Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Hvis det holder det som skrives på Kina fora er prisen for den “Lille Rødhætte” når de første intro rabatter “Early Bird” er trukket fra – ja så ser prisen ud for en behandling til at være YAN 25.600 eller rundt NOK 35.000 + HAL og Device som skal købes hos Photocure.

Da bliver det 10% til PHO og bare med et salg på APL-1700 på 10.000 enheder bliver det til
NOK 35 mill + HAL og Device indtægt – så kan dere selv vurderer om 10.000 behandlinger er et højt eller lavt tal.
Det er det de institusjonelle investorer ser og som en kommentar til Jubel’s indlæg

Vi har den første indikation ved Q3 fremlæggelse :grinning_face_with_smiling_eyes:

Dansken

11 Likes

Ser ut som et behandlings kit/eske inneholder to stk devicer, så spørs om de kjører med default to pr pasient da?

Det ser ut som det ble bra kok på kinaforum nå etter gårsdagens melding om Cevira shipment.

Her er link til kinaforum for de nye på tråden som ikke har vært innpå selv:
https://guba.eastmoney.com/list,688176.html

3 Likes

Den strategi som Dan Schneider har med å gjøre Photocure til en enestående nisje selskap innen blærekreft, gjør også selskapet mer fristende for oppkjøp.
(“Pynte bruden”)

2 Likes

Nå blir det spennende å følge med fremover ang Cevira salget.
Vi diskuterte for noen mnd siden effektiviteten i Kina VS vestlige land, og som man ser fra børsmeldingen igår så ble resept utskrevet SAMME DAG som shipment ble sendt, to dager etter den ble cleared customs. Noen som tror det hadde vært mulig i Norge?

3 Likes

Om og eventuelt når de kan få innvilget refusjon vil vel være vesentlig for å få fart på salget?

1 Like

Ja det blir jo spennende å følge med på fremover. Hvor mange som faktisk bare betaler uten noe refusjon.

Jeg har havnet litt ned i rabbithole på youtube siste tiden hvor jeg ser på slike “in the life of a normal chinese worker” type videoer. Det som overasket meg litt der var at det er ikke sååå billig i Kina som man kanskje kan tro. Så der er nok ganske mange kunder i landet som er villig til å bare betale for Cevira selv uten refusjon.

3 Likes

Dette er jo feil…:»mangel på respekt over for sine aksjonærer, f.eks. hvordan de unnlater å respondere på utspill og spørsmål».

Selskapet følger lover og regler og aksjonærene har talt. Flertall. Det vises til innspill som er vurdert men ikke tatt til følge av flertall aksjonærer.

Dette blir vel også feil: mye negativ her inne , enig i det, men de største eierne er fortsatt eiere, noen øker og synes ikke utlede «som provoserer mange». Her inne ja, men ikke det store flertall aksjonærer.

Ingenting tyder på det? Hvis planene lykkes for PHO vil verdier kunne bli betydelig høyere. Samtidig er største eiere representert i styret.

«Styre og ledelse virker å ha langt større fokus på å berike seg selv enn sine aksjonærer.»

3 Likes

Det er jo bare å vise til siste presentasjon av kvartalsresultat hvor mye de brydde seg med å svare på spørsmål fra aksjonærer.

Synes du ellers at lønnsnivå og antall opsjoner står i greit forhold til selskapets resultater? Tror du ikke det provoserer trofaste aksjonærer som i årevis har ventet på lønnsomhet?

3 Likes

Er en grunn til at ganske mye industri har blitt outsourcet fra Kina til Vietnam etc.

1 Like

Jada for all del, jeg sier ikke det er Norske priser hvor man betaler 100kr for en kaffi på flyplassen.

1 Like

Hva tenker du om presentasjonen i går da?

3 Likes

Joda, nå er det slik at biotekinvesteringer ofte er binært. Helt overrasket over tidslinje bør ikke være mulig. Nå har PHO plutselig flere produkter i markedet. Det har tatt tid også i PHO ved ulike faser. Ikke noe spesielt her. Utrolig at de har fått partneravtale worldwide og milestones royalties og mulig blockbuster produkt i markedet. Det er jo faktisk helt objektiv en fantastisk prestasjon.

Helt fair om noen ikke har tro på selskapet også etter dette. Ingen har fasit. Biotek er jo stor risiko, kanskje DEN største risiko investering.

Men nå lytter faktisk selskapet til majoriteten av eierne. Ok session og presentasjon av oppkjøpet holdt PHO slik at de responderer på tilbakemeldinger. Fortsatt kan sikkert IR bli bedre.

Heldigvis står alle fritt til å selge sine eierandeler om de mener siste nyheter og produkter i markedet ikke vil kunne føre til mange pasienters bedret helse og økte inntekter til aksjonærer i PHO.

4 Likes

Jeg ser og hører det nevnes at de vil satse mer på AI, og at de vil vokse videre gjennom blant annet oppkjøp. Antyder Dan med dette at han ønsker å kjøpe opp Intelligent Scopes Corporation? Og vil et slikt oppkjøp være bra for Photocure med enda et verktøy å selge som sikrer de å forbli best in class?

Tviler, avtalen der er at Photocure sitter med alle rettighetene world wide på software etter det er ferdig.

2 Likes

Skal du være THE BLADDER CANCER COMPANY må nok selskap utnytte AI teknologien.

Akkurat ved AI kan det være nok med samarbeidsavtalen inngått i 2025 oktober. Generelt må alle selskap i dag si at de må følge med ved ny teknologi for å være ledende. Den seneste tid synes det etter mitt syn som at Photocure gjør nesten alt rett for å være relevant og virkelig nå faktisk kunne bli THE BLADDER CANCER COMPANY. Svært viktig strategisk for andre giganter innen helsetek med fokus bladder cancer. Om de pynter brura eller ikke, PHO sikrer en solid dose samlet og unik relevant teknologi innen bladder cancer.

Photocure og Intelligent Scopes Corporation samarbeider om utvikling av kunstig intelligens for blålys-cystoskopi

Pressemelding – Oslo, 15. oktober 2025: Photocure ASA (OSE: PHO), selskapet innen blærekreft, kunngjør at de har inngått et samarbeid med Intelligent Scopes Corporation (ISC) for å utvikle programvare for kunstig intelligens (KI) med blålys-cystoskopi (BLC® ) . Innledende testing viser lovende resultater.

Photocure og ISC har signert en utviklingsavtale om AI-programvare og BLC for deteksjon av blæresvulster. Photocure er en pioner innen markedet for diagnostikk av blærekreft med sine Hexvix ® /Cysview ®- produkter, støttet av robust klinisk evidens og behandlingsretningslinjer. ISC, med base i USA, er et datterselskap av Claritas HealthTech Limited, med base i Storbritannia. Claritas og dets tilknyttede selskaper utvikler sammen med ISC ledende endoskopiløsninger som ISC kommersialiserer.

I den nåværende utviklingsfasen samarbeider Photocure og ISC for å utvikle en AI-programvare som kan støtte legen i sanntid under blålys-cystoskopi, og dermed forbedre tidlig stadium av blærekreftdeteksjon, diagnose og fullstendighet av reseksjon. De første testresultatene var basert på omtrent 200 blålysprosedyrer med mer enn 80 000 bilder. Disse resultatene støtter fordelene med AI-aktivert blålys-cystoskopi ved å oppdage høyrisikokreftlesjoner tidligere i pasientforløpet og mer nøyaktig.

Photocure vil støtte utviklingssamarbeidet gjennom en innledende klinisk studie, med mål om å samle inn videoer og bilder av blått lys fra pasienter med blærekreft, på flere steder i USA og Europa, for å trene opp AI-programvaren for blått lys. Detaljer om studien (ENAiBLE) finner du på clinicaltrials.gov (https://clinicaltrials.gov/study/NCT07144319 ) .

Etter at utviklingen er fullført, har Photocure og ISC til hensikt å søke FDA-godkjenning for AI-programvaren som er kompatibel med alle cystoskopsystemer for blått lys. Myndighetsgodkjenninger vil bli innhentet parallelt i Europa og andre markeder. Neste milepæl vil være betaversjonen av den nye programvaren for deteksjon av blått lys, AI, innen 12–18 måneder, før den regulatoriske gjennomgangen .

3 Likes

Nå mente jeg å underbygge poenget ditt altså: :slight_smile: Finnes en ganske god mengde kinesere som har bruktbart med penger, også når man sammenligner med befolkningen i frankrike og england

3 Likes

Da missforstod jeg deg ja :smiley:

1 Like

Så gjennom Business Outlook fra Photocure som kom i går:

Dette er en helt annen type guiding enn vi har sett tidligere fra selskapet.

Photocure guidet sist mot 1 milliard NOK i inntekter innen 2023 (guidingen ble gitt i 2020), men trakk den tilbake i 2021 på grunn av covid-pandemien. Etter dette har ledelsen holdt seg til forsiktige, kortsiktige mål på 7–11 % årlig vekst.

Schneider har de siste årene guidet relativt konservativt, noe som er typisk for å unngå straff fra markedet ved eventuelle skuffelser.

I går kom det en markant mer offensiv guiding: >25 % CAGR i inntekter fra 2026 til 2030. Dette tilsvarer at Photocure skal vokse til over 1,6 milliarder NOK i omsetning innen 2030. Samtidig signaliseres det en Adjusted EBITDA-margin på over 25 % i 2030, som vil si 400 millioner NOK.

Videre nevnes det eksplisitt at: “Importantly, completion of FDA down-classification, entry of additional scope manufacturers into the U.S. market including reintroduction of flexible scopes, will provide further upside to the standalone growth outlook.”

Dette betyr at guidingen ikke inkluderer effekten av FDA-nedklassifisering eller gjeninnføring av fleksible skop i USA — noe som åpner for betydelig ekstra oppside.

Spennende tider for oss Photocure-aksjonær :smiley:

21 Likes

Tror ikke den guidingen involverer Kina heller…

5 Likes

Takk for fin oppsummering av triggere. Og at folk her la ut meldingen fra Photocure (har meldt meg på nyhetsmeldinger nå) og Asieris om første levering og resepter for Cevira. Var inne på tanken å kaste kortene, men nå er det flere spennende ting å se fram mot utover året med aksjene trygt forvart i skuffen :sunglasses:

3 Likes