90% av årsaken til at jeg har PHO er Cevira. Kursen gikk nesten til 80 FØR Cevira ble godkjent og er nå 59 ETTER at Cevira er i salg. Om jeg er litt skuffa? Nei - jeg er ekstremt skuffa! Men jeg har økt litt i det siste og regner med at salget av Cevira tar av først utover i 2027. Så da håper jeg på kurser over 120 når det går mot slutten av neste år. Helt kortsiktig så vi på fredag hvordan fin pluss snur til minus - så teknisk ser den vel ikke akkurat frisk ut…
Skulle tro Israel hadde bombet noen
Asieris for sin del har ikke vært mer utbombet siden februar 2024
Ble nysgjerrig og sendte en mail til Priyam for å høre om de rett og slett var klare over dette med at AssureMDx studiene var sitert i LCD, om de mente det var grunnlag for å bli inkludert i LCD nå og en follow-up mail om de skal bruke comment perioden for å forsøke bli inkludert.
Kort oppsummert, “Yes, Yes and yes.”
Her virker Vesica å ha vært raske på ballen. Signalet at de etablerte lokasjon i Texas for å kunne bli dekket under Novitas er særlig interessant. Tyder på at møtene med de gikk veldig bra.
Tydelig at Vesica er raske på ballen og gjør det som må til for å bli vurdert. Man kan dog umulig tolke hvordan møtene gikk basert på dette. Samtidig er de ikke helt godt forberedt, eller? IR skriver jo:
unknowingly that the introductory meeting was only days before publication of the draft LCD and before having the opportunity to formally submit the AssureMdx dossier
Altså hadde de ikke sendt inn dossier før utkastet ble publisert. De skal først nå sende inn dossier som en del av comment process:
intend to actively participate in the current comment process, including formal submission of the AssureMDx dossier to Novitas.
Er det mer eller mindre realistisk å bli inkludert når en sender dossier som en del av kommentarprosessen?
I meldingen om oppkjøp er milepælen satt til 2029:
Centers for Medicare and Medicaid Services (CMS) milestone - USD 5.5M of cash and USD 5.5M of Photocure equity if Vesica Health is awarded CMS reimbursement prior to end of December 2029 (assuming the ADLT milestone rolls, then the full milestone is USD 5.5M in cash and USD 8.25M in Photocure Equity).
En får jo bare følge med videre i prosessen her. Spennende tider. Og bra funn med de to studiene!
Tenker for egen del at det kan være greit å ta en fot i bakken inntil visibiliteten blir bedre nå.
Fortsatt frie tøyler til D.S. hvor alt av inntekter og mere til (med mulig opptrykking av nye aksjer) skal brukes på vekst-/oppkjøpsplaner.
Det har til nå ikke gått så bra for Daniel i sine 7 år i sjefsstolen, og selv om ulønnsom omsetning vokser så er ikke det noe markedet og større investorer vil rope hurra for.
Vesica skal blø penger i ei god tid før det kan bli lønnsomt, og det avhenger bl.a. av regulatoriske milepæler ut fra det jeg kan forstå.
I mellomtiden risikerer man kanskje at Asieris går på et hvileskjær, og ikke minst er tida overmoden for et større børsfall/korreksjon. Får vurdere PHO videre utover høsten, og håper D.S. omsider lykkes med å få kontroll på kostnadene og skape en solid lønnsomhet i kjernevirksomheten fra 2028 (?) kanskje.
Hovedproblemet er at det har gått bra forScneider, personlig. I sju år har han greid å få oss til å tro at lønnsomheten kommer neste Q, mens han, ledelsen og det overdimensjonerte salgskorpset i USA har brukt opp alle inntektene på seg selv ( og nå på et usikkert oppkjøp). En sak på GM burde vært å skille ut den amerikanske delen ev PHO og gi denne til Scneider i sluttpakke. 
Ja nå er det bare å rømme skuta, kan siste mann slå av lyset.
