Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Det var vel også i mer “luftige” børstider. Dengang “alle” skulle spare i aksjer og det var normalt med minimum 20% årlig avkastning i Skagenfondene. Elleville tilstander som fikk en brå og brutal slutt.

Enig i det, mye bedre med en mangedobling som er basert på inntjening. Det har PHO gode sjanser til å klare.

2 Likes

Børsåpning igjen i morgen. Selvsagt spennende, også for Pho.

Ingen vet med sikkerhet hvor makro vil bevege seg de neste månedene. Selv tror jeg de verste fallene i diverse markeder er unnagjort. Endel amerikanske teknologiaksjer begynner å få normal prising nå mtp multipler. Det er fortsatt endel unntak som f.eks Amazon og Netflix.

Vi som sitter med Pho vil få en gledelig valutaeffekt nå i Q4. Og den ser ut til å bli enda bedre i Q1. Dette vil hjelpe oss over på plussiden raskt. Kjempefordel med mesteparten av utgiftene i NOK og inntekter i $ og €. Det kan også tenkes at investorer som ikke er inne i sektoren ønsker seg denne «disponeringen»

Hvis Norden viser samme sesongeffekt som Q3-17 vs Q4-17 er vi nok i pluss allerede.

Videre så har vi kun 2 handledager igjen til refusjon på overvåkning slår inn i US.

Ser at noen igjen spekulerer i H.S. balanser med lånebetingelser. Dette kan selvsagt gi utslag i salg på sikt. Men ser jeg negativt på det? Er ubetinget NEI. Ved et eventuelt salg tror jeg heller at noen tar hele eller deler av posten. Om noe skulle gå over børs er det bare å stå klar :smile:.

Andre momenter som blir aktuelle i 2019 er økt frekvens med Flexiscope. Pho er uberørt i tilfelle en kredittkrise skulle oppnå i markedene. Nye budskjetter på Canadiske sykehus (og i andre land med offentlig helsevesen).

1 Like

Jepp, ny børsdag i morgen, den nest siste i 2018. Hvordan kursen beveger seg de kommende to dagene er avhengig av flere faktorer. Noen gjør sine disposisjoner pga skattemotiverte årsaker, andre skal pynte på kvartals/ og eller årsresultate og atter andre skal posisjonere seg for et mulig januar rally. Dette kan gi seg forskjellig utslag i kursdannelsen før børsen stenger for siste gang i 2018.

Men ikke la dere styre av hva som skjer denne uken. Hold fokus på PHO og hva de har oppnådd og ligger an til å oppnå. Kursen i morgen og fredag har lite eller intet å si for hva som skjer i 2019. Det året vil leve sitt eget liv og hva angår PHO er det mye som vil skje med selskapet utover i 2019, trolig mest positivt. Den som lever får se.

Mye negativt fra noen nye på HO, har ikke giddet å lese alt da det er mer gpp uten reelt innhold eller begrunnet. Fine fraser, men det kunne du skrevet på alle diskusjonstråden uten å ha sett forskjell, bullshit i mitt hode.
Og hva HS vil gjøre vet 99,9% av oss lite om. Eneste jeg har av fakta er at de er meget positive til selskapet og den kommende suksessen de også forventer. Tror uansett at HS vil selge seg ned på en annen måte enn forrige gang, dersom de skulle ha bestemt seg. Jeg tror det vil sitte veldig langt inne før de selger en eneste aksje. HS ser som oss andre at de sitter på en tydelig børsrakett.
Mitt ønske er:

  1. Kursen hadde nådd 50 til nyttår
  2. Cysview bikker 100 til 31/12
    Dette hadde forsterket troen på hva som kommer i 2019.

Q4 blir spennende med tanke på nye scope/flexi
H1 blir spennende med tanke på bruksfrekvens, overskudd og nye investorer (spesielt fra US).

Kommer dette på plass blir Pho den raketten de fleste av oss håper på. Dette er grunnen til min investering.

Ønsker om et riktig godt Nytt År og en fantastisk Pho 2019​:+1::sunglasses::clinking_glasses:, og til slutt en​:money_mouth_face:

1 Like

Holder på å lære meg “data science” og leker meg litt med Python. Har hentet ned siste data fra cysview.com og prøver å plotte på litt forskjellige måter.

Her er kumulativt antall sites registrert per uke. Får håpe trenden de siste ukene fortsetter :smiley:

image

7 Likes

Ligner på økningen i sommer dette, bare kraftigere. Skulle en god slump av disse være flexiscope så er effekten selvsagt enda bedre.
Virkelig spennende tider å være Photocure-aksjonær.

1 Like

Det blir veldig spennende å se q4, foreløpig vet vi jo strengt tatt ikke causation/correlation på hva sites synlig på cysview egentlig betyr.

Det ekstreme bullcaset er at veksten BÅDE er at nye synlige sites faktisk er det, og at totalt antall skop maskeres ved at klinikker går over til både stivt og fleksibelt skop.

Bearcaset er at nye synlige sites bare er eksisterende sites som har blitt registrert.

Jeg har et godt håp om at q4 blir bedre enn q3 som i fjor. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det er jo en hockeykølle, denne gang med positivt fortegn.

