Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Det var akkurat dette valget jeg tok på fredag.
Valgte PHO framfor Nano.
Så vil bare tiden vise om det var det rette å gjøre. :slightly_smiling_face:

Du skal se det er et godt kjøp. Kan ikke forstå annet.

Ja, for all del, de som kjøper en aksje som har reversert voldsomt oppover er de som sannsynligvis kommer til å gå på en smell… :champagne:


Bilde stjelt skamløst fra @Savepig

Oppover :joy: ja vi håper

Ja, det har vært noen kjedelige dager etter Q3 ble presentert. Rett nok har ledelsen gjort et par tre insidekjøp, men det blir som å pisse i buksen en kald dag; kort varmefølelse og pyton lukt!

I dag starter vi en ny uke og vi er spente på hvor kursen skal denne uken. Vi vêr at mange befinner seg på, eller like ved smertegrensen og andre ligger allerede godt i minus. Jeg skjønner at det er. Antakelig å ikke fokusere på kursutviklingen når den har vært som den har bært.

Men personlig velger jeg å fokusere på fremtiden. Og den ser unektelig positiv ut. Og når jeg nå ser på kursen, så må jeg konstatere at kursen nå ligger under det nivået den lå på etter presentasjon av Q2 i august. Underlig. Har det altså ikke skjedd noe positivt i PHO siden den tid? Har informasjonen som kom frem på Q2 og Q3 vært så negativ at det er naturlig at kursen ligger der den ligger?

Nei! Her har gi å gjøre med en kraftig overreaksjon. Rett nok kom kursen vel høyt i september, men nå er den sannelig kommet vel lavt. Det sies at markedet priser en aksje ut fra fremtidsutsiktene. Men i tilfellet PHO ser det ut som om markedsaktørene har gått inn i en depressiv psykose der de ikke lenger tror på noen fremtid for PHO.

Og dette skjer samtidig som PHO har ekspandert i USA, ny CEO er på plass, flere og flere sykehus/kreftklinikker fremholder BLCC teknologien som SOC og vi nærmer oss en scopekapasitet som er nær dobbel av det den var ved inngangen i 2018.

Må ærlig talt innrømme at jeg ikke helt begriper det svartsinnet som for tiden henger over PHO.

Så får vi håpe at litt valium og andre godsaker frem mot Jul kan få lette litt på sinnsstemningen og få markedsaktørene til å se litt lenger frem enn til sin egen nesetipp. Hadde de nå enda klart å se mot 2019 så skulle de fleste evne å se langt lysere på livet.

Ha en god børsdag!

nei, dette var triste greier.

Du kan gå lenger tilbake enn til august for å finne at kursen står på stedet hvil. Du kan gå ett år tilbake. Ja du kan også gå tilbake til 2010. Kursen ligger omtrent på gjennomsnittet, kanskje i underkannt, av de siste 10 årene. Ganske nedslående, spesielt etter det friske tilløpet til en bedre utvikling som vi hadde i høst.

Det er litt av det samme i Photocure som i Funcom.

Longs i aksjen venter på at markedet skal være villig til å prise “nye photocure” og “funcom 2.0”.

I photocure er rent faktisk dette en prosess som er på vei, kan man forhåpentligvis få bekreftet ved at kursen etablerer seg over en stigende 200 dagers snitt på et volum en ikke har sett maken til på 6 år.

image

NANO trengte en nedtur til 38 kr før man var klar for neste etappe. Ser ikke bort fra at historien gjentar seg. Men mange syns det er plagsomt å sitte med aksjer som er blitt ekstra billige, og de må ut først.

Vel, nå var det nå en del andre faktorer som gjorde at NANO tok seg en timeout.
I tilfellet PHO så synes der som om investorene ikke skjønner hva de er med på. Men gi dem et par tre måneder så vil de fleste innse brølerne de gjorde i november 2018.
For uansett hvordan vi snur og vender på det er antall scope utplassert i USA på full fart oppover og selskapet vil trolig gå inn i 2019 med en kombinasjon av regide scope og flexiscope som tilsvarer at inntektsgrunnlaget for PHO er doblet siden de gikk inn i 2018. Dette vil vise igjen på kvartalstallene utover i 2019. Men før den tid vil ledelsen gi markedet en oppdatert guiding, som vil ha inkludert surveillancemarkedet. Det er bare å glede seg.

1 Like

Der har du årsak til min inngang definert. ^^
Tror forøvrig at det kan se ut til at uten surveillance er ikke PHO on track til hva som har vært guidet, noe som også har kunnet spille en trille. Dette gitt lineær progresjon. Har ikke noen tro på at det vil være lineær progresjon, men det er letteste måten å kalkulere på, så nok en underliggende årsak misforståelse i prissetting av selskapet.

Faktisk er inntektsgrunnlaget mye mer enn doblet. Men dette blir på noen måter litt som equinor. Selv om de har skaffet seg lisens for et felt og funnet olje der, så kommer ikke pengene før en faktisk har laget oljeplattform og boret brønner og funnet en kjøper for oljen når den kommer. Og så må markedspris/kostnad for oljen være lav nok for at det skal være en drivverdig butikk i det.

Aksjekursen til PHO bør være et produkt av det som vises på bunnlinjen; alt annet blir spekulasjon.
Mye kan gå galt i kommersialiseringen og resultatet synes ikke før om et par år.

Nordea er uenig. :stuck_out_tongue:

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/sparing-og-investering/aksjer/investere-i-aksjer.html

"Som enhver investering handler kjøp av aksjer om fremtidig avkastning. "

1 Like

Kan ta denne her også, siden eg tok den på fundamental tråden. Eg maser hele tiden på pho, det skjer litt før q4 også. også maser eg på investor tur usa, få inn en eller to med tyngde i topp.

Hei,

Takk for dine mailer.

Vi har alltid prioritert møter med US investors og vil fortsette med det.

Vi vil I slutten av November delta på Nordic-American Life Science Conference (https://dnb.meetmax.com/sched/event_51431/~public/conference_home.html ) både med presentasjon og 1x1 møter.

Neste event er JP Morgan I San Francisco I begynnelsen av januar.

hehe, ja fremtidig nivå :wink:

Eg hadde en lapp som eg reiv ut i avisen på pulten.

6% oppside / 60% nedside , da var børsen i 1000 i sommer.

Det stemte jævlig bra, eg er no ned 60% .

Til å gråte av.

Har eg tenkt og gi opp pho fordi, nei tror ikke det,

Shorten er endret fra 311.340 til 295.466, altså redusert med 15.874

ja, men her er mange nok selgere til de slepper inn pent med gevinst.

å tenke kor eg kjempet med volum når eg skulle inn, helt utrolig. Lå på 20-30k om dagen.

Da er vi to. I retrospektiv er det lett å se at vi skulle solgt i begynnelsen av september. Men i aksjemarkedet lever vi ikke i retrospektiv, men i fremtiden. Og i tilfellet PHO har jeg ingen problemer med å se ett år frem i tid, men jeg tror nok mye blir rettet opp den dagen ledelsen kommer med en oppdatert guiding som også innbefatter surveillancemarkedet. Dette skulle skje seneste på Q4 18 presentasjonen som finner sted 28 feb 2019.