Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Londonmannen har tatt fryktelig feil med tanke på reprising av PHO. Det har mange av vi andre også. Men det betyr ikke at han ikke kan ha rett denne gangen…

Som folk i Kardemomme by sa om værvarselet til Tobias i tårnet:
“Denne gangen lurte han oss ikke. Likevel ble vi lurt.”

Har Londomannen lurt noen?

Hvis du kjøper aksjer utelukkende basert på hva en tilfeldig fyr på et forum skriver, bør du kanskje revurdere strategien.

Photocure har et fantastisk produkt. Det var bare en del som tok festen litt for tidlig.

3 Likes

Nei, festen var ikke for tidlig, var helt perfekt plassert fra lav 20 tall, men skulle tatt en pause i september :wink: og kjøpt nå.

Dere som mener dere har blitt lurt bør ta dere en bolle og se dere i speilet. gjør for all del egne vurderinger og ikke skyld på andre om dere taper penger. PHO er og blir en aksje for de langsiktige, og da snakker jeg ikke om de som har sittet i 10 år og er sure for det. Da snakker jeg om fra høsten 2018 og et par år fremover :slight_smile:

1 Like

Tja, jeg har vel realisert rundt 300k netto gevinst i NANO, og en god del urealisert der. Kan delvis takke Londonmannen for det.
Har nå snitt-innkjøpspris i PHO rett under 38, ikke tungt investert enda, tro på produkt og strategi, litt mindre overbevist om ledelsen. Og usikker på om markedet vil forsøke å dra den videre ned.
Er forøvrig veldig enig i at 2019 vil sett i speilet være et hyggelig år for PHO. Tror ikke noe på at de kan gripe hverken 20% eller 10% av markedet på kort tid, markedsføring og salgsprossesser tar tid. Men en aksellererende vekst i salg tror jeg er sannsynelig, og vises det utelukker ikke jeg en 3-sifret sum per aksje når Q4 for 2019 skal presenteres.

Men er det noe muligheter og gi seg her og selge alt ?? Tenker da på pho/pcib.

Tror nedsiden i begge burde være minimal nå…

oppsiden er slik eg ser det i værste fall en 10 dobbling på 3 år.

i værste fall !

Synes du skal ta bort innlegget ditt @Londonmannen det er personangrep på et svært usaklig vis du drar frem.

3 Likes

Ja, faktisk. Jeg skal gladelig innrømme at jeg ble skuffet over det som ble presentert på Q3. Men sett i retrospektiv, samt sammenlignet på hva sol har skjedd i tidligere år fra Q2 til Q3, så burde vi vel vært noe mer konservative mhp hva som ville komme på Q3. Det til tross for at såvel styreformann som Bellete var rimelig fremoverlente i sommer.
Og slik jeg ser det var det vel hovedsakelig tre hovedelementer som gjorde at kursen trynet; det lave antall scope utplassert gjennom Q3, at ledelsen trakk frem og forvirret markedet med en utdatert guiding, samt en aggressiv shorting. Dette vr tilstrekkelig til å skape usikkerhet.

Parallelt med dette hadde NANO en fantastisk utvikling og det bidro til at ekstra midler fløt over fra PHO til NANO.

Men uansett så stiger tallet på antall scope utplassert måned for måned og følgelig blir inntektsgrunnlaget for PHO bedre og bedre. Jeg er rimelig sikker på at det vil avleire seg på bunnlinjen utover 2019. Det sammen med et akselererende antall utplasserte scope vil gjøre at situasjonen vil være en helt annen når vi kommer til denne tiden i 2019. Men uten at jeg skall garantere noe som helst. For med umodne investorer som Erna på slike forum vil jeg ikke bidra til å lure sarte sjeler til å tape sparepengene sine, dersom ting mot formodning skulle gå annerledes.

Ber hver enkelt om å gjøre seg opp sin egen mening basert på andre kilder enn våre skriblerier her på Tekinvestor og tilsvarende diskusjonsforum.

Ja, ja så feil kan man ta når man ikke overhodet ikke kjenner den man psykoanalyserer:joy:!

