Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Mulig, men flere plasser på mest prioriterte område har de allerede 20-30%

Med all respekt, men der blir ikke bedre av at du og andre synes konsekvent å endre «kurspotensiale» til «kursmål». Ved å endre dette begrepet så bidrar dere til å føre nye, uerfarne investorer vak lyset.
Det kan da ikke bli slik at vi ikke kan diskutere hvilke potensiale et selskap har dersom visse forutsetninger innfris, fordi enkelte ikke evner å skille mellom et «teoretisk» kurspotensiale, beheftet med en rekke forutsetninger, og et kursmål som man i tillegg tidsfastsetter. Det er når denne begrepsforvirringen bringes inn i diskusjonen at den store faren for å villede investorer blir reell.
For når man plutselig begynner å diskutere kursmål så virker det som om selskapet selv har satt kursmålet og at dette skal nås innen urealistisk kort tid.

Men enhver som har vært i dette markedet vet så inderlig vel at fremtiden har såpass mange ukjente faktorer at ingen ting kan fastslås med sikkerhet hva angår potensielle kursmål. Derfor er også analytikere fra meglerhus svært forsiktige med sine kursmål. Et kursmål der delta mellom dagens kurs og analytikernes kursmål blir for stort vil virke useriøst. Følgelig gir de et kursmål som er passelig høyt, selv om de i sine analyser ser et kurspotensiale som kan ligge milevis over det de kommer ut med.

Men poenget mitt er at vi må være bevisst på hvilke begrep vi bruker når vi diskuterer fremtiden til et selskap . Har man begrepenes betydning klart for seg burde ikke en diskusjon verken skape urealistiske forventinger eller euforiske tilstander.

Hva mener du her?

Ser NORNE Securities har kursmål 50kr. (opp fra 48 etter 3Q Rap) Kursmål har eg alltid oppfatta som innen 12 mnd så lenge ein ikkje skriv noe ant.

1 Like

Og det er langt opp dit faktisk😉

Noen synspunkter i forbindelse med markedstilgang for BLCC teknologien.

Siden jeg jobber på et av landets største sykehus, møter jeg daglig eksempler på hva pasienter forventer av sykehuset, i flere forskjellige settinger. Min erfaring er at den gjennomsnittlige pasient fortsatt bare legger seg i sykehusets hender. Ingen krever hverken det ene eller det andre, og de er lite oppdatert på hva som skjer. “Jeg stoler på dere” og “dere veit hva dere gjør” går igjen ofte. Merkelig nok, når man tenker på Internett og all tilgjengelig informasjon, at flere ikke er mer oppdatert. Jeg må bare gå utifra at det er slik i store deler av verden også.

Det betyr at pasienter ikke kommer inn og krever den undersøkelsen eller det utstyret. Det skjer så og si aldri. De har generelt lite peiling på hva som skjer i det hele tatt dessverre. Ting får fort, mye info, mange er aleine om infoen de får og derfor sliter med å holde seg oppdatert, for ikke å snakke om selvstudier rundt sykdommen de har. Dette krever etter min mening unge nok pasienter eller engasjerte pårørende.

Når det gjelder sykehusenes tilbud av utstyr og undersøkelser, så gjelder det i Norge at det ikke bare kjøpes inn nye scoop/annet utstyr bare fordi de virker bedre. Uansett om bedringen er markant. Hindringen her, som mange andre steder: Det koster PENGER! Vi har et scoop og en undersøkelse som fungerer, slik har vi alltid gjort det! Systemer er tunggrodde og byråkratiene er snegler. Så kan man argumentere at de pengene sparer man inn med nytt utstyr på kvalitet, hyppighet av bruk osv. Det hjelper lite. Det er pengene som rår i helsevesenet, også i Norge (ikke tro noe annet!) Det er brutalt.

Poenget her er at vi må passe oss for å tro at den gjennomsnittlige pasienten stormer inn til legen og krever BLCC. De som er oppegående nok/har pårørende og har penger/forsikring i orden, kommer forhåpentligvis til å ordne seg BLCC. Ellers er man i sykehusets/medical senter sin nåde og får den undersøkelsen de har prioritert penger til.

