Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

“man skjønner at fake news ikke bare er noe Trump sliter med.”

Jeg mener å ha lest en beklagelse fra journalisten? At vedkommende “investeringsøkonom” uttalte seg på sviktende grunnlag må jo være direkte pinlig for vedkommende.
Forøvrig sliter vel verden med Trump’s fake news, og ikke omvendt.

1 Like

På samme måte sliter det norske investormiljørt med fake news fra Hegnar. Hvor mye annet av det som Hegnar publiserer er like unøyaktig PG feil som artikkelen om PHO? Vanskelig å si, men når redaksjonen i Hegnar ikke tar seg bryet med å rette opp åpenbare feil i den aktuelle artikkelen er det all grunn til å stille seg særdeles kritisk til artikler om saker man ikke er like godt inne i. Og da mener jeg Hegnar mister mye av sin betydning i det norske investormarkedet.

Liten økning av short igjen, fra 179.342 aksjer til 195.888, totalt 0,90% av aksjene

1 Like

Hva skal en si…

Skal bli moro når den må kjøpes inn igjen…

1 Like

endelig er bankID på plass igjen. tid for litt shopping:)

1 Like

jaja, håper axa innfrir og shortcover tirsdag neste uke, da er det overflytting med resten, håper shorten skal ut med litt da å :wink:

Hvis Marshall Wace fortsetter i samme stil, bør shorten være ytterligere økt på listen i morgen. De har økt hver mandag og torsdag i det siste. Utrolig sterkt hvis det stemmer og kursen fortsatt går opp.

Noen lempet ut 18700 helt på slutten i dag, og senket kun kursen med 75 øre :slight_smile:

Kikket litt på tallene vi skal sammenligne oss mot. Q3-17.

US
Der hadde vi salg på 11.3 mill.
Ser vi på Q2-18 hadde vi allerede der 16.1 mill.

Dvs at har vi har null vekst fra Q2 til Q3 (16.1 mill) vil vi allikevel få en økning Q317 til Q318 på 42.4%.

Vi får jo selvsagt håpe på vekst fra Q2 til Q3. Hvis jeg skal være veldig nøktern og si 17 mill i Q3, vil vi oppnå en vekst på 50.4%.
Dette er uansett såpass stor vekst at det ikke går upåaktet hen.
På 18 mill vil det bli 59.3%.
19 mill gir 68.1%.

Med ny guiding på toppen kan jeg ikke skjønne hvordan dette ikke skal bli meget bra.

Har noen et forhåndstips på hva salget vil bli i US?

2 Likes

Tror det er mer fornuftig å vurdere økning i salg fra Q2 18 i stedet for fra Q3 17. For mye har skjedd siden 2017.

Økning var fra 12,7 i Q1 til 16,1 i Q2, og tipper dette fortsetter til å ende på rundt 20 for Q3.

Ellers håper jeg at de ikke har tatt fullstendig av på kostnadssiden, og at de klarer å levere et lite overskudd for Q3 isolert. Hvis de i tillegg klarer å oppnå positivt for Q4 tipper jeg interessen blant andre investorer skyter fart.

1 Like

Minst 21 fra US i Q3. Noe ant vil skuffe meg.

Og salge fra Ibsen ikkje skuffer igjen. :face_with_raised_eyebrow:

Gleder vi oss til Q3 presentasjonen og hvorfor gjør vi det?

Jo vi gleder oss til å igjen få høre en statusrapport fra Bellete, som er head of PH US management. Dersom du ikke har fått med deg hans statuspresentasjon på Q2 så anbefaler jeg deg å lytte inn på den.

I tillegg er jeg rimelig overbevist om at ny CEO, Daniel Schneider vil adressere forsamlingen og trolig gi oss hans visjon om fremtiden til PHO.

Men grunnlaget for at vi gleder oss til å høre disse to herrene 8 nov ligger jo primært i den positive omtale BLCC teknologien får i diverse artikler i media, både fra urologer som benytter BLCC teknologien i diagnostisering av blærekreft, men også fra pasienter som er blitt undersøkt med BLCC teknologien. Det som kommer frem i åpne kilder, tyder på at BLCC teknologien er mottatt med åpne armer og at den brer om seg i det amerikanske markedet med et akselererende tempo.

Vi vet jo at antall scope økte med totalt 9 i Q1 “During the first quarter, Photocure experienced all time high increases in permanent blue light cystoscopes (BLCs), with 9 installations bringing the total to 113 at the end of the quarter.”