You have to spend (company) money to earn (personal) money💰
Vi hadde en klassisk innhenting på gang, og så kom den AGM-innkallingen og litervis med god hexaminolevulinat ble brått spylt ut gjennom uretra og videre til vann og avløpsetaten.
Får bunnfiske litt da
. Kan vi få noe ned mot støtten rett over 55?
For øyeblikket er det for mye kjøpsvilje rundt 58-nivået. Ser at jeg ikke er alene med fiskesnøret her nå.
Det er også her jeg mener det er naturlig å stille noen spørsmål til ledelsen. Når satsingen på fleksiskopene i USA ble nedskalert, eller i praksis lagt på is, ville jeg forventet at man samtidig vurderte størrelsen på salgsorganisasjonen og kostnadsbasen.
For meg fremstår det som om kostnadene over tid har vokst raskere enn inntjeningen. Da holder det ikke bare å vise til vekstmuligheter og et stort marked. På et tidspunkt må driften tilpasses de faktiske inntektene.
Det er nettopp derfor jeg har stilt spørsmål på 1q om dette om hvilke konkrete grep Photocure har tatt de siste årene for å forbedre lønnsomheten i USA. Vi har fått høre mye om vekstpotensialet, men langt mindre om kostnadskontroll og veien til varig lønnsomhet. Men som sagt dette var ikke ett spørsmål som var super excited nok og ikke kom med. Og derfor har jeg også gitt mine stemmer for forslag 16.
Etter min mening må selskapet vise at de klarer å skalere kostnadene i takt med inntektene. Hvis ikke risikerer man at økt omsetning ikke gir den effekten på bunnlinjen som jeg som aksjonærene har ventet på i mange år.
For meg handler dette ikke om manglende tålmodighet, men om balansen mellom vekst og kostnader. Etter mange år med investeringer i USA er det naturlig å forvente en tydeligere vei mot lønnsomhet enn det markedet har fått presentert så langt.
Min forventning var at godkjenninger i Kina, vekst i Europa og en mer moden amerikansk virksomhet gradvis skulle løfte lønnsomheten. I stedet ser det nå ut til at oppkjøpet innebærer nye investeringer og flere år før man kan forvente et tydelig bidrag til resultatene.
Det betyr ikke nødvendigvis at oppkjøpet er feil, men det betyr at investorer må være forberedt på at veien til betydelig inntjening kan bli lengre enn mange hadde håpet. For meg er derfor spørsmålet ikke om Photocure kan vokse, men når veksten faktisk blir synlig på bunnlinjen.
Og en siste ting pho er nå et kommersielt selskap, ikke et utviklingscase, og manglende utslag på bunnlinjen er etter min mening en sentral årsak til dagens kurs.
Dette er jo positivt… For jeg kan garantere at DNB vil komme med en positiv analyse om 3-6 uker. PHO MÅ JO FÅ LITT IGJEN ETTER Å HA BRUKT DE SOM FINANCIAL ADVISER.
Sitatramme “Og derfor har jeg også gitt mine stemmer for forslag 16.”
Hvor finner du vedleggene til forslag 15 og 16? Det står i innkallingen at forslagene er vedlagt, men jag kan ikke finne dem.
jeg fant heller ikke vedleggene stemte bare på overskriften. Regner/håper at han mener det samme som meg.
Er jo bare nok en grunn til at de trenger en omfattende IR-stab, hardt hardt arbeid for to stykker å klare å distribuere alle vedleggene til AGM.
https://photocure.com/investors-hub/investors-events-and-presentations
De ligger nå her under General Meeting.
De er lagt der nå. Jeg sendte epost til Priyam IR i formiddag og etterlyste dokumentene.
Helt sikkert en tilfeldig forglemmelse 
Flott, da er det bare å håpe på at de store eierne gidder å lese dokumentene og ikke minst lar være å følge styret (Briarwood) sine anbefalinger for en gangs skyld.