Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Ja helt riktig for et sykehus eller clinic er det en tung beslutning å ta i bruk BLC da det er en lang forpliktelse til bruk av BLC. Salgs teamet må overbevise kunden at deres teknologi ikke bare er den beste nå men at den vil også være relevant frem i tid. PHO satsing på AI letter dette salgs arbeidet.

2 Likes

Lurer også på hvordan PHO direkte tjener økonomisk på dette, trolig ikke mer enn lisensiering av dataen. Men mer interessant er kanskje indirekte: Jeg tolker det som at Artera sin test kan styrke BLC sin posisjon, og øke verdien av bruken av BLC, hvis de lykkes.
Det kjøres TURBT med BLC. Tumorene blir analysert av testen som gir en pekepinn på progresjonsgrad av kreften mm, og videre om pasienten kan nytte av spesifikke medisinbehandlinger.

Hvorfor styrker dette BLC fremfor WLC? Man kunne strengt tatt kjørt samme løpet med WLC. Reseksjon med WLC, analyser tumoren(e) med Artera. Men du vet ikke med like høy sannsynlighet at du fikk testet (og predikert på) all tumoren. Se for deg at jeg ber deg predikere fargene som finnes i et random generert maleri som du får se, men du er ikke sikker på om det du ser er hele maleriet. Derfor BLC. Hele maleriet. Bedre input for bedre output. Er hvertfall hypotesen.

Ser for meg en ganske klar funnel:
Urin i blod → kjør AssureMDx-test → gitt positiv test, TURBT med BLC → tumor testes med ArteraAI → evt videre medisinsk behandling → oppfølging med flex poliklinisk.
Selv om PHO ikke nytter økonomisk fra Artera-testen direkte, så øker potensielt verdien av bruken av BLC for legene fordi man evt kan også bruke denne testen med mer selvtillit. Og derfra øker frekvens i bruken av Cysview.
(alt dette er selvfølgelig gitt at man finner at algoen er mer nøyaktig med prøver/data fra BLC fremfor WLC eller annen tech)

9 Likes

Enig i dette. Styrken må ligge i presisjonen og datasettets kvalitet, hvis validert. Men snu på flisa: I dag er BLC gullstandarden! Hvor mye betyr dette når sykehus skal investere i utstyr, eller for legen som henviser?

Photocure vil ikke få en lettere jobb fremover. Konkurransen, øker, og de må gjøre grep som dette for å henge med.

Og til diagnoseveien; Photocure vil ikke eie eller kontrollere den. Det finnes flere teknologier på markedet, og det vil komme flere med årene. Hvem som får refusjon, blir inkludert i guidelines, får autorisasjon, kan skilte med presisjon og sensitivitet, er uvisst. Det vil fremtiden vise.

Urinprøver: CxBladder, AssureMdx, med flere.
Bildediagnostikk: BLC, WLC, NBI, SPY,
Artera: uavhengig av bildediagnostikk

Veien er ikke slik: AssureMDx → BLC → Artera. Dert finnes flere veier til diagnose. Det er bare å tegne opp et flytskjema :nerd_face:

I tillegg utvikler jo Photocure sin egen AI software sammen med Intelligent Scopes Corporation basert på samme datasett. En direkte konkurrent til Artera, eller komplementær? Hvis ISC-SW fører til enda bedre diagnostikk under prosedyren, er det nødvendig med Artera sin teknologi?

2 Likes

Elsker den negativiteten som går igjen hos de samme uansett hva PHO leverer. Helt tingeling bevegelse dette. Ingen oppside potensial skal prises. Skråsikkerheten lenge leve. Kun negativitet. Nå er vel kursmål 80-90kr. Synes analyser fra husa er konservative og forsiktige.

6 Likes

Mye underliggende i dette spørsmålet. Har forstått det som at sykehus ofte har rammeavtaler med produsenter bl.a., nei? Og så langt er Cysview kun godkjent med bruk av Karl Storz sitt skop. Derav “less than 10% av US market currently serviceable” som PHO nylig har nevnt.
Leser meldingen som et potensielt ekstra argument for å investere i blålys-skop, nei? (gitt at Artera er mer nøyaktig med blålysdata enn hvit)

True, men det konkurrerer heller ikke, det er potensielt komplimenterende BLC.

Selvfølgelig ikke utelukkende slik, men det er da ikke vits å tegne hver grein i det flytdiagrammet for å få fram poenget. Tror alle her er smertelige klare over at PHO konkurrerer med det du nevner.

Helt forskjellige ting. PHO/ISC sin AI er ment til real-time assistanse i deteksjon ved bruk av BLC. Artera er gradering av den resekterte tumoren (etter TURBT altså) i en lab-setting for å determinere beste videre behandlingsløp. Begge kan fint eksistere samtidig.

5 Likes

Hm, ja, har vi forstått hva man egentlig skal gjøre her?

“By pairing the BLC captured specimen with the ArteraAI Bladder Test, we
aim to accurately determine the grade and stage of disease while also providing
a readout on whether these patients are optimal candidates for specific follow
-up drug therapy.”