Og så får vi en ny rekord i Q2: “During the second quarter, Photocure experienced all time high increases in permanent blue light cystoscopes (BLCs), with 17 installations bringing the total to 130 at the end of the quarter.”

Det er også verdt å merke seg at ledelsen skrev følgende i Q2 rapporten:

“The company reiterates the positive outlook for the U.S. market with the reimbursement of Blue Light Cystoscopy (BLC™) with Cysview, FDA approval of label expansion for Cysview and the launch of Cysview in combination with flexible cystoscopes in the surveillance of bladder cancer patients.”

Basert på dette synes jeg det er all grunn til å glede seg til Q3 presentasjonen. Ikke umulig at vi får en ny rekord på antall utplasserte scope i Q3, selv om det har vært avviklet sommerferie i løpet av det kvartalet.

Eller er det noen som tro at ledelsen skriver noe slikt uten at de har grunn for det? Eller tror man at de positive omtalene av BLCC er fake news? Eller er det slik at man ikke tror på de vitenskapelige resultatene fra fase 3 studien?

Jeg må ærlig talt si at dersom man tar seg tid til å studere de fakta som er blitt kjent gjennom Q2 presentasjonen, fase 3 studien, FDA sin godkjennelse av flexis scope og medicare som positive tilnærming til refusjonsordninger, så kan jeg vanskelig forestille meg at Bellete sin fremoverlente presentasjon på Q2 er basert på noe annet enn en genuint positiv opplevelse av hva som skjer i selskapet mhp ekspansjon av BLCC teknologien i USA.

Derfor gleder jeg meg storlig til Q3 presentasjonen!

:+1:2

2 Likes

Selv om det ser bra ut YTD så vil det ikke være bra Q for Q. Dvs, at salget stopper opp?

Ikkje at salge stopper opp men at vi ikkje har eksponentiell salgs vekst. Vi må ha eksponentiell vekst!

Ja, enig - ellers viser det jo bare at salget har flatet ut / nådd peak.

Nocturne
I løpet av Q2 18 ble det utplassert 17 nye scope, hvorav 2 var flexiscope. Selv om scopene i seg selv ikke øker inntektene til PGO så vil jeg bli storlig overrasket om ikke man har fått opp brukerfrekvensen på såvel de 9 som ble utplassert i Q1 18 som de 17 som kom i tillegg i Q2. På toppen av dette kommer bruk av ytterligere scope som er kommet til i løpet av Q3.

Derfor vil jeg tro at tallene for Q3 kan bli langt hyggeligere enn noen av oss aner.

Burde da selskapet kommet med en positiv profitwarning? Nei, de har jo allerede i Q2 rapporten advart oss om at de ser veksten å fortsette inn i Q3. Så et betydelig bedre Q3 bør egentlig ikke overraske noen.

“The company reiterates the positive outlook for the U.S. market with the reimbursement of Blue Light Cystoscopy (BLC™) with Cysview, FDA approval of label expansion for Cysview and the launch of Cysview in combination with flexible cystoscopes in the surveillance of bladder cancer patients.”

Du kjenner det fundamentale bedre enn meg og jeg skal ikke si du tar feil her - jeg bare merker meg at forventningene er veldig høye, i et marked som er veldig volatilt, og at det ikke skal veldig mye til for å “skuffe” markedet. Håper for deres del de klarer å vise til vekst, ellers tror jeg det fort kan bli sell on news event som vi desverre har sett så mange ganger før i disse aksjene :wink:

Hunter Hall har et vedtak om å selge seg ut (ca 269k aksjer igjen). De roet salget nokså rett etter oppgangen stoppet og jeg vet ikke hva strategien er videre. På den andre siden skal Marshall Wace på et tidspunkt handle tilbake ~200k aksjer.

Om Photocure skulle gi indikasjoner på overskudd i både Q3 og Q4 tenker jeg at det uansett blir fart på sakene. En norsk biotek som faktisk tjener penger, og hvor salget er relativt upåvirket av generelle markedssvingninger. I tillegg skjer den største økningen av salget i et marked de har sinnsyke marginer.

Selskapet har for lenge siden (2017?) guidet en omsetning i US på ca 50 mill i kvartalet i snitt i 2020. Før man maser om en ny guding fra selskapet bør selskapet vise at er istand til å levere på eksisterende guiding.

Det er denne guidingen som ligger til grunn for analyser som priser selskapet på 40-tallet

3 Likes

Ja, helt klart. Men husk at den guidingen kun gjelder operasjon og ikke overvåkning.

Zappa
Ikke uenig.