Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Jeg har nok en del å lese meg opp på, men skulle gjerne sett mer per klinikk. Altså return on investment(ROI)

Photocure som for ettpar måneder siden lå an til å bli en av årets vinnere på Oslo Børs med en oppgang på over 120% er nå “bare” opp 38% siden nyttår. Ikke dårlig det, issolert sett. Men når den var ned 35% året før så betyr det at kursen har økt fattige 3% på 2 år. Det er svakt, og direkte uforståelig.

1 Like

Den prosentregningen der hørte litt snål ut…
Det betyr vel i praksis at den er ned 10,3 % over 2 år dersom den har gått ned 35% først fra utgangspunktet og så opp 38% fra nytt utgangspunkt (35 % lenger ned).

eks med utgangspunkt i 100 kr:
100 kr - (35% av 100kr) = 65 kr for år 1 --> 65 blir utgangspunkt for år 2
65 kr + (38% av 65kr) = 89,7kr

1 Like

Sluttkurs 42kr 30.12 -16

Ja, det kan jo stemme ganske bra med at den er ned 10-11 prosent siden det :wink:

Tragisk, det er bare en ting og si.

Prøv å ha en god helg :+1: aksjonærliste mandag​:slightly_smiling_face:

1 Like

Du må huske disse dagene når blåe dager kommer. Lett å la seg vippe av pinnen før en får betalt for ubehageligheten som nå gjennomgås.

God helg!

Bra du korrigerer meg, Tyrion.
Som du viser er utviklingen på 2 år enda dårligere enn jeg antydet. Det er bare å si som Longtrader: “tragisk”

Det er jo mer enn pussig at markedet PR 16 november priser PHO lavere enn i desember 2016. Vi vet det har skjedd viktige gjennombrudd som danner fundamentet for den forestående oppturen. Her kan nevnes offentliggjøring av fase 3 resultater, Medicare refusjonsordninger gir TURBT markedet og senere for Surveillavemarkedet, godkjennelse av flexiscope, ekspansjon i USA, skifte av CEO, betydelig økning av antall scope i USA osv osv.

Men markedet må være mer en sløvt når markedsaktørene ikke evner å verdsette den utvikling PHO har gjennomgått. Det synes som om markedet må se pengene på bunnlinjen før de evner å skjønne hva som er i ferd med å skje. For meg virker det som om markedsaktørene mer eller mindre er lamme i hodet og har tunnelsyn mot aksjer relatert til olje, fisk, shipping og finans. Synd, for her går de glipp av en virkelig godbit på OSE. Jeg frykter at enkelte ikke kommer til å våkne før det er for sent.

2 Likes

Det henger vel sammen med forventninger til partneravtale på Cevira og oppstart av fase 3 på den tiden… (“Ongoing discussions and due diligence with potential partners for
development and commercialization”)

2 Likes

Joda, men likevel har det skjedd såpass mye positivt at oppegående markedsaktører nå burde kunne se konturene av hva som vil skje med PHO ett til to år frem i tid. Og det er ikke akkurat skremmende, for å si det mildt.

1 Like

Jo det har skjedd mye i PHO de siste par årene. Og jeg tror ikke markedet trenger å se de store pengene på bunnlinjen før man reagerer positivt, men det trengs så absolutt en oppdatert guiding for å berolige markedet.

Det et man ikke kom med en ny oppdatering under 3Q var nok en av hovedårsakene til det brutale kursfallet og vil trolig legge en demper på kursen inntil dette foreligger en gang ut på nyåret.

Aksjekursen kommer nok opp men det tar bare litt tid.

3 Likes

Noe som omtrent halverte kursen.
Når kursen begynte oppturen rundt fase 3 resultatene så lempet de to største eierne ut til sammen nesten 5 millioner aksjer.

Er det noen som har tenker om hva cevira og viaonac vil gi i inntekter nå i dag? Om de blir solgt, eller videreutviklet med partner.

Hunter Hall vurderte jo dette i 2015(?)

"Long term combined royalties from these Products could be as high US$100m per year commencing in 2020 if Phase 3 trials are successful”

Der sitter utrolig mange på gjerdet no, men dei har glemt at dei ikke rakk toget i august/september.

Og håper og få kjøpe 1000 aksjer til 33’ og ikke vil betale 38, det kan bli 5 sure kroner håper eg.

Eg har tenkt begge to burde skilles ut i eget selskap, registrer på børs og selg aksjene, så kan pho dele ut pengene, eller kjøpe og slette pho aksjer :wink:

moro å se at de største hausserne påHO har hoppet delvis inn i nano? godt tegn.

Epler og pærer. De fleste porteføljer her er diversifiserte.
Siden antall personer som eier NANO på shareville har gått ned i løpet av oppgangen, så skal du ikke utelukke at flere av de pengene har strømmet til andre aksjer som f. eks. PHO, enn motsatt.
Mistenker mye trading-midler er ute av begge om dagene.

Skjønner at mange både på HO og her ser på meg som en hausser. Det kan jeg leve med ettersom jeg ikke har videre tro på at mine eller andre sine skriblerier har noen som helst påvirkning på kursutviklingen. Jeg finner det interessant å diskutere aksjer jeg er investert i og kan nok bli en smule euforisk når det går bra. Samtidig finner du meg ikke å skrive negative innlegg om aksjer jeg har solgt meg ut av. Hvorfor i huleste skulle jeg det?

Men dersom du tror det vil være positivt at jeg nå har gått inn i NANO så tror jeg nok at du tillegger meg evner jeg slett ikke har.

Men jeg har stor tro på at NANO blir den suksessen vil alle håper på.

De som selger Pho på 37 og kjøpt nano no på 70 tror eg går på en real smell.

1 Like

Å selge PHO på et nivå som de facto ligger under den sluttkursen PHO hadde 8 AUG 18, vil innebære at man neglisjerer alt det positive som har skjedd med PHO de siste månedene.
Greit nok at antall scope utplassert gjennom Q3 var betydelig lavere enn enkelte av oss trodde det skulle bli, men det totale antall scope er høyere, og innslaget av flexiscope er betydelig høyere enn ved inngangen av Q2. I tillegg opplyste Bellete at flere handler lå klare til å close ved utgangen av Q3. Det er derfor god grunn til å forvente gode tall ved Q4.
I tillegg kom det frem selskapet hadde fått code A på refusjonen for surveillancemarkedet. Noe som gir sykehus/klinikker større forutsigbarhet ved vurdering av anskaffelse av flexiscope. Dette vil gi effekt fra Q4, men spesielt fra Q1 19.

Normalt priser markedet en aksje på fremtidsutsikter. Men i tilfellet PHO synes markedet å være blinde mhp fremtiden. Mulig det skyldes at fremtiden for PHO er såpass lys at markedsaktørene blir blendet?

Nei, enig i at dem som selger PHO på dette nivået fort kan gå på en smell.