Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Norne tilfreds med q2 rapporten.

Solid 2Q report with strong growth and positive EBITDA Photocure released a solid 2Q report this morning with figures slightly better than expected. The company reports strong growth in the US and Europe despite the 2Q a year ago being very strong. We will not change our estimates and TP much following the report, while the recommendation will depend on the share price reaction to the report.

2Q revenues and EBITDA a bit better than expected Photocure released its 2Q22 report this morning with figures slightly better than expected. Revenues of NOK 101m were not far from our NOK 97m projection, while EBITDA came in positive at NOK 1.4m vs a small negative figure estimated by us of NOK -2.5m. New BLC installation figures were announced earlier with 5 flexible scopes installed and 0 rigid due to Karl Storz delaying new equipment launch to expected late 3Q (2H in Europe). We see no drama here, as we estimated a total of 6 prior to preannouncement. More importantly, PHO reports strong client pipeline for new BLC tower installations once they are available.

Better sales growth in North America and the US, but staffing shortages still there North American sales grew 24% (12% expected) with 4% grow in unit sales, 3% price increase and a massive 11% positive FX impact due to stronger USD. Staffing shortages still impacting sales, but unit sales were the highest ever per quarter in 2Q. European sales grew 6% (-7% expected) led by a strong 10% unit sales growth a bit offset by FX impact. German sales were very strong on the back of inventory purchases by several hospitals ahead of price increases from August 1st .

COVID restrictions are mostly gone COVID-related access restrictions to hospitals eased during the quarter even if they are still more restrictive in the US vs Europe. Situation should further improve in the US in 2H and access should remain open in Europe.

No significant changes to estimates and TP post 2Q All in all, 2Q report brought no big surprises with figures a bit better than expected and situation gradually improving. Our estimates and TP should not change much, while recommendation will depend on the share price reaction to the report.

3 Likes

Noen som ser hva som var så negativt med resultatet?

Ja, kostnadsøkningen.

1 Like

DS har ikke sine kostnader under kontroll for x år nå på rad. Meget synd. Slike omsetøkninger skulle peker opp ved Q presentasjon.

Ansatt alt for mange ? For høye lønninger? Tragisk at det bare blir nedtur på nedtur i PHO! Aldri noe gøy og man gruer seg til kvartalspresentasjon hver gang.

Eneste som betyr noe er top linje veksten, kostnadene blir konstante fremover i forhold til veksten som kommer. Slapp av dette blir bra og kjøp.

7 Likes

:joy:

Ler litt av denne. Litt som å snu kappen etter vinden. Venter med anbefaling alt ettersom hvordan “markedet” reagerer.

Ingen problem å være analytiker da, når man kan komme med anbefalinger etter prisen har endret seg.

Edit: Når det gjelder pris og reaksjon, vent til dagen er over. Utallige eksempler på hvordan ting åpner ned, men avslutter nøytralt eller opp utover dagen.

2 Likes

Markedet er foreløpig litt i villrede over resultatet, og dertil lave volumer. Dette må få synke inn og tar seg nok opp etter hvert, tenker jeg.
Men kostnadssiden er nok fortsatt, slik jeg også påpekte for q1, et problem for markedet å godta.
Tror forholdet topp/bunn vil se atskillig bedre ut for q3 og at det nå ligger godt til rette for øket etterspørsel og kursløft fot aksjen utover høsten.

Enig, ikke første gang Norne formulerer seg slik.

Tja, dette har vi hørt før de siste kvartalene… “neste kvartal, neste kvartal”. Går en grense for hvor lenge mange orker å vente. Sitter fortsatt med mine aksjer, men teller på knappene. DS skal ha for å ikke vike fra linjen han har lagt seg på mtp å beholde full bemanning gjennom hele corona-krisen, han har tydeligvis troen på det. Listen de har lagt for seg selv for postpandemisk vekst er høy. Tror ikke de får så veldig lang tid av markedet for å levere på det :slight_smile:

Dette var over forventet for min del i hvertfall. Jeg tror mange undervurderer hvor tøft COVID påvirket selskapet, litt vanskelig å se fordi de fortsatt leverte vekst under pandemien. De går jo for vekst, og tidligere erfaring (ref ipsen i europa) viser jo at produktet ikke selger seg selv, men at det trengs stor innsats for økende salg. Jeg syntes det er bra de har opprettholdt/bygd opp salgsstyrken, virker som det må til for å virkelig få gjennombrudd.

4 Likes

Skulle likt å se opex trende hakket lavere, men synes dette ser riktig så pent ut når vi vet ny timeline for nye skop og asieris nyheter i går

(Har ikke dobbeltsjekket regnearket mitt, så ta grafene her med en liten klype salt.)

5 Likes

Slik jeg oppfatter det er at om nå kursen skulle gå opp (og nærme seg kursmål) eller ned så ville det påvirke om anbefaling ville være “kjøp”, “sterkt kjøp” eller “hold”. Kursmålet ligger ikke an til å justeres foreløpig bassert på dagens rapport.

3 Likes

Nå er det vel bare kjøp/hold/selg som avhenger av kursreaksjonen, ikke TP.

Da er det litt mer mening i setningen hvis man legger den konteksten i til.

Dette er jeg helt enig i, det trengs meget kvalifiserte mennesker for å selge dette inn til veldig skeptiske leger. Å bygge opp en slik stab er ikke gjort over natten og begynne å rive den ned med oppsigelser er som å skyte seg selv i foten. Støtter DS sin strategi 100%.
Nå kan vi begynne å prise inn glad meldingen fra i går som snoeffelen er inne på.

4 Likes

Kostnader:
Tror mange her undervurderer en betydelig valutaeffekt med vesentlig styrket dollar.
Kostnadsbasen i US er større enn inntektene

1 Like

Det er vel skrevet for å sikre seg i tilfelle kursen løper fra kursmålet. En svært fremmed vinkling for en erfaren PHO-aksjonær :rofl:.

1 Like

Det er vi vel enig om her
Spørsmålet er om det går an å analysere seg frem til om det blir bra fremover

Nu går jeg ned og fanger en fisk - forventer at se grønne tal gerne i 3 cifre når jeg kommer hjem.
Sååå stram jer an