Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Det er ikke alle som har mulighet for å nistirre på skjermen hele tiden, og da er auto SL veldig fin å ha. Men jeg er enig i at denne bør plasseres på en hensynsfull måte, da man kan bli “lurt” ut av bot’er fordi man f.eks setter den på et rundt tall eller et eksakt støttenivå.

Angående astronomiske kursmål. Dette gjelder jo sånn sett alle biotek. Man kan velge å bare sitte utenfor, og hoppe inn når det smeller. Gitt at smellet ikke bare er løskrutt og falske forhåpninger.

Jeg liker ikke å sammenlikne med andre aksjer i samme bransje, men det er ingen tvil om at Photocure lider kursmessig av en lang ørkenvandring. En del tenker sikkert at nok får være nok etter ~100% avkastning og det har tynget kursen mye i det siste.

1 Like

Kursmål… ja si det.

Men hva ville et selskap vært vurdert til om de var klar til og gå inn i et 15 milliarders marked med det beste produktet og 21,5 millioner aksjer ?
Noen som har noen tanker rundt det ?

Jeg overlater til andre å snakke om kursmål. Kurspotensialet derimot kan man gjerne diskutere. Og uansett hvilke kalkulator eller reknemåte du benytter så er det umulig å komme til et kurspotensiale på kr 50,- i Den posisjonen PHO befinner seg. Med kun 21,5 mill aksjer å dele verdiene på så er det svært lite av 15 milliarders marked selskapet skal klare å ta.
Så må vi ikke glemme at PHO er slett ikke alene om å erobre dette markedet. Ser vi realistisk på dette så erobres dette markedet i tospann med ingen ringere enn Storz. Et selskap med 70 års erfaring i det amerikanske helsemarkedet. Den faktoren kan og må ikke utelukkes.

BLCC teknologien er den suverent beste teknologien i et av USA’s, for ikke å si det globale, største kraftmarkedet. Her er FDA godkjennelse på plass og Medicare sin refusjonsordning. Innen et par uker kommer det trolig en enda bedre refusjonsordning på plass fra 2019.

Risikoen er minimalisert og vi snakker om et gigantisk marked. Hausing! Nei, men jeg innrømmer at dess mer jeg leser om PHO og dess flere artikler som understøtter det synet jeg har fått, dess mer euforisk blir jeg over det faktum å sitte som aksjonær i PHO. Og det kal bli veldig artig å se tilbake på denne perioden når vi skriver oktober 2029. Veldig artig! Kan nesten ikke vente.

Det er utrolig småfrekt slik shorterne opererer, de fortsetter å presse på og selger ned med 18 aksjer fra 50.10 til 19.90 som igjen lurer frem flere selgere som nok blir kjøpt for å dekke inn shorten som de nok snart innser er satt i feil aksje.

En slik artikkel som den i E24 idag, kaster et godt lys på situasjonen slik den er og dementerer den famøse artikkelen på HO av STIAN JACOBSEN som tydeligvis ikke vil beklage innholdet i det hele tatt samme hvor mye feil det er i den.
Hadde det bare vært tatt med noe om størrelsen på markedet kontra PHO’s markedsverdi, så ville den hatt mye større verdi iblant leserne til E24

1 Like

I dag er det nok flere enn shorterne som er på salgssiden. Og nedturen forsterkes trolig som følge av den generelle korreksjonen i markedet.
Men jeg utelukker ikke at shorterne også i dag er på banen for å hjelpe til med å presse kursen så langt ned som de evner.
Vel, personlig velger jeg å sitte gjennom denne korreksjonen. Det gjør jeg fordi de stadig kommer signaler fra USA som beviser at BLCC teknologien vinner terreng. Og da er det kun spørsmål om tid før dette slår ut på bunnlinjen og i den generelle interessen for PHO.

Men jeg skjønner dem som vurderer å ta seg en luftetur på gangen i håp om å komme inn igjen på en billigere kurs. Ser jo heller ikke bort fra at det kan vise seg å være smartere enn å sitte gjennom slik jeg velger å gjøre.

1 Like

Noen slukte nettopp 21000 aksjer. Så store enkelthandler (> 20000) har bare vært utført 9 ganger siden Q2, og kun 2 av disse har vært kjøperinitiert.

Short som er i ferd med å kjøpes tilbake, eller bare økt interresse?

Hva skal man si. Når en såpass potent aksje som PHO er hamret så ettertrykkelig ned de siste ukene, så blir jeg ikke synderlig overrasket over at det er noen som sitter på gjerdet med kjennskap til selskapets potensiale og det som nå skjer i USA, som finner tiden inne til å skaffe segn en pen liten aksjepost i noe som på noen års sikt kan vise seg til å bli tidenes pengemaskin på OSE. Det er jo bare å ta frem kalkulatoren og begynne å legge inn tall så er det utrolig og nesten skremmende hvilke tall man får servert i fleisen. (PS. Jeg anbefaler å benytte vannavkjølt kalkulator for å unngå varmgang!!)

Jeg antar at det vil bli flere slike poster som vil bli kjøpt på disse nivåene.

