Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Forresten, herregud for et rottereir Hegnar forum er… Hvis det ikke var for at det ble skrevet noe fornuftig der en gang i blant.

Stille og rolig rundt PHO i dag. Kanskje litt uventet all den tid det går med stormskritt mot en kvartalspresentasjon der vi vil få et enda bedre innsyn i hva som skjer med PHo i det amerikanske markedet.

Men vi kan vel neppe vente nyheter før teppet går opp på torsdag. Og da er vel det meste utdebattert inntil vi får nye innspill fra ledelsen.

Kursutviklingen den siste tiden tyder ikke på at markedet venter positive nyheter. Så dersom ledelsen kommer med bekreftelse på akselererende utvikling vil jeg tro kursen kan gjøre et skikkelig byks før børsen stenger fredag ettermiddag.

Den som lever får se.

1 Like

Virker som veldig mye oppmerksomhet går til Nano om dagen og at det ihvertfall er en liten del av forklaringen. Tilogmed Bergenbio, som hadde late breaking abstract news på fredag har bare 88 handler til nå idag. Så er nok en del biotec som merker dette.

1 Like

Det blir dumpet noen poster i ny og ne og jeg er spent på om det er marshallen som tar imot og reduserer short posisjonen sin.

De økte jo ikke forrige uke, (ingen endring siden 25 oktober)

Det blir vel ikke høye hurra rop for resultatet i denne ku-rapporten, men guidingen og antall utplasserte scop håper jeg vi kan heise flagget for

Så lenge presentasjonen hsr klare tegn på at utviklingen beveger seg i rett retning i et akselererende tempo, så er jeg fornøyd. For jeg er inneforstått med at det tar tid å erobre markedsandeler i det amerikanske markedet. Det er jo ikke akkurat et ubetydelig marked vi snakker om.

Markedet er nok redd for at Q3 skuffer.

Jeg tror heller ikke man kan forvente de store salgstallene under presentasjonen på torsdag, og markedet kan fort straffe aksjen kortsiktig på basis av de forventningene som ble bygget opp i etterkant av Q2.

TTT. gjelder også PHO, men utover i 2019 vil man se potente salgstall, etterhvert som man sakte men sikkert erobrer markedsandeler.
At aksjekursen kan doble seg og vel så det i løpet av 2019 holder jeg som realistisk.

Ingen tvil om at mange er nervøse. Det lukter jo ikke akkurat svidd av historien til Photocure.

Noen av mine tanker.

Fakta:
Uttalelse fra Hestdal/Egberts om at selskapet nå opplever «accelerated growth»
Uttalelse fra Bellete på Q2 om at han er «very bullish»

Angående resultat. Det ble kraftig negativt forrige kvartal, og i all hovedsak på grunn av engangseffekter. Det er mange ting nå som kan dra resultat i begge retninger, men jeg har en magefølelse på ørlite positivt.

Jokere på Q3 er helt klart presentasjon av CEO og Bellete samt eventuell ny guiding.

Hvis resultat er bra tipper jeg det gir grunnlag for en forsiktig kursoppgang. Hvis de to nevnte over leverer et forrykende show tipper jeg det blir fest.

Hvis begge deler skuffer blir det mye billige aksjer å få tak i :grinning::roll_eyes:

Når man ser alle de sykehusene som nå reklamerer for bluelight så skulle man tro det er akkurat bluelight de ønsker å bruke på sine pasienter, så jeg skjønner ikke at vi skal få noen dårlige nyheter om fremdriften over dammen.
Mitt lille regneark sier fortsatt at med bare 10% av markedet i USA så spretter kursen 10X.
Da har jeg ganget resultatet me 0,7 for å ta vekk 30% kostnader.

Det er sikkert mye som kan gjøres annerledes i det arke, men det er da mye mer konservativt enn Focuss sitt kursmål?

1 Like

Må da få si at dersom man ser oppturen som har vært siden Bellete gav sin fremoverlente oppdatering på Q2, så er den ikke akkurat overdreven, men nøkterne 40,97%.

Da skal man vite at Bellete uttalte at pipelinene var very bullish, at man hadde 20-30% markedsandel i MSA Washington/Baltimore, samt at flexiscope var begynt å komme ut i markedet.

I tillegg har vi siden dan gang hatt en rekke artikler i fagblader og medis der fremstående urologer fremholder BLCC teknologien som ny SOC.

Den nedturen som vi har sett siden 11 sep er nok knyttet til at kursen gikk vel mye rett etter Q2 presentasjonen og dem som hadde vært med på PHO en stund valgte å verdisikre. I tillegg har det i løpet av de siste månedene vært turbulente tilstander på børsene over hele verden og PHO er ikke immun mot den slags enda.
Hva angår forventningene inn mot Q3 så er nok de nøkterne også, samt at en del som kjenner PHO fra tidligere ikke helt evner å tro på at selskapet skal ha gjort en såpass drastisk endring fra slik det var.

Utfallet torsdag kan bli spennede å følge, men jeg holder en knapp på at styreformannen hadde grunnlag for å hevde at selskapet nå gikk inn i en akselrerende vekstfase da han uttalte seg i juni. Dersom han ikke tok en spansk en, så skal denne veksten bli tydelig på Q3 presentasjonen.

Men som sagt, det er ikke bunnlinjen som blir avgjørende for markedsreaksjonen på torsdag, men antall scope som er utplassert siste kvartalet, samt brukerfrekvensen på de 130 som var utplassert ved Q2 slutt. Deri ligger nøkkelen til fremtidig vekst hos PHO.

