Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Photocure Småprat (PHO)

pho_ol
Investeringer: #<Tag:0x00007ff2975bba58>

Ja, en halv time lokal bedøvelse mot full narkose.

Lover godt dette.
Veldig forbauset over MP Pensjon.
At de har mandat til å drive så «røff» trading med folks pensjonspenger.
Der bør det ryddes kraftig opp.
Men den enes død er den andres…osv
Veldig fornøyd med påfyllet så lavt som det har vært.
Q2 er uansett første «target» for min del. Først da vi vi se «rentes-rente-effekten».
Dvs andregangs overvåkning i tillegg til de nye som kommer til.

Takkar for en utførlig utredning fra en som tydeligvis jobber på innsiden av det norske helsevesenet.
Men du tar for deg situasjonen i Norge. Nå jobber ikke jeg i det norske helsevesen, men jeg har vært bruker av det samme helsevesen såpass mye at jeg vet at det til syvende og sist er pengene som rår. Men i hvilke grad pasientene har påvirkning av hvilke behandling de får er også avhengig av hvilke ressursperson man er.
Personlig har jeg meg engen innsats maktet å få tildelt bedre behandling enn det sykehuset i utgangspunktet var villige å gi meg. Men det var først etter at jeg selv påpekte hvilke utstyr jeg var interessert i og argumenterte godt for meg hvorfor jeg møtt få det utstyret og ikke det sykehuset ville tilby meg. Og jeg tror slett ikke jeg er alene om slikt.

Når du hevder at det må være unge pasienter eller pårørende, da leser jeg det som du mener unge slektninger, som utnytter de mulighetene som ligger i Internett, så tør jeg nevne at Internett er nå over 20 år gammelt og at selv 60-70 åringer var reletivt unge da dette ble introdusert i Norge. I dag sitter det hundreåringer og surfer på nettet, utfører sine banktjenester og booker det de trenger på nett. Vi må ikke undervurdere den eldre garde og tro at de er avhengig av 20 åringer for å finne frem på Internett, ei heller hva som kan tilbys av behandlinger.

Som et siste punkt så er jeg tilbøyelig til å tro at der er en viss forskjell på systemet i USA og vårt sosialdemokratiske Norge. USA er et samfunn der reklame har stor påvirkning på de valg amerikanere gjør, et samfunn der advokater står klar så snart du snubler i et bekkalokk. Det gjør at forsikringsselskapene nyter godt av alle, inkludert leger, som har grunn til å frykte et søksmål mot sin person på grunn av den gjerning man utøver.
Ja, det er så galt at skulle du falle om på gaten i New York så må du betrakte deg som heldig om en privatperson tør tilby sin hjelp. For dersom du tilbyr hjelp til en som ligger på gaten og det på koen som helst måte kan mistenkes at din hjelp forverret tilstanden til ham du hjalp, så kan du bli saksøkt.

Det er i dette samfunnet BLCC teknologien gjør sin inntreden. En teknologi som altså gir pasientene en langt større grad av sikkerhet for å få påvist eventuelt utbrudd av blærekreft, samt en langt mer komfortabel undersøkelse.
Det er i et samfunn der sykehusene konkurrerer om pasientene gjennom bruk av reklame. Jeg velger å tro at en sykehusledelsen som ser potensialet til å hente flere pasienter til sitt sykehus gjennom anskaffelse av materiell som gir Code A refusjon ved behandling, dvs en ordninge som sikrer nedbetaling av investeringen, gir sykehuset gode grunner til å anskaffe BLCC teknologien. På samme måte må det være vanskelig for sykehus i nærheten å se at de mister mange pasienter som følge av at de ikke lenger er konkurransedyktig på et felte. Jeg vil jo anta at det var dette som gjorde at etter at John Hopkins sykehus i Washington ansakeffet BLCC teknologi, så gikk 11 sykehus i nærheten til anskaffelse av samme materiell.

Ettersom du jobber innenfor helsevesenet så har du dannet deg sin mening om dette og den er sikkert rett sett fra ditt ståsted. Jeg ser det samme fra pasientsiden og tror man skal være forsiktig med å tro at eldre pasienter ikke bruker, eller kan bruke Internett i hverdagen. For det gjør de mer og mer. Og det vil etterhvert gjøre også norske pasienter mer og mer bevisst på sin sykdom og hva de kan be om når de sitter foran legen. Og jeg vet at enkelte leger føler seg rimelig frustrert over at pasienter har googlet sin sykdom og tror de er sin leges overmann når de kommer til konsultasjon.

Interessant å se at gårsdagens turn around verken var
utløst av shortposisjonen eller påvirket av den. Dvs at shorterne fortsatt sitter med sin posisjon. Så spørs det da hvor lenge de blir sittende. At de fortsatt sitter skyldes trolig at de av ulike grunner mener at kursen skal videre ned. Hvorvidt det skjer vil kun fremtiden vise. Men jeg tror også at dersom kursen skal fortsette opp, så må den understøttes av ny positiv info fra selskapet.

Blir en spennende dag. Men jeg må advare leseren om ikke å kjøpe aksjebaserte på mine euforiske innlegg. Jeg er søkklastet med PHO, men vet trolig ikke hva jeg gjør. ;-))

Om det var noen endringer i short i går finner du ut først kl 15.30 i dag…

OK. Ville jo være lott merkelig om inndekning av shorten/deler av shorten ikke var del av gårsdagens rebound. For hvis ikke, kan de ha mistet en god mulighet til å gjøre en kule på shorten.