Og nedturen synes å fortsette. Da er det like greit å bli fugletitter de nærmeste dagene. ;-))

De flyr sørover de å…

1 Like

Som PHO aksjonærer er vi inne i spennende, og ikke minst, oppløftende tider. Aksjekursen har nok ikke utviklet seg slik de siste to månedene at man skulle tro det var tilfelle. Faktisk så er det da også skribenter og aksjonærer som uttrykker tvil til om PHO vil levere varene på Q3 18. Enkelte har da sågar begynt å lure på hva som vil skje dersom PHO skulle tryne slik PCIB har gjort.

Vel, jeg undrer på hvilke faktorer som har utviklet seg slik de siste månedene som skulle tilsi at PHO skal tryne på Q3. Joda, det har vært stille fra selskapet, ingen meldinger om utviklingen i Australia, New Zealand eller Canada, ingen melding om nye refusjonsordninger, ingen meldinger om tiltredelse av ny CEO og i tille en aksjekurs som har falt fra kr 63,50 til under kr 50. Slikt kan jo være mer deprimerende enn regnbyen i Bergen som nå har vart fra 1 sep. Ikke rart mannen begynte å lure da han her om dagen møtte på en tjuagutt i et bergenssmau og fikk følgende svar da han spurte gutten om det alltid regner slik her i Bergen; “vet’kje, eg e bare fem år gammel!”

Men til dere som sliter med papirtap, eller som av andre grunner har fått tvilen i dere, løft hodet og forsøk å se hva det er som skjer, og ikke minst har skjedd etter fase 3 studien leverte fantastiske resultater i 2017. Ledelsen er skiftet ut, styreformann fremholder i juni at selskapet opplever akselererende vekst i det amerikanske markedet, leder for US management leverer en fremoverlent statusrapport på Q2 18, det formelig hagler med artikler i fagtidsskrifter og media om hvor fantastisk BLCC teknologien er, den anbefales av fremtredende urologer og av over 90% av pasientene som er blitt undersøkt med BLCC!

Denne entusiasmen rundt BLCC ser vi nå materialiserer seg i en voldsom ekspansjon av PHO sin organisasjon i USA, men også i Norge. Dette gjøres neppe just for the fun of it. Dette gjøres ganske så sikkert på grunn av økende etterspørsel etter BLCC teknologien i USA. Og med økende antall scvope og økende brukerfrekvens på hvert scope, så øker trøkket etter Cysview fra PHO.

Ærlig talt folkens, ja aksjekursen skulle jeg gjerne sett bevege seg nordover og med et langt raskere tempo. Men akkurat nå bryr jeg meg fint lite om markedets prising av PHO. For ut fra hva jeg ser skje rundt BLCC teknologien i USA, så er jeg personlig hellig overbevist om at salget av Cysview er i ferd med å ta fullstendig av. Og når dette salget etterhvert avleirer seg på bunnlinjen, så vil også markedet så småningom måtte ta inn over seg at PHO opplever et gjennombrudd i det amerikanske markedet.

Dersom markedsaktørene etter en slik erkjennelse tar frem kalkulatoren og regner litt på caset PHO, så vil de se det flere av oss har sett i måneder allerede, PHO er kraftig underpriset og har et vannvittig potensiale. Fra det punkt til en real reprising av PHO, kan veien være kort.

Derfor er jeg personlig fullstendig avslappet med den siste tids kursutvikling. Selv en real korreksjon i aksjemarkedet vil ikke endre de fundamentale forhold rundt PHO. Ja, kursen vil bli påvirket av ytre forhold, men når stormkastene har gitt seg vil det fundamentale rundt PHO likevel være det som er styrende for hvor kursen etablerer seg. Og det tror jeg ikke på dagens nivå, men betydelig høyere.

2019 forventer jeg vil bli et fantastisk år for PHO og dets aksjonærer!

PS. Etter denne euforiske talen, vil jeg likevel understreke at enhver investering i aksjemarkedet er forbundet med risiko. Det er ikke gitt oss mennesker å se inn i fremtiden og det er et ubestridelig faktum at vi lever i urolige tider. Derfor skal man aldri investere over evne i aksjemarkedet, men kun det man kan leve med å tape. Dette gjelder alltid, uansett hvor sikkert et case fremstår.
Sist men ikke minst, det er du og du alene som er ansvarlig for hvordan du forvalter din økonomi. Aldri glem det!

Jeg er 100% investert i PHO og mine meninger er således subjektive i annen potens. ;-)) Søk en objektiv holdning før du tar en avgjørelse.

2 Likes

Ikke helt enig i det. Bruker man dagens guiding havner man fort rundt der…

1 Like

Londonmannen:

Kanskje om du begynte å gjøre jobben med å ta med kildehenvisninger og konkret statistikk i innleggene dine, så blir det mer verdi og ikke bare haussing?

1 Like

Statistikken får vi snart. Guidingen på overvåkning vil bli avgjørende for kursen fremover.