Effekten kan jo også være kraftigere enn dette, mange av de første flexiscopene vil vel kunne bli kjøpt av institusjoner som allerede har rigide scopes og da vil de jo ikke vises som en ny lokasjon på cysview.com.

En ting er et flexiscope at utplassere, noe annet er det at flexiscopet hyppig å håndtere! For det er håndtering av hvert flexiscope en rekke ganger, der interessen til investorene virkelig fanger. For når Blue light i blæren gang på gang skinner, Photocure vil fremstå som 2019’s vinner!

Lykke til i morgen! Og bli ikke trist og lei om kursen havner på 50 tallet før helgen. For uansett blir bevegelsene resten av uken for muspiss å regne i forhold til det vi kan komme til å oppleve gjennom 2019.

1 Like

Tror nok PHO blir påvirket av en del skattemotivert salg. Investorer som kjøpte PHO på øvre halvdel av 50 tallet og 60 tallet ønsker nok å realisere tapene for å få sine fradrag. Når kursen da faller tilbake setter man seg på gjerdet i håp om å få kjøpe tilbake aksjene enda rimeligere. Kan vanskelig bli noe rally av slikt. Nei, glem børsen og kom tilbake etter nyttår. 2019 blir ganske sikkert noe helt annet, sa brura.

Tror ikke vi blir så påvirket av det som andre. De som solgte i dag var nok heller påvirket av situasjonen til HS. Pho har tross alt steget bra året sett under ett. Vi avsluttet forrige handelsdag på HOD.
Så det er fortsatt et bra sug etter aksjer.

I bakteppet lurer inndekning fra MW og refusjon om 1.5 handelsdag.
MW går bredt ut og har tjent grovt på shortposisjoner i desember. Pho er et av unntakene. Så om de taper noen mill spiller ingen rolle. Men det var jævlig hyggelig for oss som fylte på med billige aksjer​:smile::champagne:
Og det er fortsatt billig

Tipper vi avslutter dagen på 49

Muligens et dumt spørsmål, men refusjonsordningen som trer i kraft fra nyttår her jo vært kjent lenge. Ser ikkje noe grunn til at den skal ha no å si på kursen. Logiske er jo at den allerede er tatt inn i prisinga av aksjen. Noe eg overser her?

Ja

Men det er ikke børsmeldt. Altså en kjempefordel for oss som følger med i timen.

Blei ikkje det informert på forrige kvartalsrapport?

Ikke tydelig nok

1 Like

Og hva dekker denne nye refusjonskoden for oppfølgingsmarkedet da ? 1000$ 500$ 200$ ?

De andre refusjonskodene de har for operasjonsmarkedet har jo forskjellig dekningsgrad /verdi. Utifra hvilken prosedyre som blir utført

Surveillance blir dekket med ASP +6, det vil si at den dekker innkjøpspris pluss +6.
Altså en full refusjon🙂

Cysview paid at ASP +6% in clinic or Physician Office setting with the new A Code for Cysview –A9589

With some exceptions for certain classes, the current reimbursement methodology for Part B drugs administered in physician offices and hospital outpatient departments is Average Sales Price (ASP)+6 percent.

ASP is a market-based price that reflects the weighted average of all manufacturer sales prices and includes all rebates and discounts that are privately negotiated between manufacturers and purchasers (with the exception of Medicaid and certain federal discounts and rebates). This methodology mirrors reimbursement for physician-administered drugs in the commercial market.

The Part B reimbursement methodology includes a six percent add-on payment to account for variability in provider acquisition costs and the additional costs associated with the complexity of Part B drugs, many of which are used to treat serious illnesses such as cancer, cerebral palsy, and multiple sclerosis. The six percent add-on helps cover:
**> **
> * Geographic and provider purchasing variability;
> * Shipping fees;
> * Complex administration;
> * Ongoing patient monitoring and education; and
> * Overhead for complex storing and handling requirements.

2 Likes

Året sett under et ble det ganske så bra. Og et bra utgangspunkt for solid vekst i 2019 er lagt.

Det meste er vel sagt.

Men er poeng som er underkommunisert er valutaeffekter.
Vi går inn i det nye året med nesten rekordlav krone målt mot alle de markedene vi selger i.
Photocure nevner også valutaeffekt som en «risk factor» i sine rapporter. Men nå har det seg slik at det har slått ut veldig positivt for oss.
Hvis vi regner på et tall uten særlig vekst i salg (200 mill) vil dette gi oss ca 10 mill ekstra på topplinje, og litt mindre på bunnlinjen ekstra for året 2019 (målt mot 2018). Dette vil sannsynligvis være nok alene til å gi et plussresultat. Når krona og oljepris snur engang, har vi et helt annet fundament.
I tillegg kommer veksten i eksisterende markeder, og ikke mist i nye markeder (spesielt Canada).

Er veldig optimist mtp 2019.

3 Likes

2019 ser lysende ut. det meste ligger tilrette for at PHO sitt salg skal eskalere. Vi skal ikke glemme Combat Medical heller. likevel, jeg savner meldinger om refusjon i Australia og New Zealand. håper det dukker opp noe info om dette på nyåret.

2 Likes