Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 5

Ja? Og hva sÄ? Jeg lever fint med at aksjen er gjenstand for trading og algo-helvete/smÄshorts inntil investeringstesen er bekreftet eller avkreftet. SÄnn er gamet. Hvor mange av oss mÄ spÞrre deg om hvorfor du holder pÄ med dette, eller mer spesifikt er investert i denne aksjen, nÄr det Äpenbart pÄfÞrer deg vondt og mani nÄr det er rÞde dager.

Edit:

Slik ser det for Þvrig ut nÄr nevnte handelsmÞnster jeg refererer til er aktivt:

I boka er det tight spread med like stort volum pÄ hver side av definert range. Kurs flyttes ned (eller opp for den saks skyld - det kan skje begge veier) nÄr volum avtar helt. Helt normalt blitt, men fryktelig frustrerende Ä se pÄ i lite likvide papirer som dette. Og nÄr det foregÄr, sÄ ser jeg ikke noen grunn til Ä forsÞke Ä attributtere bevegelsene til noe «fundamentalt» all den tid ikke ny info foreligger.

Klart, en begrenset kjÞpsside er jo dels fundamental i seg selv. Men slik er livet pÄ OSE og med SMB. Og det samme gjelder salgssiden, den er typisk like tynn.

2 Likes

Jeg er mer lei av gnÄlet ditt, enn jeg er av det som er helt Äpenbart. Kunne jo bekreftes her om dagen da noen fikk betalt for at aksjene deres var brukt til shorting. Og at det er robothandel kan enhver idiot se.

6 Likes

HĂžrte nylig en samtale mellom noen erfarne investorer om hva som faktisk avgjĂžr investeringsbeslutninger.
Hovedpoenget deres var slĂ„ende: NĂ„r de vurderer et selskap, vekter de go-to-market-planen tyngre enn selve produktet. Et godt produkt er ikke nok – det avgjĂžrende er om ledelsen har en gjennomtenkt og troverdig plan for hvordan produktet faktisk skal nĂ„ markedet og ta andeler.
En knivskarp analyse av denne planen, sĂŠrlig opp mot konkurransesituasjonen, danner grunnlaget for hele beslutningen.
Photocure er et godt eksempel. Produktet er solid, men selskapet sliter med Ă„ ta tilstrekkelige markedsandeler – ikke fordi lĂžsningen er dĂ„rlig, men fordi konkurrentenes alternativer allerede er innarbeidet og fungerer godt nok i klinisk praksis. Og «godt nok» er ofte en hardere konkurrent enn «bedre».

1 Like

Mange bÞrsnoterte selskaper som ville myrdet for Ä ha et produkt som cysview med rigid scopes og den annual recurring revenuen de har over et globalt marked med flex scope som en ekstra mulighet, og sÄ cevira som en ekstra revenue mulighet i tillegg til det som ren bonus.

Det eneste de sliter med er et styre som ikke er tilliten verdig og slett ikke jobber godt for aksjonĂŠrene sitt beste, hvis de hadde gjort det hadde ledelsen sine inventives vĂŠrt helt annerledes, og selskapet hadde ikke sittet med en enorm bankkonto som heller burde vĂŠr tilbakebetalt til aksjonĂŠrene.

Begge de to siste problemene er det utlendingene kaller eminently fixable.

6 Likes

Godt poeng om ARR-en og at styre/insentiver i prinsippet er fixable. Men jeg tror du og jeg snakker om to forskjellige ting.
Mitt poeng var ikke at Photocure er en dĂ„rlig forretning – det er at vekstpotensialet er begrenset av at konkurrentene er “godt nok” innarbeidet. Det er en strukturell utfordring som hverken et bedre styre eller utbetaling av kontantbeholdningen lĂžser.
“Eminently fixable” er forresten en frase jeg er skeptisk til. Hvor lenge har disse problemene eksistert allerede? Hvis styre og insentiver virkelig var enkle Ă„ fikse, hvorfor er de ikke fikset? Det at en stor kontantbeholdning ikke utbetales kan ogsĂ„ leses som et signal om at ledelsen selv ser begrenset vekst Ă„ reinvestere i – noe som stĂžtter heller enn motbeviser markedsandel-poenget.

Du overtenker og overnegativiserer.