Såvidt jeg vet er det ikke noe av det jeg fremholder som ikke allerede er vel dokumentert. Eller mener du at ethvert innlegg ,an poster så må alt som skrives dokumenteres? Fase 3 resultatene er dokumentert opptil flere ganger, det samme er styreformannen sine uttalelser, eller Bellete sin presentasjon på Q2 og følger man en smule med på hva som skrives om BLCC teknologien så vet man allerede at de formelig hagler med positiv omtale indikeres artikler i fagblader og media forøvrig.

Dette er info jeg anser som kjent for dem som følger med og det burde være unødvendig å dokumentere info som allerede burde være kjent i markedet. Og jeg har da ikke kastet frem noe som ikke allerede er kjent. Eller?

2 Likes

Kjapt spørsmål:
Hvem er det som selger selve blålys-cystoskopet? Trodde at photocure solgte både dette og den fotosensitive væsken, men etter å kikket på nettsidene deres så ser det ut som det kun er væsken de selger.

karl storz selger scopene, photocure står for væsken:) I Usa selger Photocure væsken selv, mens Ipsen selger den for Photocure i Europa( unntatt norden)

2 Likes

https://www.karlstorz.com/ar/en/karl-storz-installs-advanced-blue-light-cystoscopy-system-at-naval-medical-center-san-diego.htm

Edit: Ser at @tekdude slo meg med noen sekunder, men lar lenken ligge til offentlig beskuelse! :smiley:

2 Likes

det var jevnt @Wannatri…godt å vite at det ikke er bare jeg som henger her i disse tider;)

En ny dag er i emning. Det er nå under to uker til presentasjon av Q3. Kursutviklingen den siste tiden har vært preget av den økende usikkerhet i de globale markedene, samt at det begynner å bli en tid siden markedet ble oppdatert av selskapet. I slike perioder får spekulasjonen utvikle seg fritt og uten at selskapet kommer med oppdatert og korrigerende informasjon. Det grelleste eksemplet i så måte er utspillet fra den såkalte investeringsøkonomen som tydeligvis ikke har satt seg inn i caset og som fremstilte PHO som om PHo fortsatt måtte gjennomføre og lykkes med en fase3 studie før man kunne si noe fra eller til hvorvidt selskapet ville lykkes.

Det er når ,an leser slikt møl, presentert på fremsiden av nyheter på Hegnar Online, man skjønner at fake news ikke bare er noe Trump sliter med. Samtidig forteller den historien mye om hvor lite kritisk journalistene og redaksjonen i Hegnar Online de facto er. Og det må jeg ærlig innrømme skremmer meg. Greit nok, farmasi er et segment Hegnar, både personlig og journalistene han omgir seg med, ikke kan en dritt om. Det har de ettertrykkelig bekreftet gjennom å eksponere egen inkompetanse.

Men når når man vet at det som skrives/publiseres på HO faktisk brukes av investorer, som en sikker informasjonskilde, for de investeringer man kan gjøre, da sier det seg selv at Hegnar har et ansvar for at den type møl som ble presentert vedrørende PHO ikke burde slippe gjennom. Menndet gjør det tydeligvis. Så mitt råd er at man tar det som skrives på HO av Hegnar og hans redaksjon for en klype salt og slett ikke bruker informasjonen til beslutninger i aksjemarkedet, uten at man først får bekreftet de fra sikre kilder.

Det er også skremmende at når ledelsen i PHO tar saken opp med Hegnar, så skjer det null niks og ingen ting. Arroganse har tydeligvis aldri vært en mangelvare i den redaksjonen.

Vel, i går sluttet USA kraftig ppp igjen. Og saueflokken på OSE vil ganske sikkert følge etter. Følgelig kan fredag bli en hyggelig dag for aksjonærene på OSE, inkludert PHO.
Kanskje spesielt aksjonærene i PHO. For her drypper det stadig vekk inn informasjon som ivrige bidragsytere finner i diverse kilder i USA om hvor godt BLCC teknologien blir tatt imot på sykehus, kreftklinikker og hos pasienter. Jeg finner det vanskelig å tro at en slik overstrømmende mottagelse ikke også vil gi seg utslag på tallene til PHO som presenteres om knappe to uker.

Og når man da ser på hvordan markedet, godt hjulpet av shorterne, har presset kursen ned med 20-25% siden toppen i begynnelsen av september, så er der en betydelig oppside i det korte bildet. Jeg tror at noe av det gapet vil bli tettet igjen i løpet av de kommende to halvannen uke, eller totalt 9 handelsdagene som er igjen før tallene presenteres. Og ingen bør bli overrasket om oppturen i USA i går kan være dytten som setter igang den prosessen. I så tilfelle kan det bli dyrt å vente til mandag før man posisjonerer seg.

Det sagt, så er ikke en dags oppgang i USA et bevis på at uroen i de globale markedene over. Det vil ganske sikkert kunne svinge mye i tiden som kommer. Men da er det befriende å tenke på at salget av Cysview til sykehus og kreftklinikker ikke vil bli påvirket av uroen i verdens finansmarkeder. For blærekreften er uavhengig av hva som skjer på børsene og pasienter må undersøkes og følges opp like mye i nedgangstider som i oppgangstider.

Ha en flott børsdag og god helg når den kommer!

1 Like