitt bare omfatter godkjenning av CIN2.
Ut fra dette syns jeg PHO har hÄndtert dette dÄrlig. De store pengene kommer nÄr salget tar av. Problemet for PHO er kanskje at de har regnet med 110 MNOK i Q1 og ser at kvartalsresultatet ikke blir sÄ bra de har drÞmt om. Om det har gÄtt tregere enn antatt med salget av Hexvix/Cysview i Q1, eller de operative kostnadene har Þket mer enn planlagt (noe jeg egentlig ikke tror, men la oss leke med tanken) sÄ trenger PHO kanskje hele summen for Ä gÄ i pluss.
Ă
sende ut en pressemelding som PHO gjorde syns jeg var en dÄrlig hÄndtering da den skapte en veldig stor fallhÞyde for PHO. Ender de opp med Ä ikke fÄ noe mer, siden Asieris standpunkt er rimelig, mister de til de grader ansikt. At dette skulle vÊre i aksjonÊrenes interesse har jeg vanskelig for Ä se. Det pÄvirker Q1, men de langsiktige verdiene settes i spill om man ikke kommer frem til en lÞsning. Det er ikke i aksjonÊrenes interesse.
At dette skulle vÊre et forsÞk fra Asieris for Ä omforhandle avtalen har jeg ingen tro pÄ. Dette gjelder bare milepÊler knyttet til godkjenning som ikke dekker hele markedet. Kan gjelde EU og USA ogsÄ, men det gjenstÄr jo Ä se hva Cevira godkjennes for der. Blir det bare en del av markedet er det rimelig med en redusert milepÊl.
At PHO skulle bruke sitt monopol pÄ virkestoffet i produktene har jeg heller ikke noen tro pÄ, da risikerer de bare at alt faller i fisk. Det er ikke i aksjonÊrenes interesse.
Jeg hÄper PHO roer ned retorikken og innser at Asieris har et poeng, slik at vi kan komme videre med et godt samarbeid. Etter over 20 Är som aksjonÊr fÞlte jeg at det endelig begynte Ä lÞsne nÄr Cevira og scope ble godkjent i Kina. SÄ kom dette, en storm i et vannglass som skaper unÞdvendig mye stÞy. Jeg sitter stille i bÄten og venter til stormen er over. ForhÄpentligvis tar det ikke sÄ lang tid. It takes two to tango.