Siden deler av oppkjøpet betales med aksjer bør d være alle sin interesse med høy kurs. Håper derfor ingen dump-selger nå.
Aksjeandelen er basert på volumvektet snittpris de siste foregående 30 dager.
Flaks at kursen har blitt sutra ned kraftig i samme periode.
Transaksjonen tallfestes til 30,5 millioner dollar, hvorav 3 millioner dollar utgjør en aksjeinvestering i løpet av første kvartal 2026.
13,75 millioner dollar forfaller til betaling ved stengetid torsdag, og fordeler seg på 11 millioner dollar i kontanter og 2,75 millioner dollar i Photocure-aksjer.
Ytterligere 13,75 millioner dollar utbetales ved oppnåelse av to fremtidige milepæler knyttet til Medicare-refusjoner, bestående av 5,5 millioner dollar i kontanter og 8,25 millioner dollar i Photocure-aksjer.
De to milepælene
Vesica Health utvikler AssureMDx, en urinbasert molekylær test for tidlig påvisning av blærekreft.
2,75 millioner dollar i Photocure-aksjer betales ut hvis selskapet tildeles ADLT-status (Advanced Diagnostic Laboratory Test) innen 1. oktober 2026. Dersom tidsfristen ikke nås, blir dette beløpet overført og lagt til i den neste milepælen.
Om Vesica Health godkjennes for refusjon fra CMS (Centers for Medicare & Medicaid Services – det amerikanske helsetrygdprogrammet) innen utgangen av desember 2029, blir det utløst en utbetaling på 5,5 millioner dollar i kontanter og 5,5 millioner dollar i Photocure-aksjer.
Første del av aksjer som ifbm. dette oppkjøpet blir tatt fra allerede aksjer Photocure sitter på. Ref. tidligere tilbakekjøp.
Neste delene er direkte knyttet til milpæler som går direkte på refusjonsordning.
Med andre ord, begge påfølgende aksjetransaksjonene til Vesica er avhengig av positiv tilbakemelding fra myndigheten, og begge er direkte verdidrivere for hele opplegget.
Photocure og Vesica har egentlig spikret sammen en ganske god og balansert avtale i mine øyne.
- Lykkes Vesica, utløses milepæl, og dem får betalt i aksjer.
- Lykkes Vesica vil det ha direkte positivt utslag for verdien på produktet.
- Som igjen vil ha positivt utslag for Photocure.
- Når dem ikke tidsfrist i oktober på ADLT, rulles denne inn til neste milepæl, og ingen transaksjon finner sted før neste milepæl kommer.
- Når dem neste og siste milepæl, utløses hele transaksjonen, men da er også produktet godkjent for refusjon via medicare. $$$$$$
Feiler dem på milepælene, skjer ingen transaksjon av aksjer.
Dette kan også dekkes med tilbakekjøp av aksjer over tid slik dem dekker første del av transaksjonen.
Med andre ord. Hele denne avtalen kan teoretisk utføres UTEN noen form for utvanning.
Og det er INGEN utvanning av eksisterende aksjonærer per dags dato, da eksisterende aksjer Photocure har kjøpt tidligere, vil bli brukt for å dekke første del nå.
Vesica satser på å få betalt via Photocures suksess. Også derfor prisen kanskje virker lav for hele opplegget. Dem er villig å få betalt en lavere pris i dollar nå, via aksjer, for så å satse på å få igjen via verdistigning hvis dette blir suksess.
Åpner litt opp i dag.
Vel, de kan da umulig ha klart å leve av prestasjonslønn…? 
Nå er på tide at de store aksjonærene, som er positive til dette oppkjøpet, komme på banen og vise troa si med å kjøpe aksjer. Smitte effekten ville gjennomsyre stemningen i markedet. Det ville påvirke andre aktører fra retail og oppover til analytikere.
Hadde vært fint om administrasjonen hadde kjøpt, men de har sine opsjoner.
Hehe, nei de har garantert en solid månedslønn i bunn også 
For dem som ikke har et ekstremt langsiktig perspektiv på sin investering, var denne meldingen neppe det som skulle til for å entre aksjen på nytt?
Håper du tar feil, DS har bygget stein på stein og nå er det mange steiner på plass. Som kreinh skriver over tror jeg nå de store aksjonærene vil komme på banen.
Dette er kanskje det PHO trenger - gjøre seg mer attraktiv for de tyngre investorene som har en annen strategi for investeringene enn mange av de trøtte/slitne aksjonærene på TI som er strålende fornøyd om en kommer seg ut på 80.
Så positivt markedet tok denne da 
Photocure har med dette kjøpet plutselig blitt et «strategic tuck-in».
Store medtech har vært villig til å betale betydelig premier for slike selskaper. Jeg tenker Olympus, Roche Diagnostic , Boston Scientific og Stryker blant flere vil være interesserte.
Jeg er ikke overrasket over at nettoen av massiv sutring og noen få med god teft og forståelse er svakt opp.
Når folk forstår storyen tror dette får inn flere nye og interessante investorer.
Ja, ikke sant, fint å kunne dele ut så mange aksjer som mulig…
Det blir ikke trykt opp nye aksjer. Aksjene i denne omgang taes fra aksjer som tidligere har blitt kjøpt i markedet.
Kjører de samme strategi fremover, kan man i praksis kjøpe inn aksjer til fremtidig transaksjon ved å kjøpe i markedet, og på en effektiv måte demme opp for folk med en ivrig salgsfinger.
Hvilke investorer skal dette være? Photocure legger jo til nok et utviklings-/kommersialiseringsprosjekt på toppen av sitt eget. Photocure er og forblir et vekstcase i flere år frem i tid. En ambisiøs strategi, for all del. Kanskje det tiltrekker seg nye investorer med lengre horisont. Hvem vet. Det vil vel listene vise etterhvert.
Det er heller ikke måte på hvor mange arbeidsoppgaver disse selgerne skal få. Snart skal de selge både scope og urinprøver på toppen av de de ikke er lønnsomme på i dag, og med gårsdagens nyhet, ikke kommer til å bli med det første heller. Så lenge det leveres justert EBITDA-vekst så er vel ledelsen strålende fornøyde 
Sannsynligheten for et oppkjøp av Photocure stiger eller synker med denne transaksjonen?
Kan ikke annet enn å skjønne at den synker i takt med at kompleksiteten øker
Må da være en bedre utnyttelse av ressurser at en selger har to produkter i kofferten enn bare ett.
PHO havner i konkurranse med markedsleder Cxbladder som allerede er vel etablert innenfor hematuria . Så det store spørsmålet blir vel om PHO klare å ta opp konkurransen med Cxbladder?
Effekten av testene fra AssureMDx og Cxbladder er så vidt jeg kan se tilnærmet lik.
Så hva er det som skal gi AssureMDx markedsfordel? Selgerne til Dan The Man 
