Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 5

Presisering: Poenget mitt er ikke at utfallet er sikkert eller at full betaling nÞdvendigvis kommer raskt, men at dette fremstÄr som en tolkningskonflikt rundt label scope og ikke som manglende approval.

NÄr det gjelder det kommersielle, er poenget heller ikke at CIN2 og CIN3 er identiske medisinsk, men at Photocures forstÄelse er at markedet i praksis i stor grad forholder seg til HSIL vs LSIL, samtidig som Asieris etter deres forstÄelse vil fortsette Ä forfÞlge utvidelser mot CIN3 og CIN1.

Ta en screenshot av mailen, sÄ slipper man mistanker

Det der hĂžres ĂŠrlig talt ut som en ganske kraftig overtolkning av IR. IR i et bĂžrsnotert selskap bekrefter normalt ikke motpartens juridiske posisjon eller detaljer i en pĂ„gĂ„ende kontraktstolkning. De holder seg til egne rettigheter, offentlig informasjon og veldig generelle formuleringer nettopp fordi de ikke kan gĂ„ inn i den typen spesifikke “Asieris mener X / kontrakten er binĂŠr” vinkler. At dette skulle vĂŠre “juridisk bekreftet” via IR fremstĂ„r derfor lite sannsynlig spĂžr du meg. Det lukter mer av at noen har hĂžrt en generell kommentar om uenighet eller struktur og sĂ„ bygget en ganske bestemt konklusjon oppĂ„ det. NĂ„r det gjelder CIN2/CIN3 og HSIL/LSIL. Ja det finnes en viss klinisk forenkling i hvordan HSIL brukes som paraply, men i praksis er det fortsatt forskjell i behandlingslogikk og risiko mellom CIN2 og CIN3 sĂ„ den delen brukes ofte litt vel lett som “argumentstĂžtte” i slike diskusjoner, men igjen dette er neppe “bekreftet IR fakta”, men en tolkning som har vokst et par hakk for langt fra det som faktisk kan vĂŠre sagt.

2 Likes

Var ditt forrige innlegg kun basert pÄ dine personlige poeng og ikke et svar fra IR?

Er da dette en blĂžff fra din side?

Det er ikke mig der pÄstÄr at have vÊret i kontakt med Pho. men @toms

1 Like

Mange spekulasjoner her i dag. De fleste uten rot i virkeligheten.

Det skulle vĂŠrt interessant Ă„ vite hvordan det hele startet. Tok Asieris kontakt med PHO etter godkjenning og la fram sin tolkning, eller dukket dette opp etter at PHO hadde sendt fakturaen.

Jeg tror det fĂžrste, siden det vil vĂŠre det mest korrekte i en slik situasjon. Og jeg syns Asieris har et godt poeng. Godkjenningen gjelder bare en del av markedet og Asieris kommer til Ă„ jobbe for godkjenning av resten senere. Da syns jeg det er en helt rimelig tolkning av avtalen om den ikke eksplisitt bare omfatter godkjenning av CIN2.

Ut fra dette syns jeg PHO har hÄndtert dette dÄrlig. De store pengene kommer nÄr salget tar av. Problemet for PHO er kanskje at de har regnet med 110 MNOK i Q1 og ser at kvartalsresultatet ikke blir sÄ bra de har drÞmt om. Om det har gÄtt tregere enn antatt med salget av Hexvix/Cysview i Q1, eller de operative kostnadene har Þket mer enn planlagt (noe jeg egentlig ikke tror, men la oss leke med tanken) sÄ trenger PHO kanskje hele summen for Ä gÄ i pluss.

Å sende ut en pressemelding som PHO gjorde syns jeg var en dĂ„rlig hĂ„ndtering da den skapte en veldig stor fallhĂžyde for PHO. Ender de opp med Ă„ ikke fĂ„ noe mer, siden Asieris standpunkt er rimelig, mister de til de grader ansikt. At dette skulle vĂŠre i aksjonĂŠrenes interesse har jeg vanskelig for Ă„ se. Det pĂ„virker Q1, men de langsiktige verdiene settes i spill om man ikke kommer frem til en lĂžsning. Det er ikke i aksjonĂŠrenes interesse.

At dette skulle vÊre et forsÞk fra Asieris for Ä omforhandle avtalen har jeg ingen tro pÄ. Dette gjelder bare milepÊler knyttet til godkjenning som ikke dekker hele markedet. Kan gjelde EU og USA ogsÄ, men det gjenstÄr jo Ä se hva Cevira godkjennes for der. Blir det bare en del av markedet er det rimelig med en redusert milepÊl.

At PHO skulle bruke sitt monopol pÄ virkestoffet i produktene har jeg heller ikke noen tro pÄ, da risikerer de bare at alt faller i fisk. Det er ikke i aksjonÊrenes interesse.

Jeg hÄper PHO roer ned retorikken og innser at Asieris har et poeng, slik at vi kan komme videre med et godt samarbeid. Etter over 20 Är som aksjonÊr fÞlte jeg at det endelig begynte Ä lÞsne nÄr Cevira og scope ble godkjent i Kina. SÄ kom dette, en storm i et vannglass som skaper unÞdvendig mye stÞy. Jeg sitter stille i bÄten og venter til stormen er over. ForhÄpentligvis tar det ikke sÄ lang tid. It takes two to tango.