Lenge siden det er registrert noen nye klinikker på Cysview. com, og ja jeg vet at ikke alle vil la seg registrere der

Vi vet at tallet som kommer frem på Cysview. com er alt for lavt. Ved utgangen av Q2 var det utplassert totalt 130 scope, mens det på Cysview.com kun var registrert 80+.
Det er utover høsten stadig blitt referert til Cysview.com , mens vi alle sammen nå burde vite at de tallene som der fremkommer må tas med en klype salt.

I Q1 ble det utplassert 9 scope og i Q2 ble det utplassert 17 scope. Den veksten skulle tilsi at det i Q3 er blitt utplassert i overkant av 30 scope, men tar vi høyde for at det var ferieavvikling i samme kvartal, kan vi si mellom 25-30 scope. Torsdag får vi fasit. Men med dagens prising skulle man nesten tro at tallet ligger under 10.

Jeg spør meg om hvorfor et relativt lite kjennt, og presumptivt underpriset, selskap som Photocure blir plukket ut som shortkandidat blant de mange aksjer på Oslo børs?
Antall aksjer som er shortet representerer mer enn en gjennomsnittlig dagsomsetning i aksjen og bør innebære en betydelig risiko om noe positivt skulle inntreffe.
Hva er det som får en stor utenlandsk aktør til å satse på fall i Photocure?
Hvorfor ser vi ikke tilsvarende positive plasseringer fra utenlandske aktører i den fasen selskapet befinner seg?
Hvem kan ha lånt ut et så høyt antall (195 888) aksjer? Fondsfinans?
Hvordan vil slik utlåning fremstå på aksjonærlistene? Vil det se ut som salg? Eller vil det ikke registreres?

Ja det fremstår som salg på den måten at man på listene bare ser at de står med et lavere antall aksjer på sin bok.

Det blir interessant å se når de starter tilbakekjøp. Selv små transaksjoner initiert av kjøper nå har jo dratt kursen ganske mye. Godt mulig de klarer å sno seg ut. Tiden vil vise.

De må, i motsetning til endel entusiaster på forumet, ha satset på en skuffende presentasjon senere i uka. For om markedet blir like oppildnet som ved forrige presentasjon så kan kursoppgangen bli bratt om shorten skal dekkes inn.

Helt ærlig så tipper jeg de ikke vet mye om Photocure, bortsett fra at det har vært eufori i kursen og at presentasjon av Q3- resultater nærmer seg. Det gir muligheter begge veier.

Sheriffen gjør nok ett for dem lite Bet på bakgrunn av historisk data ifbm Q rapporter, oppgangen i høst, samt global markedsuro.
Ser man på Edison sin guiding av fremtidig inntekt blir man heller ikke så klok av det når den baserer seg på TURB markedet.

Y/E Dec Revenue (NOKm) EBITDA (NOKm) PBT (NOKm) EPS (øre) P/E (x) P/CF (x)
2016A 143.6 (8.0) 12.8 164.0 31.3 57.5
2017A 150.9 (33.1) (41.6) (161.0) N/A N/A
2018E 201.5 (1.8) (14.7) (40.0) N/A N/A
2019E 288.8 73.8 61.0 204.0 25.1 27.7

Den nye guidingen som snart kommer omhandler oxo Surveilance markedet og kommer til å bli en wakeup-call for større investorer :wink:

Sales may have significant upside if the product successfully expands into the US bladder cancer surveillance market, which has 1.2m-1.4m procedures per year, compared to its current market of 325,000 transurethral resection of the bladder (TURB) procedures.

Ja, og jeg skjønner ikke at BLCC teknologien med Flexiscope, som nå er gitt adgang til surveillance markedet av FDA, ikke skulle ta for seg av dette markedet all den tid vi her snakker om den suverent beste teknologien for diagnostisering av blærekreft. Det vil være en langt større overraskelse om det ikke skulle skje, enn om det skjer. Og jeg vil ikke utelukke at dette punktet blir behørig adressert på torsdag.

Samtidig må jeg ærlig innrømme at jeg skjønner lite og ingenting av den kursutvikling vi har sett de siste dagene. Skulle nesten tro at vi går mot en kvartalrapport med katastrofeinnhold. Men er det noen andre som har registrert at selskapet har sendt ut noen meldinger med bekymringsverdig innhold? Jeg har ikke. Jeg har derimot registrert en rekke artikler i diverse fora der fremtredende urologer over nær sagt hele USA fremholder BLCC teknologien som ny SOC. Jeg har registrert at pasienter er meget fornøyd med behandlingen utført med BLCC teknologien. Dette er ting som tyder på at BLCC teknologien brer seg til stadig flere sykehus/kreftklinikker og danner grunnlaget for stadig bedre inntjening for PHO. Men kursutviklingen synes å tyde på noe annet. Forunderlig.

2 Likes

Jeg tror faktisk at denne bittelille shorten skremmer vannet av mange investorer her hjemme som frykter at sheriffen vet noe som vi andre ikke vet.
Samtidig som de nok benytter seg av små salg for å holde kursen nede.
Et kurshopp blir ofte i % av der kursen står før hoppet kommer så de vil komme bedre ut av det på kr 50 enn kr 60 for eksempel.
Får vi 20 % hopp fra 50, så får de løst inn shorten på 60. = 11,7 mill
Får vi 20% hopp fra 60, så får de løst inn shorten på 72. = 14,04 mill

Med det regnestykket vil de spare 2,3 mill ved å selge å kjøpe småposter på 50 tallet fremfor å slippe kursen opp på 60 tallet.

Sånn sett er jo shortregisteret en gavepakke til shorterne.

2 Likes

Skal være glad når shorterne har tatt tapet og forlatt PHO.