Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Jeg la en plan for en tid tilbake som jeg følger - så da ble det et lite kjøp på 58,20. Mulig jeg får enda flere på 55,50…

Edit: Så da har jeg aldri hatt flere PHO-aksjer. Må også passe på å takke for mange bra innlegg - selv om det ikke har gitt avkastning hittil. Når salget i Kina kommer i gang tipper jeg på at det først kommer på denne siden!!

1 Like

Rektangelet er basert på priceaction på baren som utløste volumet sist gang.

Men enkleste måten er å se etter higher low på lavere timeframe, for så å få bekreftelse på høyere timeframe.

Eventuelt brudd ut av nedadgående trendkanal på lavere time frame.

Alle disse samsvarer ofte. Trend flater ut. Starter gå sidelengs, brudd ut av trendkanal, higher low osv.

Men det er jo ikke 100%. Alt er om å prøve å få satt posisjonen på “stupet” for å få best mulig entring. Med det følger også risiko.

5 Likes

Aktiv selvskader ville dække bedre for det her badge når man har photocure :laughing:

2 Likes

En trigger som er lite diskutert er at Asieris har signert NDA(s) med en eller flere potensielle partnere som skal kommersialisere Cevira i US og EU. Med godkjent fase III design og innsendt søknad til EMA bør dette skje før heller enn senere. Kommersialiseringen må starte for EU, og forberedelse og start av Fase III studien må også igangsettes. Det vil fort ta 2-3 år alene før read-out.

Photocure eier IP og skal ha royalties på worldwide-salg av Cevira. Det skaper tre lag med Photocure som eier av IP, Asieris med worldwide-lisens, og eventuell vestlig partner med sub-lisensiering av EU/US. Det blir stacking av royalties.

Kan en eventuell partner se det som rasjonelt å kjøpe Photocure for å sikre seg IP’en direkte? Ett lag med royalties eliminers, men så er spørsmålet om hvilken verdi Cysview/Hexvix vil ha for en hypotetisk partner. Er verdidriveren først og fremst Cevira, eller en kombinasjon?

Olympus og Stryker har begge tilstedeværelse i blærekreft og gynekologi. Er Cevira interessant for dem? :man_shrugging:

Hologic som fokuserer på kvinnehelse kunne vært en ideel partner for Cevira. De ble også nylig kjøpt opp. Men har Cysview/Hexvix et hjem her?

The strategic rationale centers on leveraging Hologic’s steady diagnostic cash flows, expanding its international footprint, and accelerating innovation in women’s health without public market pressures.

10 Likes

Det mangler tydeligvis ikke på spennende synergier rundt omkring, for dem som er villige til å ta spranget.

Mye av caset er derisket nå, da vi har godkjenning på plass i Kina, og et ganske klart initiativ for nedklassifisering av skop fra FDA.

Usikkerhetsmomentet nå er hvor lang tid FDA bruker på omklassifiseringen sin, og hvordan Cevira og Hexvix blir mottatt i Kina.

7 Likes

Et annet aspekt jeg ikke tenkte på er at Asieris potensielt har en tidsklausul i avtalen med Photocure for utvikling og kommersialisering av Cevira worldwide. Photocure mottok jo visse “tidsbaserte” milepæler på ~2,5m tidligere, og dette gjelder nok også for US/EU. Spesielt når en ser i kvartalsrapportene:

Original avtale:

up to USD 36 million for certain clinical and regulatory milestones in USA and EU

Q4 2025 rapport:

up to USD 31.0 million for regulatory submissions and approvals of Cevira in Europe and the U.S

Q1 2026 rapport (hele avsnittet fjernet av en eller annen grunn… :thinking:)

Så lenge FDA utsteder en proposed order neste halvår forsvinner den aller største usikkerheten her. Da bør nedklassifisering begynne å bli priset inn i aksjen. Da våkner nok også utstyrsleverandørene (om ikke før).


Hvorfor fjerner Photocure avsnittet om milestones i Q1 Rapporten? Har det med disputten å gjøre?

Og hvorfor sier børsmeldingen en ting:

Asieris has indicated that the partial payment reflects its position that the approved label obtained for Cevira in China is insufficient to trigger the full milestone amount

Mens DS sa på Q1 Call:

The dispute isn’t whether they will ever owe us or not owe us. It’s really about timing on it a little bit. We believe that we have a very strong position, and we will pursue by whatever means we need to secure the remaining NOK 4.4 million

Hvordan kan det handle om timing når Asieris sin disputt går på innskrenket label?

