Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Kanskje man burde kvitte seg med så mange amerikanere som mulig? :grinning:

3 Likes

Hvis du skal gjøre business der borte er nok ikke det så lurt :man_shrugging:

Tenkte først på amerikaneren på toppen. Deretter: Er det virkelig forsvarlig med et så stort antall selgere som har så lite salg? Hvis Q1 ikke viser forbedret lønnsomhet, tar jeg bort smilefjeset på min kommentar.

1 Like

Han (de, CFO også) har jo vært gode på å love vekst, men de klarer ikke å levere på det - det de derimot leverer på er egne lønns- og opsjonspakker.

1 Like

De har jo holdt løftet om vekst. Det var nemlig lønnsvekst de mente… :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 Likes

Du kan vel banne på at et rekord resultat på kinapengene, skal resultere i et rekord lønns løft😀. Skulle bare mangle!

1 Like

USD 1 mill tror jeg ikke er veldig vanlig for selgere i selskap som kan sammenlignes med Photocure.

Det er jo et tankekors når man gløtter til Medistim som har rundt 50% av inntektene sine fra USA. Og Medistim har vært et sunt og profitabelt selskap over lang lang tid.

Skal ikke messe mer om Pho sin lønnsstruktur, men tror man er ute å kjøre om man mener at Pho underbetaler hvertfall.
Og sammenligningen med Medistim viser også rimelig tydelig at å betale astronomiske lønninger ikke alltid er synonymt med super resultater.
CFO i Pho har over det dobbelte i total kompensasjon av det CFO i Medistim har og for CEO’s vedkommende har CEO i PHO nesten tregangeren av CEO i Medistim.

4 Likes

Er det noe som helst vi vanlige aksjonærer kan gjøre med dette?

Der er nok andre bedre enn undertegnede til å uttale seg som eksempelvis @Savepig .

Mest sannsynlig lite å gjøre med nå, det burde nok vært gjort for flere år siden, men at man burde signalisert og henstilt mot måtehold, eventuelt lønnsfrys for en periode går selvsagt alltid an.

1 Like

Bare så det er sagt, jeg mener definitivt IKKE at noen i PHO er underbetalt. Jeg vet bare fra andre selskaper at lønnskostnader i USA er skyhøye. At man kan erstatte dagens CEO med en “billigere” norsk sjef er jeg ganske sikker på. Men dette må jo styret ta ansvar for.

Edit:
Som en liten aksjonær blir jo også temaer som dette noe som jeg forholder meg til som
a) jeg liker det ikke, men sånn er det i dette selskapet (kan jo selvfølgelig skrive noen sinte mail og stemme i mot på GF men det hjelper jo sjelden om man har 0,00XX % av aksjene.
Eller
b) dette liker jeg ikke og holder meg unna hele selskapet

5 Likes

Dette alternativet kommer jeg å gå for så snart jeg oppnår en akseptabel ROI. Problemet er at hver gang jeg ligger bittelite i pluss så dukker det opp et eller annet negativt som ødelegger.

1 Like

Kan ikke Medistim kjøpe opp Photocure, og kvitte seg med alt overbetalt personell?

Burde være mulig å gjøre ganske god butikk på å integrere Pho inn i Medistim. Schneider og hans lønnssatsing og S&M-bygging har vært et svært kostbart feiltrinn for Briarwood og øvrige aksjonærer.

3 Likes

Tenker akkurat det samme, lønnskostnadene som kan elimineres eller justeres ved oppkjøp bør være særdeles attraktivt ved en overtakelse. Manglende inntjening og galopperende kostnader for ledelse korpset bør være gode fordeler å bli kvitt. Sikkert at det er overtakere som har sett dette.

1 Like

Bør være fullt mulig å å oppnå kostnadssynergier som alene vil kunne forsvare dagens aksjekurs. Om det finnes en match blant BF er dette en historisk kjøps- mulighet.

3 Likes

Da har jeg fått plottet litt tall for EU. På den positive siden er det Østerrike som imponerer mest. Sterk vekst i et land som allerede leverer gode salgstall. Meget bra. UK viser en god prosentvis vekst, men fra et mye lavere utgangspunkt.

Samtidig er norden fortsatt rævva, BeNeLux faller 11%, og Italia leverer bare 6% vekst til tross for å være et “priority growth market”. Frankrike imponerer heller ikke, men bedre trend enn Italia. Valutaeffekt er +1%.

USA er heller ikke så ekstremt imponerende, spesielt ikke om man ser på business ekskludert Fortec. Trenger flex.

For å være helt ærlig skulle jeg gjerne sett >10% vekst i de fleste markeder, kanskje med unntak av Tyskland som er blitt et ganske modent marked. Dessverre (for portisen min) lukter det ikke mye vekstaksje av denne før flex og cevira begynner å rulle. Ikke f***om jeg selger nå tho :joy:

32 Likes

Her var det om å gjøre å trykke aksjekursen så langt ned som mulig i slutt auksjonen. Er det SEB kontoene som er ute igjen?

Er bare gode gamle JPM-kverna som er tilbake på jobb i vakuumet etter litt nettoøkning/kjøpsside fra Northern-Trust,

1 Like

Hva om det heller er sånn at diverse hendelser og følelser gjør aksjen så uattraktiv at det er flere som fristes til å selge enn å kjøpe akkurat nå.

Stemmer det, markedet har alltid rett. Og du gnåler kun når det er rødt og aldri omvendt, som da den hentet seg inn på/etter siste nye informasjon markedet måtte ta stilling til. Siden den gang har det ikke kommet til ny informasjon for noen å basere hverken kjøp eller salg på. Om kursen er 60 eller 80 på tynt volum inntil man har mer informasjon (Q1) og/eller salgsestimateter for Cysview óg Hex i Kina er langt på vei revnende likegyldig. For dine følelser sin del er det derimot bekmørkt på 60 og blue-sky og haus på 80.

3 Likes

Mulig det jeg er bare så drittlei at man skylder på manipulering , shorting og roboter og det som verre er. Hvor lenge skal man skylde på det ?
Hvis man ser bort fra det som evt kommer av inntekter en vakker dag i Kina så er aksjen så langt fra børsvennlig som man omtrent kan komme med den mikroskopiske veksten kvartal for kvartal. Og at markedet til tross for godkjenningene ikke tar noe på forskudd i Kina har vi jo sett. Så da sitter vi her på 60 tallet da