Heldigvis ikke mitt problem. Er forøvrig ikke overrasket over at markedsaktørene endelig synes at PHo var blitt for billig. Kr 63,- var trolig for høyt, men da er også kr33,- for lavt. Så får vi se hvor kursen legger seg frem mot Q4 presentasjonen. Men jeg tror man skal være klar over at det ikke er skrevet i Stein at en oppdatert guiding ikke kommer før Q4 presentasjonen. For det ble vel sagt at den vil senest komme på Q4. Er redd for at enkelte her har misforstått.
Når det er sagt så er det ikke noen automatikk i at en oppdatert guiding vil bli en hallelujaopplevelse. Det kan like godt bli en gedigen skuffelse. Så her må man holde hodet kaldt og tenke seg godt om hva man skal gjøre.

" Og jeg vet at enkelte leger føler seg rimelig frustrert over at pasienter har googlet sin sykdom og tror de er sin leges overmann når de kommer til konsultasjon."

Det er jo naturlig å betrakte dette som teamwork, der legen er autoriteten som kan legge føringer, mens pasienten er den som både kjenner symptomene fra innsiden, og har ubegrenset tid til å google akkurat det som er relevant for hans tilstand. Jeg stiller gjerne opp med et A4 ark både med symptombeskrivelse og egen diagnose. Min lege stod helt fast på våren da jeg hadde symptomer som i verste fall kunne være hjernekreft. Etter mye googling kom jeg selv frem til diagnosen Primary Cough Headache, som er svært sjelden, og som jeg fant ut at jeg hadde i sin aller mildeste form (fullstendig uskyldig og ingen plage), og legen var takknemlig for min innsats som vanlig.

Ikke uenig i at man i den idelle verden ville se det som et teamwork og at legene burde være takknemlig for den innsatsen pasienten selv gjør.
Men det er ikke noen stor hemmelighet at en del leger opptrer rimelig arrogante og ikke er blitt leger fordi de passer til legeyrket, men fordi de kom ut av videregående med så strålende karakterer at familien og andre i deres omgangskrets vil hevde at det ville være bortkastet dersom man ikke brukte muligheten til å bli lege. Lege er fortsatt et statusyrke i Norge. Derfor ender vi opp med en del leger som aldri burde blitt det.
Og jeg tror nok at det er denne typen leger som skal ha seg frabedt at du som pasient kommer med innspill og på den måten viser at du som legmann faktisk kan komme ned innspill som viser seg avgjørende for rett diagnose og rett behandling.

Husk at leder er den eneste yrkesgruppen som bokstavlig talt kan gravlegge sine feil.

Einarsson burde kanskje vært tipset?
Dette er vel høyaktuelt stoff som han kunne brakt videre.

Fremtiden vil vel begrave legens måte å arbeide på , kanskje en utdøende art?

Vi kobles vel opp mot noen sensorer eller kanskje en blir scannet på vei til butikken og så har vi vel en app som sender en SMS om at en har flatlus og må oppsøke lege :nerd_face:

Merkelig dag i dag.
Er i godt humør men forstår ikke hvorfor?

Forøvrig eier av PCIB og TRVX aksjer.

Lykke til

PHO er kjennt for å levere skuffelser. Så derfor er det liten grunn til å bygge forventninger om at de guider FØR Q4.

Spiller ingen rolle om de melder mer, no gir eg blaffen i hele aksjen. Den går når den går.

Jeg mener også at uttalelsen om guiding refererte til presentasjon av årsresultatene, ikke Q4. Kan med andre ord dra på seg enda lengre.

Her kan jeg utdype litt. Med unge nok pasienter mener jeg at den aktuelle pasienten som har fått blærekreft må være under en viss alder, ikke at pasienten er en ungdom. Både fordi eldre pasienter er dårligere til å bruke Internett generelt, det er ikke noe å diskutere engang, (selv om det finnes 100-åringer som surfer), men også fordi de ofte har dårligere helse. Dårligere helse generelt pga alder, dårligere helse pga sykdommen eller pga bruk av medisiner (eldre er mer medisinert enn unge). Eldre har også nedsatt hjernekapasitet/virksomhet. Det er mange grunner til at eldre syke ikke klarer/orker å gjøre den jobben selv. Her kommer engasjerte pårørende inn.

Som alltid finnes det unntak, men generelt er eldre svært mye dårligere til å sette seg inn i egen sykdom enn yngre mennesker.

Hele poenget her er et forsøk på en reality check. Etter min mening kan dette ta lenger tid enn flere her inne håper på.

Vi må heller ikke glemme at 9 av 10 med blærekreft er over 55 år, og gjennomsnittsalder på diagnosetidspunkt er 73 år. Eksempel er fra USA.

Det selvfølgelig forskjeller mellom norsk og amerikansk helsevesen, og jeg har trua. Glad jeg plukka en slump på 33,5 i går, for å si det sånn :sunglasses:

Den største fordelen vil være flexi scop med lokal bedøvelse.

Det spares da penger og det vil ha mye og si.

85 scopes på cysview idag. mente jeg så 86 her om dagen? noen som kan bekrefte?

Mener det var oppe i 87 for ca en uke siden

Jeg ser 86🤔

får opp kun 85. men så teller jeg de ikke manuelt, men bruker “inspect element” i nettleseren:

<div class=. .....regner med dere har mer kontroll:)

blir bare krøll med å kopiere inn teksten…

Jeg trykker usa på location, og søker etter “miles” på “finn på side” på mobil nettleseren min🙂