7 Likes

Det vel $ — eller ??

Lidt heftig Volumen idag – spændende om dette er bunden :thinking:

Dansken

2 Likes

Jeg tolket det slik at det handler om at de forventer en utvidelse av label når produktet har vært på markedet en stund og de har enda mer data å vise til. Men mulig jeg er helt på bærtur her.

3 Likes

Du er ikke på bærtur. Det er en rimelig tolkning. Jeg er allikevel ikke helt enig fordi en eventuell utvidelse av label er umulig å spå når vil inntreffe, for ikke å si om det vil inntreffe. Og så virker det å være en reell disputt om hvordan eller om label i det hele tatt er med å oppfylle de kontraktsfestede milestones-betalingene.

For øvrig er det verdt å minne om denne som en reell driver for adopsjon.

Cevira® Endorsed with Level 1A Evidence in Expert Consensus, Establishing a New Benchmark for Non-Invasive Treatment of Cervical Precancerous Lesions

The evidence levels are categorized as 1A, 1B, 2A, 2B, and 3. Notably, it affirms that Cevira ® (Hexaminolevulinate Hydrochloride Ointment Photodynamic Therapy System) holds Level 1A evidence for the treatment of patients with cervical intraepithelial neoplasia grade 2 (CIN2). The highest tier of evidence—typically derived from rigorous meta-analyses or large-scale randomized controlled trials, with expert consensus exceeding 80%—underscores Cevira ® ’s proven efficacy and safety, and lays a solid academic foundation for its broader clinical adoption.

Hadde passet fint med nytt fra Asieris om status på prosess og utrulling ifm produkskjon, import og toll, og ikke minst potensiell partneravtale.

7 Likes

Mens man venter på innkaling til årets AGM:

Kanskje det forklarer hvorfor ledelsen ikke er interessert i å dykke dypere ned i lønnsomheten, spesielt i USA?

Hvis det kommer forslag til nye KPI’s rundt lønnsomhet på agendaen, vil de endre remuneration for ledelsen? Ledelsen er i dag direkte insentivert til å levere omsetnings- og (justert) EBITDA-vekst. Omsetning uten krav til lønnsomhet.

REPORT ON REMUNERATION TO SENIOR EXECUTIVES FOR 2025

Prepared for annual general meeting 25 June 2026

image

Fra årsrapporten 2025. Vanskelig å se hvordan ledelsen kan få 100% måloppnåelse på slike tall.

image

12 Likes

Ja, dette er til å bli kvalm av. At hele ledelsen oppnår 100% er helt drøyt. En slik måloppnåelse er det ikke mange selskaper som vil være bekjent av - helt extremt defensivt når en ser på (den manglende) lønnsomheten etter så mange år….

3 Likes

Vet ikke om folk her kjenner til hvordan salget i USA foregår.

Ifbm. oppstarten av Fortec sin satsing, ble det gjennomført en felles “møte” mellom Fortec, Photocure og Karl Storz. Ligger noen referanser til det i tidligere presentasjoner.

I basis gikk det på hvordan man skulle håndtere markedet.

Uansett, slik jeg har forstått det så blir alle sykehus som ikke vil investere i et skop fra KZ sendt videre til Fortec av Photcures salgsteam.

Så med andre ord, selv om Photocure står for den initielle kontakten og får kunden på “kroken”, er det ikke Photocure som får “salget”.

Photocure gjør jobben, men istedenfor at det blir en vekst direkte på Photocure, kommer veksten via Fortec, da sykehus ikke har midler til å investere i nytt rigid skop.

På papiret ser det da ut som det er Fortec som er “vekstmaskinen”, mens i realiteten er det Photocures salgsteam som gjør jobben, og henviser klinikkene videre til Fortec hvis de ikke kan investere i eget skop.

Nytt skop må tas via CAPEX, leie av skop kan gjøres via OPEX.

På den måten kan man få behandling opp å gå relativt fort, istedenfår å vente på godkjenning for innkjøp via CAPEX.

Man kan i prinsippet gå i pluss fra dag en via OPEX og leie, vs være i minus og måtte tjene inn utstyret via CAPEX.