Jeg er klar over at alle til syvende å sist må ta ansvar sine egne valg bla, bla, - men må si jeg etter mange år på diverse diskusjonsforum har fått svært lite respekt til overs for skribenter som hauser aksjer blindt uten motforestillinger.
Nå har jeg flere 10-år i aksjemarkedet, men det er ikke å nekte for at det er mange uerfarne småsparere som lar seg lett forlede av uhemmet hausing. Etisk sett bør dette være noe Londonmannen og en del andre bør ta innover seg!

1 Like

Er ikke uenig med deg her. Jeg anbefalte(i god tro, og startet på det nivået med egne investeringer) kjøp av SOFF fra 8 i kurs for rundt ett år siden. De står per i dag i under 2.
Jeg har totalt sett overskudd i de, men likevel frykter jeg at jeg kan ha påført medaksjonærer substansielle tap. Tror jeg stort sett var flink å påpeke faremomenter som gjeld og olje-eksponering, men likevel.

@Londonmannen helt enig i at personer som ikke tar ansvar for egne handlinger på børs, ikke burde være på børs i utgangspunktet. Det er et generelt standpunkt. Og rett og slett lite økonomisk forsvarlig siden der er enormt med misvisende informasjon, og forsøk på å påvirke investorer. Å lage en stråmann(fremme et hypotetisk psykologisk eksempel) som du trer over en person er en ufin fremgangsmåte for diskurs. Og som du sikkert vet, 2 feile gjør ikke 1 rett.

@InVivo Det har du helt rett i. Jeg blir sint nok til å ønske å påføre alvorlig legemlig skade på noen av værstingene som sprer feilaktig informasjon med viten og vilje. Må påpekes at jeg har benyttet rapporterings-funksjoner 10-talls ganger mer enn jeg har gått i skyttergravskamper. Det er ikke hva det er snakk om her, så om du leser litt opp her ser du at jeg forsvarer londonmannen, og at mannen har vært av verdi for mine investeringer. Da mest fordi han var en synelig og informativ skikkelise i forum-diskurs omkring NANO i sin tid, og bidro til debatt. Og mistenker at @Senior og @Londonmannen vil ha meningsfylte samtaler. LM er positive og fremstår absolutt haussende, men aldri hatt inntrykk av at han er det for å selge. Tvert i mot, når han holdt på med nedsalg i NANO var det med stillhet om jeg husker rett.

1 Like

Typisk med 1-1,5 år eksponering, og salg etter å føle seg sviktet av en CEO som måtte gå? Ikke enig, det er en helt annen investeringshorisont til grunne. Det har nå vært min oppfatning av mannen.

Jeg sier ikke at ikke Londonmannen oppfører seg normalt. Men begrunnelsen “ikke hausser fordi man selger seg ut i stillhet” er litt merkelig for meg.

Jeg syntes Londonmannen er alt for optimistisk, og i mine øyne - min mening ikke fakta - så gjør han den samme logiske feilen som mange andre gjør. Han antar at fordi han er optimistisk på lang sikt, så bør kursutviklingen på kort sikt gå opp. Men på kort sikt er det andre ting enn forventninger om hva som skjer om 3 måneder eller 1 år som styrer kursutviklingen.

3 Likes

Hva angår NANO så tror jeg ingen som holder seg til hva jeg uttalte, vil tape en krone. Såvidt jeg erindrer anbefalte jeg at man skulle holde fokus på 2019/20. Jeg har også alltid fremholdt at man må være forberedt på brutale opp og nedturer i farmasiaksjer og at TTT.

Jeg kan også nevne at du aldri vil finne meg som negativ baisser i selskaper jeg har solgt meg ut av. For jeg har ingen tro på at våre skriblerier på diverse forum har makt til å påvirke kursen. Jeg skriver når jeg er investert i et selskap og da blir jeg gjerne en smule euforisk ettersom jeg tror på de selskapene jeg investerer i. Forsåvidt ikke noe unaturlig i aksjemarkedet. Men jeg har aldri skjønt hvorfor noen skal snakke ned et selskap de ikke har interesse av. Og dersom du ikke eier aksjer i et selskap er det gjerne fordi du mener andre selskap har større oppside.

Men det er nå min holdning. Jeg vet jo at flere driver med baissing over en lav sko i den tro atvdet skal senke kursen. De får bare drive på men det affiserer ikke meg og mine beslutninger.

Syntes Pho ser riktig så bra ut nå. «Den siste pessimist osv»
Verden vil se ganske lys ut 1/1. Herregud, det er bare litt over en mnd til. Nada i min verden.

