Det er ogsÄ her jeg mener det er naturlig Ä stille noen spÞrsmÄl til ledelsen. NÄr satsingen pÄ fleksiskopene i USA ble nedskalert, eller i praksis lagt pÄ is, ville jeg forventet at man samtidig vurderte stÞrrelsen pÄ salgsorganisasjonen og kostnadsbasen.
For meg fremstÄr det som om kostnadene over tid har vokst raskere enn inntjeningen. Da holder det ikke bare Ä vise til vekstmuligheter og et stort marked. PÄ et tidspunkt mÄ driften tilpasses de faktiske inntektene.
Det er nettopp derfor jeg har stilt spÞrsmÄl pÄ 1q om dette om hvilke konkrete grep Photocure har tatt de siste Ärene for Ä forbedre lÞnnsomheten i USA. Vi har fÄtt hÞre mye om vekstpotensialet, men langt mindre om kostnadskontroll og veien til varig lÞnnsomhet. Men som sagt dette var ikke ett spÞrsmÄl som var super excited nok og ikke kom med. Og derfor har jeg ogsÄ gitt mine stemmer for forslag 16.
Etter min mening mÄ selskapet vise at de klarer Ä skalere kostnadene i takt med inntektene. Hvis ikke risikerer man at Þkt omsetning ikke gir den effekten pÄ bunnlinjen som jeg som aksjonÊrene har ventet pÄ i mange Är.
For meg handler dette ikke om manglende tÄlmodighet, men om balansen mellom vekst og kostnader. Etter mange Är med investeringer i USA er det naturlig Ä forvente en tydeligere vei mot lÞnnsomhet enn det markedet har fÄtt presentert sÄ langt.
Min forventning var at godkjenninger i Kina, vekst i Europa og en mer moden amerikansk virksomhet gradvis skulle lÞfte lÞnnsomheten. I stedet ser det nÄ ut til at oppkjÞpet innebÊrer nye investeringer og flere Är fÞr man kan forvente et tydelig bidrag til resultatene.
Det betyr ikke nÞdvendigvis at oppkjÞpet er feil, men det betyr at investorer mÄ vÊre forberedt pÄ at veien til betydelig inntjening kan bli lengre enn mange hadde hÄpet. For meg er derfor spÞrsmÄlet ikke om Photocure kan vokse, men nÄr veksten faktisk blir synlig pÄ bunnlinjen.
Og en siste ting pho er nÄ et kommersielt selskap, ikke et utviklingscase, og manglende utslag pÄ bunnlinjen er etter min mening en sentral Ärsak til dagens kurs.