Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Det kan bli et pent beløp om de bare kjøper for nettobeløpet også hvis ting går i riktig retning de neste årene.

Det overdrives litt på negativiteten her, dette er jo i realiteten et kjøp, ikke et salg. Hvis man leser punkt 4 i børsmeldingen så skal jo alle sammen kjøpe aksjer for gevinsten av opsjonene, de stikker ikke pengene i egen lomme.

Gratis aksjer, i realiteten.

1 Like

Ja jeg også begynner å lande på at her er det litt vel mye skrik og lite ull, så jeg holder fast ved planen min om videre akkumulering på støtte nedover.

1 Like

Det er vel på samme måte som ledelsen i PCIB bruker å gjøre det.
Er kursen høyt oppe er alle fornøyde, har kursen fallt i forkant er mange misfornøyd
:thinking:

1 Like

Hvilken garanti har man for at de faktisk kommer til å kjøpe for gevinsten?

Dreier det seg om at de har solgt aksjer nok til å innfri resten av aksjene sine uten at de må betale selv, er det nøytralt. Legger de penger i det selv, er det bull, selger de mer, er det negativt. PCIB har vel 1 kar som alltid selger mer enn han trenger. I det hele tatt, det er en bagatell, litt ekstra kurspress i dårlig timing, men ikke noe å tenke på.

2 Likes

Sånn var det jeg tolket meldingen først , men jammen stusset jeg etterhvert

Ser en god del sutrer over tidspunktet opsjonene i dag ble benyttet på. Det ville ikke akkurat vært fornuftig av ledelsen å ikke benytte disse ettersom opsjonene snart utløper :wink:

Fra Q3-rapporten:


(Ansatte som innløste opsjoner på kr 32.78 hadde imidlertid noe bedre tid)

3 Likes

Det vil av skattemessige årsaker være fornuftig å innløse nå fremfor senere dersom man venter kursoppgang. Men dersom man venter kursoppgang ville det være enda mer fornuftig å beholde alle aksjene for å få en større gevinst senere. Det er jo ikke imponerende antall aksjer disse innsiderne sitter på. Hestdal var i en helt annen klasse.
Han er forøvrig nå daglig leder i Serca Pharmaceuticals AS. Han regnes vel ikke lenger som innsider og kan selge sine aksjer uten melding? Noen som har oversikten over Hestdals beholdning? Det ville være nok et negativt signal om han har solgt seg ned. Og tilsvarende positivt om han holder på aksjene.

Ingen melding fra PHO ang salg/ kjøp av aksjer?

Da er de nok ikke ferdige å selge ut aksjene som skal ut

Når vil vår nye CEO få tildelt opsjoner?

Ettersom han tydeligvis ikke har fått det ifm ansettelse, noe som er merkelig, antar jeg at han ikke får noe før på neste års generalforsamling.

Vi kan jo glede oss over at PHO foreløpig er en av svært få som ikke er i rødt idag.

Burde ikke nevnt det :frowning:

1 Like

Tror man skal lene seg tilbake og ta livet med ro inntil en del investorer har fått hjertefrekvensen tilbake til normal rytme og at behovet for å knaske valium er blitt en smule mindre. I dag ligger frykttåken såpass tykk at mange sliter med å tenke klart og kursen oppfører seg deretter.

Jeg ser ikke bort fra at den siste tids nedtur har skremt en del såpass at det vil ta resten av året og innpå nyåret til vi ser aksjekursen tilbake på et nivå over 50 tallet igjen.

Selv velger jeg å holde fokus på det fundamentale konstaterer og antall utplasserte scope har steget kraftig i løpet av 2018 i forhold til 2017. Med refusjonsordning for surveillance på plass vil den akselererende utplasseringen fortsette gjennom 2019, med primært flexiscope. Da vet vi at tiden jobber for oss og at det kommer “sol etter regn”, so to say.

Driver selv og akkumulerer forsiktig i PHO på disse nivåer.

Men blir veldig ubalansert å ikke ta med i likningen at børsene smeller veldig stygt nå.
sjekk IBB og XBI her:

Men det er jo nettopp i tider som dette at man kan gjøre de gode kjøpene. Jeg skjønner jo at investorer som har vært overmodige på børsen får det vondt når de ser kursene raser. Men dette kan lett unngås dersom man ikke lånefinansierer moro på børsen og heller ikke investerer mer penger enn man har råd å tape. Dette er lett og si, men i hver eneste nedtur jeg har observert, så er det stadig en haug med investorer som går i denne fella, gang på gang. Slikt er trist å se på.

I dag er det mange som kaster kortene i ren fortvilelse og med det bidrar til ytterligere nedtur.

Photo klarte seg greit idag. Det var jo krakktendenser rett før børsen stengte.

Ser USA er mye opp etter ose close.

Holder det seg bør vel PHO tilbake til 37-38 i morgen.

1 Like

PHO bekymrer meg ikke. Vi har den siste halvannen uke fått en skikkelig grusing av kursen, hovedsakelig iscenesatt av shorting og skuffelser grunnlagt på misforståelser. Noen vil også hevde at kursen var hauset for høyt. I den grad det skjedde, så bør vi vel tilbake til september da kursen toppet på 64,-. Fra den tid til Q3 korrigerte kursen ned igjen til ca 50,- før den fikk seg et løft siste dagen opp mot 55,-.
Helt greit at kursen fikk seg et dipp etter Q3 ettersom selskapet skuffet på antall scope utplassert og at inntektene var betydelig lavere enn mange forventet. Men det var ikke noe på Q3 presentasjonen som kan rettferdiggjøre en kurskorreksjon godt under det kursen var på ved fremleggelse av Q2 18 i august.

Så her sitter vi med et kursbilde som slett ikke reflekterer at det er utplassert 137 scope hvorav 6 er flexiscope, at flere salg ikke rakk å bli closet før Q3 og som sådan ligger i pipelinen, samt at PHO nå har fått Code A for refusjonen knyttet mot surveillance.

Ser man tilbake til høsten 2017 og hvordan utplassering av scope tok seg kraftig opp da selskapet rapporterte at de hadde fått refusjonsordning for TURBT markedet, så kan man jo bare tenke seg til hvilke effekt det vil ha når selskapet nå har fått refusjons code A for surveillance markedet. Et marked som er 4 ganger så stort som TURRBT markedet.

Selskapet har også fått på plass ny CEO og vil komme med en oppdatert guiding som ogaså tar høyde for surveillance markedet, senest på Q4 presentasjonen i feb 2019.

Så PHO skal vi ikke bekymre oss for. De har alt på stell og bunnlinjen vil bli mer og mer preget av dette etterhvert som vi kommer utover i 2019.

Er man smart så utnytter man denne dippen til å akkumulere flere aksjer.

1 Like

akkumulere betyr at du må ha ledig kapital…

Da har du kjøpt for lite tidligere i år :wink:

Når kursen er slik den er og utsiktene er så lyse som de er, så blir jeg nesten fristet til å bryte et av mine prinsipp, nemlig å lånefinansiere flere aksjer. Men jeg forsøker å være en prinsippfast person, så jeg lar det nok bli med fristelsen. :wink: Men ser ikke bort fra at jeg vil angre på det om ett år på denne tiden. Dog er jeg ikke synsk og ettersom det er såpass mange ukjente faktorer i fremtiden, og jeg må agere på en usikker fremtid, så skal jeg nok klare å leve med at jeg ikke lånte penger til aksjekjøp, selv om kursen neste år mest sannsynlig ligger milevis over dagens nivå.

Ha en god dag!