Jeg er selv aksjonær og har nylig økt. Selv om jeg kommer med “negative” meninger, så tror jeg at Photocure er en god investering flere år frem i tid og at Q4 er noe å se frem til.

18 Likes

Mener de ser ikke ut til å ha hensyntatt Surveillance markedet. Og guidingen som kommer om det.

Takker for godt svar Rahl.

Det burde jo vært på et slikt stort kompleks som et sykehus/helsevesen en egen gruppe som står for optimalisering og prioritering av innkjøp av ny teknologi.

Det er der sikkert også men med denne blålys-historien til PHO så må en kunne stille spørsmål om hvor effektivt det hele er??

Godt å lese et “edruelig” innlegg fra en som vet hva han snakker om, for en gangs skyld.
Det du skriver forklarer jo langt på vei hvorfor det går så tregt og krever så store markedsførings kostnader. Jeg kommer nettopp fra det lokale sykehuset der et familiemedlem er innlagt. Det man legger merke til er det store fokuset på innsparinger. Bildet av et system der man bare kan kreve det beste, som enkelte på forumet har forsøkt å tegne, er vanskelig å få øye på i det norske helsevesenet.

Jeg kan jo poengtere at det jeg har skrevet er MIN mening om hvordan det henger sammen, med erfaring fra to store norske sykehus

Veldig bra innlegg!
Det opplagte oppfølgingsspørsmålet er om man oppfører seg anneledes når man er “kunde” i et kommersiellt system, enn når man er borger i et offentlig helsevesen.

Det er forsåvidt grupper som jobber med dette. Hver enkelt avdeling/klinikk/seksjon har budsjetter å forholde seg til. Budsjetter som aldri strekker til dessverre. Når det da gjelder innkjøp av utstyr til en viss sum, så skal det diskuteres opp mot budsjett og alt annet utstyr som trengs. Det meldes gjerne inn ønsker for hva behovet er, så prioriteres det av denne gruppen hva som er mest prekært.

Dette kan ofte føre til at ny innkjøp av viktig utstyr ikke prioriteres fordi pengene det aktuelle året går til noe annet. Neste år igjen gjøres prioriteringen på nytt, da kan fort noe annet ha blitt viktigere, slik at

2 Likes

Takker for avklarende svar Rahl.
Nå forstår jeg litt av totalen.

Der er nok mange alternativer en kan sette opp mot hverandre , noen med dødelig utgang så da blir det kanskje å sette sammen et puslespill hvor flest mulige overlever innenfor budsjettet?

Da drukner kanskje tilfellene hvor en kan spare stor fremtidige utlegg med å investere nå (på bekostning av pasienter som er i faresonen nå…)

Nei , dette må jo være en håpløs affære uten kapital til å investere med for fremtidig avkastning og bedre forhold for pasienten…brannslukking?

Er det lignende forhold i kapitalistiske US?

2 Likes

Det viser også hvor viktig det er med en god permanent refusjon🙂

2 Likes

Greit nok. Kjøper den beskrevne budsjettprosessen.
Men her snakker man jo faktisk om bedre kvalitet på behandlingen til en lavere kostnad? Poliklinisk kontra innleggelse. Dette må jo bli et vesentlig moment under budsjetteringsrundene??

1 Like

Ja, en halv time lokal bedøvelse mot full narkose.

Lover godt dette.
Veldig forbauset over MP Pensjon.
At de har mandat til å drive så «røff» trading med folks pensjonspenger.
Der bør det ryddes kraftig opp.
Men den enes død er den andres…osv
Veldig fornøyd med påfyllet så lavt som det har vært.
Q2 er uansett første «target» for min del. Først da vi vi se «rentes-rente-effekten».
Dvs andregangs overvåkning i tillegg til de nye som kommer til.

1 Like

Takkar for en utførlig utredning fra en som tydeligvis jobber på innsiden av det norske helsevesenet.
Men du tar for deg situasjonen i Norge. Nå jobber ikke jeg i det norske helsevesen, men jeg har vært bruker av det samme helsevesen såpass mye at jeg vet at det til syvende og sist er pengene som rår. Men i hvilke grad pasientene har påvirkning av hvilke behandling de får er også avhengig av hvilke ressursperson man er.
Personlig har jeg meg engen innsats maktet å få tildelt bedre behandling enn det sykehuset i utgangspunktet var villige å gi meg. Men det var først etter at jeg selv påpekte hvilke utstyr jeg var interessert i og argumenterte godt for meg hvorfor jeg møtt få det utstyret og ikke det sykehuset ville tilby meg. Og jeg tror slett ikke jeg er alene om slikt.

