Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Aldir noengang hatt mer PHO, så nå er iallfall jeg rigget til oppgang. Nu kjør vi!

2 Likes

Plukker opp mer hver gang vi dupper ned på 33-tallet. Har heller aldri hatt mer Pho enn nå :slight_smile:

2 Likes

På disse nivåene er det bare å plukke det økonomien tillater. Tror ikke nedsiden i PHO kan være stor fra dette nivået. Samtidig så vet vi at antall scope foresetter å øke. Og je, brukerfrekvensen er foreløbig for lav, alt for lav. Men ingen tror vel at amerikanske sykehus anskaffer medisinsk utstyr på innfallsmetoden og at dyrt utstyr blir kjøpt inn for å stå å støve ned i en krok? Nei, det tror jeg nok vi kan være rimelig sikre på at de ikke gjør.

Og da burde det være lett med en smule logisk sant å forutse at inntjeningen til PHO kommer til å stige brutalt utover i 2019 ettersom flere og flere scope utplasseres og brukerfrekvensen kommer til å ta seg betydelig opp ettersom personellet blir opplært og fortrolig med ny BLCC teknologi.

Helt greit at kursen blir liggende nede på dette nivået til vi tipper inn i 2019. Det gir meg en formueskatt jeg kan leve med. Ingen ting er så galt at det ikke er godt for noe.:money_mouth_face::grinning:

1 Like

Folk som aldri går tom for investeringskapital imponerer meg. Men skatt vil de ikke betale.

I den grad man har tilpasset sitt forbruk slik at man hver måned har et overskudd på lønna, når alle utgifter er dekket, så vil man ha kontinuerlig tilførsel av investeringskapital.Forutsatt at man jobber og har en inntekt.
I den grad man har et forbruk som spiser opp all inntekt og gjerne mere til, så stiller selvfølgelig situasjonen seg en smule annerledes. Men dette er jo mer eller mindre opp til hver enkelt hvordan man innretter sin økonomi. Selv har jeg altså innordnet meg slik at jeg hele tiden har overskudd som enten kan pløyes inn på sparekonto, i aksjemarkedet eller til nedbetaling av huslån.

Og hva angår skatt, så betaler vi mer enn nok så lenge regjeringen kan pøse milliarder ut til diverse mer eller mindre fornuftige tiltak utenfor landets grenser. Landet besitter i tillegg et fond på over 8000 mrd så jeg tror ikke Norge sliter rent økonomisk.

Så enkelt er det.

1 Like

Betal din skatt med glede.

Bedre med gevinst og formueskatt enn tap :wink:

2 Likes

Ser ut som bølgedalen er passert.

Det er tross alt ikke mange børsdager til refusjon på overvåkning slår inn.

Ser litt på presentasjonen fra NY forrige uke.

På side 16 står det:

OUTLOOK
• Short and medium term growth to come mostly from the US market Growth drivers:
–Expansion of the US commercial team opening up new territories and gaining key accounts
Inclusion in the key clinical guidelines in the US (AUA, NCCN)
–Permanent and favorable reimbursement
–Increase installed base of BLC in collaboration with Karl Storz, both rigid and flex
–Penetration of the surveillance market with the largest untapped patient base

• Reiterate strong outlook for significant U.S. revenue growth
–The company will update the market on the US 2020 revenue outlook at latest when releasing full year 2018 results

Forventer de oppdatering på AUA guidelines snart? Med inkludering av BLC til surveillance?

Eller er det bare at inkluderingen i aua guidelines fra 2016 for TURBT skal fortsette å bidra til økt vekst?

https://peoplebeatingcancer.org/enhanced-cystoscopy-for-early-bladder-cancer/

Imagine that you are a newly diagnosed bladder cancer patient. You are trying to figure out if you should get a second opinion. Further, you want to make sure that your original diagnosis was accurate aka they doctor identified all possible bladder cancer tumors. Think- what did your doctor use for the cystoscopy?

If your urologist didn’t add blue light cytoscopy to the analysis of your bladder then he/she might have missed spots that may relapse in the coming months or years. Combining both BLC and WLC catches more possible cancer.