Det er også mye enklere for beslutningstagere å si ja til å leie utstyret per bruk, en å investere store summer for et skop dem ikke vet hvor mye vil generere i inntekter.

12 Likes

Du kjemper den gode kampen. :slight_smile: Føler du fortjener mer lønn enn IR-folkene til seslskapet selv.

Håpet lever for en higher low da

6 Likes

Det er vel Norne som har det høyeste kursmålet nå med 90. Men når de kom med det falt kursen flere kroner de påfølgende dagene - de var jo litt merkelig.

Hvis nå dette var bunnen for denne gang så er det om ikke annet positivt med stadig høyere bunner!!

2 Likes

Hehe, takk?

Er viktig at folk sitter med rett info.

Jeg har lurt selv hvorfor mye av veksten ser ut til å komme fra Fortec, og nesten ingenting fra Photocure når det gjelder USA.

Jeg samlet mangen kvartalsrapporter, lastet dem inn i AI, Og begynte å spørre og grave.

Man får ganske bra informasjon fra en AI når man spør enkle A eller B spørsmål når den har kvratalsrapporter over et par år å lete igjennom. Mye info den kan gå tilbake å hente frem, som kanskje man har gelmt, eller oversett. Spesielt når man snakker 3, 4 og 5 rapporter tilbake.

Kjørte også 2 parallelle instanser, hvor den andre fikk mer “negativ ladet” spørsmål, for å se om AI ga meg svar som var mer “negative” for å blidgjøre brukeren. Var ganske konsis uansett hvordan jeg fremla spørsmålene.

12 Likes

Dette er vel ikke helt korrekt? Du får det til å høres ut som Photocure gjør all jobben. Hvis det er Photocure som tar den initielle kontakten og får kunden på kroken, hva skal da ForTec med eget salgsapparat?

Det står jo i meldingen at:

With ForTec’s facility network located within 3 hours of >90% of all U.S. operating rooms, and its sales force covering the 48 contiguous states in the U.S., the mobile BLC tower opportunity has potential to significantly increase access and utilization of BLC with Cysview for TURBT procedures

The per case business model has additional benefits such as roughly doubling the number of field-based account managers between Photocure and ForTec, marketing the use of BLC with Cysview to ForTec’s vast customer network

Dette er en delt salgsmodell. Photocure skaper etterspørsel gjennom sitt nettverk og relasjoner, men ForTec markedsfører også Cysview gjennom sitt nettverk. Begge genererer da med andre ord kunder. ForTec er ikke en logistikkpartner som bare mottar Photocure sine kunder. Altså er modellen mye mer nyansert enn din fremstilling gir inntrykk av.

Til tross for dette så er dessverre lønnsomheten som den er…

5 Likes

Jeg sa aldri at Fortec ikke hadde eget salgsteam.

Poenget mitt var der Photocure møter “veggen” dvs. klinikk/sykehus ikke investerer i eget utstyr, blir henvist videre til Fortec. Derifra tar Fortec over vil jeg tro.

Så der man tidligere ikke fikk noe salg pga. høy kost på å investere i nytt skop, kan nå henvises videre til Fortec. Første kontakt i dette tilfellet var av Photocure. Men vekst kommer via Fortec.

Det er betydelig enklere å selge inn en “pay per use”, og potensielt generere inntekt fra første pasient ved hjelp av Fortecs modell. Kontra å prøve å selge inn skop i samarbeid med Karl Storz som må godkjennes over CAPEX.

Jeg vil også tro at noen som vurderte å investere i skop slo dette fra seg når man fikk mulighet å bruke Fortec til å leie utstyret.

Men uansett, så ja, de har en jobb å gjøre med kost vs inntekt i USA.

6 Likes

Banker op på høj volumen…

Næh heller ikke i dag måske i morgen…

De første signalene på at det snudde i går har jo blitt bekreftet, og chartet likner stadig mer på tidligere snuoperasjoner.
Skal den følge tradisjonen så står vi foran et snarlig rykk opp på noen kronestykker. +3 kr ville i så fall vært perfekt om den vil signalisere en lengre positiv trend ved å hente inn igjen SMA200 på 63,5.
I så fall antyder Savepigs lange linjal at vi kanskje ikke får gleden av å vende tilbake til det gode gamle 50-tallet igjen de neste årene.
Vi får se hva som skjer på AGM… Blir det rom for noen symbolske tilbakekjøp fremover?

4 Likes
12 Likes