Tillater meg å lime inn kommentar fra claude pro her:
Det er nettopp refusjonsrisikoen jeg flagget som «hele spillet» som dette adresserer. Breakthrough Device Designation er ikke markedsgodkjenning i seg selv (CEO-en sier det selv), men det betyr to ting: prioritert FDA-dialog mot godkjenning, og — viktigere for milepælene i avtalen — det åpner døren til Medicares hurtigspor for refusjon. Medicare har i dag en pathway for nasjonal dekning av opptil fem breakthrough-utstyr i året kort tid etter FDA-autorisasjon.  Det er fortsatt kapasitetsbegrenset og ikke automatisk (regelen om nær-automatisk dekning ble skrotet under Biden), men AssureMDx er nå i den puljen som i det hele tatt kan kvalifisere.
Og BDD står ikke alene. Pressemeldingen fra i dag fyller ut bildet: testen ble tatt inn i AUA-retningslinjene i september 2025 for utredning av mikrohematuri, fikk en AMA PLA-kode med virkning fra januar 2026, og ble innvilget FDA Breakthrough Device Designation i februar 2026.  Dataene er også solide — validert i prospektive multisenterstudier, blant annet en studie på 838 hematuripasienter med 96 % sensitivitet, 99,7 % negativ prediktiv verdi og 0,96 AUC. 
Det er en mye mer moden eiendel enn et generisk diagnostikkveddemål. Retningslinjeinklusjon er den enkeltfaktoren som driver klinisk adopsjon mest — urologer følger AUA. PLA-koden gir faktureringsgrunnlag. BDD gir både validering og en refusjonsvei. Det forklarer også hvorfor PHO gikk fra minoritetspost i Q1 til fullt oppkjøp nå: PLA-kode (jan) og BDD (feb) landet rett før de trakk i avtrekkeren. De kjøpte ned risikoen før de forpliktet seg.
Det som fortsatt står igjen: ADLT-milepælen har kort frist (1. okt 2026) og er ikke gitt, CMS-dekning innen 2029 er sannsynlig men ikke låst, det mangler fremdeles FDA-markedsgodkjenning, og payback er lang (inntekt 2027, EBITDA-bidrag 2030). Men nettoeffekten av det du fant: jeg vekter dette klart mer positivt enn for en halvtime siden. Dette ligner mindre på et håp og mer på en strukturert, datadrevet inngang.