4 Likes
3 Likes

Karakteristika som smallcap, høyvolatil og stort fall fra årstopp, gjør aksjen til en potensiell nyttårsrakett. Aksjen er positiv på innsidehandler etter kjøp fra styreleder Jan H. Egberts og to andre innsidere i løpet av november. Det indikerer at aksjen nå er fundamentalt billig.

Da har man enten fryktelig god lønn eller så blir det lite å “pløye” inn i aksjekjøp.
Når man ser på handelsloggen så ser det ut for at det er mest i den siste kategorien.

Ser unektelig bra ut nå.

Salget av Hyperthermia vil også starte i Q1. Vil nok ikke være allverden i starten, men et fint tilskudd.

Blir også spennende å se om de nordiske landene har/hadde samme innkjøpsstrategi som i Q4-17. I så fall kan Q4 bli riktig bra hvis vi ser 20 mill fra US.

Greit volum i dag - er det shortinndekningen som har startet? Hold på hatten!

Hvor mye man pløyer inn må jo nødvendigvis være opp til den enkeltes økonomi. Og det som er mye for deg kan være lite for meg, men kapitalen som pløyes inn vil stige eller falle med nøyaktig de samme prosentene, såfremt kapitalen er investert i samme aksje.

Poenget med å være i aksjemarkedet er jo å oppnå en bedre avkastning enn det man kan få ved å ha pengene i banken. Og det kan du oppnå, enten duger en liten eller stor investor. Og man må nødvendigvis ikke satse store summer på børsen for å oppnå høy avkastning, og jeg kan forsikre deg om at det er mulig å gjøre der svært godt, også målt i kroner, selv om inntekten din ikke er i millionklassen.
For et års tid siden leste jeg om en pensjonist på Varaldsøy sør for Bergen. Han hadde begynt i det små og satt nå med verdier for nær 30 millioner kroner. Han er vel bevis godt nok for at det er mulig selv om det man har igjen etter at alle regninger er betalt ikke er de store beløpene.

Så ikke gi opp. Det er muligheter for deg også:money_mouth_face::joy:

1 Like

Poenget mitt var at det er ikke “Så enkelt” å bli aksjemillionær. Sitter man i feil aksje blir man definitivt ikke millionær. Bonden på Varaldsøy var nok mer heldig enn dyktig da han valgte fond.
Han har opplevd en tidsepoke der veksten har vært stor. Han har ikke satset på enkeltaksjer, men fordelt risiko på en sammensatt portefølje som har vært dyktig(?) forvaltet.
De fleste av oss kjenner jo utviklingen til f.eks. Skagen Fondene i årene rundt tusenårsskiftet. Årlig avkastning på 20% var så og si “bankers”.
Nå på slutten av 2018 er Skagen KonTiki -12%, Skagen Vekst -6,8% og Skagen Global -0.13% pr. 12 mnd.
Da blir selv en høyrentekonto med fattige 1,5% ganske attraktivt.
Vi som sitter i PHO kan jo se langt etter en avkastning på 1,5%,litt avhengig av når vi gikk inn.
Avkastning ifjor var -35%. Siste måned -29% og siden nyttår; +30%.
Jeg har sittet flere år og synes situasjonen er mer enn trist i forhold til bankrente.

Jeg skjønner at mange PHO ikke har mye glede å se tilbake på, og at denne situasjonen delvis preger deres syn på fremtiden.

Men jeg mener også at det er viktig å ta inn over seg hva som har skjedd i selskapet etter at fase 3 studien kom med de resultatene den gjorde tilbake til våren 2017.
I dag er det mindre enn en måned igjen til den nye refusjonsordningen for surveillancemarkedet trer i kraft. Jeg mener fortsatt at selskapet nå står midt i et gjennombrudd i det amerikanske markedet. Rett nok har ikke brukerfrekvensen utvikler seg så positivt som flere av oss mente den skulle gjøre. Men det er tydeligvis noe mer treghet i markedet enn det vi forventet.
Men antall scope har steget betydelig utover i 2018 og det vil stige enda mer utover i 2019, spesielt etter at selskapet fikk Code A på refusjonsordningen for surveillance. Og jeg mener at sykehus/kreftklinikker ikke handler inn dyrt utstyr for å sette det på lager for å støve ned. Følgelig skyldes den lave brukerfrekvensen treghet i den enkelte klinikk, trolig på grunn av opplæring, konservativ holdninger etc. Men dette er overkommelig og jeg tror vi ser endringen allerede i 2019.

Joda, bonden på Varaldsøy var trolig heldig, men flaks er en del av spillet. Dog har han vist at det å ha kapitalen i fond over tid, gir en langt bedre avkastning enn å ha dem i bank. Joda, jeg kjenner til utviklingen i Skagenfondene. Men med til det bildet hører det at dem som har hatt kapitalen i Skagenfondene de siste 20-30 årene, fortsatt sitter med fler hundre prosent i avkastning, selv etter den siste tids nedtur. Langsiktighet lønner seg og selv små summer kan vokse betydelig over tid. Og målet er vel primært å få best mulig avkastning over tid, ikke nødvendigvis å bli millionær. Å bli millionær er ikke ensbetydende med å bli lykkelig. Og de fleste som eier et hus eller en leilighet i dagens Norge er millionærer, ja faktisk mangemillionærer.

Ha en riktig god helg. 2019 blir et meget hyggelig år for tålmodige PHO aksjonærer.

Nei, millioner er ingen garanti for lykke. Målet er å kunne være istand til å ha en bekymringsfri alderdom. Og det krever ofte mer enn en liten pensjon. For noens vedkommende er de fleste årene tilbakelagt, det er også anledningen til å spare langsiktig. Tiden for å høste burde for mange langsiktige PHO-eiere være nå.

Jeg har forståelse for at tiden som PHO aksjonær de siste 20 årene har vært en prøvelse. En prøvelse svært mange ikke har orket og derfor solgt seg ut. Men har man ikke solgt seg ut på nåværende tidspunkt, og gjør det i nærmeste fremtid, da tror jeg man i retrospektiv vil oppleve det som at man kastet seg pverbord fra båten rett før den ankom kai. Kun blinde kan finne på noe slikt.

Personlig er jeg overbevist at focuss har helt rett i at det går et tidsskille i PHO våren 2017 da resultatene fra fase 3 ble presentert. Nå ser vi at de resultatene som den gang ble presentert har transformert mulighetene til PHO og har gjort at selskapet i dag står midt oppe i et gjennombrudd tidligere aksjonærer kun har kunnet drømme om. Dette er noe som vil bli tydeligere og tydeligere dess lenger ut i 2019 vi kommer.

Jeg er langsiktig investor i PHO. Jeg har vært aksjonær i flere år og har planer om å være det i flere år fremover. Jeg har sjelden en horison på kortere enn 3-5 år.

Likevel tillater jeg meg å være misfornøyd med at selskapet ikke meldte om code A refusjon for surveillance og måten Q3 ble presentert på.

Å unnlate å melde om refusjonen vitner om fullstendig manglende forståelse for markedet. Jeg blir rett og slett skremt av at Dahl kan mene at dette virket unødvendig å melde om. Dette burde de jo ha brukt for alt det er verdt! Det er en fantastisk og kjempepositiv nyhet!
Selvfølgelig MÅ det meldes, og ikke bare nevnes i en bisetning på Q3.
Håpløst!

Når det gjelder Q-presentasjoner må man snart forstå at disse handler om å opplyse aksjonærmassen.
Da må man være tydelig og presis i kommunikasjonen, slik at man unngår at ting kan feiltolkes, misforstås eller danne grobunn for spekulasjoner i ettertid.

For eksempel, man burde innsett at markedet hadde større forventninger til antall utplasserte scop i Q3.
Når dette tallet var overraskende lavt, bør man forklare årsaken. Det var helt opplagt at dette ble «hengende i lufta» på presentasjonen, og trengte en forklaring utover Belletes lille setning om pipeline og accounts.

Mitt råd til ledelsen; vær offensive, klare og tydelige. Aksjonærer og ledelse sitter i samme båt. Vi er positive, vi vil at ledelsen og selskapet skal lykkes. Hvis ting ikke går helt «på skinner», raskere/saktere enn forventet, forklar oss årsaken. Vi ønsker å forstå, vi fortjener å bli inkludert så langt det lar seg gjøre med tanke på strategi o.l.

Når informasjon holdes tilbake og Q3 blir lagt frem på en såpass amatørmessig måte gav dette oss til og med spekulasjoner på om ledelse/styreformann har rent mel i posen eller om man står i ledtog med shortere og/eller har andre interesser

7 Likes