Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Utbredelsen av blått lys vil nok akselerere når sykehusene kommer seg gjennom covid, når nytt KS scope er lansert …, som jeg støtter.
I den forbindelse, vil jeg informere om at jeg via sikre kilder, fikk vite at St. Olavs hospital i Trondheim, IKKE benytter, eller kommer til å benytte blc. Årsaken er at de har konkludert med at blc ikke gir bedre resultater enn wlc! Dette er jo et universitetssykehus, betenkelig.

Det er veldig betenkelig gitt all den informasjon som finnes og dokumenterer at det virker bedre.

Det er en ny tid nå for PHO med de nye scopene og utstyret fra KS. De eksisterende scopene er avleggs ta det inn over dere.

Det er greit nok, men det er fortsatt betenkelig at sykehus tar slike avgjørelser når de finnes så mye dokumentasjon på at det er en feil avgjørelse. Tvilen burde som du nevner virkelig være borte nå fremover da.

https://photocure.com/news/photocure-partner-asieris-announces-cde-approval-for-hexvix-clinical-real-world-evidence-study-in-china-4207963

“Real-world evidence plays an increasingly important role in clinical trials, and this project is expected to accelerate the clinical development and regulatory application of Hexvix®, allowing patients to receive appropriate treatment as soon as possible”, said Dr. Yong Xue, Chief Medical Officer of Asieris.

1 Like

Vi er vel mer eller mindre ferdigdebattert om ultimovacs i denne tråden…

7 Likes

Det var meg som satte fyr på tråden med å kaste Ultimovax opp i samme bøtta som Nano, Targovax og PCIB. Jeg avslutter denne debatten med å si at måtte jeg ha valgt en av disse 4 går jeg soleklart for ULTIMO. Som utmerker seg med fornuftig og seriøs ledelse og, heldigvis for dem i disse tider, god økonomi. Forhåpentligvis penger nok til å fullføre frem til ferdig produkt. Men allikevel, for meg, for høy risiko.

1 Like

Et tilgivende utspill og påfølgende disputt for oss som sitter i både PHO og ULTI.

Nja, det der tror jeg du skal ta med en klype salt. Dersom St Olavs Hospital er blant de større som ikke bruker BLC tror jeg neppe det er noe som har skjedd nå.

I teksten fra sykehuset ser man for eksempel:

" Noen sykehus bruker fotodynamisk diagnostikk ved cystoskopi.

Fotodynamisk diagnostikk: Ved cystoskopi med fotodynamisk diagnostikk (PDD) brukes et middel som heter heksaminolevulinate. Heksaminolevulinate brukes for å utrede kreft i urinblæren. Vi sprøyter heksaminolevulinate inn i urinblæren før undersøkelsen og det tas opp av eventuelle kreftceller. Dette er nyttig for å finne uvanlige celleforandringer i overflatelaget, som er flate og ikke alltid oppdages ved tradisjonell cystoskopi i hvitt lys.

Sammen med et blått lys på cystoskopet, vil forandringer i vevet vises i form av endret fargestruktur. Svulsten(e) vil da lyse rødt."

Så det at de har konkludert med at wlc er like bra som blc nekter jeg rett og slett å tro på at stemmer, det som kan stemme er at St Olavs Hospital videresender pasienter hvor legene mener at BLC vil utgjøre en forskjell.
Dette gjøres blant de større sykehus i Oslo regionen.

Ba selv om blålys da jeg for snart et år siden ble førstegangs undersøkt for blærekreft/prostatakreft, men ble avvist med at det var bare noen man enkelte ganger benyttet ved kontroll av at kreften var fjernet eller ikke var kommet tilbake. Urologen hevdet at det var minimal sjanse for at kreften ble oversett ved hvitt lys.

Det er pengene som styrer i helsevesenet, ikke det som er til beste for pasientene. Dessuten får urologene litt mer å gjøre med BLC og det gidder de ikke. Det er veldig mye rart i helsevesenet.

Dette er jo nedsiden ved norsk helsevesen.

Det finnes kliniske studier som påviser signifikant forskjell mellom bluelight, og white light, i en del indikasjoner rimelig store forskjeller. Selvsagt ville man jo gå for det beste alternativet hvis man fikk velge. Men det fikk du ikke.

Er ikke sånn i USA.

https://www.nature.com/articles/s41585-019-0184-4

Så er jo oppsiden seff at i Norge har du ihvertfall krav på behandling som tross alt er uendelig mye bedre enn alternativet.

2 Likes

I Norge er det viktigste at alle er med, og sammen om å ha det like dårlig. Når så staten ikke har råd til det andre land har råd til, så blir det sånn.

Vi har det vel langt fra dårlig?

3 Likes

Det er vel en kjent sak at Norge ikke har råd til medisiner som andre land, f.eks. Sverige og Danmark har råd til å tilby pasientene. Har ikke fulgt med så mye med på ventekøene i andre land, men her i landet er det helt uforsvarlig vil jeg si.

Det der er cherrypicking av problemer og bakgrunn er sammensatt. Hva gjelder å ha råd, så er det kun to land i Europa hvor staten er netto formuende.
Dette hører forsåvidt ikke hjemme her, men på politikktråden.

Håper du har rett, men a) dette er er 3 mndr. siden jeg fikk vite B) kilden jobber ved St .Olav som overlege ç) kjenner 2 personer i 50 årene som behandles ved St Olav for blærekreft hvor en er undersøkt for spredning. Ingen av disse hadde hørt om blcc!

1 Like

Skremmende, synd for pasientene.
For Photocure isolert sett betyr det nada

Ja det er skremmende, arrogant vil jeg si. Arroganse er vel ikke et ukjent fenomen blant leger.
Dette endrer ikke min tro på PHO, men man blir litt forundret for å si det mildt

2 Likes

Man skal heller ikke undervurdere den ulempen det er for photocure å vinne gjennom i Norge med en norsk innovasjon. De er ikke alene om det problemet.