Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Fikk ikke med meg den var over 48, sorry😂 men spiller ikke noe rolle på litt sikt.

Dagens konsolidering var som forventet. Mulig vi blir liggende på dette nivået til over helgen. Men så er det da hekler ikke i 2018 at PHO virkelig skal skyte fart. Kom igjen i 2019 når vi har fått litt mer kjøtt på bena hva angår utviklingen i USA.

Jeg tror fortsatt at det lave antall utplasserte scope gjennom Q3 skyldes opplæring av selgere. En prosess som måtte gjøres for å kunne ta unna en økende etterspørsel. At den ble lagt til et kvartal med ferieavvikling hos mange aktører, var helt naturlig. Men dette gjorde også at selgerne som er opplært, har måttet bruke dyrbar tid på opplæring av nye selgere og derved har de hatt begrenset tid til å selge inn BLCC teknologien.

Jeg tror nok at vi fra og med Q4 vil være tilbake på sporet med akselererende salg, slik vi så fra Q1 til Q2. Og etter Daniel sine uttalelser i går så ser jeg frem mot 2019 med sitrende spenning.

Du er en tålmodig mann, Londonmannen. Jeg husker dine friske forventninger for inneværende måned/årets slutt som effektivt ble knust av markedets tolkning av siste presentasjon.
Håper du ikke tålmodig sier det samme når neste år går mot slutten.

Målet bør være Q2, minst.
Da får vi inn andregangs overvåkning. Først da begynner akselrerende antall prosedyrer.
Med refusjonen fra 1/1-19 er ikke dette bare drømmerier. Det er beinharde fakta.
Da bør Mcap være 2 milliarder eller mer.

Jeg er absolutt ingen profet, men når det gjelder PHO så skal mye gå galt om dette ikke blir en braksuksess. Og ja, jeg tror 2019 kan vøre året da det virkelig skyter fart.

Jeg er ingen ung mann. Det er kanskje derfor jeg synes at en milliard er ufattelig mye penger for et selskap som ikke går med overskudd. Det må ligge ganske store forventninger innbakt allerede i den markedsverdien.

Men nå er hverken en million eller en milliard lenger det de var da jeg var ung :slight_smile:

2 Likes

Så da er ikke PHO interessant for deg? Move on to another target er min anbefaling da :wink:

Den tok jeg ikke, Sjog?

Hvor lå vi ved Q3 igjen?

Quad: Jeg tolket ditt innlegg som at du synes PHO er (for) dyr med en MCAP på en snau milliard. Min neste tanke da er at du sikkert har andre investeringsalternativer som DU anser som mer interessante. Jeg på min side tror vi kommer til å se tilbake på dagens kursnivå med et smil allerede om et års tid.

Sitter å går gjennom litt av det som kom frem i går. Er litt overrasket. At det jobbes med alternativer til KS var ikke jeg klar over.

Derfor ett spørsmål som jeg håper noen andre har innsikt på:

Er det noen som har en formening om hva som kreves dersom det skal tilbys Cysview sammen med ex. Olympus?
**Er dette en quick fix eller må nye kliniske studier gjennomføres? **
Prøver å forstå om det er Cysview/KS som er det geniale her eller om det rett og slett er Cysview (med all dokumentasjon/tester/godkjenninger etc).som sitter på hele nøkkelen til fremtidige partnere på hardware siden.

Setter stor pris på om noen besitter noe kunnskap om dette temaet. Utfallet vedr. Hvem som sitter på «nøkkelen» har betydning for fremtidig penetrasjon. I og med at Daniel kommer ut med dette nå, tolker jeg som en mulighet og ikke en trussel. Ellers hadde han vel ikke kommet med dette nå. Kanskje jeg tenker feil, men dette kan faktisk bety at Olympus kan gå fra å være en «slags konkurrent» til å bli en viktig strategisk samarbeidspartner.

Nå er jeg ingen ung mann selv. Men når det gjelder verdisetting av farmasiselskaper på OSE så må jeg, med all respekt å melde, få si at jeg er mer komfortabel med prissettingen av PHO som, selv om de ennå ikke går i pluss, de facto har et godkjent produkt å markedsføre og selge i det amerikanske markedet. Og ettersom dette produktet er et nøkkelprodukt i BLCC teknologien, som i seg selv er den suvernet beste teknologien for diagnostisering av blærekreft, som i seg selv er en av de største kreftformene i USA, så anser jeg mulighetene for at PHO skal lykkes som rimelig store. Ja, faktisk kan jeg vanskelig se hva som skal hindre PHO i å få et gjennombrudd i USA. Og da blir det ført mye penger.

Og dersom man ser hva farmasiselskaper prises til i USA så kan kjeg ikke si at jeg blir skremt av dagens prising av PHO som faktisk ligger under 1 mrd. Det er tross alt et selskap uten gjeld og med penger på bok vi snakker om.

Det er på bakgrunn av dette at jeg ser frem mot 2019 med høye forventninger. At Q3 floppet burde vel vi med noen års erfaring på baken skjønt kom til å skje. For ledelsen hadde allerede i juni annonsert at de ville ekspandere salgsorganisasjonen sin i USA pga forventet akselererende vekst. Når vi vet at nye selgere nødvendigvis må læres opp av selskapets mer erfarne selgere, så burde vi skjønt at denne prosessen kom til å ta bort viktige selgerressurser fra markedet. Samtidig så burde vi skjønne at en slik prosess var best gjennomføre i en periode der også sykehus og andre aktører avviklet ferie. Følgelig måtte resultatet bli et betydelig lavere salg av scope enn det vi fikk se skj gjennom Q1 og spesielt Q2 2018.

Hadde vi hatt det i bakhodet da tallene kom ville ikke det blitt det sjokket det nå ble. Men vi fikk oss en lærepenge. Uansett, reaksjonen ble til en overreaksjon godt hjulpet av shortere og investorer som hadde lånefinansiert investeringen. Det var dømt til å bli en gedigen nedtur. Problemet var at flere av oss ikke evnet å se hva som kom, men hadde troen på at salget av scope skulle i det minste tangere salget i Q2.

Men dette er historie og vi må se fremover mot 2019. Og det gjør jeg med glede og entusiasme. Men 2019 er bare første steget. Veksten vil fortsette i 2020 og 2021, minst.

At jeg synes at PHO kanskje ikke er underpriset med de resultatene og guidinger de har levert så langt, betyr ikke at jeg ikke håper/tror at den kan forsvare en høyere pris om resultatene forbedres.
Din neste kommentar: “Jeg på min side tror vi kommer til å se tilbake på dagens kursnivå med et smil allerede om et års tid.” har jeg vært med lenge nok til å ha hørt mange ganger før.
Kanskje vil den slå til denne gangen?

1 Like

Hva som har vært sagt og skrevet (og ikke oppnådd) tidligere bryr jeg meg ikke om, for meg er det hva som skjer fra nå og fremover som er interessant :wink:

“når det gjelder verdisetting av farmasiselskaper på OSE”
Hva skal man da si om NAVA med omsetning nærmere 200 mill. og som er nærmere break even enn PHO og i tillegg eier verdens eneste fullautomatiserte urinovervåkingsapparat klar for et verdensomspennende marked med et årlig potensiale på over 250 mill, og som bare har en børsverdi på 110 mill.?

“Those who cannot remember the past are condemned to repeat it”
Det er bare av fortiden man lærer:-)

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du sitter i PHO etter dine siste to innlegg…

Joda, jeg må vedgå å ha uttalt det noen ganger. Jeg plages med å tenke positivt. Innen farmasi har dessverre det vist seg ikke alltid å være i overensstemmelse med virkeligheten.
Men skal man tjene de store pengene på farmasiaksjer må man akseptere en viss usikkerhet. Skal man vente til alle svar er gitt, da vil man oppnå sikkerhet, men oppsiden vil være minimal.

Så jeg velger å se med optimisme mot 2019, vel klar over at jeg kanskje om et år må innse at det ikke slo til i 2019 heller. Men det er mitt problem. Jeg tvinger ingen å følge mine anbefalinger eller har tilsvarende tro som jeg har på f.eks. PHO.

1 Like

Du trenger ikke å forstå mine valg. De gjøres bl.a. på informasjon og diskusjon der også negative momenter teller med i et totalbilde.

PS. Jeg sitter selvsagt også godt plantet i NAVA. :slight_smile:

NAVA har jo vært en “død” aksje i tre år. Hva er anderledes nå?