9 Likes

Mener du at en sÄ viktig sak ikke skulle blitt meldt? Eller at de skulle ventet til de kom til en eller annen enighet med Asieris?
At det ble en overreaksjon som begunstiget kyniske proffer i markedet , kun basert pÄ noe som i realiteten er storm i et vannglass, er dog likevel klart.

Blir mye gjetting og spekulasjon her nÄ. Kanskje vi bÞr vente med Ä felle en dom over ledelsen til vi kanskje har fÄtt litt mer info, om ikke fÞr sÄ pÄ kommende Q1?

2 Likes

Nei, jeg mener at ordlyden i det som ble sendt ut ikke var bra. Egentlig burde de kunnet avklare dette uten Ä melde det, men de har jo Q1 som skal rapporteres og med PHOs innstilling innsÄ de vel at de ikke rakk Ä komme i mÄl fÞr regnskapet for Q1 skal gjÞres opp, ergo ble det melding.

1 Like

Helt seriĂžst, om de leverer negativt driftsresultat i Q1. Efter 60 mill fra Asieris.

Bon voyage :chart_with_downwards_trend::chart_with_downwards_trend::chart_with_downwards_trend:

IMG_0991

NÄ ble det mye her. Hva kan tallene vÊre som ligger til grunn for disse dystre spÄdommene?

2 Likes

Om du leste hele setningen hadde du fÄtt med deg fÞlgende:

" (noe jeg egentlig ikke tror, men la oss leke med tanken) sÄ trenger PHO kanskje hele summen for Ä gÄ i pluss."

SÄ, nei, jeg tror ikke de gÄr i minus etter Ä ha fÄtt 60 MNOK fra Asieris, men det kunne vÊre et scenario som forklarte mÄten de agerte pÄ.

FÞlgende stÄr i mld:
Photocure will assess all available measures and take all
appropriate actions to pursue full payment by Asieris in accordance with the
license agreement.

Er det her fokuset skal vÊre da? Burde ikke pho bruke energien sin pÄ Ä Þke cysview/hexvix salg istedenfor Ä jobbe hardt for Ä skape et dÄrlig forhold til Asieris?
Dette er Ärsaken til kursfallet tror jeg.

2 Likes

Hvis de ikke klarer Ă„ levere positivt driftsresultat i Q1 etter milepĂŠl er trukket fra blir det en megaskuffelse.

Salgsaktiviteten pÄvirkes selvfÞlgelig ikke av dette. Dette er advokat-mat.

Markedet pÄvirkes av usikkerheten dette skaper, ikke kroneverdien av $4,4 millioner eller at fokuset endres (noe det ikke gjÞr).

En annen ting; hvis Pho ruller over for Ä unngÄ et dÄrlig forhold til Asieris er det en fallitterklÊring. Man forhandler selvsagt og det handler om Ä gi og ta, med mindre jussen er krystallklar. Selv da kan en inngÄ kompromisser om det er hensiktsmessig for alle parter eller videre samarbeid.

11 Likes

Re
Godkjenningen gjelder bare en del av markedet og Asieris kommer til Ă„ jobbe for godkjenning av resten senere

Vil photocure ha rettigheter til det i henhold til avtale? Videre vil photocure kun ha rettigheter til kun en del av pasientgruppe i henhold til avtale (Royalties cevira omsetning)

Nei, det kan ikke det.

NÄ kokes det suppe pÄ spiker her. Photocure mÄ naturligvis melde dette nÄr det oppstÄr. Det er bÞrssensitiv informasjon.

Jeg tror dette blir litt som med flex. Alt er tilsynelatende helt krise, men kort tid etterpÄ lÞser det seg. Enten om de fÄr 0, 40 eller noe i mellom.

Q1 blir bra

7 Likes

En blir ganske matt nÄr en leser alle konspirator teoriene her, herunder at det er ledelsen som er skyld i dette (at Aseris mener avtalen skal tolkes annerledes og ikke betaler hele belÞpet). Ikke rart at det er enkelt Ä fÄ til store kursendringer, sÊrlig ved dÄrlige nyheter, ved bare Ä lese pÄ TI.

PHO falt i gÄr 12 % - og kursen ble redusert med ca kr 10 (og mCAP falt nÊrmere 250 mill). Hvis jeg husker riktig, har ABG verdsatt Cevira til ca kr 14 i sin analyse (mulig den Þkte noe i sist analyse, nÄr kursmÄlet ble Þkt til kr 80). Det betyr at en fort mener at hele"Cevira-delen", som fÞlge av at Asreris ikke betalte kr 40 av 105 mill (fordi de mener avtalepunktet skal tolkes pÄ annen mÄte), nÄ er 60-70 % mindre verdt??

10 Likes

PHO har rett til bÄde milepÊler og royalty for alt som har med Cevira Ä gjÞre. Asieris kan ikke gjÞre noe med Cevira som ikke er dekket av avtalen.

4 Likes

NÄr jeg skriver «kunne ha vÊrt» er det et hypotetisk scenario, hadde jeg skrevet «kan vÊre» hadde det vÊrt et relevant scenario.

Ser at det er flere lesere som har problemer med Ä skille dette fra hverandre sÄ jeg fÄr slutte Ä bruke 2. kondisjonalis (eller Preteritum perfektum futurum som det heter nÄ) :slight_smile: