Det er ogsÄ det eneste som holder schnitzel relevant i selskapet. Gud forby at lÞnnsomhet skulle kapre overskriftene ang photocure, istedenfor bilde av Dan the man.
OppkjĂžp av selskap som skal Ăžke profitt drastisk.
Guiding som langt overgÄr tidligere guiding.
FĂžrste salg i Kina!!!
Og her er det dommedag.
Fy faen for en sutrestemning det er her.
Haha ja denne aksjen mÄ vel inneha norgesrekord i nedsnakk av egen aksje pÄ de fleste fora.
Ja, og det er heelt grunnlĂžst nedsnakk, ikke sant?
Alt er relativt.
Sammenligner man mot godt etablerte utbytteselskaper som betaler ut 15% i Äret i utbytter sÄ er det vel ikke spesielt grunnlÞst.
Sammenligner man mot andre selskaper i samme sektor pÄ norsk bÞrs som forsker pÄ mus enda og lovprises til skyene sÄ er det vel grunnlÞst det meste av nedsnakket.
Skjerpings.
Photocure er et kommersielt og etablert selskap og har eksistert lenge. At du skal sammenligne ytterpunkter blir bare jĂŠvlig idiotisk.
Photocure har feilet pÄ Ä holde marginer hÞye og lÞnnsomme, over tid. Det reflekteres i direkteavkastning(som er 0%) og i aksjekursen. Med andre ord er selskapet ikke rustet til Ä forvalte aksjonÊreres kapital og burde dermed betale mye av den tilbake. At CEO skal ha sÄ hÞy kompensasjon for slikt arbeid er absurd i seg selv.
SkjÞnner ikke hvorfor dere Þnsker Ä hÞre pÄ den nissen.
Og nei, dette er ikke relatert til siste tids oppkjĂžp(som tilfĂžrer ekstra risiko til et modent selskap som sliter med marginer).
HĂžrer jeg âjustert ebitdaâ en gang til kaster jeg hodet i veggen.
Kom gjerne med et sammenlignbart selskap selv om det er sÄ idiotisk Ä dra frem ytterpunkt.
Det er ironisk at samme folkene som bruker all ledig tid pÄ Ä sutre og klage pÄ forumer om hver eneste ting selskapet gjÞr, eller produktene de utvikler eller selger er samme folkene som presterer Ä klage over aksjekurs.
Her fÄr man satse pÄ utlandske investorer kommer inn for en ting er bra sikkert, noen norske er bare Ä glemme sÄ lenge hver eneste nyhet som kommer ut blir til de grader snakket rett i dass pÄ tilgjengelige fora.
Det er vel bare Ă„ begynne Ă„ grue seg til Cevira salgene kommer fremover siden uansett sum det blir sĂ„ blir det enten ikke godt nok, eller ny runde med prat om ledelse skal skoge til seg alle pengene, eller âkaste de vekkâ pĂ„ noe oppkjĂžp.
Selv verdens mest negative person, Peaf pÄ HO evner i det minste Ä ha troen pÄ Cevira, det er jammen meg mer enn enkelte her innpÄ greier.
Photocure hadde 49 mnok i adjusted ebitda i 2024.
Netto resultatet (bunnlinjen) var samme Är minus 1,5 mnok.
Fremtidige krav til selskapers rapportering er at adjusted blir no-go, nÄ mÄ selskapene levere faktisk inntjening, ikke justert. Grunnen er forstÄelig; ganske sikker pÄ at mange aksjonÊrer tenker wow nÄr de leser 49 mnok adjusted, men de fleste profesjonelle investorer ser pÄ nettoen.
Kanskje en relevant forklaring pÄ hvorfor ikke de flinkeste investorene pÄ Oslo BÞrs dukker opp pÄ aksjonÊrlistene i PHO?
Nettoen bÞr vel fint dra seg ok til med Kina inntekter nÄ fremover. Usikker pÄ nÄr Hex inntekter derfra begynner komme, men Cevira vil jo fÄ 6mnd med salg pÄ Äret. Ca 2500kr pr bruker ser det ut som om man regner 10% royalties.
100 resepter for dag i snitt over 6mnd = 45mill til PHO
Royalties til Ipsen halveres neste Är, noe som betyr ytterligere ~20 mnok i ren forbedring av bunnlinjen. I tillegg kommer Kina-salget, ytterligere milepÊler mot EMA/FDA og potensiell videre styrking av kjernebutikk, med ned/omklassifisering som den helt store triggeren. Alt er ikke sÄ inderlig jÊvlig mÞrkt og vanstyrt som flere skal ha det til. Det gÄr an Ä ha flere tanker i hodet samtidig.
At de rapporterer Adjusted EBITDA er veldig bra. Det gir best indikasjon pÄ hvordan salget av hexvix/cysview gÄr. Royalty, milepÊler etc. kommer heller ikke med her.
Vi ser jo det ogsÄ fra Q1 rapporten, de fokuserer mest pÄ adjusted EBITDA nÄ faktisk EBITDA var MYE bedre pÄ grunn av stor milepÊlsutbetaling fra Asieris.
De rapporterer jo ogsÄ naturligvis EBITDA, sÄ det er jo ikke slik at man ikke ser det man skal?
De 49,2 som du nevner er ikke adjusted EBITDA, men reported EBITDA slik det skal stÄ i en Ärsrapport. Vet ikke hvorfor du viser til Ärsrapport 2024 nÄr Ärsrapport 2025 er avlagt?
Man mÄ huske at Ipsen earnout er en stor del som pÄvirker nettoresultatet, denne er midlertidig. Halveres H2 2027, avskrivninger pÄ ipsen rettighetene er ogsÄ midlertidig og er ferdig avskrevet rundt 2031 . Det er derfor jeg har nevnt i tidligere innlegg at EBITDA fra europa vil i hovedsak treffe rett pÄ bunnlinjen (foruten skatt) nÄr vi runder 2030-2031. Resterende som treffer overskuddet er naturligvis skatt pÄ overskudd i europa.
En annen ting som er litt interessant er at Photocure har et stort fremfÞrbart underskudd i USA som ikke er balansefÞrt. Dette er en reell fordel som gjÞr at om/nÄr USA delen av virksomheten gÄr med overskudd betaler man lite skatt pÄ overskudd i starten til dette er brukt opp.
Det som er verdt Ä legge merke til er ogsÄ at guidingen pÄ 7-11% er kun pÄ kjernebutikken.
Det er ikke inkludert reduksjonen til Ibsen som du drar frem. Det er ikke inkludert Kina. Og tar heller ikke hĂžyde for potensiell nedklassifisering.
Reduksjonen til Ipsen pÄvirker ikke adjusted EBITDA som de guider pÄ. Det pÄvirker finanskostnadene som treffer resultat fÞr skatt.
Helt enig i at de ikke inkluderer Kina eller tar hĂžyde for potensiell nedklassifisering.
Fordi 2024 var dobbelt sÄ «bra» med tanke pÄ adjusted verus 2025 hvor de halverte tallet og tapte 3,3 mnok pÄ bunnen i stedet.
Koble deg pÄ diskusjonen rundt adjusted fra analytikerne, sÄ forstÄr man hvorfor tallet oppfattes som irrelevant. Det er de samme analytikerne som pitcher inn selskaper til det profesjonelle investormiljÞet.
PHO mÄ gjerne bruke adjusted inn i evigheten, men det er ikke Þnsket bransjestandard going forward.
«Normalisert ebitda» eller «justert ebitda» gir ytterligere muligheter for Ä tilpasse resultatet som Þnsket. Typisk justeres resultatet da for effekter som man velger Ä anse som «engangshendelser».
Adjusted EBITDA er noe de har begynt med nÄ nylig(Tillegg). Dette for Ä vise bedre hvordan det gÄr med den underliggende driften av kjernevirksomheten. Jeg ser pÄ dette som naturlig da det er veldig mye spennende som skjer om dagen som krever ekstraordinÊre kostnader etc.
Til info rapporterte ikke Photocure âadjusted EBITDAâ verken I Ă„rsrapporten 2024 eller 2025. Dette er noe nytt de har begynt med.
2024 ser bedre ut enn 2025 pÄ grunnlag av en stor milepÊlsutbetalinger fra Asiereis pÄ over 33 MNOK.
For analytikere er nok adjusted EBITDA noe mindre relevant som du nevner. De bruker EBITDA fremfor adjusted for Ä oppdatere sine modeller. Helt naturlig. Men ser virkelig ikke problemet med at adjusted EBITDA rapporteres nÄr EBITDA ogsÄ gjÞr det? Det er ens egen feil om en ikke forstÄr forskjellen.
Fremover vil forhÄpentligvis Cevira levere og da kan fort EBITDA bli betydelig hÞyere enn Adjusted EBITDA. 
Det er prisverdig med optimisme, men her blandes regnskapsmessige justeringer med reell kontantstrÞm pÄ en mÄte som tÄkelegger de faktiske problemene i USA-operasjonen.
Det argumenteres med at Adjusted EBITDA gir best indikasjon pÄ salgsutviklingen. Sannheten er at kjernevirksomheten i Nord-Amerika (Cysview) i Q1 2026 leverte en negativ segment-EBITDA pÄ -7,9 millioner NOK. Dette skjer i et kvartal med 26 % produktvekst. At konsernets samlede Adjusted EBITDA lander pÄ moderate 15,3 millioner NOK, skyldes utelukkende at det lÞnnsomme Europa-segmentet (EBITDA pÄ 28,4 millioner NOK) subsidierer den kostnadstunge USA-organisasjonen.
Adjusted EBITDA brukes her aktivt til Ä flytte markedets oppmerksomhet bort fra at USA-modellen fortsatt brenner penger etter 16 Är i markedet.
Ipsen Earn-out og avskrivninger: Det stemmer at earn-out-forpliktelsen til Ipsen halveres i H2 2027 og at kundeportefÞljen er ferdig avskrevet i 2030. Men jeg fortÄr ikke hvorfor bruke dette som argument for Ä ignorere dagens svakheter ?
SpÞrsmÄlet investorer mÄ stille i 2026, er hvorfor driftskostnadene (OPEX) utenom avskrivninger Þker med 10 % i kvartalet, og hvorfor salgs- og markedsfÞringskostnadene (S&M) sluker hele 63,8 % av de rene produktinntektene. Det hjelper lite at inntektene Þker hvis ledelsen fortsetter Ä Þke den faste kostnadsbasen i samme tempo.
Skatteposisjonen i USA: Ja, Photocure har store fremfĂžrbare underskudd i USA som ikke er balansefĂžrt. Men regnskapsreglene (IAS 12) krever at det mĂ„ foreligge âoverbevisende sannsynlighetâ for fremtidig skattemessig overskudd for at dette kan aktiveres. Det er en grunn til at revisor og ledelse fremdeles har valgt ikke Ă„ balansefĂžre denne fordelen i Q1 2026: historikken med vedvarende underskudd i Photocure Inc. gjĂžr at de rett og slett ikke oppfyller kravet til bevis. Skattefordelen er reell den dagen USA tjener penger, men per i dag bekrefter den manglende balansefĂžringen kun at lĂžnnsomheten i USA er usikker.
à la seg blende av en rapportert EBITDA som er blÄst opp av engagsmilepÊler, endrer ikke det faktum at kjernevirksomheten i USA leverer underskudd. NÄr ledelsen i tillegg unngÄr Ä svare pÄ direkte spÞrsmÄl om for eks ForTec-marginer og produktivitet, og i stedet redefinerer regneregler og kjÞper selskaper i tidlig fase, er det all grunn til Ä kreve Þkt granulering og transparens i rapporteringen
Greit om du merker innlegget ditt som AI generert tekst om du fĂžrst legger ut slikt.
Det er all grunn til optimisme som Photocure-aksjonĂŠr for tiden.
Vi har ikke diskutert den underliggende driften i USA her, slik du antyder. Det temaet er diskutert utallige ganger tidligere. Man kan lese utviklingen ganske enkelt ut av bÄde kvartalsrapporter og Ärsrapporter. USA-delen gÄr fortsatt med underskudd, men viser stadig bedring.
At justert EBITDA brukes aktivt for Ă„ flytte markedets oppmerksomhet bort fra at USA fortsatt brenner penger, er en teori du fremsetter. Det er ikke nĂždvendigvis slik. Min oppfatning er at innfĂžringen kan vĂŠre knyttet til fremtidige kostnader relatert til Vesica Health mm?. Men det er det i praksis bare Photocure som vet sikkert.
Ipsen earn-out og avskrivninger har ikke blitt brukt til Ă„ ignorere dagens svakheter. Det har blitt brukt for Ă„ delvis forklare hvorfor EBITDA â Netto resultatâŠ
NĂ„r det gjelder skattefordelen, sĂ„ er poenget mitt at den eksisterer uavhengig av om den er bokfĂžrt eller ikke. Det er ikke sikkert alle har vĂŠrt klar over dette. Jeg er fullt klar over regnskapsreglene knyttet til utsatt skattefordel og nĂ„r slike eiendeler kan balansefĂžresâŠ
At det er viktig Ă„ fĂžlge kostnadsutviklingen fremover, er jeg helt enig i. Det er ingen som lar seg blende av en den rapporterte EBTIDA i Q1. Det er bare Ă„ se pĂ„ kursenâŠ
NÄr det gjelder spÞrsmÄl fra aksjonÊrene, satte selskapet av rikelig med tid til spÞrsmÄl pÄ fredagens presentasjon. Jeg har ikke sett kommentarer om at noen ikke fikk svar pÄ krevende eller kritiske spÞrsmÄl. Kanskje de faktisk har lyttet til oss aksjonÊrer?
Earning per share var NOK 3,14 for Q1?
Enormt bra. Milestones
Likevel for Ă„ beskrive faktisk drift kan justert ebitda ha en verdi.
Photocure kunne jo fokusert pÄ alle (milestones) inntekter alene og beskrevet muligheter for kommende og flere mulig milestones / royalties. Synes PHO er forsiktige og edruelige og beskriver justert EBITDA. God info med begge beskrivelser?
Tror de fÞrste spÞrsmÄlene var laget av Photocure selv, og det er jo et vanlig «triks».
For Þvrig er det ikke imponerende at DS bare driver opplesing fra «manus». Virker nesten som han ikke alltid helt skjÞnner det han leser. Men at han har dyktige fagfolk i ryggen er jo utvilsomt -og dealen med Vesica er et eksempel pÄ det.