Enhver som har jobbet i en litt satt bedrift vet at av og til er den eneste grunnen til at positive endringer ikke skjer ren idleness.

2 Likes

Hva er grunnen til at du fortsatt velger Ă„ forbli aksjonĂŠr?

Virker som aksjen er i en nedadgÄende trend. At nedsiden trekker mest
En litt sur bank med veldig dÄrlige vilkÄr dette her

Det var ikke svaret pÄ spÞrsmÄlet om hvorfor du fremdeles er aksjonÊr?

Det gÄr sin gang, aksjen trader over 50 dagers snitt, og er dermed teknisk i opptrend i min bok (selv om aksjen er sÄ volatil at det er vanskelig Ä tegne noen normal trendkanal.)

2 Likes

Som sagt, det er viktig at vi fÄr en snarlig lÞsning pÄ tvisten. Mtp det som har fremkommet burde det vÊre en ganske overstigelig hindring (selv om DS klÞnet til med sitt valg av ordbruk).

2 Likes

For de som har fulgt saken, fremstÄr dette etter mitt syn ikke lenger som en alvorlig konflikt som truer samarbeidet mellom Photocure og Asieris.

Det er verdt Ä merke seg at Ärsrapporten viser til en egen milepÊl pÄ ytterligere USD 2m knyttet til akseptert MAA for Cevira i Europa, og at denne sÄ langt ikke fremstÄr som omtvistet.

Dermed ser dette mer ut som en avgrenset avtaletvist knyttet til Kina-label og den konkrete USD 11m-milepĂŠlen, ikke som et bredere problem i samarbeidet.

11 Likes

Det er sÄ vanlig som man kan fÄ det at det oppstÄr uenigheter om enkeltpunkter i store avtaler. Sett opp i mot den totale mengden NOK Photocure har mottatt fra Asieris er dette et begrenset belÞp.

2 Likes

Det er vel ytterst fÄ som mener dette truer samarbeidet mellom partene. Det er ingen tjent med. Det som allikevel er av betydning er usikkerheten fra da meldingen kom og tiden til det endelige resultaltet av uenigheten er offentliggjort.

Photocure fikk heller ingen avkortet betaling knyttet til akseptert review i Kina i 2024. Ergo kan man anta at Asieris har sÞkt om CIN2 + deler av CIN3 i EU ogsÄ. Hvis EMA konkluderer pÄ linje med NMPA vil utfallet av den pÄgÄende forhandingen trolig sette presedens for EU (og potensielt USA).

THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR har med 255,9k (0,94%) gÄtt opp pÄ 16 plass blant topp 20.
KjÞpt 107,6k siste mÄned.

5 Likes

Er drittlei disse helvetes parasittene med sine algoer og smÄshorts.

Kaller seg investeringsbanker og investeringsselskaper. Kiss my ass, det eneste de driver med er flytting av penger frem og tilbake dagen lang.

SÄnn, mÄtte bare fÄ det ut.

13 Likes

Brah, er vel heller ledelsen og selskapet du skal vĂŠre dritt lei.

NÄr triggeren alle har ventet pÄ kom, er det eneste PHO har delt om nyheten, manglende betaling :joy:

Ingen forventninger om fremtidig inntekt.

De har heller ikke klart Ă„ dele nyheten om godkjent scope i Kina.

Bare at det ikke ble godkjent nedklassefisering i USA.

Vis de nÄ skulle ha lagt bak seg et litt dÄrlig Q1, vil kursen muligens ramle ned til 56-60 kr pr aksje.

Å der vil den bli. Helt til eventuelt Asieris klarer Ă„ hjelpe til med Ă„ Ăžke driftsresultatet.
Om/vis de noen gang gjĂžr det da.

2 Likes

7 Likes

Delt i et nyhetsbrev.
Her mÄ man eventuelt ha varsling, eller selv gÄ inn pÄ hjemmesiden for Ä fÄ denne infoen.

Ikke delt/plukket opp av noe mediehus, ei heller presisert pÄ noe mÄte hva dette kan bety for PHO.

#Svakt

1 Like

Vil si norsk media har vÊrt overaskende elendig pÄ ballen ang Cevira. Kanskje det kommer noe nÄr Europa godkjenningen kommer?