Når du hevder at det må være unge pasienter eller pårørende, da leser jeg det som du mener unge slektninger, som utnytter de mulighetene som ligger i Internett, så tør jeg nevne at Internett er nå over 20 år gammelt og at selv 60-70 åringer var reletivt unge da dette ble introdusert i Norge. I dag sitter det hundreåringer og surfer på nettet, utfører sine banktjenester og booker det de trenger på nett. Vi må ikke undervurdere den eldre garde og tro at de er avhengig av 20 åringer for å finne frem på Internett, ei heller hva som kan tilbys av behandlinger.

Som et siste punkt så er jeg tilbøyelig til å tro at der er en viss forskjell på systemet i USA og vårt sosialdemokratiske Norge. USA er et samfunn der reklame har stor påvirkning på de valg amerikanere gjør, et samfunn der advokater står klar så snart du snubler i et bekkalokk. Det gjør at forsikringsselskapene nyter godt av alle, inkludert leger, som har grunn til å frykte et søksmål mot sin person på grunn av den gjerning man utøver.
Ja, det er så galt at skulle du falle om på gaten i New York så må du betrakte deg som heldig om en privatperson tør tilby sin hjelp. For dersom du tilbyr hjelp til en som ligger på gaten og det på koen som helst måte kan mistenkes at din hjelp forverret tilstanden til ham du hjalp, så kan du bli saksøkt.

Det er i dette samfunnet BLCC teknologien gjør sin inntreden. En teknologi som altså gir pasientene en langt større grad av sikkerhet for å få påvist eventuelt utbrudd av blærekreft, samt en langt mer komfortabel undersøkelse.
Det er i et samfunn der sykehusene konkurrerer om pasientene gjennom bruk av reklame. Jeg velger å tro at en sykehusledelsen som ser potensialet til å hente flere pasienter til sitt sykehus gjennom anskaffelse av materiell som gir Code A refusjon ved behandling, dvs en ordninge som sikrer nedbetaling av investeringen, gir sykehuset gode grunner til å anskaffe BLCC teknologien. På samme måte må det være vanskelig for sykehus i nærheten å se at de mister mange pasienter som følge av at de ikke lenger er konkurransedyktig på et felte. Jeg vil jo anta at det var dette som gjorde at etter at John Hopkins sykehus i Washington ansakeffet BLCC teknologi, så gikk 11 sykehus i nærheten til anskaffelse av samme materiell.

Ettersom du jobber innenfor helsevesenet så har du dannet deg sin mening om dette og den er sikkert rett sett fra ditt ståsted. Jeg ser det samme fra pasientsiden og tror man skal være forsiktig med å tro at eldre pasienter ikke bruker, eller kan bruke Internett i hverdagen. For det gjør de mer og mer. Og det vil etterhvert gjøre også norske pasienter mer og mer bevisst på sin sykdom og hva de kan be om når de sitter foran legen. Og jeg vet at enkelte leger føler seg rimelig frustrert over at pasienter har googlet sin sykdom og tror de er sin leges overmann når de kommer til konsultasjon.

Interessant å se at gårsdagens turn around verken var
utløst av shortposisjonen eller påvirket av den. Dvs at shorterne fortsatt sitter med sin posisjon. Så spørs det da hvor lenge de blir sittende. At de fortsatt sitter skyldes trolig at de av ulike grunner mener at kursen skal videre ned. Hvorvidt det skjer vil kun fremtiden vise. Men jeg tror også at dersom kursen skal fortsette opp, så må den understøttes av ny positiv info fra selskapet.

Blir en spennende dag. Men jeg må advare leseren om ikke å kjøpe aksjebaserte på mine euforiske innlegg. Jeg er søkklastet med PHO, men vet trolig ikke hva jeg gjør. ;-))

1 Like

Om det var noen endringer i short i går finner du ut først kl 15.30 i dag…

1 Like