Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Kan hende det var dette du mente, men skal vell sies at de 30 P.O’ene bestod av scope som var på en obsolete protection plan. Som etter min hukommelse betyr at de får byttet til de nye scopene gratis (de har sikkert betalt en premium for å ha den protection planen men).

Så selvom det er bra, så ville jeg vell ikke ekstrapolert det til å bety interesse. Med det sagt så tror jeg de absolutt vil ha interesse for de nye scoopene :slight_smile:

3 Likes

Da kan vi anta at forbruket av Hexvix vil øke på disse 30 sitene. Og tiltrekke seg pasienter som vil ha en så nøyaktig utredning som mulig. :wink:

Om vi kan anta det vet jeg ikke, men at vi kan håpe på det er jeg veldig enig i :wink: hehe

Et datapunkt som var interessant var at de hadde det nest beste kvartalet for antall flex scopes installert. Dette til tross for at flere flex scope installasjoner ble forsinket inn til April. Hadde ikke det skjedd at det var et rekord kvartal for flex scope installasjoner.

Men lurer litt på matematikken til Dan når han sier flex nå utgjør 33-40% av totale scopes :laughing: 53/271 = ca 20%.

2 Likes

Ehhhh. Tror alle de du nevner har “verdens patent” på sine produkter (om noe, så er vel patentet på hexvix/cysview i ferd med å gå ut, uten at det betyr all verden)

Enig! (Ingen av de ovennevnte har heller gjeld, men emisjonsrisikoen/pengebehov er der i alle i varierende grad)

Vet de fleste her følger selskapet tett, så kanskje unødvendig å poste dette. Men her er oppsummeringen og tankene mine som jeg la ut på MCC:

Photocure announced the Q1 results yesterday. While I expected a weak quarter because of COVID, the top-line number came in below my personal estimate of 88-90 MNOK.

Some notes from the Q1 presentation:

  • While January and February was very slow, the company saw their second highest unit volume ever in March (U.S.) That trend is continuing at the start of Q2.
  • Nearly half of U.S. hospitals postponed surgeries. Even with covid subsiding and procedure volumes improving in Q2, they expect staffing shortages to remain a challenge for the rest of the year. Same situation in Europe, with procedure volumes expected to improve, but they have seen unprecedented staffing shortages. Expect hospital access (by appointment) to reach 100% in Q2 (EU). Germany, which accounts for 70% of EU revenue, is recovering a bit slower, but expect full access by June.
  • Second highest amount of flex scopes installed in a Q (5). They had several installations that were postponed into April, so this number could’ve been even higher. Flex scopes are now 20% of the total scopes, up from 18%, which is good as the surveillance market (flex) is their largest market in terms of TAM.
  • Could see see a small uptick in operating cost after covid subsides even more, since they will have to spend a little bit in EU. But after that opex should stabilize at a single digit growth. Opex QoQ was -3%.
  • No supply chain issues for the new KS system, and KS are currently producing 2-3 new systems per day. That will also be the production rate going forward.
  • The number of tower placements surprised me with 13. But the company announced that they pretty much depleted the backlog for the old systems (U.S.). When asked about if Q2 will then be the low point for tower placements as KS is launching the new system in Q2, Dan said that Q2 will probably be a low point for the rigid towers (the new KS system is only for rigid scopes, so flex scope sales won’t be affected). He did specify that what will happen first is that all the towers that are on the obsolete protection plan (OPP), will be replaced first. There’s about 30 of these accounts which will have their towers replaced immediately, and Dan thought this would happen quickly, within a couple of of weeks. New installation should start towards the second half of Q2, and continue to accelerate in Q3 and Q4.
  • Dan confirmed that there is a pipeline, as defined by the customer having to have placed a P.O, for the new KS towers beyond the 30 OPP P.O’s. He also mentioned that this is the healthiest pipeline the company has ever had.
  • Both Photocure’s and KS salesforce will be selling the new systems. KS had a recall of one of their products in March, which should help the sales of the new BLC system, as those sales reps can now focus more on selling the BLC system with the recalled product out of the way.
  • In Europe, KS is also launching the new system at the end of June. Olympus plans to launch a new upgraded system in Q3.

Although Q1 produced somewhat disappointing results (even though I personally didn’t think it was that bad), I continue to believe in this a big opportunity coming out of covid. Cysview units continue to outpace TURBT procedure market, despite covid. All of the capital equipment manufactures are showing that they really believe in this market through their investment in developing and selling new equipment. March had the second highest unit volume ever. The company has the best pipeline they’ve ever had, and hopefully covid won’t go back to a level where hospitals are shutting down again.

In other words, I think there’s a lot of pieces in place here to really accelerate growth 2H 2022.

15 Likes

Ser at største aksjonær bevegelse blant topp 10 er RBC INVESTOR SERVICES BANK S.A.
med 548.146,00 aksjer mot 518.575 den 3 Mai.
Topp 20 har i samme tidsrom økt fra 47.62% av alle aksjer til 47.67%

Det er ikke lenge siden vi var på 80-tallet. Det kommer aldri tilbake når vi vet at det går mot lysere tider for Photocure.