Salget i Norden var veldig bra Q4 i fjor. Vi kan nok vente oss litt av samme lageroppbyggning i år.

Fra US venter jeg 20 mill. Det bør være innen rekkevidde.

Disse 2 faktorene vil gi overskudd alene (med nullvekst hos Ipsen).
I tillegg får vi kanskje se vekst hos Ipsen og Canada.
Husk at flexiscope også har blitt solgt i Tyskland!

1 Like

Men noen av oss prøver å være ganske nøytrale når det gjelder å vurdere kursutviklingen, og når bildet er overveiende negativt når en aksje diskuteres så er det rart å lese mange tråder hvor alle er overveiende positive.

Du konkluderte eksempelvis nylig med at nedgangen nå var historie og lagt bak oss. Det er ikke sånn det ser ut. Du har helt sikkert dine grunner til å være svært optimistisk med tanke på framtiden til photocure, men det er også grunner (hvor short posisjon veier ganske mye) til å mene at fremtiden på kort sikt ikke nødvendigvis er så positiv.

Tidsperspektiv er viktig med aksjer. Hvis du tror og mener at aksjen skal høyt til denne tiden neste år, eller i 2020, så er det noe helt annet enn å snakke om at kursen skal høyt neste måned. Det er to forskjellige verdener tidsmessig. Ingen av oss vet hvor kursen skal på kort sikt, men hvis du skal argumentere for at kursen skal opp i desember, så er ting som skjer i mars, eller desember 2019 ganske irrelevant. Det er egentlig poenget mitt. At det er heldig hvis man er litt mer nøye med tidsaspektet for aksjeutviklingen.

3 Likes

Vel, vel. Jeg har vel aldri gitt inntrykk av at kursen kun går opp. Jeg har tvert imot advart at det i farmasiaksjer skjer brutale opp og nedturer. Det er vel derfor folk som trader finner disse aksjene interessante. Men jeg driver ikke med trading og har tro på langsiktighet. Men det betyr ikke at der vil komme nedturer. Der har vi sett skje i NANO og det ser vi skje i PHO. Men hva som har skjedd i PHO har ikke bidratt til å endre min oppfatning av at PHO vil være en god investering på ett til to års sikt. Men jeg tvinger ingen å bli med på en slik investeringsfilosofi. Det må da bli opp til hver enkelt og hvordan den enkeltes økonomi er. Slike forhold har ikke jeg innsikt i. Men derfor blir det bare tøv når noen forsøker å beskylde meg frå være årsak til andres ulykke i aksjemarkedet. Sorry, men slikt tøv kan jeg ikke ta på alvor. Men dem som fremsetter den slags beskyldninger mot min person må forvente tilsvar. Og dersom min uttrykksform bidrar til å støte noen, så beklager jeg det. Jeg kan godta mye, men ikke feilaktige og tøvete beskyldninger.

Londonmannen skal ha at han aldri nedsnakker en aksje han ikke eier.

Men så var det det der med å forelske seg i en aksje da!
Da blir det gjerne til tider litt for uforbeholdent euforisk, og litt for lite motforestillinger.

Som nevnt over vil det være veldig vesentlig å skille mellom å være kortsiktig/langsiktig optimistisk til et selskap.

Skjønner ikke helt hvordan du kan hevde at ting som skjer i fremtiden er irrelevant for kursutviklingen. I min verden så er det jo nettopp forventninger til fremtiden som er en viktig faktor for at kursen går opp. Hvorfor ellers trodde du kursen gikk til himmels i NANO høsten 2016?

Men det kan komme inn momenter som skipler forventningene om fremtiden. Og det er nettopp det som skjedde i tilfellet PHO denne høsten. Hadde selskapet levert et overbevisende tall på utplassering av nye scope, brukerfrekvens på allerede utplasserte scope og kun informert markedet om at ny oppdatert guiding ville bli noe utsatt på grunn av ny CEO, så tror jeg nok markedet ville reagert helt annerledes.

Derfor mener jeg at det vi nå har sett i PHO er en overreaksjon, delvis påskyndet av aggressiv shorting. Bortsett fra et noe lavere antall nye utplasserte scope gjennom Q3, er der ikke noe som har endret seg ti» det negative i PHO.