• Multi-modal artificial intelligence (MMAI) platform analyzes digital pathology and clinical data for personalized cancer management
    image
1 Like

Det er mange som er kritisk til ledelsen i PHO, sist oppkjøpet av Vesica og at pengene ikke i stedet brukes til tilbakekjøp av aksjer eller utbytte. Jeg leser på TI at dette ikke er med på å skape aksjonærverdier. Ser en isolert på aksjekursen, der kursen har falt 20 % så langt i år til tross for bl.a. godkjenning av Cevira, søknad (Cevira) godkjent til behandling i Europa, nylig beskjed om at Cevira rulles ut til sykehusene i Kina, oppkjøp av Vesica mv., skjønner jeg innvendingene. Jeg har, som tidligere nevnt, forståelse for at det er aksjonærer i PHO som har vært med i 10-15 år som begynner å bli utålmodig – samtidig synes jeg det er merkelig at aksjonærene blir overrasket over valgene som tas av ledelsen, når selskapet har vært tydelig på strategien hele veien. Videre skjønner jeg heller ikke at kritikken først og fremst rettes mot Schneider & Co – når de følger opp strategien som er utarbeidet av styret. Jeg er også rimelig sikker på at beslutningen om oppkjøp av Vesica har blitt tatt av styret (ikke Schneider & co). Jeg vet pr nå ikke om tiltakene selskapet/styret har tatt vil gi suksess – men det jeg har forstått er at selskapet har gjort dette med siktemål om å øke inntjeningen samt være involvert i hele beslutnings-kjeden innen blærekreft. Dette gir selskapet flere «bein» å stå på – samt at en oppnår synergieffekter, ved at salgskorpset i USA (også) kan brukes i tilknytning til «virksomhetsområdet» til Vesica.

Briarwood er PHO største aksjonær – og har personer i styret som ivaretar sine interesser. Jeg har i denne sammenheng større tiltro til at Briarwood, med sin ekspertise, har bedre forutsetninger til å vite hva som på sikt vil skape aksjonærverdier, enn “slitne” aksjonærer på TI. Briarwood har, slik jeg har forstått, en historikk i å investere i selskaper som til slutt blir kjøpt opp - og jeg regner med at Briarwood også denne gang har en målsetting om å tjene på sin investering. Jeg er derfor av den oppfatning at tiltakene som er gjort den siste tiden gjør PHO enda mer attraktiv som oppkjøpskandidat (ref. at en er involvert i hele beslutningskjeden og har flere bein å stå på). Jeg tror derfor at grepene selskapet har tatt vil gjøre PHO interessant for flere investorer – og at en forhåpentligvis etterhvert opplever en økt omsetning.

18 Likes

Det beror jo på hvor nøyaktig en AI-tolkning av bildene kan bli, men enig, disse er uavhengige og komplementære. Samtidig vil modellen til Artera trolig være agnostisk ift. bildediagnostikken da den først er aktuell etter dette?

Tolker “BLC captured specimen” som den resekterte tumoren fra en BLC TURBT hvertfall. Gjerne påpek hva du mener evt er anerledes😊

2 Likes

“The test inputs only require the digitized images of the patient’s biopsy slide and patient clinical information”

De skriver at de bruker standard HE-fargede snitt. Så det ser ut som de da har en metode for å analysere bildene.
Så kombinerer de dette med kliniske data.

“Multiple Phase 3 randomized trials with up to 15-year follow-up were used to develop and validate the prognostic and predictive MMAI models”

Så langt uklart for meg om de bare skal bruke kliniske data fra BLC-registeret, eller også inkludere analyse av bilder. Man kunne tenke seg at bilder tatt med BLC kan tilføre tilleggsinformasjon til alle de andre dataene (HE-snitt og kliniske data), fordi det kan si noe om utbredelse/utseende (overflateareal etc) som HE-snittene av biopsiene i seg selv jo ikke gjør. Slik kan man utvide MMAI-modellen med mer informasjon som kan gjøre den bedre. I så fall vil BLC-data være nødvendig for å bruke denne utvidede modellen på nye pasienter (fordi den er trent på BLC-data).

2 Likes

Definitivt inkludere bilder. Det er vel her den største verdien for dem ligger. Det gir høykvalietsdata for trening og eventuelt validere modellen for Blærekreft vha. digitaliserte biopsibilder. Når dette først er utført er vel modellen uavhengig av hvilken teknologi vevsprøven til slutt ble identifisert med.

" (…) launch of a joint research initiative."

Spørsmålet er fremdeles om dette vil resultere i en kommersiell avtale, og hvordan den eventuelt vil se ut. Artera ønsker selvsgt størst mulig TAM, og ikke snevre dette inn til BLC.