Ufo, på en måte forstår jeg forvirringen. Men som jeg allerede har påpekt i mine innlegg var q1-resultatet en gedigen skuffelse, og da særlig mtp bunnlinjen og «pengebruken» når topplinjeveksten samtidig svikter: Det bidrar kanskje til en gryende usikkerhet hvorvidt Dan & Co evner å manøvrere Selskapet gjennom «krise-tider», som vi nå må påregne å vedvare et godt stykke ut i 2022. Det syntes som om det nå over lang tid har manglet det som så fint heter contingency plan og en fall-back plan - iallfall mangler kommunikasjonen ut i markedet.

Samtidig har Pho en fantastisk mulighet til å bli en pengemaskin når «all uro» er tilbakelagt, en sits vi stadig må skyve ut i tid - og dette er Dan sin utfordring.

Men min frykt er at de store investorene begynner å bli utålmodig. Vi får se…

Om de store aksjonærene har solgt noe av betydning etter Q1 resultatet får vi ikke se før 3 dager etter eventuelle salg…

Hva var dine forventninger til Q1? Omsetning, EBITDA, etc.

Det handler ikke om hvorvidt de panikkselger, men hvilke posisjoneringer de gjør de neste månedene og som i stor grad vil kunne påvirke kursutviklingen iår.

Mine vurderinger har isolert sett ingen betydning - spør heller hva markedet forventet. Men det ser vi jo åpenbart på kursfallet etter presentasjonen. Gi det noen dager/uker da det ofte kommer en overreaksjon (begge veier).

Det ble nevnt at mangel på betjening (staff) til scopene kan vedvare ut året. Hvordan kan de vite det? Jeg tror det vil ta seg fort opp igjen ettersom behovet av backlogg av pasienter må være stort nå…

Du sier jo at Q1-resultatet var en gedigen skuffelse. Da forventer jeg jo at du har en personlig mening om hvorfor det var det? Eller sier du bare at det var en gedigen skuffelse fordi kursen gikk ned?

Da har du i så fall blitt skuffet ofte i det siste, med Nasdaq ned 30% YTD, S&P500 ned 20%, en svekket krone, PHO som kun er ned 5% YTD og en Oslo Børs som er ned 1% YTD.

2 Likes

Du får heller gå tilbake å se på innleggen mine:
Dette skrev jeg 1 minutt etter at rapporten ble publisert.

Kreinh, jo jeg er 99,9% sikker på at de over tid har vært godt kjent med staffing problemer, på samme måte som Dan meget vel visste om utfordringen rundt de antikvariske skopene til KS - ja han brukte faktisk den benevnelsen selv. Som CEO er man ansvarlig for butikken uansett gode eller dårlige unnskyldninger.
Gjennom mine innlegg burde mitt ståsted nå være kjent, og istedet for å spamme ned forumet, får dette bli mitt siste innlegg i denne runden.

…så ser jeg at gabster kjeder og prøver seg på primitivt retorisk grep for å få siste ordet. Men jeg har uansett truffet godt med min forståelse av markedet her - og det var også helt gratis :wink:

Jeg kan virkelig sette pris på et kritisk innlegg, og syns det er veldig velkomment angående et hvert selskap. Men setter også pris på gode innlegg :smile: Hadde ikke tenkt å svare på dette ettersom jeg nesten aldri skriver her inne, men kjeder meg på en rolig fredag så here we go.

Dette burde ikke komme som noen overraskelse. PHO har hele tiden kommunisert at de skulle opprettholde salesforcen sin så de var klare til å kjøre på når pandemien avtok. Skjønner ikke hva du mener med “OK det i en periode, men ikke over flere år”. Dette var jo ikke tilfellet før pandemien? Da vokste de 40% i USA som et resultat av fokuset på en forbedret salesforce. Det at vi ikke har sett topplinje vekst på lik linje som i 2019 burde absolutt ikke være en overraskelse eller kritikk, ettersom covid har hindret dem i å gjøre business. PHO er ett av de casene jeg har sett som har vært mest påvirket av covid.

Han tror vell fortsatt at de skal oppnå en pre-corona vekst til tross for bemanningsproblemene? Det var mitt inntrykk etter presentasjonen i går ihvertfall. Før Q1 forventet jeg 25% vekst i 2022 (dette vet jeg også at flere store aktører forventer 15-25%) , så er ikke sånn at alle investorer har forventet pre-covid vekst i 2022 uansett.

Ingenting på onsdagens rapport burde vært “katta-ut-av-sekken” hvis man faktisk følger med på og tracker hva som skjer i USA :slight_smile:

Hvordan ville du håndtert pandemien når alle sykehusene slutter å gjennomføre den prosedyren du er avhengig av skal bli fullført? Og skjønner absolutt ikke at man kan nevne M&A. Det er jo ikke selskapet klar for i det heletatt.

Dette er jo bare feil. Han sa at opex for Q1 var -3% Q/Q, og Erik forklarte helt tydelig hvordan kostnadsstyringen ble fremover.

Som sagt er jeg “all for” kritiske innlegg, og syns alltid det er bra å se de negative sidene av et case. Men her var jeg kanskje ikke så imponert over argumentene. Bare min mening som er verdt det dere betalte for den… 0 :slight_smile:

7 Likes

Q1
5/13

Ah det er fair. Jeg tolket det som at han sa at flex var 30-40% av totale utplasserte scopes. Men da er jeg med på matematikken, hehe.

1 Like

Det er generell trøbbel med tilgang på kvalifisert arbeidskraft og høy turnover innen urologi,