Vet ikke om folk her kjenner til hvordan salget i USA foregår.
Ifbm. oppstarten av Fortec sin satsing, ble det gjennomført en felles “møte” mellom Fortec, Photocure og Karl Storz. Ligger noen referanser til det i tidligere presentasjoner.
I basis gikk det på hvordan man skulle håndtere markedet.
Uansett, slik jeg har forstått det så blir alle sykehus som ikke vil investere i et skop fra KZ sendt videre til Fortec av Photcures salgsteam.
Så med andre ord, selv om Photocure står for den initielle kontakten og får kunden på “kroken”, er det ikke Photocure som får “salget”.
Photocure gjør jobben, men istedenfor at det blir en vekst direkte på Photocure, kommer veksten via Fortec, da sykehus ikke har midler til å investere i nytt rigid skop.
På papiret ser det da ut som det er Fortec som er “vekstmaskinen”, mens i realiteten er det Photocures salgsteam som gjør jobben, og henviser klinikkene videre til Fortec hvis de ikke kan investere i eget skop.
Nytt skop må tas via CAPEX, leie av skop kan gjøres via OPEX.
På den måten kan man få behandling opp å gå relativt fort, istedenfår å vente på godkjenning for innkjøp via CAPEX.
Man kan i prinsippet gå i pluss fra dag en via OPEX og leie, vs være i minus og måtte tjene inn utstyret via CAPEX.
Det er også mye enklere for beslutningstagere å si ja til å leie utstyret per bruk, en å investere store summer for et skop dem ikke vet hvor mye vil generere i inntekter.