For prostatakreft samarbeider de med Tempus.

https://www.tempus.com/news/pr/tempus-launches-artera-ai-prostate-test-for-metastatic-patients-marking-the-first-prostate-digital-pathology-algorithm-in-the-tempus-ecosystem-available-for-clinical-use/#details

2 Likes

Hvis de inkluderer bilder, som jeg også antar de skal, så får de jo en utvidet modell der BLC-bilder inngår som en av flere datakilder.
Man ønsker vel da å sjekke om informasjonen fra BLC-bildene gjør at modellen blir mer treffsikker.
Det må være der PHOs interesse ligger. Er det slik at BLC-data gir tilleggsinformasjon vil det bli et argument for å utføre BLC for å få et bedre diagnostisk/prognostisk datagrunnlag.
Ser ikke hvorfor man behøver en avtale eller å kjøpe opp Artera. Arteras kunder blir avhengig av fremtidige BLC-data for å få nytte av den utvidede AI-modellen.

3 Likes

Ja, du har nok rett her.

1 Like

Asieris solid nede i oversolgt. Det er ganske eksemplarisk at når en aksje først faller under både en så langvarig trendkanal og 200 dagers snitt helt samtidig, så skal det gi en skikkelig karamell til nedsiden. Mange svake hender som frustreres over at man ikke har fått den store oppsiden fra approval og kaster kortene

Motstående for Photocure, så er jo trendkanalen egentlig knekt så grundig underveis at den ikke egentlig kan tegnes på noen god måte lenger, og nå klarer visst the powers that be også å smelle 50 dagers snitt under 200, så man kan trygt stålsette seg for at aksjen vil være drita svak også i sommer. Veldig mye smerte igjen å ta ut på rsi for eksempel.

3 Likes

50/200-krysset er beskrevet som en “lagging-indicator” som bekrefter hva som allerede har skjedd, og ikke behøver å varsle et kommende fall.
Dette stemmer med hva man ser i 1D-chartet ditt i 2024 og 2025: Rundt midten av 2024 og 2025 hadde vi et slikt “dødskryss” som markerte en bunn før det snudde og RSI gikk oppover.

RSI-bunnene i chartet ditt viser jo også “higher lows” i 2026, og når man ser hvor vanskelig det ser ut til å være å få aksjen nedover på 57-tallet, så synes jeg ikke dette ser så illevarslende ut for kursen i dag.

Men man får kaste ut et bunnsnøre og håpe på det verste :skull_and_crossbones:. “Det er håp i hengende snøre” :fishing_pole_and_fish:

2 Likes

Ser ut for vi får oppdateringer fra China kontinuerlig;

1702 First Order Launched: On June 5, 2026, the world’s first prescription was launched in Beijing; On June 8, 2026, Guangdong Province’s first sales order was completed at Sinopharm Holding’s Guangzhou Dongchuan Road Pharmacy, marking a breakthrough in the regional market.

8 Likes

Kina betyr veldig mye mindre nå som pengene skal brukes opp og selskapet planlegger for emisjoner.

1 Like

For noe tull.
Det som er viktig, etter min mening, med PHO sin AI satsning er at de vil vise at de ønsker å ligge i forkant teknologisk og at kundene, sykehusene og klinikkene kan trygt velge BLC som den beste teknologien nå og i fremtiden.
I tillegg viser PHO at de samarbeider bare med de som ligger i forkant med å anvende AI på kreft området. Det styrker også PHO sin posisjon nå.

10 Likes

Eller, tver imot?

De skal ikke bruke BLC-bilder, men BLC Specimen, altså biopsibildene. Det har ingenting med BLC i seg selv å gjøre. Ved å bruke BLC Registry sikrer de seg den beste dataene og inkluderere prøver med den verste kreftformen som er identifisert vha BLC.

Med andre ord, når modellen først er trent vil den være totalt uavhengig av om det er BLC eller WLC vevsprøvene stammer fra.

By pairing the BLC captured specimen with the ArteraAI Bladder Test

an AI-powered digital pathology test

Artera’s MMAI platform leverages a patient’s digitized histopathology images along with the patient’s clinical data to determine cancer aggressiveness and predict therapy benefit.

The objectives of using the BLC registry’s long-term clinical practice data are to develop, evaluate, and optimize the performance of Artera’s multimodal AI (MMAI) histopathology biomarkers in patients with non-muscle invasive bladder cancer (NMIBC). The joint research aims to validate the prognostic and predictive capabilities of the ArteraAI Bladder by addressing critical clinical questions.

Ja, det er tolkningsmuligheter der, og som nevnt er vi ikke helt sikre på om de også skal analysere BLC-bildene.
Men hvis det er slik at BLC gir bedre bilder mhp kreftceller enn WLC så vil det være en tilleggsmodalitet som kan gi ytterligere informasjon. Om de kan kjøre billedanalyse av HE så bør de kunne gjøre det av BLC.
Hvis man ikke skal analysere BLC-bildene i modellen så vil man da stå igjen med å kunne argumentere for at biopsiene er muliggjort tatt vha BLC, og at BLC derfor fremdeles er en del av metoden som modellen er basert på.

2 Likes