Sub 50 så er jeg keen
Hvis analytikerne nå kommer med uttalelser om at dette er positivt så er det vel lite håp om å få så billige aksjer.
Man får leve i håpet om at de som er negative til kveldens nyhet dumper samlet i morgen tidlig, og sitte klar med håven.
Photocure kjøper kreftselskap for 30,5 mill. dollar
17:04
Mikkel Rildå Vågen
DEL
Photocure ASA, som er notert på Oslo Børs, har inngått avtale om å kjøpe det amerikanske selskapet Vesica Health. Det opplyser selskapet i en børsmelding .
Den totale prislappen er på 30,5 millioner dollar, som betales i en kombinasjon av kontanter og aksjer. 13,75 millioner dollar betales ved gjennomføring, mens resten er knyttet til to fremtidige milepæler om refusjon fra det amerikanske helsesystemet Medicare.
Vesica Health holder til i Irvine i California og står bak AssureMDx – en urinbasert test som skal oppdage blærekreft tidlig hos pasienter med blod i urinen. Rundt syv millioner amerikanere oppsøker årlig lege på grunn av dette, ifølge pressemeldingen.
Photocure venter de første inntektene fra AssureMDx i 2027, og positivt EBITDA-bidrag fra 2030.
Modest Vesica Health operating losses expected in the near-term, quickly ramping to segment EBITDA margins north of 30%.
Er det da 10 mill usd som blir fratrukket kommende Q?
Ettersom de allerede hadde investert 3.5 mill usd?
Virker jo ikke helt fjernt dette.
Å med en slik betalingsløsning slipper man jo emi.
Lol ::
Photocure har fullført oppkjøpet av amerikanske Vesica Health, går det frem av en børsmelding ved stengetid torsdag.
Transaksjonen tallfestes til 30,5 millioner dollar, hvorav 3 millioner dollar utgjør en aksjeinvestering i løpet av første kvartal 2026.
13,75 millioner dollar forfaller til betaling ved stengetid torsdag, og fordeler seg på 11 millioner dollar i kontanter og 2,75 millioner dollar i Photocure-aksjer.
Ytterligere 13,75 millioner dollar utbetales ved oppnåelse av to fremtidige milepæler knyttet til Medicare-refusjoner, bestående av 5,5 millioner dollar i kontanter og 8,25 millioner dollar i Photocure-aksjer.
Verdsettelsen av Photocure-aksjer vil bli basert på volumvektet snittkurs de siste 30 dagene før stengetid torsdag.
i praksis en emi på 10 MUSD basert på volumvektet snittkurs de siste 30 dagene?
Kan oppkjøpet vekke opp Briarwood?
Sagt med andre ord; får vi et mer synlig, aktivt eierskap fra selskapets største eier fremoer?
Jeg regner med at Briarwood er delaktig i dette, de har jo sine egne M&A folk i styret 
Synd de ikke har hatt et saktebrennende tilbakekjøpsprogram gående, da hadde man kunne gitt bort aksjer kjøpt på 55-65 til en verdi på 80-90…
Det som jeg tenker er cluet, eller fordelen om du vil med med tidlig diagnostikk det er att da er kreftsvulstene enda små.
Og det er her Hexvix/cysview med blålys teknologien har den store fordelen sammenlignet med hvitt lys ( WLC)
Hvitt lys overser svulster når de er små. Derimot blir svulstene oppdaget med blålys teknologien.
Ved posetiv urinprøve, rett på skop med blålys.
Jeg synes egentlig det er noe annet som begynner å tegne seg her. For noen år siden var hele pho caset i praksis ett produkt og én veksthistorie. Nå begynner det å se ut som de bygger en sammenhengende kjede rundt blærekreft.
AssureMDx kan identifisere risikopasienter tidligere. Cysview blc kan forbedre diagnostikken og behandlingsbeslutningene når pasienten kommer til cystoskopi. Ai og biomarkørinitiativene kan forbedre beslutningsgrunnlaget ytterligere. Fleksible scope kan utvide bruksområdene og fda reklassifisering kan åpne markedet betydelig.
Hver enkelt del kan selføgelig diskuteres isolert, men det interessante er hvordan brikkene passer sammen. Det er også verdt å merke seg at en stor del av kjøpesummen først utløses dersom Vesica faktisk lykkes med Medicare sporet. Det er ikke helt det samme som å betale alt på dag én og håpe på det beste så får folk mene hva de vil om oppkjøpet, men jeg synes det blir stadig tydeligere at ledelsen prøver å bygge noe større enn et selskap som bare selger Hexvix Cysview. Det er i hvert fall den retningen jeg ser når jeg legger sammen det som har skjedd de siste 12 18 månedene. Ikke bare én nyhet isolert sett, men summen av dem.
Så handler det om troen på hvorvidt de lykkes og graden av tålmodighetskrem til å la det hele utspille seg.
helt riktig. Der er ved at bygge opp en selskap. De kan man ikke via avvikling men ved at utvikle og blir støre og produktet passer perfekt sammen med Hexvix
Da er det bare å få dette ut i Norge fortere enn svint. For slik det er nå bruker de ikke BLC ved alminnelige undersøkelser grunnet tidsbruk og sikkert også kostnader.
Hvis man er heldig blir man sendt til et sykehus der de i det minste har utstyr med bra oppløsning og sylskarpt bilde. Men mest sannsynlig havner man hos en privatpraktiserende urolog som har avtale med helsevesenet. Var innom en slik plass i begynnelsen på året, der var bildet så dårlig att det var til å grine av.
Han var dog vel kjent med BLC men virket mest opptatt av å snakke om ulemper som f.eks. falske positive.
Sier sorry på forhånd ved å komme å prøve å ødelegge en relativt dårlig stemning her, men synes dette ser veldig bra ut. Nå er ikke Photocure =Cysview, men Photocure = blærekreft behandling plattform.
Cysview, Biomarkøren og AI, og jeg synes det var billig også, mesteparten knyttet til reelle regulatoriske avlesninger.
Etter mine begreper er nå Photocure plutselig interresant for oppkjøp av større selskaper, som liker mer kontroll på et segment.
Siger bare Spændende udvikling vi er vidne til.
Pho bliver et interresant selskab fremover.
Bedre end udbetale dem i udbytte — det er der ikke så meget fremtid og perspektiv i.
Tillykke til aktionærerne 
Dansken
Det er jo det som har vært strategien de siste årene, tydelig kommunisert fra selskapet når de la om strategien og ville bli “The Bladder Cancer Company”.
Burde ikke være så overraskende, men på tide at det begynner å materialisere seg.
Jeg tipper dette har en positiv innvirkning på kursen imorgen og fremover. De største aksjonærene selger jo ikke pga dette, og de mindre aksjonærene har nok lenge vært « in it for China».
Så får vi se om det er tilstrekkelig til å tiltrekke nye investorer, noe jeg tror for kan bli tilfellet.
Men - obs obs, se opp for shortere og desslike.
Hadde jo vært heftigere om det var Vesica AI de hadde kjøpt
http://vesica-ai.com/
Kom over de når de gjorde sin 3M$ investering.
Men foreløpig er de også på forskningsstadie. De har følgende disclaimer nederst på hjemmesiden: Vesica AI is intended for research/investigational use. Not for diagnostic use.